Tak.
Jeg takker for den brede og positive modtagelse, lovforslaget har fået.
Det er jo på en træls baggrund for at bruge et nordjysk udtryk.
Alligevel er jeg glad for, at der er så mange partier, der dels anerkender det dilemma, der ligger i lovforslaget, altså at vi har et meget, meget stort og alvorligt problem med inddrivelse, dels siger, at vi skal løse det, og spørger, hvordan vi kan gøre det – og altså kan se sig selv ad den vej, som regeringen går i det her lovforslag om forældelse.
Det vil jeg gerne kvittere for.
Baggrunden for lovforslaget, som vi behandler i dag, er, som en række ordførere har været inde på, en helt ekstraordinær situation.
Som det fremgår af Skatteministeriets redegørelse om EFI, som jo altså står for ét fælles inddrivelsessystem, oversendte jeg den 25.
september meddelelse til Skatteudvalget om, at al automatisk inddrivelse blev standset den 18.
september.
Baggrunden var, at Kammeradvokaten havde afdækket en række fejl og ulovlige forhold i EFI og det tilhørende, mindre omdiskuterede, men desværre lige så fejlbehæftede it-system, der hedder DMI, som hænger sammen med EFI.
Inddrivelsen vil derfor i en periode ikke eller kun i meget begrænset omfang være systemunderstøttet.
Med andre ord skal inddrivelsen, som kommer til at ske i den kommende tid, altså stort set ske manuelt.
Dertil kommer, at der forestår et meget stort oprydningsarbejde for SKAT, der skal gennemgå alle de fordringer, som der er tvivl om om kan inddrives.
Det er det, man kalder de grå fordringer.
Regeringen foreslår derfor, at forældelsen standses i en periode på 3 år, så der ikke sker yderligere utilsigtet forældelse af krav under inddrivelse.
For at forklare det på almindelig dansk sørger man for, at de mennesker, der skylder penge til staten og har gæld, herunder skattegæld, og ikke betaler, ikke slipper for at skulle betale.
Det vil sige, at forældelsesfristen tidligst kan registreres fra den 20.
november 2018.
Hvis vi ikke standser forældelsen, kan det efterlade et stort hul i statskassen i de kommende år.
Det vil ramme velfærden og give færre penge til skattelettelser og andre gode formål.
Det kan altså være det meget store flertal af danskere, der betaler deres gæld til det offentlige, der reelt kommer til at betale regningen.
Det mener jeg hverken er ret eller rimeligt, og jeg er glad for, at et bredt flertal i Folketinget kan se sig selv i den svære, men rigtige afvejning.
Det har været nævnt, at retssikkerheden bliver tilsidesat med det her forslag.
Det er der også nogle af høringsparterne der er inde på.
Det er jeg faktisk ikke enig i.
Borgere, der har gæld til det offentlige, ved godt, at gælden skal betales, og jeg mener ikke, at den omstændighed, at et it-system ikke fungerer, skal føre til, at de slipper for at betale deres gæld.
Det, jeg synes er retssikkerhedsmæssigt betænkeligt ved forslaget, er, at staten laver særlovgivning ved at gå ind og sige, at vi har en forældelseslovgivning, som vi ikke kan leve op til.
Vi bliver nødt til at afbryde forældelsen med et lovforslag.
Det er ikke særlig pænt.
Det er retssikkerhedsmæssigt betænkeligt og noget, som man kun skal gøre i meget, meget usædvanlige situationer, men det er altså en meget, meget usædvanlig situation.
Det er klart, at retssikkerheden spiller en central rolle, ikke mindst når man taler om inddrivelse af gæld hos borgerne.
Men samtidig skal man holde sig for øje, at det offentlige ikke på samme måde som private kreditorer kan vælge sine skyldnere.
Derfor har SKAT i forvejen nogle muligheder, som private kreditorer ikke har.
Det gælder bl.a.
muligheden for at afbryde forældelse ved lønindeholdelse.
Så er vi tilbage ved sagens kerne.
It-understøttelsen, som bl.a.
lønindeholdelsen er afhængig af, er altså i en periode ikke til stede.
Endelig vil jeg gerne understrege, at det her lovforslag selvfølgelig ikke står alene.
Regeringen har sammen med Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Radikale Venstre og Det Konservative Folkeparti indgået en fælles forståelse om at skabe bedre rammer for SKATs opgavevaretagelse, herunder den fremtidige inddrivelse.
Bl.a.
har vi tilført ressourcer til SKAT, så SKAT kan håndtere de akutte udfordringer, vi står med.
Vi har derudover igangsat et omfattende arbejde med henblik på at etablere et nyt, bedre, velfungerende inddrivelsessystem.
Samtidig arbejdes der på at etablere en midlertidig systemunderstøttelse, indtil det nye system er sat i kraft.
For at sige det forståeligt bliver man nødt til at bruge it til at understøtte inddrivelsesopgaven, men den vej, man tidligere har valgt med fuldstændig automatisk inddrivelse, må man sige ikke er en farbar vej.
En del af arbejdet med at etablere et nyt og bedre inddrivelsessystem er at se på, hvordan lovgivningen på inddrivelsesområdet kan forenkles, så kompleksiteten af de regler, systemerne skal understøtte, reduceres.
Det er helt centralt.
Det vil også kræve lovgivning her i Folketinget senere i folketingssamlingen.
Det er klart, som nogle har været inde på, at der er behov for løbende at vurdere, om den plan, vi har lagt, og som jeg som skatteminister er hovedansvarlig for, er tilstrækkelig.
Hvis det skulle vise sig ikke at være tilfældet, må vi se på, om der skal nye initiativer eller flere ressourcer til.
Det drøfter jeg med hele Folketingets Skatteudvalg, men i særlig grad med de partier, der står bag den her brede forståelse.
Jeg håber, og det tyder det også på, at der vil være bred politisk opbakning til vedtagelse af lovforslaget.
Hvis jeg kort skal komme ind på nogle af de ting, som nogle af ordførerne har rejst her i dag og muligvis også vil rejse under udvalgsbehandlingen, vil jeg sige, at Enhedslisten spørger, om der er en anden vej at gå.
Kan man i stedet for at gøre det her tilføre ekstra medarbejderressourcer?
Det kan vi godt, men hvis man kigger på opgaven med det forældelsesafbrydende træk samlet set, ser man, at der har været perioder, hvor halvdelen af SKATs medarbejdere på inddrivelsesområdet ikke har løst deres kerneopgave med at få penge i kassen, men alene har siddet med opgaver med at standse forældelse.
De medarbejdere skal så ikke gøre det længere.
De kan nu gå i gang med rent faktisk at få penge i kassen, men det er jo en vej at gå, hvis man vil det.
Men omfanget af opgaven med inddrivelsen samlet set, også med de grå fordringer, vil kræve, at det er mange, mange tusinde årsværk, der skal ansættes.
Jeg tror, at i en af de rapporter, der er lavet – jeg kan ikke huske præcis hvilken af dem – nævner man den her udfordring med bare at gå de grå fordringer igennem.
Hvis man skulle gøre det manuelt, ville det kræve mange, mange tusinde årsværk.
Jeg tror bare, at man må konstatere, at det ikke er en farbar vej at gå, også fordi det er nogle mennesker, der skal have den nødvendige uddannelse til det.
Man kan ikke bare tage tilfældige folk ind.
Der er faktisk nogle, der skal uddannes i den retning.
Det kan vi udbore under udvalgsbehandlingen, men jeg tror og håber, det vil vise sig for Enhedslisten, at det her faktisk er den eneste umiddelbart farbare vej at gå, hvis det her skal løses så hurtigt og smertefrit som muligt, også uden at det bliver en unødig belastning for borgerne.
Så har jeg noteret mig, at Liberal Alliance og en række andre partier vil følge SKAT og skatteministeren for at se, om den plan, der nu er blevet lagt, bliver ført ud i livet.
Jeg er glad for, at der er nogle, der holder øje med det.
Den socialdemokratiske ordfører var også inde på det.
Og jeg har forstået, at Radikale Venstre støtter forslaget, de er også et af de partier, der står bag.
Om den problemstilling, som SF rejser, med, hvornår lovforslaget gælder fra, vil jeg sige, at for mig som skatteminister har det været magtpåliggende, at det er fra vedtagelsen af lovforslaget, altså den 19.
november, og ikke før, og at vi ikke lovgiver med tilbagevirkende kraft.
Det synes jeg man generelt skal afholde sig fra, når det ikke er til gunst for borgerne.
Hvis det begunstiger borgerne, er det selvfølgelig en anden sag.
Så det er årsagen til, at det er blevet sådan, og jeg håber da, at vi kan have en drøftelse af det andet spørgsmål, som SF rejser.
Det er spørgsmålet om, hvordan kommunerne kan spille en større rolle.
Det spørgsmål har en række andre partier også rejst, bl.a.
Det Konservative Folkeparti.
Jeg går konstruktivt til den opgave.
Jeg har også haft et møde med KL, og jeg kan se, at der er forskellige kommuner, der i dagspressen giver udtryk for, at de gerne vil spille en større rolle i inddrivelsesopgaverne.
Det ser jeg konstruktivt på.
Man skal bare holde sig for øje, at ud af de 75 mia.
kr., som er den nominelle kursværdi – i menneskepenge mindre – er kommunernes del af inddrivelsen 2,5-3,5 mia.
kr.
Men det vil vi gerne se på og diskutere med KL og de kommuner, der måtte ønske at have mere frihed.
Det tror jeg sådan set skal være de korte bemærkninger, jeg har til debatten.
Så vil jeg sige tak for den overvejende positive modtagelse.
Jeg ser frem til udvalgsbehandlingen, og jeg er også glad for, at der bredt er partier, der peger på, at det er en uskik at have sådan et lovforslag, men det er en usædvanlig situation, og vi skal have inddrivelsesopgaven til at fungere.
Det kan vi, hvis vi får vedtaget det her lovforslag, og hvis man i øvrigt får en midlertidig inddrivelsesorganisation op at stå i SKAT.
Det vil jeg arbejde for som skatteminister.