Udvalget for Landdistrikter og Øer 2015-16
L 179 Bilag 1
Offentligt
1625948_0001.png
Enhed
Opgaver og Struk-
tur
Sagsbehandler
MB
Koordineret med
Høringsnotat til Folketingets Udvalg for Landdistrikter og
Øer om forslag til lov om ændring af lov om kommunal
udligning og generelle tilskud til kommuner (Nedsættelse
af færgetakster for biler, passagerer m.v. til og fra visse
øer)
A. Modtagne høringssvar
Social- og Indenrigsministeriet har modtaget i alt 24 høringssvar.
Følgende myndigheder og organisationer m.fl. (i alt 23) har meddelt, at de har be-
mærkninger: Danmarks Rederiforening, Dansk Erhverv, Fanø Kommune, Færgese-
kretariatet, Haderslev Kommune, Holbæk Kommune (og Østre Færge), Håndværks-
rådet, Kalundborg Kommune, KL, Lolland Kommune, Læsø Kommune, Norddjurs
Kommune, Sammenslutningen af Danske Småøer, Samsø Kommune, Skive Kommu-
ne, Småøernes Færgeselskaber, Ærø Kommune, Aabenraa Kommune, Aalborg
Kommune, Færgegruppen v/ John Kristensen (Ærø), Orø Beboerforening v/ Erik
Fuchs og Torben Bjørn Christiansen (Ærø).
Følgende myndigheder og organisationer (i alt 1) har meddelt, at de ikke har bemærk-
ninger: Erhvervsstyrelsen.
Følgende myndigheder og organisationer (i alt 16) har ikke afgivet høringssvar: As-
sens Kommune, Bornholms Regionskommune, Dansk Industri, Danske Regioner,
Friluftsrådet, Faaborg-Midtfyn Kommune, Hedensted Kommune, HORESTA, Horsens
Kommune, Langeland Kommune, Odder Kommune, Slagelse Kommune, Struer
Kommune, Svendborg Kommune og Visit Denmark.
B. Bemærkninger til lovforslaget
I det følgende foretages en tværgående gennemgang af de centrale politiske tilkende-
givelser, der er fremkommet i høringssvarene. Der er ud over de punkter, som omta-
les i det følgende, på baggrund af ministeriets egen kvalitetssikring af lovforslaget
indarbejdet en række mere tekniske, herunder lovtekniske, ændringer i lovforslaget
inden fremsættelsen.
Generelle bemærkninger
Langt de fleste høringssvar hilser overordnet lovforslaget om nedsættelse af færge-
takster for biler, passagerer m.v. til og fra øer velkomment.
Sagsnr.
2015 - 6327
Doknr.
338379
Dato
15-04-2015
L 179 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra social- og indenrigsministeren
1625948_0002.png
Kommunalbestyrelserne i Samsø, Læsø, Ærø og Fanø Kommuner har i et fælles hø-
ringssvar kvitteret for lovforslaget. Ø-kommunerne oplever, at der er blevet lyttet til
dem, og at lovforslaget generelt har de frihedsgrader, som tilgodeser øernes meget
forskellige vilkår. Endvidere tilkendegiver Ø-kommunerne, at de med stor tilfredshed
ser, at der er taget de første skridt mod implementeringen af det fulde landevejsprin-
cip. Ø-kommunerne imødeser dog, at det hurtigst muligt prioriteres at indføre et lan-
devejsprincip over et helt kalenderår.
Sammenslutningen af Danske Småøer udtrykker glæde over, at der med lovforslaget
tages hul på landevejsprincippet, idet der afsættes øremærkede midler til nedsættelse
af færgetakster.
Færgesekretariatet udtrykker overordnet tilfredshed med, at det såkaldte landevejs-
princip introduceres. Samtidig fremføres det, at Færgesekretariatets medlemmer imø-
deser en helt nødvendig snarlig indfasning af et fuldt landevejsprincip. Færgesekreta-
riatet tilkendegiver, at det nye tiltag sammen med ordningen om nedsættelse af færge-
takster på godsområdet klart vil fremme mobiliteten, også til de danske småøer. Fær-
gesekretariatet finder det ligeledes tilfredsstillende, at der i lovforslaget er en udtalt
fleksibilitet i forhold til lokalt at kunne optimere i forhold til rabatten til de enkelte billet-
typer.
Småøernes Færgeselskaber ønsker at kvittere for den fleksibilitet, der er indbygget i
forvaltningen af den foreslåede ordning. En god fleksibilitet giver ifølge Småøernes
Færgeselskaber operatørerne gode muligheder for at tilgodese de behov, som giver
bedst mening lokalt.
KL fremfører, at det er positivt, at det tilstræbes at udforme en løsning, der er enkel og
let administrerbar for kommunerne.
Danmarks Rederiforening har med tilfredshed noteret, at den lokale tilrettelæggelse af
ordningen skal ske med udgangspunkt i lokale forhold, og at ordningen har form af en
generel ramme uden detailregulering af færgetaksterne på den enkelte rute.
Dansk Erhverv bakker op om lovforslaget, da det vil være med til at understøtte turis-
men på de ikke-brofaste øer og dermed skabe vækst og udvikling, som også gavner
lokalbefolkningen.
Håndværksrådet ser positivt på forslaget, der efter rådets opfattelse er med til at sikre
mere balance i Danmark.
Haderslev Kommune giver udtryk for overordnet tilfredshed med, at det såkaldte lan-
devejsprincip introduceres. Efter kommunens opfattelse vil tiltaget sammen med ord-
ningen om nedsættelse af færgetakster på godsområdet klart fremme mobiliteten,
også til de danske småøer. Kommunen finder det endvidere tilfredsstillende, at der er
udtalt fleksibilitet lokalt.
Holbæk Kommune ønsker at benytte lejligheden til at udtrykke generel tilfredshed med
intentionerne i lovforslaget, herunder skridtet mod indførelse af landevejsprincippet.
Kommunen ser det som en fordel, at beslutninger om takststruktur træffes lokalt.
Lolland Kommune tilkendegiver, at der helt generelt er stor tilfredshed med, at lov-
forslaget påbegynder indførelsen af det såkaldte landevejsprincip. Samtidig udtrykker
kommunen tilfredshed med, at den foreslåede model indebærer stor lokal selvbe-
stemmelse.
Norddjurs Kommune deler Færgesekretariatets tilfredshed med den nye ordning. Det
fremføres samtidig, at Færgeudvalget Grenaa – Anholt imødeser en helt nødvendig
snarlig indfasning af et fuldt landevejsprincip.
2
L 179 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra social- og indenrigsministeren
1625948_0003.png
Aabenraa Kommune kan ligeledes støtte op om Færgesekretariatets høringssvar.
Samsø Kommune takker i et særskilt høringssvar for, at der er blevet lyttet til øernes
ønske om en administrerbar ordning, der efter kommunens opfattelse med garanti vil
løfte udviklingen på øerne et stykke ad vejen.
Skive Kommune finder det meget glædeligt, at færgetaksterne skal nedsættes.
Konkrete bemærkninger
Periodeafgrænsning i forhold til anvendelse af tilskud
Sammenslutningen af Danske Småøer ønsker, at småøerne friholdes fra kravet om, at
takstnedsættelserne skal ske i skuldersæsonerne, bl.a. under henvisning til at det vil
være administrativt tungt for småøernes vedkommende at ændre taksterne fire gange
om året. Sammenslutningen foreslår, at perioderne for nedsættelse af taksterne frit
kan fastsættes af kommunen i samarbejde med ø-boerne.
Færgesekretariatet finder, at de tidsmæssige restriktioner for, hvornår billetpriserne
kan reduceres, er for snævre. Efter færgesekretariatets opfattelse vil det klart være
mere formålstjenligt, hvis der kunne gives større frihed til lokal optimering. Færgese-
kretariatet tilkendegiver, at det optimale ville være, at der overhovedet ikke var nogle
tidsmæssige restriktioner, men at det som minimum bør overvejes at inddrage vinter-
perioden i ordningen.
Småøernes Færgeselskaber finder, at en afgrænsning af perioden i nogle tilfælde vil
være en hindring for opnåelse af en egentlig effekt. En afgrænsning af perioden vil
være medvirkende til ”forskelsbehandling” af de pågældende øer. Småøernes Færge-
selskaber anbefaler derfor, at den foreslåede anbefaling gøres ”anbefalet”.
Ifølge Dansk Erhverv er lovforslaget et vigtigt initiativ, som kan være med til at gøre
øerne mere tilgængelige uden for højsæsonen og dermed tiltrække flere turister i
skuldersæsonerne. Organisationen finder det vigtigt for at opnå en større effekt, at
takstnedsættelserne sker i disse perioder og ikke hele året, idet det også skønnes, at
turisterne i højere grad vil besøge øerne i skuldersæsonerne.
Fanø Kommune tilkendegiver, at det vil være hensigtsmæssigt for kommunen at fast-
holde sommertaksterne i hele juni, juli og august, da en forholdsmæssig stor andel af
turisterne kommer fra Tyskland, som har en skolesommerferie, der rækker ud over
den danske.
Holbæk Kommune har forståelse for ønsket om at forlænge turistsæsonerne ved at
yde øremærkede tilskud i skuldersæsonerne, men vil foretrække, at kommunen i høje-
re grad kan tilrettelægge en ordning med udgangspunkt i de lokale forhold, og at der
derfor arbejdes hen imod en mere fleksibel ramme for anvendelsen af tilskuddet.
Lolland Kommune foreslår, at der åbnes op for, at den tidsmæssige afgrænsning ale-
ne skal gælde for sommermånederne, da det vurderes som væsentligt og relevant
også at kunne anvende midlerne i vintermånederne.
Norddjurs Kommune deler Færgesekretariatets holdning i relation til den tidsmæssige
afgrænsning for nedsættelse af færgetakster.
Skive Kommune er af den opfattelse, at ordningen med nedsættelse af takster i foråret
og efteråret vil betyde et større administrativt arbejde, idet taksterne dermed ændrer
sig fire gange om året. Kommunen foreslår på den baggrund, at det bliver muligt for
3
L 179 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra social- og indenrigsministeren
1625948_0004.png
den enkelte kommune at beslutte at reducere taksterne enten for hele året eller for
sommerhalvåret, således at taksterne i sommerferien også bliver en del af perioden
med reducerede takster.
Ærø Kommune udtrykker bekymring for, at lovforslaget ved at undtage perioden 1.
december – 15. marts fra takstnedsættelser, der kan finansieres af tilskudsbeløbene,
vil resultere i, at øerne bliver lukket endnu mere ned om vinteren, end de er i forvejen.
Aabenraa Kommune finder, at tidsperioden for nedsættelse af færgetaksterne bør
være fri for den enkelte kommune, så taksterne kan tilpasses efter lokale behov.
Aalborg Kommune sætter spørgsmålstegn ved, hvorfor taksterne kun nedsættes i
skuldersæsonerne. Kommunen ønsker en ensartet billetpris over hele året til Egholm.
Social- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Der er vigtigt at sikre, at de afsatte midler til nedsættelse af færgetakster for passa-
gerbefordring til og fra øer kan få størst mulig effekt.
Initiativet fokuserer derfor på de perioder, der grænser op til skolernes sommerferie,
dvs. de såkaldte skuldersæsoner. Det er de perioder, hvor der er det største potentiale
for øget turisme på øerne. I disse perioder er der som oftest ledig kapacitet på fær-
gerne og ledig overnatningskapacitet på øerne. Ved at undtage skolerne sommerferie,
hvor antallet af turister typisk i forvejen ligger højt, kan det samtidig modvirkes, at ord-
ningen bidrager til at skabe kapacitetsproblemer på de enkelte færgeruter.
En afgrænsning af de perioder, hvor tilskuddet kan anvendes, er desuden med til at
sikre, at takstnedsættelserne bliver mere mærkbare, end hvis der er mulighed for lo-
kalt at fordele tilskuddet over en længere periode.
I øvrigt er det hensigten at udforme den nye ordning således, at der er stor handlefri-
hed lokalt til at tilrettelægge ordningen med udgangspunkt i de lokale forhold. En
kommune kan således beslutte at fastholde sommertaksterne i hele august måned.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
Økonomi
Fanø Kommune anfører, at tilskuddet ikke er højt nok til at dække nedsættelse af fær-
getakster i hele den tilskudsberettigede periode.
Samsø Kommune tilkendegiver, at trafiktallet til Samsø er steget betragteligt, bl.a. på
grund af forøget kapacitet, hvilket efter kommunens vurdering vil betyde et tilsvarende
lavere tilskud i forhold til udgangspunktet for beregningerne.
Ærø Kommune anmoder om, at det revurderes, hvilke referencedata der lægges til
grund for beregningen af tilskudsbeløb. I den forbindelse anfører kommunen, at over-
førselstallene på de ærøske færger var usædvanligt lave i 2013. Tilskudsbeløbet ville
ifølge Ærø Kommune blive højere, hvis enten de gennemsnitlige overførselstal for
passagerer og biler for perioden 2011-13 eller overførselstallene for passagerer og
biler i 2015 var lagt til grund.
Social- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
De tekniske beregninger af tilskudsbehovet i skuldersæsonerne tager udgangspunkt i
den samlede passageromsætning på de omfattede færgeruter.
Beregningerne omfatter passagerer, biler, busser, campingvogne, motorcykler og
knallerter m.v. samt cykler. Beregningerne er foretaget på baggrund af data fra Dan-
4
L 179 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra social- og indenrigsministeren
1625948_0005.png
marks Statistik om passagertal og kommunernes egne indberetninger af omsætningen
for 2013 for de forskellige passagertyper. Tallene for 2013 er omregnet til 2016-tal.
De anvendte 2013-tal er de senest aktuelle tal, som Social- og Indenrigsministeriet er i
besiddelse af.
Det kan bemærkes, at det er hensigten at foretage en evaluering af fordelingsnøglen
for forholdet mellem de kommunale færgeruter efter 4 år for at vurdere, hvorvidt der er
sket en udvikling på passagerområdet, herunder forskydninger mellem ruterne, som
giver anledning til at revidere fordelingsnøglen.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
Fleksibilitet i takststruktur
Sammenslutningen af Danske Småøer udtrykker bekymring for, om der er afsat de
fornødne midler til at opfylde intentionerne om at tage et væsentligt skridt på vejen
mod landevejsprincippet. I den forbindelse henviser sammenslutningen bl.a. til analy-
serapporten fra marts 2015 om trafikal ligestilling, at færgen til Fanø og færgen til Orø
fra Hammer Bakke ikke var medregnet. Endvidere finder sammenslutningen det
uhensigtsmæssigt at operere med en grundtakst for passagerer på 20,22 kr.
Småøernes Færgeselskaber tilkendegiver, at den foreslåede grundtakst på 20,22 kr.
pr. passager for en returbillet giver anledning til en noget skæv billetstruktur, da det i
nogle tilfælde vil medføre, at passagertaksten skal stige.
Fanø Kommune finder, at det vil være en fordel, at den konkrete udmøntning af takst-
nedsættelserne tager udgangspunkt i den eksisterende prisstruktur. Kommunen kon-
staterer med stor tilfredshed, at lovforslaget også åbner mulighed for at anvende en
del af tilskuddet til nedsættelse af taksterne for cykler og gående.
Haderslev Kommune ønsker mulighed for at fastsætte forskellige grundtakster for de
forskellige billettyper.
Østre Færge giver over for Holbæk Kommune udtryk for, at færgeselskabet ønsker en
ligelig fordeling af tilskuddet i form af en ens procentsats på samtlige overfartsarter.
Social- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
For så vidt angår grundlaget for de tekniske beregninger henvises til det foregående
afsnit.
Det kan supplerende nævnes, at omsætningstal for færgeruten til Fanø og færgeruten
til Orø fra Hammer Bakke indgår i de tekniske beregninger.
Grundtaksten på 20,22 kr. pr. passager for en returbillet er alene et tal, der indgår i
den tekniske beregning af tilskudsbehovet.
Den konkrete udmøntning af den nye ordning, herunder fastlæggelse af takststruktu-
ren, tilrettelægges lokalt. Der er således ikke lagt op til et lovmæssigt krav om, at alle
billetter skal omfatte en grundtakst på 20,22 kr.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
Rammevilkår for statslige og ikke-statslige færgeruter
Kommunalbestyrelserne i Samsø, Læsø, Ærø og Fanø Kommuner udtrykker undren
over, at der med lovforslaget lægges op til forskellige rammevilkår for de kommunale
og de statslige ruter.
5
L 179 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra social- og indenrigsministeren
1625948_0006.png
Social- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Den nye ordning om nedsættelse af færgetakster for biler, passagerer m.v. udmøntes
gennem lovgivning for de ikke-statslige færgeruter.
For de statslige færgeruter er der tale om, at Transport- og Bygningsministeriet indgår
kontrakter med en operatør, som varetager driften af færgeruten. Kontrakterne indgås
ved udbud og gælder typisk en periode på 6 til 10 år. Operatøren modtager et tilskud,
som fastsættes i forbindelse med udbuddet, og for dette skal operatøren opfylde samt-
lige kontraktvilkår. Dette gælder også vilkår for billetpriser. Det betyder, at prisredukti-
onerne skal forhandles med operatøren og dermed ikke nødvendigvis vil kunne øre-
mærkes til bestemte perioder af året for de statslige færgeruter.
De statslige og de ikke-statslige færgeruter fungerer således på forskellige vilkår, hvil-
ket naturligt vil afspejle sig i udformningen af den overordnede model på de respektive
områder.
Dette ændrer ikke ved, at der på begge områder er tale om et øremærket tilskud, som
skal anvendes til nedsættelse af færgetakster for passagerbefordring til og fra øer.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
Administration af ordningen
Sammenslutningen af Danske Småøer mener, at det vil give en del ekstra administra-
tion, hvis taksterne skal ændres fire gange om året. I den forbindelse anfører sam-
menslutningen, at den nye ordning på godsområdet ifølge sammenslutningens kend-
skab har betydet en betydelig administrativ merbelastning samt udgifter til ekstra revi-
sion.
Norddjurs Kommune forudsætter, at selve administrationen af ordningen, herunder
indrapportering m.v. kan udformes så enkelt og effektivt, at kommunerne ikke påføres
alt for tidskrævende systemer.
Færgesekretariatet deler Norddjurs Kommunes ønske om en enkel og effektiv admini-
stration af ordningen.
Social- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Den konkrete tilrettelæggelse af den nye ordning for nedsættelse af færgetakster for
passagerbefordring til og fra øer sker lokalt med udgangspunkt i lokale forhold.
Det er netop med til at sikre, at ordningen er så enkel og let administrerbar som mu-
ligt.
Det er Social- og Indenrigsministeriets opfattelse, at de administrative omkostninger,
der måtte være forbundet med at ændre færgetaksterne i løbet af året, er af begræn-
set omfang sammenholdt med de gevinster, som markant lavere færgetakster i skul-
dersæsonerne har for turismen og bosætningen.
Tilskuddene til nedsættelse af færgetakster for passagerbefordring er øremærkede.
Det er derfor påkrævet, at der skal være en revisorpåtegning i kommunens opfølg-
ningsredegørelse. Udgifter til revisorpåtegning kan inden for rimelighedens grænser
afholdes af tilskuddet.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
6
L 179 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra social- og indenrigsministeren
1625948_0007.png
Lokal forvaltning
Færgegruppen v/ John Kristensen (Ærø) ønsker, at Social- og Indenrigsministeriet
præciserer over for Ærø Kommune, at der skal indføres differentierede billetpriser i
forhold til de sejlede afstande. Ifølge Færgegruppens opfattelse vil det betyde en re-
duktion af billetpriserne i henhold til lovens ånd og pålydende. Færgegruppen fremfø-
rer i den forbindelse, at Ærø Kommune tilgodeser ruten mellem Ærøskøbing og
Svendborg på bekostning af de to øvrige ruter til Ærø. Færgegruppen nævner i den
forbindelse, at Ærø Kommunes beslutning om at nedlægge ruten mellem Marstal og
Rudkøbing efter Færgegruppens vurdering har betydet en ekstra omkostning på 6,8
mio. kr. årligt.
Torben Bjørn Christiansen fra Ærø deler Færgegruppens synspunkter.
Social- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Færgebetjeningen af de små øer er et kommunalt anliggende. Det er således Ærø
Kommune, som træffer beslutning om sejlruter, fartplaner, takster m.v. for besejlingen
af Ærø.
Færgebetjeningen er en lokal opgave, som naturligt hører hjemme i det lokale nær-
demokrati.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
Øvrige bemærkninger
Sammenslutningen af Danske Småøer finder det vigtigt, at der gives mulighed for
lokalt at begrænse biltrafikken eller helt afvise biler, sådan som nogle øer gør i dag.
Hvad angår disse tilfælde mener sammenslutningen, at eventuelt overskydende mid-
ler skal kunne anvendes året efter til andre takstnedsættelser eller andre servicefor-
bedringer på færgeområdet fremfor at måtte frasige sig et tilskud.
Sammenslutningen af Danske Småøer finder, at det bør præciseres, at ”andre ser-
viceforbedringer” ikke omfatter den almindelige drift af færgerne, der kan være fordy-
ret af stigende brændstofpriser eller værftsophold. Endvidere finder sammenslutnin-
gen, at det er uklart, om eventuelt overskydende midler kan anvendes uden for skul-
dersæsonerne i det efterfølgende kalenderår.
Sammenslutningen af Danske Småøer ønsker en præcisering af, at hvis der måtte
blive oprettet en ny færgerute til en af de omfattede øer vil det forudsætte, at der sker
en tilsvarende forøgelse af tilskudsmidlerne, hvis den nye rute skal omfattes af ord-
ningen.
Sammenslutningen af Danske Småøer mener, at Mandø skal indgå i ordningen, fordi
Mandø som de øvrige småøer er et udsat øsamfund, og det vil have samme betyd-
ning for Mandø, som det har for de øvrige øer, at blive omfattet af landevejsprincippet.
Haderslev Kommune ønsker mulighed for, at uforbrugte midler kan anvendes i forbin-
delse med events på øen, hvor sejlads uden for normal sejlplan kan være gavnlig for
arrangementet.
Holbæk Kommune fremfører, at tilskuddet til Østre Færge til nedsættelse af takster på
godsområdet formidles gennem Holbæk Kommune. I den forbindelse bemærker
kommunen, at det af lovforslaget fremgår, at Østre Færge vil modtage tilskud på pas-
sagerområdet gennem Frederikssund Kommune.
Orø Beboerforening v/ Erik Fuchs ønsker at gøre opmærksom på, at tilskuddet til fær-
geruten mellem Hammer Bakke og Orø skal gives via Holbæk Kommune, idet der
7
L 179 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra social- og indenrigsministeren
1625948_0008.png
henvises til en passus i lovforslagets bemærkninger, hvor Frederikssund Kommune
nævnes i tilknytning til en beskrivelse af færgeruten fra Hammer Bakke.
Social- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Det er vigtigt at udforme en ordning, som giver mulighed for at tilgodese lokale ønsker
og prioriteringer. Lovforslaget åbner derfor op for, at en kommune kan indgå aftale
med social- og indenrigsministeren om, at tilskuddet kan reduceres i særlige tilfælde,
fx for at reducere biltrafik på en ø.
Det vil imidlertid ikke være i overensstemmelse med intentionerne i ordningen, at
eventuelt overskydende midler skal kunne anvendes i hele det efterfølgende kalen-
derår. Som bestemmelserne er udformet, kan eventuelt overskydende midler alene
anvendes i det efterfølgende kalenderår inden for den fastlagte overordnede tidsram-
me. Der ses ikke at være grundlag for at ændre dette.
Social- og Indenrigsministeriet finder, at der kan være et behov for at præcisere, at
eventuelt overskydende midler skal anvendes til nedsættelse af færgetakster.
Tilskud, herunder eventuelt uforbrugte midler fra det foregående kalenderår, kan inden
for den fastlagte overordnede tidsramme anvendes til nedsættelse af færgetakster i
forbindelse med særlige events på en ø, hvor der er sejlads uden for den normale
sejlplan.
Såfremt der på et senere tidspunkt måtte blive oprettet en ny rute til en af de omfatte-
de øer, vil denne også blive omfattet af ordningen om nedsættelse af færgetakster.
Der skal i givet fald tages konkret stilling til, hvorledes dette kan ske.
Da der ikke er nogen færge til Mandø, kan denne ø ikke blive omfattet af ordningen.
Østre Færge vil modtage tilskud gennem Holbæk Kommune således, som det også er
tilfældet på godsområdet. Frederikssund Kommune nævnes i en parentetisk bemærk-
ning, men er alene medtaget som en serviceinformation om, at der er en privat færge,
som sejler til Orø fra Hammer Bakke i Frederikssund Kommune. Denne serviceinfor-
mation udgår, så misforståelser undgås.
Det præciseres i lovforslagets bemærkninger, at anvendelsen af eventuelt oversky-
dende midler alene kan anvendes til nedsættelse af færgetakster, dvs. at teksten:
”eller andre serviceforbedringer på færgeområdet” udgår. Endvidere udgår servicein-
formationen om Frederikssund Kommune. Bemærkningerne giver ikke i øvrigt anled-
ning til ændringer i lovforslaget.
8