Det er jo i virkeligheden en række meget, meget samstemmende høringssvar, som der foreligger til lovforslaget, og jeg morede mig med sådan at gå dem tæt igennem.
Det er sjovt at se, hvordan der er en hel række formuleringer, som alle sammen peger frem imod, at det her er begyndelsen til indførelsen af landevejsprincippet.
I høringssvarene kan man se, at det handler om påbegyndelse, at tage hul på, en snarlig indfasning, en introduktion, et skridt hen imod fuld indførelse af landevejsprincippet.
Det synes jeg egentlig er vigtigt lige at understrege, altså at det jo så er den forventning, vi har fået skabt udeomkring på øerne.
Og det er jo sådan set godt, for det her er ikke trafikal ligestilling.
Det har tidligere ordførere allerede gjort opmærksom på.
Det her har intet med landevejsprincippet at gøre, og vi er i virkeligheden meget langt fra landevejsprincippet, når vi skal se på finansieringen.
Men lidt har også ret, og lidt kan også anses for at være en begyndelse, og det vælger jeg så også at gøre, og det gør jeg så sammen med alle repræsentanterne fra økommunerne og fra øerne osv.
osv.
I høringssvaret fra Sammenslutningen af Danske Småøer giver de udtryk for, at de i virkeligheden er bekymret for, om man egentlig kan kalde det her et væsentligt skridt – om de midler, der bliver sat af, altså de 95 mio.
kr., som der er tale om ialt, i virkeligheden er et væsentligt skridt.
Og det mener jeg også man kan sætte spørgsmålstegn ved.
Jeg kalder det også en meget spæd begyndelse, især i betragtning af at der under den tidligere regering, som vi støttede, var afsat et betydelig større beløb.
Så på den måde er det ærgerligt.
Men der er naturligvis i høringssvarene glæde over forslaget, og Enhedslisten glæder sig også over forslaget.
Det har været en lang og en sej kamp at komme hertil; det har krævet og der er blevet udfoldet meget stor aktivitet og også udøvet pres, og det har jo altså hjulpet.
Og derfor skal der også herfra lyde en meget, meget stor ros til økommuner og Sammenslutningen af Danske Småøer og andre, som jo virkelig har udfoldet hele paletten af muligheder her.
Blot stopper det ikke her, tværtimod stopper det, som fru Mette Hjermind Dencker også sagde, egentlig først, når landevejsprincippet er indført, og derfor skal der også lyde en opfordring til økommuner og Sammenslutningen af Danske Småøer og alle andre gode kræfter om at fortsætte bestræbelserne på at få indført landevejsprincippet.
Regeringen vil jo gerne kendes på, at de ønsker vækst i hele Danmark, og så gælder det egentlig bare om at tage dem på ordet, selv om regeringens politik i andre henseender trækker i den modsatte retning.
Det er også gennemgående i de mange høringssvar, at man gerne vil have ophævet tidsbegrænsningen ud over sommerperioden, og det synspunkt synes jeg egentlig man godt kan udtrykke forståelse for.
Der bliver henvist til, at det er et administrativt bøvl at skulle ændre taksterne fire gange om året.
Jeg synes, ministeriets svar i høringsnotatet er lige lovlig nonchalant.
Det er ikke noget problem, siger man nærmest.
Arh – det er jo kommuner og øboere og færgeselskaber, der egentlig kender til, hvordan det foregår ude i virkeligheden, så det synes jeg var lige kækt nok.
Men hvorom alting er – da beløbet jo ikke er slet så voldsomt, som det burde have været, kan man også komme til at smøre det så tyndt ud, at det i virkeligheden ikke mærkes, især hvis man fordeler beløbet ligeligt på alle transportmidler, herunder også apostlenes heste.
Formålet med lovforslaget er jo også at udvide turistsæsonen, at styrke turismen og dermed skabe mere aktivitet på øerne og derfor også på længere sigt skabe et grundlag for mere helårsbeboelse.
I den forbindelse vil jeg gerne have lov at rose ministeren for stor lydhørhed i forbindelse med forhandlingerne, vi har haft om lovforslaget, og den fleksibilitet, som man har lagt ind i lovforslaget, så man overlader det til lokal bedømmelse at fastsætte, hvorledes takstnedsættelserne fordeles, både hen over sæsonen og med mulighed for at målrette midlerne på bestemte transportmidler, og endog på f.eks.
events på en ø, som kræver lidt udvidet færgefart en dags tid eller to, som det fremgår af svaret til Haderslev Kommune i høringsnotatet.
Jeg synes, man er lidt for restriktiv med hensyn til anvendelse af uforbrugte midler, hvis en ø f.eks.
ønsker at begrænse biltrafikken eller helt at afvise biler, for det kan sagtens blive et problem.
Der synes jeg man skulle være lidt mere åben, og hvis det udvikler sig sådan på en ø, synes jeg ikke, der er nogen grund til, at overskydende midler ikke kunne anvendes året efter til takstnedsættelser, men at de skal føre til nedsættelse af det tilskudsbeløb, man får.
For så kan man jo lokalt lige nøjagtig få den sammensætning af turiststrømmen, som man ønsker.
Men det her er et rigtig godt lovforslag.
Det er kun begyndelsen til fuld trafikal ligestilling af vores mange øer.
Loven skal evalueres efter 4 år, og det synes vi er godt, for så bliver der plads til forbedringer, og ministeren skal roses for lydhørhed og for at have udvist fleksibilitet.
Og nå ja, som valgt i Esbjerg, hvortil Mandø jo hører, synes jeg måske nok, man kunne have fundet plads til Mandø, og selv om Mandø ikke har færge, kan man jo altså kun komme derover i en begrænset periode, to gange om året, via Låningsvejen, og da det er et lovforslag, der tager sigte på at styrke turisme, synes jeg godt, der kunne være blevet plads til Mandø.