Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
L 173 Bilag 7
Offentligt
Bekendtgørelse om indtægtsrammer og åbningsbalancer for
naturgasdistributionsselskaber
I medfør af § 37, stk. 3, § 37 a, stk. 2 og
6
og § 50, stk. 1, i lov om naturgasforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 1331 af 25.
november 2013, som ændret ved lov nr. 633 af 16. juni 2014 og lov nr ….. (L 173), og § 78, stk. 7, i lov om elforsyning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1329 af 25. november 2013, fastsættes efter bemyndigelse i henhold til § 54 i lov om naturgasforsyning
og § 92 i lov om elforsyning:
Kapitel 1
Generelle bestemmelser
§ 1.
Denne bekendtgørelse finder anvendelse på naturgasdistributionsselskaber.
§ 2.
I denne bekendtgørelse forstås ved:
1) Abandonment: Sløjfning eller bortskaffelse af naturgasdistributionsanlæg i områder, hvor naturgasforsyningen ophører.
2) Annuitet: Betalingsrække hvor summen af afdrag og rentebetaling udgør samme betaling i løbende priser i hver termin.
3) Atypiske omkostninger: Omkostninger, der er meget usædvanlige på grund af deres størrelse, art eller hyppighed.
4) Distributionsaktivitet: Forhold, som er omfattet af bevilling til at udøve distributionsvirksomhed (distributionsbevilling), jf.
§ 10 i lov om naturgasforsyning
eller distributionsvirksomhed varetaget af Energinet.dk eller denne virksomheds helejede
datterselskaber i medfør af § 2, stk. 2 og 3, i lov om Energinet.dk.
5) Driftsomkostninger: Omkostninger i forbindelse med distributionsaktiviteter til indkøb af energi, lønninger,
tjenesteydelser, administration, vedligeholdelse og andre driftsomkostninger, herunder omkostninger omfattet af § 9, stk. 1,
nr. 2, i lov om naturgasforsyning, men bortset fra omkostninger omfattet af § 13 og § 19, stk. 3, i denne bekendtgørelse.
6) Finansielle udgifter: Renteomkostninger, realiserede og urealiserede kursgevinster og -tab samt amortisationstillæg og -
fradrag vedrørende lån.
7) Fremmedkapital: Gæld.
8) Gæld: Summen af langfristede og kortfristede gældsforpligtelser.
9) Indskudskapital: De kommunale indskud i de oprindelige regionale naturgasselskaber inklusive en godkendt forrentning
heraf.
10) Kompensationsbeløb: Beløb, som distributionsselskaberne modtager i forbindelse med omlægning af forsyningsområder
til fjernvarme som kompensation for manglende fremtidige driftsindtægter, samt beløb som distributionsselskabernes
modtager ved afhændelse af anlægsaktiver.
11) Netaktiver: Anlægsaktiver i form af naturgasdistributionsnet samt grunde og bygninger til brug for naturgasanlæg.
12) Nettogæld: Gæld fratrukket omsætningsaktiver.
13) Nettoomsætningsformue: Virksomhedernes likvide midler og tilgodehavender fratrukket ikke rentekrævende
fremmedkapital.
14) Omkostningsramme: Ramme for indtægter, der kan oppebæres til dækning af driftsomkostninger samt omkostninger til
afskrivning af aktiver.
15) Reguleringsperioder: Året 2005, som er første reguleringsperiode, samt efterfølgende fireårsperioder startende med
perioden 2006-09.
§ 3.
For hvert distributionsselskab fastsættes en indtægtsramme efter reglerne i denne bekendtgørelse, jf. dog stk. 2.
Indtægtsrammen udgør det maksimale beløb, som selskabet i et kalenderår i en reguleringsperiode kan oppebære ved
indtægter, der vedrører distributionsaktiviteter.
Stk. 2.
For distributionsselskaber, der er indtrådt i aftale af 23. juni 1999 mellem staten, Hovedstadsregionens Naturgas og
Naturgas Midt-Nord om struktur og støtteforhold i gassektoren (Skt. Hans-aftalen) fastsættes alene en fælles indtægtsramme
efter reglerne i denne bekendtgørelse.
Kapitel 2
Beregning af indtægtsrammer
§ 4.
Fra og med reguleringsperioden 2006-2009 fastsætter Energitilsynet indtægtsrammer for distributionsselskabernes
distributionsaktiviteter, jf. § 3, senest den 30. september året forud for en fireårig reguleringsperiode.
Stk. 2.
Indtægtsrammen fastsættes som en årlig ramme for hvert kalenderår i reguleringsperioden.
Stk. 3.
Energitilsynet fastsætter endelige, korrigerede rammer for et år efter reglerne i § 21.
§ 5.
Indtægtsrammen fastsættes med henblik på dækning af driftsomkostninger, afskrivninger og forrentning ved en
effektiv drift af selskabet, jf. § 37 a, stk. 1, i lov om naturgasforsyning.
L 173 - 2015-16 - Bilag 7: Orientering om høring af forslag til ændring af tre bekendtgørelser som opfølgning på forslag til lov om ændring af lov om Energinet.dk, lov om naturgasforsyning og lov om etablering og benyttelse af en rørledning til transport af råolie og kondensat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
§ 6.
Indtægtsrammen består af summen af følgende beløb:
1) En omkostningsramme, som fastsættes med henblik på dækning af driftsomkostninger og afskrivning af materielle
anlægsaktiver anskaffet fra og med den 1. januar 2005, som anvendes ved aktiviteter omfattet af selskabets
distributionsbevilling, jf. §§ 7-9.
2) Et beløb til forrentning og afdrag af nettogæld samt forrentning og regenerering af indskudskapital pr. den 31. december
2004, jf. § 10.
3) Et beløb til forrentning af aktiver idriftsat fra og med den 1. januar 2005, som anvendes ved aktiviteter omfattet af
selskabets distributionsbevilling, jf. §§ 11 og 12.
4) Et beløb til dækning af de faktiske omkostninger ved visse aktiviteter, jf. § 13.
5) Et beløb til dækning af omkostninger til energibesparende aktiviteter, jf. § 19, stk. 3.
§ 7.
Den del af omkostningsrammen, der fastsættes med henblik på dækning af driftsomkostninger, jf. § 6, nr. 1, fastsættes
som selskabets gennemsnitlige, årlige driftsomkostninger i de tre første år af den foregående reguleringsperiode og det fjerde
år af reguleringsperioden forud for den foregående reguleringsperiode.
Stk. 2.
I reguleringsperioden 2006-09 fastsættes beløbet, jf. stk. 1, som selskabets driftsomkostninger i 2004 korrigeret for
atypiske omkostninger, herunder engangsomkostninger i forbindelse med markedsåbningen. Selskaberne indberetter senest
den 1. juni 2005 deres driftsomkostninger i 2004 med angivelse af de atypiske omkostninger til Energitilsynets godkendelse.
Indberetningen skal opfylde kravene i § 31, stk. 3, nr. 1, og være revideret af en statsautoriseret eller registreret revisor.
Stk. 3.
Det beløb, som indregnes i omkostningsrammen efter stk. 1, kan eksklusiv regulering efter stk. 4 ikke overstige det
effektivitetsregulerede beløb, som er indregnet til dækning af driftsomkostninger i omkostningsrammen for det sidste år i den
foregående reguleringsperiode.
Stk. 4.
Beløbet efter stk. 1-2 reguleres efter et sammenvejet indeks med 70 pct. lønandel og 30 pct. materialeandel.
Lønindekset er Danmarks Statistiks lønindeks for den private sektor (ILON2). Materialeindekset er Danmarks Statistiks
prisindeks for indenlandsk vareforsyning (PRIS10). Såfremt Danmarks Statistik justerer indhold og dækningsområde for de
anvendte indeks, vil Energitilsynet udmelde, hvorledes omkostningsrammen herefter pristalsreguleres med henblik på at sikre,
at pristalsreguleringen i videst muligt omfang fortsætter på et tilsvarende grundlag.
Stk. 5.
Den del af omkostningsrammen, som fastsættes med henblik på dækning af omkostninger til afskrivninger, jf. § 6,
nr. 1, fastsættes som de forventede årlige afskrivninger på anlæggene. Selskaberne indberetter deres forventede årlige
afskrivninger for en reguleringsperiode til Energitilsynets godkendelse senest den 1. juni i året forud for reguleringsperioden.
Stk. 6.
Inden omkostningsrammen indregnes i indtægtsrammen, reduceres den med det beløb, som udmønter
effektiviseringskravet efter kapitel 3.
§ 8.
Afskrivninger på aktiver, som anvendes ved udførelse af distributionsaktiviteter, og som idriftsættes fra og med den 1.
januar 2005, beregnes på grundlag af de bogførte anskaffelsespriser inklusive abandonment samt eventuelle
finansieringsomkostninger fra og med 2005. Anlægsaktiver, bortset fra netaktiver, med en kost- eller anskaffelsespris under
100.000 kr. udgiftsføres i anskaffelsesåret.
Stk. 2.
Afskrivninger efter stk. 1 beregnes som lige store årlige beløb over anlæggenes forventede økonomiske og tekniske
levetid indenfor den i bilag 1 angivne standardlevetid, jf. dog stk. 5.
Stk. 3.
Afholdte udgifter, der tilfører et materielt anlægsaktiv nye eller forbedrede egenskaber eller på anden måde forøger
det pågældende aktivs nytteværdi eller forlænger anlæggets levetid, klassificeres som forbedringsudgifter og tillægges det
pågældende aktivs anskaffelsesværdi.
Stk. 4.
De i stk. 3 nævnte forbedringsudgifter afskrives med lige store årlige beløb over anlæggets restlevetid efter
forbedringen, jf. dog stk. 5.
Stk. 5.
Såfremt selskabet ønsker at ændre afskrivningsprincip eller afskrivningsperiode, skal det nye afskrivningsprincip eller
afskrivningsperiode anmeldes til Energitilsynets godkendelse. En ændring godkendes, såfremt selskabet kan sandsynliggøre, at
ændringen på ethvert tidspunkt i afskrivningsperioden fører til en lavere gennemsnitlig tarif målt i kr. pr. kubikmeter end det
maksimum, der må forudses ved afslutningen af den oprindelige afskrivningsperiode uden ændring af afskrivningsprincip eller
afskrivningsperiode, set i lyset af den fremtidige forventede transport af naturgas. Ændringen kan på kort sigt føre til en højere
gennemsnitlig tarif end før ændringen. Ændringen vil have virkning fra det efterfølgende reguleringsår.
Stk. 6.
Selskabet begrunder sin forventede fremtidige afsætning af naturgas ud fra konkrete markedsmæssige og politiske
rammevilkår, f.eks. Energistyrelsens prognoser for energiforbruget, underbyggede prognoser fra gassektoren eller politiske
aftaler af betydning for naturgasforbrugets udvikling. Energitilsynet kan afvise uunderbyggede forventninger til den fremtidige
naturgasafsætning.
§ 9.
Afskrivninger på aktiver, som idriftsættes i løbet af reguleringsperioden, indregnes i omkostningsrammen med virkning
fra idriftsættelsen.
Stk. 2.
Omkostningsrammen reduceres med afskrivninger på aktiver, som i løbet af reguleringsperioden bliver afskrevet fuldt
ud, afhændet eller nedlagt inden udløb af den forudsatte løbetid, med virkning fra det tidspunkt, hvor anlægget er afskrevet
fuldt ud, afhændet eller nedlagt.
§ 10.
Afdrag og forrentning af nettogæld samt regenerering og forrentning af indskudskapital pr. den 31. december 2004,
jf. § 6, nr. 2, beregnes som en annuitet på summen af nettogælden, hensættelser til abandonment og indskudskapitalen i den
reguleringsmæssige åbningsbalance med start den 1. januar 2005. I det omfang udlån til naturgasforbrugere ikke er optaget i
L 173 - 2015-16 - Bilag 7: Orientering om høring af forslag til ændring af tre bekendtgørelser som opfølgning på forslag til lov om ændring af lov om Energinet.dk, lov om naturgasforsyning og lov om etablering og benyttelse af en rørledning til transport af råolie og kondensat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
balancen som omsætningsaktiver, beregnes annuiteten dog på summen af nettogælden, hensættelser til abandonment og
indskudskapitalen fratrukket disse udlån.
Stk. 2.
Selskaberne har senest den 15. februar 2005 anmeldt den løbetid, de ønsker at anvende på annuiteten, jf. stk. 1, til
Energitilsynet. Løbetiden strækker sig som minimum fra den 1. januar 2005 til den 31. december 2014 og opgøres i hele
kalenderår.
Stk. 3.
Såfremt et selskab på et senere tidspunkt ønsker at benytte et andet ydelsesforløb end annuitetsprincippet, f.eks.
serielån, eller en anden løbetid for afvikling af nettogælden, end selskabet har anmeldt efter stk. 2, skal ændringen anmeldes til
Energitilsynets godkendelse. En ændring af ydelsesforløb eller løbetid godkendes, såfremt selskabet kan sandsynliggøre, at
ændringen på ethvert tidspunkt i gældsafviklingsperioden fører til en lavere gennemsnitlig tarif målt i kr. pr. kubikmeter end det
maksimum, der må forudses ved afslutningen af den oprindelige gældsafviklingsperiode uden ændring af ydelsesforløb eller
løbetid, set i lyset af den fremtidige forventede transport af naturgas. Ændringen kan på kort sigt føre til en højere
gennemsnitlig tarif end før ændringen. Ændringen vil have virkning for det efterfølgende reguleringsår.
Stk. 4.
Selskabet begrunder sin forventede fremtidige afsætning af naturgas ud fra konkrete markedsmæssige og politiske
rammevilkår, f.eks. Energistyrelsens prognoser for energiforbruget, underbyggede prognoser fra gassektoren eller politiske
aftaler af betydning for naturgasforbrugets udvikling. Energitilsynet kan afvise uunderbyggede forventninger til den fremtidige
naturgasafsætning.
Stk. 5.
Energitilsynet fastsætter rentesatsen, der anvendes ved beregning af annuiteten, jf. stk. 1. Rentesatsen fastsættes
for det enkelte selskab som en risikofri rente fastsat af Energitilsynet samt et risikotillæg, der afspejler risikoforholdene for
fremmedkapital i det enkelte selskab.
Stk. 6.
Uanset bestemmelsen i stk. 5 fastsættes rentesatsen for den del af gælden, der er omfattet af fastrenteaftaler
indgået mellem staten og henholdsvis Hovedstadsregionens Naturgas I/S og Naturgas Midt-Nord I/S for perioden fra 2006 til
2010 i overensstemmelse med disse aftaler.
Stk. 7.
Energitilsynet offentliggør det beslutningsgrundlag, som er anvendt ved fastsættelsen af rentesatsen efter stk. 5 og
6.
Stk. 8.
Energitilsynet kan forud for et kalenderår ændre rentesatsen med virkning for den resterende del af perioden omtalt i
stk. 2 som følge af ændringer i de forhold, som har ligget til grund for fastsættelsen af satsen, jf. stk. 5. Energitilsynet
offentliggør kriterier for ændringer i rentesatsen.
Stk. 9.
For perioden fra den 1. januar 2005 til den 31. december 2014 reduceres annuiteten med et beløb svarende til den
del af annuiteten, der medgår til forrentning af indskudskapitalen.
§ 11.
Den forrentning, som indregnes i indtægtsrammen, jf. § 6, nr. 3, fastsættes på grundlag af forrentningsgrundlaget,
som består af værdien af materielle anlægsaktiver anskaffet fra og med den 1. januar 2005 ultimo det sidste år i den
foregående reguleringsperiode, tillagt en nødvendig nettoomsætningsformue til udførelse af distributionsaktiviteterne. For den
første reguleringsperiode fastsættes den forrentning, som indregnes i indtægtsrammen, dog alene på grundlag af en nødvendig
nettoomsætningsformue til udførelse af distributionsaktiviteterne.
Stk. 2.
Energitilsynet fastsætter størrelsen af den nødvendige nettoomsætningsformue nævnt i stk. 1 i forbindelse med
fastsættelsen af indtægtsrammerne, jf. § 4, stk. 1, og offentliggør samtidig det beslutningsgrundlag, der er anvendt ved
fastsættelsen af den nødvendige nettoomsætningsformue.
Stk. 3.
Ved fastsættelsen af indtægtsrammen forud for en reguleringsperiode, jf. § 4, stk. 1, fastsættes forrentningen efter
stk. 1 foreløbigt på grundlag af de materielle anlægsaktivers værdi ultimo det tredje år i den foregående reguleringsperiode.
Ved korrektionen af indtægtsrammerne efter kapitel 5 korrigeres forrentningen som følge af ændringer i forrentningsgrundlaget
i det fjerde år af den foregående reguleringsperiode, jf. stk. 4 og 5.
Stk. 4.
Investeringer i netaktiver, som foretages i løbet af reguleringsperioden, indregnes i forrentningsgrundlaget med
virkning fra den 1. januar året efter, at anlægget er sat i drift.
Stk. 5.
Forrentningsgrundlaget efter stk. 1 reduceres med virkning fra den 1. januar i hvert år i reguleringsperioden med
afskrivninger på netaktiver foretaget i året forud.
§ 12.
Energitilsynet fastsætter den forrentningssats, der kan indregnes i indtægtsrammen, jf. § 11. Rentesatsen fastsættes
for det enkelte selskab som en risikofri rente fastsat af Energitilsynet samt et risikotillæg, der afspejler risikoforhold og
skattepligt i det enkelte selskab. Ved fastsættelsen af forrentningssatsen forudsættes en egenkapitalandel på 30 pct.
Stk. 2.
Energitilsynet kan forud for et kalenderår ændre forrentningssatsen med virkning for den resterende del af perioden
som følge af ændringer i de forhold, som har ligget til grund for fastsættelse af satsen, jf. stk. 1. Energitilsynet offentliggør
kriterier for ændringer i forrentningssatsen.
Stk. 3.
Energitilsynet offentliggør det beslutningsgrundlag, som er anvendt ved fastsættelsen af forrentningssatsen efter stk.
1 og 2.
§ 13.
Nedenstående omkostninger indregnes i indtægtsrammerne med de af selskabet budgetterede størrelser:
1) Omkostninger, som selskabet er pålagt i henhold til § 30, stk. 2, og § 44, stk. 1, i lov om naturgasforsyning.
2) Omkostninger, som selskabet er pålagt i henhold til lov om gasinstallationer og installationer i forbindelse med vand- og
afløbsledninger.
3) Omkostninger ved nettab.
Stk. 2.
De budgetterede omkostninger, jf. stk. 1, indberettes til Energitilsynet senest den 1. juni i året før det år, de
vedrører.
L 173 - 2015-16 - Bilag 7: Orientering om høring af forslag til ændring af tre bekendtgørelser som opfølgning på forslag til lov om ændring af lov om Energinet.dk, lov om naturgasforsyning og lov om etablering og benyttelse af en rørledning til transport af råolie og kondensat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
§ 14.
Beløb, der modtages som kompensation for manglende fremtidige indtægter, samt beløb der modtages ved
afhændelse af anlægsaktiver anskaffet før den 1. januar 2005, anvendes til ekstraordinær nedbringelse af selskabets nettogæld
i det regnskabsår, hvor kompensationen modtages, jf. dog stk. 2. Sådanne beløb indgår ikke i opgørelsen af selskabets
indtægter, jf. § 3, stk. 1.
Stk. 2.
Beløb, der modtages ved afhændelse af aktiver, der medfører fremtidige øgede driftsomkostninger, herunder f.eks.
fremtidige huslejeudgifter eller leasingomkostninger, indtægtsføres over samme periode, som de forventede fremtidige
driftsomkostninger.
§ 15.
Hvis Energinet.dk overtager et distributionsselskab eller ejerandele i et distributionsselskab (distributionsandele), i
henhold til § 34 i lov om naturgasforsyning, videreføres det pågældende distributionsselskabs indtægtsramme, jf. § 6, for den
resterende del af den reguleringsperiode, hvor overtagelsen finder sted. Indtægtsrammen for den følgende reguleringsperiode
opgøres på grundlag af de gennemsnitlige årlige omkostninger, der kan henføres til henholdsvis det oprindelige selskab og det
fortsættende selskab i hele den reguleringsperiode, hvori overtagelsen finder sted.
stk. 2
. Hvis to eller flere selskaber fusionerer opgøres det fortsættende eller nye selskabs indtægtsramme for den resterende
del af den reguleringsperiode, hvori fusionen finder sted, ved at sammenlægge de fusionerende selskabers indtægtsrammer for
denne periode. Indtægtsrammen for den følgende reguleringsperiode opgøres på grundlag af en sammenlægning af de
fusionerede selskabers gennemsnitlige årlige omkostninger i den reguleringsperiode, hvori fusionen finder sted.
Stk. 3.
Hvis et selskab opdeles, opgøres indtægtsrammerne for den resterende del af reguleringsperioden for de enkelte
opdelte selskaberpå grundlag af den del af indtægtsrammen, som kan henføres til hvert af disse selskaber. De omkostninger,
der indgår ved beregningen af indtægtsrammen for den efterfølgende reguleringsperiode, jf. § 6, nr. 1, opgøres for hvert af de
opdelte selskaber på baggrund af de årlige omkostninger, der kan henføres til det pågældende selskab i hele den
reguleringsperiode, hvori opdelingen finder sted.
Kapitel 3
Effektiviseringskrav
§ 16.
Effektiviseringskravet består af et individuelt krav til det enkelte selskab fastsat af Energitilsynet under hensyn til det
enkelte selskabs effektiviseringspotentiale og under hensyntagen til forsyningssikkerheden. Kravene fastsættes som
procentsatser af omkostningsrammen, ekskl. afskrivninger, inden pris- og lønregulering.
Stk. 2.
Effektiviseringskravet efter stk. 1 fastsættes samtidig med fastsættelsen af selskabets indtægtsrammer forud for en
reguleringsperiode, jf. § 4, stk. 1.
Stk. 3.
De absolutte beløb, som svarer til kravene, reguleres med pris- og lønudviklingen efter § 7, stk. 4.
Stk. 4.
Beregningen af det enkelte selskabs effektiviseringspotentiale sker på baggrund af en sammenligning (benchmarking)
af selskabernes driftsomkostninger i den foregående reguleringsperiode. Beregningen af effektiviseringspotentialet i
reguleringsperioden 2006-09 sker ved en tilsvarende sammenligning af omkostninger i 2004.
Stk. 5.
Udover de i stk. 4 nævnte driftsomkostninger kan Energitilsynet beslutte at inddrage investeringer i beregningen af
selskabernes effektivitet.
Stk. 6.
Ved fastsættelsen af det enkelte selskabs effektiviseringspotentiale, jf. stk. 4 eller 5, kan Energitilsynet inddrage
sammenligninger med udenlandske naturgasdistributionsselskaber samt produktivitetsudviklingen i andre sektorer.
§ 17.
Energitilsynet offentliggør den metode, som anvendes ved beregning af selskabernes effektiviseringspotentiale samt
de væsentligste forudsætninger og vurderinger, som ligger til grund for fastsættelsen af de individuelle effektiviseringskrav.
Kapitel 4
Ændring af indtægtsrammer
§ 18.
Energitilsynet kan beslutte, at et selskabs omkostningsramme skal forhøjes eller nedsættes, hvis der som følge af en
udvidelse, formindskelse eller ændring af selskabets distributionsnet sker væsentlige ændringer i størrelsen af de
driftsomkostninger, som er lagt til grund ved fastsættelse af indtægtsrammen, herunder ændringer, der følger af en opsplitning
eller fusion, jf. § 15,
eller ændringer, der følger af transaktioner vedrørende distributionsnet i medfør af § 34 i lov om
naturgasforsyning.
§ 19.
Energitilsynet kan beslutte, at et eller flere selskabers omkostningsramme skal forhøjes, hvis selskabet eller
selskaberne som følge af nye krav i medfør af lov om naturgasforsyning, anden lovgivning eller regler i medfør heraf pålægges
væsentligt forøgede omkostninger i forhold til de omkostninger, der er lagt til grund for beregning af selskabets
indtægtsramme.
L 173 - 2015-16 - Bilag 7: Orientering om høring af forslag til ændring af tre bekendtgørelser som opfølgning på forslag til lov om ændring af lov om Energinet.dk, lov om naturgasforsyning og lov om etablering og benyttelse af en rørledning til transport af råolie og kondensat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
krav i medfør af lov om naturgasforsyning, anden lovgivning eller regler i medfør heraf pålægges lavere omkostninger i forhold
til de omkostninger, der er lagt til grund for beregning af selskabets indtægtsramme.
Stk. 3.
Energitilsynet kan midlertidigt forhøje indtægtsrammen for et selskab med et beløb svarende til myndighedspålagte
meromkostninger til energibesparende aktiviteter, jf. § 14 i lov om naturgasforsyning. Forhøjelsen vil gælde for den periode,
der fremgår af pålægget.
§ 20.
Selskaberne skal anmelde udlicitering og hjemtagning af større opgaver til Energitilsynet vedlagt dokumentation for
konsekvenserne af udliciteringen eller hjemtagningen. Det forudsættes, at selskabet ved udlicitering frafalder afskrivninger
tilknyttet den udliciterede opgave.
Stk. 2.
Energitilsynet kan efter ansøgning tillade, at delelementer af et selskabs omkostningsramme forhøjes eller nedsættes
i forbindelse med udlicitering eller hjemtagning af større opgaver.
Stk. 3.
Omkostningsrammen berøres ikke, såfremt den samlede omkostning til drift og afskrivninger efter udliciteringen eller
hjemtagningen bliver mindre til den pågældende opgave end før udliciteringen eller hjemtagningen.
Stk. 4.
Energitilsynet kan forhøje den del af omkostningsrammen, der fastsættes til dækning af driftsomkostninger til den
udliciterede opgave, såfremt den årlige omkostning ved en udlicitering overstiger de hidtidige driftsomkostninger og
afskrivninger ved opgaven, forudsat selskabet kan dokumentere, at omkostninger ved udlicitering er lavere, end de vil være,
hvis opgaven ikke udliciteres. Forhøjelsen dækker den nødvendige meromkostning.
Stk. 5.
Energitilsynet kan forhøje den del af omkostningsrammen, der fastsættes til dækning af driftsomkostninger til den
udliciterede opgave, såfremt denne omkostning efterfølgende stiger væsentligt, forudsat selskabet kan dokumentere, at
omkostninger ved udlicitering fortsat er lavere, end de ville være, hvis opgaven ikke var udliciteret. Forhøjelsen dækker den
nødvendige omkostningsstigning.
Stk. 6.
I det omfang selskaber har afskrivninger på den hjemtagne opgave, skal afskrivningsbeløbet fratrækkes den del af
omkostningsrammen, der fastsættes med henblik på dækning af driftsomkostningerne. Den samlede omkostningsramme
forbliver uændret.
Stk. 7.
Ændringen af omkostningsrammen har virkning fra udliciteringstidspunktet, henholdsvis hjemtagelsestidspunktet eller
tidspunktet for omkostningsstigningen, jf. stk. 5.
Kapitel 5
Stk. 2.
Energitilsynet kan beslutte, at et selskabs omkostningsramme skal sænkes, hvis selskabet som følge af bortfald af
Korrektion af indtægtsrammer
§ 21.
Senest tre måneder efter at reguleringsmæssigt regnskab for et år er indsendt til Energitilsynet, jf. § 31, stk. 1 og 3,
udmelder tilsynet en endelig, korrigeret indtægtsramme for året omfattende følgende korrektioner:
1) Den del af omkostningsrammen, som er fastsat med henblik på at dække driftsomkostninger, korrigeres under hensyn til
den faktiske pris- og lønudvikling i året. Pris- og lønudviklingen beregnes på grundlag af udviklingen i indekset, jf. § 7, stk.
4, frem til udløbet af årets fjerde kvartal.
2) De i § 13 omhandlede faktiske omkostninger i året.
3) Årets afskrivninger korrigeres som følge af ændringer i afskrivningsgrundlaget siden udmeldingen af rammen, jf. § 9.
4) Årets forrentning korrigeres som følge af ændringer i forrentningsgrundlaget siden udmelding af rammen, jf. § 11, stk. 3-
5, og som følge af ændringer i forrentningssatsen besluttet af Energitilsynet siden udmeldingen af rammen, jf. § 12, stk. 2.
5) Indtægtsrammen korrigeres under hensyn til eventuelle ændringer af rammen i medfør af kapitel 4.
6) Årets effektiviseringskrav korrigeres under hensyn til den faktiske pris- og lønudvikling i kalenderåret, jf. § 16, stk. 3.
Pris- og lønudviklingen beregnes på grundlag af udviklingen i indekset i bilag 1 frem til udløbet af årets fjerde kvartal.
Kapitel 6
Overdækning og underdækning
§ 22.
Hvis et selskabs indtægter vedrørende distributionsaktiviteter overstiger den korrigerede indtægtsramme, foreligger
der overdækning.
Stk. 2.
Overdækning i regnskabsåret skal senest være udlignet i løbet af de tre næstfølgende år.
Stk. 3.
Hvis der opstår en i forhold til indtægtsrammen uforholdsmæssigt stor overdækning, kan Energitilsynet beslutte, at
udbetaling sker over en anden tidsperiode end angivet i stk. 2.
§ 23.
Hvis et selskabs indtægter vedrørende distributionsaktiviteter er mindre end den korrigerede indtægtsramme,
foreligger der underdækning.
Stk. 2.
Selskabet skal i forbindelse med fremsendelse af det reguleringsmæssige regnskab, jf. § 31, stk. 2, overfor
Energitilsynet oplyse, i hvilket omfang underdækning ønskes opkrævet.
Stk. 3.
Den akkumulerede underdækning, som selskabet ønsker opkrævet, kan højst udgøre et beløb svarende til
indtægtsrammen for det år, der aflægges regnskab for.
Stk. 4.
Underdækning for hvert år i en reguleringsperiode, som ønskes opkrævet, jf. stk. 2, kan opkræves inden udgangen
af den følgende reguleringsperiode.
L 173 - 2015-16 - Bilag 7: Orientering om høring af forslag til ændring af tre bekendtgørelser som opfølgning på forslag til lov om ændring af lov om Energinet.dk, lov om naturgasforsyning og lov om etablering og benyttelse af en rørledning til transport af råolie og kondensat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
opkrævning sker over en anden tidsperiode end angivet i stk. 4.
Stk. 5.
Hvis der opstår en i forhold til indtægtsrammen uforholdsmæssigt stor underdækning, kan Energitilsynet beslutte, at
§ 24.
Over- og underdækning optjent i 2010 og følgende år samt primosaldoen pr. 1. januar 2010 for over- og
underdækning forrentes med en rentesats fastsat i henhold til § 10, stk. 4. Forrentningen sker fra den 1. januar i året efter, at
over- og underdækningen er opgjort, dog tidligst pr. 1. januar 2010.
Kapitel 7
Ekstraordinære effektiviseringsgevinster
§ 25.
Hvis de faktiske omkostninger til drift og afskrivninger vedrørende distributionsaktiviteter i kalenderåret er mindre end
den korrigerede omkostningsramme for kalenderåret med fradrag af årets effektiviseringskrav, er der opnået en ekstraordinær
effektiviseringsgevinst svarende til forskellen mellem de to beløb.
§ 26.
Hvis de faktiske omkostninger til forrentning af nettogæld pr. den 31. december 2004 er mindre end den af
Energitilsynet fastsatte forrentning, jf. § 10, er der opnået en ekstraordinær effektiviseringsgevinst svarende til forskellen
mellem de to beløb.
Stk. 2.
De faktiske omkostninger til forrentning, jf. stk. 1, fastsættes ud fra distributionsselskabets gennemsnitlige
finansieringsomkostninger til fremmedkapital.
§ 27.
Distributionsselskaber med bevilling kan anvende
overskud i form af ekstraordinære effektiviseringsgevinster, jf. §§ 25
og 26, anvendes til nedsættelse af priser, henlæggelse til fremtidige investeringer eller ekstraordinær forrentning af
indskudskapitalen.
Energinet.dk eller denne virksomheds helejede datterselskaber, der varetager distributionsvirksomhed i
medfør af § 2, stk. 2 og 3, i lov om Energinet.dk, kan anvende sådanne overskud til nedsættelse af priser eller konsolidering af
distributionsvirksomheden.
Stk. 2.
Dog kan ekstraordinære effektiviseringsgevinster på forrentningen, jf. § 26, hensættes til imødegåelse af
renteudgifter, der overstiger de i § 10 fastsatte renteudgifter i op til to år. Hensatte beløb, der ikke er anvendt til dette formål
efter to år, anvendes herefter i overensstemmelse med stk. 1.
Stk. 3.
Af ekstraordinære effektiviseringsgevinster svarende til op til 10 pct. af årets indtægtsramme skal mindst 50 pct.
anvendes til nedsættelse af priser. Af ekstraordinære effektiviseringsgevinster herudover skal mindst 75 pct. anvendes til
nedsættelse af priser.
Stk. 4.
For skattepligtige selskaber beregnes beløbet, der skal anvendes til nedsættelse af priser, jf. stk. 3, på grundlag af de
ekstraordinære effektiviseringsgevinster reduceret med en procentsats svarende til selskabsskattesatsen.
Stk. 5.
Nedsættelse af priser i medfør af stk. 3 skal så vidt muligt ske i forbindelse med førstkommende prisregulering.
Stk. 6.
Beløb, der er hensat, jf. stk. 2, medregnes kun i stk. 3, i det omfang de bliver anvendt i overensstemmelse med stk.
1 og på det tidspunkt, de bliver anvendt i overensstemmelse med stk. 1.
Kapitel 8
Opgørelse af reguleringsmæssige åbningsbalancer
§ 28.
Energitilsynet har godkendt virksomhedernes åbningsbalancer for distributionsaktiviteterne pr. den 1. januar 2005.
§ 29.
Ved udarbejdelsen af et selskabs reguleringsmæssige åbningsbalance for distributionsaktiviteterne værdisættes
anlægsaktiverne som summen af nettogælden, hensættelser til abandonment og egenkapitalen, jf. bilag 2 og § 30.
Stk. 2.
Den nettogæld, der henføres til distributionsaktiviteterne, kan maksimalt udgøre det beløb, der fremkommer ved en
opgørelse efter principperne i bilag 2.
Stk. 3.
I virksomheder med forpligtelser over for en kommune som følge af kommunens betaling af tjenestemandspension
optjent inden den 31. december 1999, hvortil der ikke er hensat midler, optages den aktuarmæssigt opgjorte forpligtelse som
gæld til kommunen i åbningsbalancen.
Stk. 4.
I virksomheder, som hæfter for gældsforpligtelser i medfør af § 60 a, stk. 1, i lov om naturgasforsyning opgives
eventualforpligtelsen i en note til åbningsbalancen.
Stk. 5.
Energitilsynet kan fastsætte regler om opgørelsen af abandonment og omfanget heraf.
§ 30.
Egenkapitalen opgøres i den reguleringsmæssige åbningsbalance som indskudskapital.
Kapitel 9
Regnskabsføring m.v.
§ 31.
Selskabet skal udarbejde reguleringsmæssigt regnskab, der opgøres på basis af kalenderåret.
Overtager Energinet.dk
et distributionsselskab eller et distributionsnet i løbet af et kalenderår, udarbejdes reguleringsmæssigt regnskab for hele
L 173 - 2015-16 - Bilag 7: Orientering om høring af forslag til ændring af tre bekendtgørelser som opfølgning på forslag til lov om ændring af lov om Energinet.dk, lov om naturgasforsyning og lov om etablering og benyttelse af en rørledning til transport af råolie og kondensat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1637324_0007.png
kalenderåret af Energinet.dk eller denne virksomheds helejede datterselskaber.
De udarbejdede regnskaber skal revideres af en
statsautoriseret eller registreret revisor.
Stk. 2.
Reguleringsregnskabet for 2005 og senere kalenderår skal indsendes til Energitilsynet senest den 1. juni det følgende
år.
Stk. 3.
Det i stk. 1 nævnte regnskab skal mindst omfatte følgende:
1) En opgørelse af omkostninger med en specifikationsgrad, som gør det muligt for Energitilsynet at fastsætte
virksomhedens indtægtsramme efter reglerne i kapitel 2-5.
2) En opgørelse af overdækning og underdækning, jf. § 22 og § 23.
Stk. 4.
Reguleringsmæssige regnskaber, som ikke gøres offentligt tilgængelige gennem indberetning til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen, gøres offentligt tilgængelige af Energitilsynet.
§ 32.
Selskabet skal holde aktiviteter vedrørende offentlige forpligtelser efter § 9, stk. 1, i lov om naturgasforsyning,
herunder aktiviteter omfattet af bekendtgørelsens § 19, stk. 3, regnskabsmæssigt adskilte fra distributionsaktiviteter i øvrigt.
Kapitel 10
Sanktionsbestemmelser
§ 33.
Medmindre højere straf er forskyldt efter lovgivningen, straffes med bøde den, der undlader
1) at udarbejde, lade revidere eller indsende reguleringsmæssigt regnskab som nævnt i § 31, stk. 1-3, eller
2) at holde aktiviteter regnskabsmæssigt adskilte som nævnt i § 32.
Stk. 2.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Kapitel 11
Ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelser
§ 34.
Bekendtgørelsen træder i kraft den
1. juli 2016.
Stk. 2.
Samtidig ophæves bekendtgørelse
nr. 1117 af 14. oktober 2014
om indtægtsrammer og åbningsbalancer for
naturgasdistributionsselskaber.
Stk. 3.
Sager vedrørende regnskabsårene 2005-09 behandles af Energitilsynet eller Energiklagenævnet efter reglerne i
bekendtgørelse nr. 38 af 14. januar 2005 om indtægtsrammer og åbningsbalancer for naturgasdistributionsselskaber.
Stk. 4.
Sager vedrørende regnskabsårene 2010-13 behandles af Energitilsynet eller Energiklagenævnet efter reglerne i
bekendtgørelse nr. 1401 af 14. december 2009 om indtægtsrammer og åbningsbalancer for naturgasdistributionsselskaber.
Stk. 5.
Sager vedrørende regnskabsåret 2014 behandles for så vidt angår perioden fra 1. januar 2014 til 15. oktober 2014 af
Energitilsynet eller Energiklagenævnet efter reglerne i bekendtgørelse nr. 1401 af 14. december 2009 om indtægtsrammer og
åbningsbalancer for naturgasdistributionsselskaber, hvorefter bekendtgørelse nr. 1117 af 14. oktober 2014 om bekendtgørelse
om indtægtsrammer og åbningsbalancer for naturgasdistributionsselskaber finder anvendelse.
stk. 6.
Sager vedrørende reguleringsmæssigt regnskab, jf. § 31, stk. 1, 2. pkt., behandles for hele regnskabsåret 2016 efter
denne bekendtgørelse.
Energistyrelsen, den xx. 2016
L 173 - 2015-16 - Bilag 7: Orientering om høring af forslag til ændring af tre bekendtgørelser som opfølgning på forslag til lov om ændring af lov om Energinet.dk, lov om naturgasforsyning og lov om etablering og benyttelse af en rørledning til transport af råolie og kondensat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1637324_0008.png
Bilag 1
Standardlevetider
Standardlevetider til brug ved opgørelse af afskrivninger på anlæg, som idriftsættes efter den 1. januar 2005, jf. § 9, stk. 2:
1) Domicil- og tekniske bygninger 50 år
2) Distributionsnet inkl. fordelingsledninger og stikledninger 30-40 år
3) M/R-stationer 15 år
4) Målere 15 år
5) Edb-udstyr 3-8 år
6) Edb-software 0-8 år
7) Øvrigt driftsmateriel og inventar 5-10 år
L 173 - 2015-16 - Bilag 7: Orientering om høring af forslag til ændring af tre bekendtgørelser som opfølgning på forslag til lov om ændring af lov om Energinet.dk, lov om naturgasforsyning og lov om etablering og benyttelse af en rørledning til transport af råolie og kondensat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
Bilag 2
Principper for opgørelse af nettogæld i reguleringsmæssige åbningsbalancer for
naturgasdistributionsaktiviteterne
Nettogælden vedrørende distributionsaktiviteterne i DONG Distribution A/S kan i åbningsbalancen, jf. kapitel 8, maksimalt
udgøre summen af følgende:
1) Nettogæld overtaget fra Naturgas Syd I/S fratrukket den regnskabsmæssigt opgjorte goodwill (merpris) pr.
overtagelsesdagen som opgjort i overtagelsesbalancen fratrukket resultat efter skat samt af- og nedskrivninger tillagt
investeringer fra distributionsaktiviteterne i Syd- og Sønderjylland i perioden fra den 1. juli 1999 til den 31. december 2004.
2) Nettogæld overtaget fra Naturgas Sjælland I/S fratrukket den regnskabsmæssigt opgjorte goodwill (merpris) pr.
overtagelsesdagen som opgjort i overtagelsesbalancen fratrukket resultat efter skat samt af- og nedskrivninger tillagt
investeringer fra distributionsaktiviteterne i Vestsjællands og Storstrøms amter i perioden fra den 1. januar 2001 til den 31.
december 2004.
3) Den nettogæld, der kan henføres til distributionsaktiviteterne i DONG Distribution A/S,bortset fra de under pkt. 1 og 2
nævnte, pr. den 1. januar 2005.
Nettogælden vedrørende distributionsaktiviteterne i HNG I/S kan i åbningsbalancen, jf. kapitel 8, maksimalt udgøre følgende:
Den del af nettogælden i HNG I/S pr. den 31. december 2002 i henhold til selskabets årsregnskab, der kan henføres til
distributionsaktiviteterne, jf. § 60 a i lov om naturgasforsyning, fratrukket resultat efter skat samt af- og nedskrivninger tillagt
investeringer fra distributionsaktiviteterne i HNG I/S’ forsyningsområde samt vederlag for kundeoverdragelse til DONG i
perioden fra den 1. januar 2003 til den 31. december 2004.
Nettogælden vedrørende distributionsaktiviteterne i Naturgas Midt-Nord I/S kan i åbningsbalancen, jf. kapitel 8, maksimalt
udgøre følgende:
Den del af nettogælden i Naturgas Midt-Nord I/S pr. den 31. december 2002 i henhold til selskabets årsregnskab, der kan
henføres til distributionsaktiviteterne, jf. § 60 a i lov om naturgasforsyning, fratrukket resultat efter skat samt af- og
nedskrivninger tillagt investeringer fra distributionsaktiviteterne i Naturgas Midt-Nord I/S’ forsyningsområde samt vederlag for
kundeoverdragelse til DONG i perioden fra den 1. januar 2003 til den 31. december 2004.
Nettogælden vedrørende distributionsaktiviteterne i Naturgas Fyn A/S kan i åbningsbalancen, jf. kapitel 8, maksimalt udgøre
følgende:
Den del af nettogælden i Naturgas Fyn I/S pr. den 31. december 2002 i henhold til selskabets årsregnskab, der kan henføres til
distributionsaktiviteterne, jf. § 60 a i lov om naturgasforsyning, fratrukket resultat efter skat samt af- og nedskrivninger tillagt
investeringer fra distributionsaktiviteterne i Naturgas Fyn A/S’ forsyningsområde i perioden fra den 1. januar 2003 til den 31.
december 2004.
Forrentning
Den forrentning af gæld, der indgår i resultat, jf. ovenfor, bør så vidt muligt basere sig på de gennemsnitlige
finansieringsomkostninger for fremmedkapital i selskabet. Såfremt dette ikke er muligt eller kun vanskeligt lader sig gøre, kan
der med Energitilsynets accept anvendes alternative metoder til opgørelse af forrentningen.
Skat
Den skat, der kan indregnes for skattepligtige selskaber, fastsættes på grundlag af resultat før skat fra distributionsaktiviteten.
Forpligtelser over for en kommune som følge af kommunens betaling af tjenestemandspension optjent inden den 31. december
1999:
Nettogælden opgøres inklusive forpligtelser, jf. § 29, stk. 3.