Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
L 173 Bilag 1
Offentligt
1620369_0001.png
Høringsnotat vedrørende lovforslag til lov om ændring af lov om
Energinet.dk, lov om naturgasforsyning og lov om etablering og
benyttelse af en rørledning til transport af råolie og kondensat
Kontor/afdeling
Forsyning
Dato
15. marts 2016
J nr.
2015-6783
Et udkast til forslag til lov om ændring af lov om Energinet.dk, lov om
naturgasforsyning og lov om etablering og benyttelse af en rørledning til transport
af råolie og kondensat har været udsendt i høring fra den 17. februar til den 7.
marts 2016.
Energistyrelsen har modtaget 11 høringssvar fra organisationer og virksomheder.
Danske Revisorer - FSR og Aalborg Universitet havde ikke nogen bemærkninger.
Dansk Energi, Dansk Fjernvarme, DI, DONG Energy, Landbrug & Fødevarer,
Mærsk Olie og Gas A/S, NGF Nature Energy, Sekretariatet for Energitilsynet og
VedvarendeEnergi har kommenteret lovforslaget.
I det følgende gennemgås de væsentligste synspunkter i høringssvarene, der er
samlet i Bilag 1. Energistyrelsens kommentarer hertil er anført i kursiv. Enkelte
høringssvar indeholder udsagn om forhold, som de pågældende høringsparter
mener, bør afspejles ved fastsættelsen af købsprisen for DONG Energys aktiver.
Disse udsagn er ikke kommenteret i høringsnotatet. Høringsnotatet omhandler
alene forhold, der vedrører lovforslaget.
Udover de ændringer, som Energistyrelsen har foretaget i lovforslaget for at følge
op på høringssvarene (se hertil nedenfor i Energistyrelsens kommentarer), er der
indarbejdet en række ændringer af redaktionel og lovteknisk karakter i lovforslaget.
Bl.a. er strukturen i lovforslagets almindelige bemærkninger blevet ændret fra at
være relateret til de enkelte love, der foreslås ændret, til at være emneopdelt.
Høringssvarene har især berørt følgende punkter:
1. Generelle forhold
1.1. Energinet.dk som køber af aktiverne
1.2. Konsekvenser for brugertarifferne som følge af overdragelse af aktiverne til
Energinet.dk
2. Varetagelse af aktiviteterne i Energinet.dk
2.1. Adskillelseskrav
2.2. Brug af overskud fra aktiviteterne
2.3. Håndtering af evt. underskud
Energistyrelsen
Amaliegade 44
1256 København K
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/12
L 173 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1620369_0002.png
2.4. Økonomisk regulering af distributionsvirksomhed
2.5. Rækkeviden af hjemlen til at drive opstrømsrørledningsnet
3. Særligt til gasopstrømssystemer og gasopstrømsrørledningsnet
3.1. Generelt
3.2. Definition af opstrømsrørledningsnet
3.3. Adgangsregulering
3.4. Nybro Gasbehandlingsanlæg
4. Ikrafttrædelsestidspunkt
5. Øvrige
1. Generelle forhold
1.1. Energinet.dk som køber af aktiverne
Dansk Energi, Dansk Fjernvarme, DI, NGF Nature Energy, og VedvarendeEnergi
mener, at Energinet.dk ikke bør være den, der overtager DONG Energy’s
naturgasdistributionsaktiver og varetager naturgasdistributionsvirksomhed. Dansk
Energi bakker imidlertid op om, at der findes en midlertidig løsning, hvor
Energinet.dk varetager naturgasdistributionsopgaven og opgaven med at drive
olierørledningen, således at DONG Energy’s børsintroduktion ikke kompromitteres.
Det er dog ifølge Dansk Energi afgørende, at der bliver tale om en midlertidig
ordning. Dansk Fjernvarme gør opmærksom på, at der fra organisationens
medlemmer er størst bekymring og modstand i forbindelse med Energinet.dk’s
overtagelse af naturgasdistributionsnettet. Dansk Fjernvarme anerkender det
politiske ønske om at kunne fastholde vigtige dele af den danske infrastruktur for
gas og olie på danske hænder, men mener, at dette ønske kan blive understøttet
gennem andre konstruktioner end at overlade alle de infrastrukturaktiver, som
DONG Energy påtænker at frasælge, til Energinet.dk.
Parterne ser bl.a. følgende problemer med Energinet.dk’s ejerskab og varetagelse
af naturgasdistributionsaktiviteten:
Dansk Energi og Dansk Fjernvarme mener, at dette vil være problematisk for
gasmarkedet og i forhold til Energinet.dk’s neutrale rolle som systemansvarlig for
det samlede energisystem.
Dansk Energi, Dansk Fjernvarme og NGF Nature Energy anfører herudover, at
Energinet.dk varetager mange forskellige opgaver, og at der er en
sammenblanding af virksomhedens forskellige roller: systemansvarsrollen,
myndighedsrollen, rollen med at fremme konkurrencen på de danske gasmarkeder
og aktørrollen med ejerskab af egne energiaktiver.
Endvidere finder DI og NGF Nature Energy, at Energinet.dk’s opgaveportefølje bør
være centreret omkring varetagelsen af samfundsmæssige kerneopgaver såsom at
sikre forsyningssikkerheden i de overordnede el- og gasnet i Danmark. Også
Dansk Energi skriver, at der bør ske en oprydning i Energinet.dk’s mange opgaver
Side 2/12
L 173 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1620369_0003.png
og roller, herunder et frasalg af aktiver, som det ikke er strengt nødvendigt, at en
systemansvarlig virksomhed skal eje.
DI og NGF Nature Energy påpeger endvidere, at Energinet.dk ikke er gearet til at
varetage direkte kunderelationer og NGF Nature Energy henviser til, at
Energinet.dk vil være nødt til at opbygge et nyt IT-system.
Dansk Energi finder, at den nationale interesse i at sikre en effektiv og sikker
naturgasdistribution alene bør sikres gennem bevillingssystemet og den
økonomiske regulering og det dertil hørende tilsyn. Dansk Energi finder det vigtigt,
at alle aktører indenfor såvel el- og naturgasdistribution fremadrettet kan opnå
ejerskab til naturgasdistributionsnettet. Dansk Energi mener, at der, for så vidt det
er ønskeligt med et dansk ejerskab, ville være alternativer til et statsligt ejerskab,
idet både forbruger- og kommunalt ejerskab opfylder denne målsætning.
Ligeledes mener Dansk Fjernvarme, DI og NGF Nature Energy, at der bør åbnes
op for et salg til en anden aktør, fx til et nyt uafhængigt statsligt kontrolleret selskab
(Dansk Fjernvarme) eller til et af de andre distributionsselskaber (Dansk
Fjernvarme, NGF Nature Energy). Et salg til Energinet.dk skal først ske som en
sidste mulighed. Dansk Fjernvarme finder, at sagen gøres mere sårbar over for EU,
når der ikke sker en prøvning af salgsmuligheder til andre end Energinet.dk og
mener, at den pris, som aftales mellem DONG Energy og Energinet.dk for frasalget
af distributionsnettet, vil være åben for kritik, hvis ikke andre har haft mulighed for
at give et bud.
DI og NGF Nature Energy opfordrer til, at der i naturgasforsyningslovens § 34 om
statens køberet og -pligt, der varetages af Energinet.dk, åbnes for muligheden, at
der kan være andre købere af naturgasdistributionsnettet end Energinet.dk, samt at
Energinet.dk kan videresælge allerede opkøbte distributionsnet. Mere konkret
opfordrer NGF Nature Energy til en ændring af § 34 i forbindelse med nærværende
lovforslag, således at eksisterende naturgasdistributionsselskaber kan optræde
som købere. Energinet.dk’s køberet og -pligt skal først indtræde, hvis et sådan salg
ikke kan gennemføres.
Landbrug & Fødevarer finder også, at frasalget af DONG Energy’s
naturgasinfrastruktur giver en unik forandringssituation på det danske
naturgasmarked og finder, at det ville være relevant at afdække, om man med
fordel kunne åbne muligheden for at overtage distributionsnettet for andre end
Energinet.dk.
Ifølge VedvarendeEnergi bør DONGs naturgasdistributionsnet overgå til et
regionalt gasselskab.
Energistyrelsens kommentarer:
Side 3/12
L 173 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1620369_0004.png
Aftalen af 18. september 2015 om børsnoteringen af DONG Energy forudsætter, at
Energinet.dk vil kunne overtage DONGs gasopstrømsrørledningerne ind til land
ved Nybro Gasbehandlingsanlægget, Nybro Gasbehandlingsanlægget og
olierørledningen samt tilknyttede separationsfaciliteter. Lovforslaget sikrer de
lovgivningsmæssige rammer herfor.
I forhold til især naturgasdistributionsnettet bemærker Energistyrelsen, at det
fremgår af naturgasforsyningslovens § 34, at staten har køberet og -pligt over
naturgasdistributionsnettet. Energinet.dk varetager denne købepligt. Det er således
efter gældende lovgivning ikke muligt at afhænde DONG’s
naturgasdistributionsaktiviteter til en anden aktør end Energinet.dk.
I starten af februar 2016 har en tværministeriel arbejdsgruppe, der havde til opgave
at analysere gassektoren, offentliggjort sin rapport ”En effektiv gassektor”.
En af anbefalingerne vedrører netop, at der skal igangsættes en analyse, som giver
grundlag for en hensigtsmæssig organisering af gasdistributionssektoren.
Analysen skal bl.a. identificere barrierer for og incitamenter til konsolidering af
sektoren. Når der foreligger en endelig analyse, vil der blive taget stilling til de
videre skridt, herunder nødvendige lovændringer.
1.2. Konsekvenser for brugertarifferne som følge af overdragelse af aktiverne
til Energinet.dk
Mærsk Olie og Gas A/S finder det betænkeligt, at omkostningerne ved
Energinet.dks overtagelse af gasaktiverne og olierørledningen mv. kan føre til
prisstigninger.
Landbrug & Fødevarer understreger vigtigheden af, at et kommende ejerskifte ikke
medfører stigende omkostninger for naturgasforbrugerne og andre berørte brugere.
Særligt bør det indgå, at omkostninger til afskrivninger, som forbrugerne allerede
har afholdt, ikke opkræves på ny.
NGF Nature Energy finder, at etableringen af aktiviteten hos Energinet.dk vil kræve
opbygning af IT-infrastruktur mv. der allerede eksisterer hos andre aktører. Dette vil
føre til unødige meromkostninger, som i sidste ende vil skulle bæres af
gasforbrugerne. Overtagelsen vil således føre til højere distributionstariffer, der ville
kunne undgås ved en anden løsning.
Dansk Fjernvarme læser lovforslaget således, at den planlagte og forventede
nedsættelse af tariffen i 2023 ikke kommer til at ske, men at Energinet.dk kan
opretholde (men ikke øge) gældende distributionstarif. Dette findes
utilfredsstillende for brugerne af gasdistributionsnettet i det sydlige Jylland og på
Vest- og Sydsjælland.
Energistyrelsens kommentarer:
Side 4/12
L 173 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1620369_0005.png
For så vidt angår Energinet.dks overtagelse af gasopstrømsaktiverne og
olierørledningen fremgår det allerede af bemærkningerne om de økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v., at det ikke kan udelukkes, at
der kan være efterfølgende forhold i forbindelse med aftalen, der vil blive indgået
mellem DONG Energy og Energinet.dk om overdragelse af aktiverne, herunder
Energinet.dks finansieringsomkostninger i forbindelse med købet, der vil kunne
påvirke tarifferne for brugere af gasopstrømssystemet i op- eller nedadgående
retning, inden for rammerne af den økonomiske regulering, som aktiviteterne bliver
underlagt. En omlægning af finansieringen af ikke tilbagebetalte investeringer i
olierørlednings- eller separationsfaciliteter kan ligeledes have indflydelse på
tarifferne for brug af disse faciliteter.
Vedrørende gasdistributionsnettet bemærker Energistyrelsen, at lovforslaget
indebærer, at priserne ikke kan stige som følge af det vederlag, der erlægges ved
overdragelse af gasdistributionsnettet. Overdragelsen kan således i sig selv ikke
give anledning til stigende priser.
Med lovforslaget underlægges Energinet.dks naturgasdistributionsvirksomhed
samtidigt den eksisterende indtægtsrammeregulering. I forbindelse hermed vil der
tilføjes bestemmelser i indtægtsrammebekendtgørelsen om fastsættelsen af
indtægtsrammer ved overtagelse af naturgasdistributionsnet, jf. afsnit 2.4. Det er
hermed påtænkt, at indtægtsrammen for Energinet.dks
naturgasdistributionsvirksomhed fastsættes på baggrund af de historiske forhold,
der ligger til grund for DONG Gas Distribution A/S’ indtægtsramme. Dette
indebærer alt andet lige, at indtægtsrammen og priserne ikke stiger. Samtidigt
fastholdes afviklingsperioden for restgælden og dermed den forventede
nedsættelse af tariffen i 2023.
2. Varetagelse af aktiviteterne i Energinet.dk
2.1. Adskillelse af aktiviteterne
Dansk Energi opfordrer til klar selskabsmæssig og organisatorisk adskillelse af
naturgasdistributionen fra Energinet.dk’s øvrige organisation. VedvarendeEnergi
foreslår, at opstrømsolie- og -gasanlæg placeres i selvstændige selskaber under
Energinet.dk, og at det indføres i loven, at Energinet.dk kan drive olie- og
gasopstrømsanlæg i selvstændige selskaber på et kommercielt grundlag. Dansk
Fjernvarme finder, at olierørledningsaktiviterne bør organiseres på en sådan måde,
at der er et effektivt og de facto værn mod krydssubsidiering af olieområdet fra el
og gas. I forhold til gasopstrømsaktiviteten påpeger Dansk Fjernvarme, at
Energinet.dk også står for transport af gas gennem transmissionsnettet fra
Tyskland, og gør opmærksom på, at der må forventes etablering af åbne
transparente prissætninger uden krydssubsidiering og uden subsidiering fra den
generelle transmissionstarif. Sekretariatet for Energitilsynet er enig i den
regnskabsmæssige adskillelse for gasopstrømsvirksomhed samt specifikation af
indtægterne fra ejerskabet hertil.
Side 5/12
L 173 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1620369_0006.png
Energistyrelsens kommentarer:
Energinet.dk har oplyst, at virksomheden vil udøve de nye aktiviteter i separate
datterselskaber, dvs. et datterselskab, der vil varetage
gasopstrømssystemvirksomhed, et datterselskab, der vil varetage
olierørledningsvirksomhed og et datterselskab, der vil varetage
naturgasdistributionsvirksomhed. Det er ikke fundet nødvendigt at skrive et krav om
selskabsmæssig adskillelse ind i loven. Lov om Energinet.dk indeholder i forvejen
bestemmelser, der sikrer den regnskabsmæssige adskillelse af aktiviteterne med
henblik på at undgå forskelsbehandling, krydssubsidiering og
konkurrenceforvridning. Med lovforslaget foreslås kravet om regnskabsmæssig
adskillelse udvidet til også at omfatte de nye aktiviteter, som Energinet.dk efter
lovforslaget vil få hjemmel til at varetage.
2.2. Brug af overskud fra aktiviteterne
Dansk Energi finder det positiv, at overskud fra naturgasdistributionsvirksomhed
kun kommer den relevante forbrugergruppe til gavn og ikke kan anvendes til
Energinet.dk’s øvrige aktiviteter.
DONG Energy og Mærsk Olie og Gas A/S finder, at overskud fra
opstrømsrørledningen og olierørledningen også skal kunne tilbagebetales til
brugerne. Mærsk Olie og Gas A/S mener, at den pligtmæssige konsolidering
principielt indebærer en risiko for et tarifniveau, som alt andet lige er højere end
nødvendigt. Mærsk Olie og Gas A/S bemærker desuden, at samtlige de danske
opstrømssystemer kommer til at være ejet af Energinet.dk, og at der ifølge
olierørledningsloven består en pligt for producenter til at benytte rørledningen, jf.
lovens § 2. Det forekommer derfor noget teoretisk at tale om et konkurrenceudsat
marked.
VedvarendeEnergi mener, at overskud fra opstrømsolie- og opstrømsgasanlæg
skal overgå til en særlig fond.
Energistyrelsens kommentarer:
Når det foreslås, at overskud fra opstrømssystemvirksomhed kan bruges til
konsolidering og ikke til tilbagebetaling til brugerne, tages der herved højde for, at
tarifferne for brug af systemet fastlægges efter forhandling mellem parterne. Der er
forhandlet adgang til opstrømssystemvirksomhed. Der er derfor ikke grundlag for,
at ejer af en opstrømssystemvirksomhed skal tilbagebetale et overskud til
brugerne. Med lovforslaget ændres reguleringen af adgangen til
opstrømsrørledninger ikke i forhold til den gældende regulering for den nuværende
ejer.
Det er ikke korrekt, at samtlige danske opstrømssystemer med lovforslaget
kommer til at være ejet af Energinet.dk. Gasproducenter i den danske del af
Side 6/12
L 173 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1620369_0007.png
Nordsøen kan beslutte at eksportere gas gennem opstrømsrørledningen fra Tyra
feltet til anlægget på F3 feltet på hollandsk område og herfra videre til Den Helder i
Holland i stedet for at eksportere gas til Danmark gennem de rørledninger, som
planlægges overtaget af Energinet.dk. Der foreligger således en
konkurrencesituation mellem to opstrømsrørledningsnet.
For så vidt angår tilslutnings- og transportpligt til olierørledningen indeholder loven
en mulighed for dispensation fra denne. Dette er meddelt for et antal felter, som
offshore laster deres olie til tankskibe. Der er således mulighed for
konkurrencesituationer mellem brug af olierørledning og bøjelastning.
Energitilsynet fører tilsyn med tariffer for brug af opstrømsgasrørledninger. Det har
ført til en nedsættelse af tariffen, hvilket af ejeren af de pågældende
opstrømsrørledninger er indbragt for domstolene. Tariffen for brug af
olierørledningen er fastsat i olierørledningsloven. Det fremgår af bemærkningerne
til lovforslaget om de økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v., at det ikke kan udelukkes, at der kan være efterfølgende forhold i forbindelse
med aftalen, der vil blive indgået mellem DONG Energy og Energinet.dk om
overdragelse af aktiverne, herunder Energinet.dks finansieringsomkostninger i
forbindelse med købet, der vil kunne påvirke tarifferne for brugere af
gasopstrømssystemet i op- eller nedadgående retning, inden for rammerne af den
økonomiske regulering, som aktiviteterne bliver underlagt. En omlægning af
finansieringen af ikke tilbagebetalte investeringer i olierørlednings- eller
separationsfaciliteter kan ligeledes have indflydelse på tarifferne for brug af disse
faciliteter.
VedvarendeEnergis forslag går ud over formålet med nærværende lovforslag om at
sikre de lovgivningsmæssige rammer for, at Energinet.dk vil kunne overtage
DONGs naturgasinfrastruktur og olierørledningen, som forudsat i den politiske
aftale af 18. september 2015. Formålet med lovforslaget er således at skabe
grundlag for en overførelse af visse aktiver fra DONG Energy til Energinet.dk, samt
at gennemføre de nødvendige tilpasninger af lovgivningen som følge af
overførslen. En ændring af reguleringen af overskud af aktiverne er ikke en del af
dette.
2.3. Håndtering af evt. underskud
Dansk Energi opfordrer til, at lov om Energinet.dk tilføres en ny paragraf, der
forholder sig til underskud ifølge de efter loven påkrævede separate regnskaber for
hver af virksomhedens aktiviteter. Underskud bør dækkes af Energinet.dk’s
egenkapital i det omfang, de ikke kan håndteres i henhold til den økonomiske
regulering af hver enkelt aktivitet. I modsat fald vil der reelt ikke være tale om en
incitamentsbaseret regulering af naturgasdistributionsaktiviteterne.
Energistyrelsens kommentarer:
Side 7/12
L 173 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1620369_0008.png
Energistyrelsen understreger indledningsvis, at bestemmelserne om
regnskabsmæssig adskillelse har til formål at forhindre krydssubsidiering mellem
aktiviteterne. Skulle der akkumuleres et underskud i et af Energinet.dk’s
datterselskaber, som det ikke er muligt at få dækket via indtægter fra salg af
selskabets ydelser, ville det kunne blive nødvendigt med et kapitalindskud fra
moderselskabet indenfor de gældende statsstøtteretlige regler. Underskud i
moderselskabet Energinet.dk vil skulle dækkes af Energinet.dk’s egenkapital.
2.4. Økonomisk regulering af naturgasdistribution
Sekretariatet for Energitilsynet gør opmærksom på, at den praktiske administration
af den økonomiske regulering af Energinet.dk’s naturgasdistributionsvirksomhed vil
afhænge af, hvorledes lovforslagets ændringer udmøntes i ændringer i
indtægtsrammebekendtgørelsen.
Energistyrelsens kommentarer:
Energistyrelsen bekræfter, at det er hensigten, at ændre
indtægtsrammebekendtgørelsen med hjemmel i den eksisterende bestemmelse i §
37 a, stk. 2. Efter denne bestemmelse kan energi-, forsynings- og klimaministeren
fastsætte regler om fastsættelse for indtægtsrammer for distributionsselskaber. Det
er bl.a. påtænkt at tilføje en bestemmelse, der regulerer, hvilken indtægtsramme
Energinet.dk vil blive underlagt ved overtagelse af et naturgasdistributionsnet, jf.
afsnit 1.2. I dag regulerer indtægtsrammebekendtgørelsen kun fusioner mellem
gasdistributionsvirksomheder, dvs. situationer, hvor begge virksomheder har en
indtægtsramme.
2.5. Rækkeviden af Energinet.dk’s hjemmel til at drive
opstrømsrørledningsnet
DONG Energy vil gerne have bekræftet, at Energinet.dk’s gældende hjemmel til at
drive opstrømsrørledningsvirksomhed også omfatter drift af ekstraterritorial
opstrømsrørledningsvirksomhed.
Energistyrelsens kommentarer:
Energistyrelsen kan bekræfte dette, men det forudsættes, at der er tale om
opstrømsrørledningsnet, der delvist ligger på dansk territorie.
3. Særligt til gasopstrømssystemer og gasopstrømsrørledningsnet
3.1 Generelt
DONG Energy er enig i, at omkostningerne til at vedligeholde det etablerede
gasbehandlingsanlæg i Nybro indgår i standardtariffen for transportydelser gennem
opstrømssystemet. Det skønnes derfor hensigtsmæssigt at præcisere og kodificere
hjemlen, så den afspejler de reelle forhold.
Sekretariatet for Energitilsynet (SET) finder det hensigtsmæssigt, at den i praksis
eksisterende sammenhæng mellem opstrømsrørledningerne til Nybro og anlægget
Side 8/12
L 173 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1620369_0009.png
i Nybro afspejles i naturgasforsyningslovens § 21 som foreslået. SET kan
endvidere tilslutte sig, at Energinet.dk skal føre separat regnskab for
gasopstrømssystemvirksomhed samt specificere indtægterne fra ejerskabet hertil.
3.2. Definition af opstrømsrørledningsnet
DONG Energy anfører, at i relation til søledningen mellem Tyra og Harald
platformene bemærkes, at denne søledning er en ”intra field-ledning”. Gas
transporteret i denne ledning transporteres mellem de nævnte felter – og således
ikke (direkte) videre til land. Endvidere bemærkes det, at sådanne felter formentlig
ikke er omfattet af gasliberaliseringsdirektiverne, jf. artikel 34 i gasdirektivet og den
gældende § 21 i naturgasforsyningsloven, hvorefter tredjepartsadgangen ikke
omfatter de dele af sådanne net og faciliteter, der benyttes til lokale
produktionsaktiviteter ved et felt, hvor gassen produceres.
Energistyrelsens kommentarer:
Rørledningen mellem Harald og Tyra felterne transporterer normalt gas fra Harald
til Tyra feltet. I en situation, hvor rørledningen fra Tyra til land ikke er mulig, vil gas
fra Tyra feltet, hvorfra hovedparten af den danske gasproduktion eksporteres,
transporteres gennem rørledningen til Harald og gennem den anden rørledning til
land. Rørledningen er derfor en del af et opstrømsrørledningsnet, som er reguleret
af naturgasforsyningslovens § 21. Dette spørgsmål har imidlertid ikke betydning for
lovforslaget.
3.3. Adgangsregulering
Mærsk Olie og Gas A/S ser ikke tungtvejende grunde til, at gasinfrastrukturen ejet
af Energinet.dk skal være underlagt forskellig regulering offshore, henholdsvis i
transmissionssystemet på land. Forskellige former for regulering kan potentielt
forhindre effektiv samdrift af gassystemet bestående af opstrøms- og
transmissionssystemet.
Mærsk Olie og Gas A/S henviser i forbindelse med gasopstrømssystemet til, at
forhandlet adgang i praksis har vist sig at indebære betydelige
transaktionsomkostninger for nogle shippere i form af langstrakte forhandlinger og
tvistløsning ved Energistilsynet mv. Mærsk Olie og Gas A/S mener, at det bør
overvejes at lade adgangen til gasopstrømssystemet være reguleret.
Energistyrelsens kommentarer:
Formålet med lovforslaget er at skabe grundlag for en overførsel af visse aktiver fra
DONG Energy til Energinet.dk, samt at gennemføre de nødvendige tilpasninger af
lovgivningen som følge af overførslen. En ændring af adgangsreguleringen til
opstrømsrørledningsnet til gas er ikke en del af dette.
Mulighederne for ændring af rammerne for adgang til opstrømsrørledninger vil blive
vurderet i forbindelse med det igangværende arbejde med en olie- og gasstrategi.
Side 9/12
L 173 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1620369_0010.png
Den forskellige adgangsregulering af opstrøms- og transmissionssystemet er ikke
en hindring for en effektiv samdrift.
3.4. Nybro Gasbehandlingsanlæg
DONG Energy anfører, at gasbehandlingsanlægget i de senere år har været i drift
ca. 5 % af tiden, og at der dermed har været behov for behandling af en mindre del
af gassen, der ilandføres.
Mærsk Olie og Gas A/S anfører, at der bør indføres en udtrykkelig hjemmel til at
pålægge pligt til regnskabsmæssig adskillelse af gasbehandlingsanlægget i Nybro.
Det er Mærsk Olie og Gas A/S’ opfattelse, at producenterne i Nordsøen kan have
forskelligt behov for brug af anlægget, og at det kun er brugere af anlægget, som
skal medfinansiere det. En sådan adskillelse kendes allerede i dag fra DONG Oil
Pipe A/S’ separationsfaciliteter. Gasopstrømsledningerne og anlægget i Nybro bør
efter Mærsk Olie og Gas A/S’ opfattelse ikke nødvendigvis opfattes som et
integreret system i fremtiden.
Energistyrelsens kommentarer:
Gasbehandlingsanlægget udfører under normal drift filtrering, forvarmning og
nedsættelse af gassens tryk samt måling af den mængde gas, som sendes ind i
transmissionssystemet. Herudover kan der på anlægget fjernes svovl, vand og
kondensat. DONG Energy har efterfølgende overfor Energistyrelsen oplyst, at
behandlingsanlægget konstant udfører filtrering og tryknedsættelse, mens andre
funktioner har været i drift ca. 5 % af tiden. Dette understreger, at det er
hensigtsmæssigt, at betragte behandlingsanlægget og opstrømsrørledningerne
som et system. I dag betales en særskilt tarif for fjernelse af vand, svovl og
kondensat.
Som anført ovenfor udføres i dag visse behandlingsfunktioner på al gas, der
leveres fra Nordsøen til land, mens andre funktioner kun iværksættes i særlige
situationer og i en begrænset periode. Energistyrelsen finder det derfor
hensigtsmæssigt at betragte behandlingsanlægget og opstrømsrørledningerne som
en del af et system. Med lovforslaget vil der skabes forudsætning for, at
Energitilsynet vil få beføjelse til at føre tilsyn med tariffer for behandling på
behandlingsanlæg, som indgår i et opstrømssystem. Det vil gennemføres ved en
ændring af opstrømsrørledningsbekendtgørelsen.
4. Ikrafttrædelsestidspunkt for loven
DONG Energy foreslår, at energi-, forsynings- og klimaministeren får hjemmel til at
fastsætte tidspunktet for lovens ikrafttræden, herunder at fastsætte, at dele af loven
træder i kraft på forskellige tidspunkter. DONG Energy finder det mest
hensigtsmæssigt, at de relevante bestemmelser i lovforslaget træder i kraft i nær
Side 10/12
L 173 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1620369_0011.png
tidsmæssig tilknytning til den forventede overdragelse af de forskellige aktiver, der
er genstand for forhandlingerne, til Energinet.dk.
Energistyrelsens kommentarer:
Energinet.dk har i dag ikke hjemmel til at drive olierørledningsvirksomhed samt
tilknyttede separationsfaciliteter. Det samme gælder drift af opstrømssystemet
(gasopstrømsrørledninger med dertil knyttet gasbehandlingsanlæg, der drives som
samlet system). Derfor skal de dele af lovforslaget, der giver Energinet.dk hjemmel
til varetagelsen af disse aktiviteter og som nærmere regulerer driften heraf i
Energinet.dk’s regi, være trådt i kraft på tidspunktet for overdragelsen af de
pågældende aktiver. Energinet.dk har allerede hjemmel til at drive
distributionsvirksomhed, men overgangen til den indtægtsrammebaserede
regulering vil først gælde fra lovens ikrafttræden. Derfor bør lovforslaget også i
dette henseende være i kraft på tidspunktet for overdragelsen.
Ikrafttrædelsestidspunktet den 1. juli 2016 er valgt med henblik på den gældende
ordning, som blev indført af regeringen med virkning fra 1. oktober 2015, hvorefter
lovforslag som hovedregel skal træde i kraft enten den 1. januar eller 1. juli, såfremt
de har direkte konsekvenser for erhvervslivet.
Høringsversionen af lovforslaget indeholdt en bemyndigelse for ministeren til at
fastsætte ikrafttrædelsesdatoen for ændringen af rørledningsloven. Det var
oprindelig Energistyrelsens vurdering, at det ville være nødvendigt, at denne dato
skulle svare præcis til datoen for overdragelsen vedrørende
olierørledningsaktiverne. Den gældende olierørledningslov nævner specifikt DONG
Oil Pipe A/S, hvilket foreslås ændret med lovforslaget. Det er efterfølgende blevet
vurderet, at det ikke er nødvendigt med et ikrafttrædelsestidspunkt for ændringerne
af olierørledningsloven, der svarer præcis til datoen for overdragelsen vedrørende
olierørledningsaktiverne, fordi den ændrede olierørledningslov vil kunne omfatte
drift af olierørledningen og separationsfaciliteterne både i regi af DONG Oil Pipe
A/S indtil overdragelsen og i Energinet.dk’s regi efter overdragelsen. Det er derfor
foreslået, at lovforslaget i sin helhed vil træde i kraft den 1. juli 2016.
5. Øvrige
Dansk Energi kommenterer på forslaget til ændring af § 37 a, stk. 3, i lov om
naturgasforsyning. Bestemmelsen omhandler Energitilsynets mulighed for at give
dispensation fra de indtægtsrammer, som Energitilsynet har fastsat for
naturgasdistributionsselskaberne, hvis der er nødvendigt for at sikre gennemførelse
af de forpligtelser, som er pålagt i et distributionsselskabs bevilling, i loven eller
bestemmelser fastsat i medfør af loven. Dansk Energi anerkender et behov for
tilpasningen af bestemmelsen i lyset af, at Energinet.dk driver
naturgasdistributionsvirksomhed uden bevilling. Dansk Energi anerkender også, at
Energinet.dk bør være dækket af de samme regler, som de øvrige
naturgasdistributionsselskaber, men finder den foreslåede formulering for upræcis,
Side 11/12
L 173 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1620369_0012.png
idet den giver mulighed for Energinet.dk for at få dækket urelaterede omkostninger
under indtægtsrammen for naturgasdistributionsnettet.
Energistyrelsens kommentarer:
Formålet med forslaget til den ændrede bestemmelse i § 37 a, stk. 3, i lov om
naturgasforsyning er alene at tilpasse bestemmelsen i lyset af, at Energinet.dk
driver naturgasdistributionsvirksomhed uden bevilling. Det er ikke hensigten at give
mulighed for at dække omkostninger, der ikke er relateret til naturgasdistribution,
under indtægtsrammen for naturgasdistributionsnettet. Lovforslaget er blevet
tilpasset, således at det fremgår af de specielle bemærkninger, at
dispensationsmuligheden alene vil kunne bruges i forhold til Energinet.dk og
virksomhedens helejede datterselskaber, der udøver distributionsvirksomhed,
såfremt der er nødvendigt for, at virksomhederne kan gennemføre
distributionsrelaterede forpligtelser, som ministeren måtte have pålagt
virksomhederne i medfør af § 5 i lov om Energinet.dk.
Dansk Energi gør også opmærksom på nødvendigheden af en tilpasning af § 40,
stk. 1, nr. 2, i lov om naturgasforsyning, der vedrører
naturgasdistributionsselskabers anmeldelsesforpligtelser. Bestemmelsen henviser
til ydelser, der omfattes af bevillingerne. Idet Energinet.dk driver
distributionsvirksomhed uden bevilling, bør bestemmelsen tilpasses.
Energistyrelsens kommentarer:
Lovforslaget er blevet tilpasset på dette punkt.
DONG Energy bemærker, at det er en mulighed, at olierørledningen og
separationsanlægget efter overdragelsen fortsat vil ligge i samme selskab. De
relevante bestemmelser i bekendtgørelsen bør derfor udformes således, at det er
den til enhver tid værende ejer, der omfattes af reguleringen, svarende til hvad der
lægges op til i selve rørledningsloven.
DONG Energy bemærker, at tarifferne for brug af olierørledningen fastsættes i
medfør af bekendtgørelse 1250/2014 om betaling for transport af råolie og
kondensat, hvorimod tarifferne for brug af separationsfaciliteterne fastsættes i
medfør af rørledningsloven, som yderligere specificeret i transportaftaler med
producenterne. DONG Energy foreslår, at afsnittet i lovforslaget herom ændres i
overensstemmelse hermed.
Energistyrelsens kommentarer:
Energistyrelsen har tilpasset lovforslaget i overensstemmelse med ovenstående.
Side 12/12