Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
L 172 Bilag 1
Offentligt
1620365_0001.png
-- AKT 253426 -- BILAG 1 -- [ 1. Dansk Arbejdsgiverforenings høringssvar - ændring af VE-loven ] --
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Katrine Fink Elkjær ([email protected])
Dansk Arbejdsgiverforening ([email protected])
SV: Høring om ændring af lov om fremme af vedvarende energi
21-01-2016 13:58:16
Kære Katrine Fink Elkjær
Under henvisning til det til DA fremsendte høringsbrev af d.d. vedrørende ovennævnte skal vi oplyse, at sagen falder uden for DA’s
virkefelt, og at vi under henvisning hertil ikke ønsker at afgive bemærkninger.
Med venlig hilsen
Jette L. Andersen
Chefsekretær
Fra:
Katrine Fink Elkjær [mailto:[email protected]]
Sendt:
21. januar 2016 13:44
Emne:
Høring om ændring af lov om fremme af vedvarende energi
Til høringsparterne
Energistyrelsen sender her lovforslag om ændring af lov om fremme af vedvarende energi i høring. Se venligst vedlagte dokumenter.
Høringsfrist er mandag den 15. februar 2016.
Høringssvar til lovforslaget kan fremsendes pr. e-mail til
[email protected]
med kopi til
[email protected]
Med venlig hilsen / Best regards
Katrine Fink Elkjær
Fuldmægtig / Advisor
Center for Energiressourcer / Centre for Energy Resources
Mobil / Cell
E-mail
+45 3392 6641
[email protected]
Danish Energy Agency -
www.ens.dk
- part of the Danish Ministry of Energy, Utilities and Climate
L 172 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1620365_0002.png
-- AKT 253426 -- BILAG 2 -- [ 2. NK Forsynings høringssvar - ændring af VE-loven ] --
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Katrine Fink Elkjær ([email protected])
Nanna Alberti ([email protected])
Jens Wett ([email protected])
Høringssvar vedr. ”lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi”
26-01-2016 08:15:26
Til Energistyrelsen
Jeg har med bekymring kigget i udkastet til ”lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi”. Min interesse for emnet skyldes, at vi på
Næstved centralrenseanlæg producerer biogas som vi bruger dels til termisk hydrolyse (trykkogning) af vores slam, dels til varme i kontorer og
værksteder. Den termiske hydrolyse består i at en kedel producerer damp som indblæses i slammet under tryk (5 bars tryk og ca. 160 grader i 20
minutter pr. batch). Efter min opfattelse er termisk hydrolyse et klart procesformål og den damp der anvendes til opvarmningsformål er
varmeproduktion.
Når jeg læser paragrafferne og bemærkningerne til lovforslaget vedr. §43 c får jeg det indtryk, at der ikke kan ydes tilskud, hvis der ikke er opnået tilsagn
fra Energinet.dk før produktionen starter. Vi har produceret og anvendt biogas i årevis.
Dette vil betyde en forskelsbehandling af de spildevandselskaber der har investeret, og de selskaber der står foran en investering, for så vidt angår
anvendelse af biogas til proces og opvarmningsformål. Det vil også betyde en forskelsbehandling til fordel for dem der har satset på støtteberettiget
strømproduktion ud fra biogas, fremfor dem der har satset på at erstatte fossilt energiforbrug på anlæggene med egen biogas.
Jeg kunne forestille mig, at aktiviteter måtte lukke i en periode for så at genopstå med tilskud. Det hænger dårligt miljømæssigt sammen.
Med venlig hilsen
Jens Wett
NK-Spildevand
Direkte
Mobil 29 68 60 90
[email protected]
NK-Spildevand A/S - Ved Fjorden 18 - 4700 Næstved - Telefon 55 78 51 00 - [email protected] - www.nk-forsyning.dk
L 172 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1620365_0003.png
-- AKT 253426 -- BILAG 3 -- [ 3. HMN Naturgas' høringssvar - ændring af VE-loven ] --
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Bilag:
Energistyrelsen ([email protected])
Katrine Fink Elkjær ([email protected])
Christian Dybro ([email protected])
HMN Naturgas' høringssvar til lovforslag om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (ændring af støtteordninger til biogas)
10-02-2016 15:13:54
C.png; Høringsbrev.pdf; Udkast til forslag til lov om ændring af fremme af vedvarende energi.pdf;
Kære Katrine,
Hermed HMN Naturgas' høringssvar til lovforslag om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (ændring af støtteordninger til biogas).
Lovforslaget indeholder et forslag på en definition på biogas, hvilket ikke er til stede i loven i dag. Formålet med definitionen er bl.a. at sikre mere klarhed om,
hvilke typer gas der kan modtage støtte under biogasstøtteordningerne. Begrebet "forgasningsgas" optræder ligeledes i loven om fremme af vedvarende energi i
de bestemmelser, der omhandler elektricitet, som produceres ved biogas og forgasningsgas fremstillet ved biomasse. HMN finder i den forbindelse ligeledes et
stort behov for en definition på "forgasningsgas" for at skabe større klarhed om, hvilke gasser der kan modtage pristilægget hertil.
Det synes i den forbindelse at stå klart, at hvis biomasse forgasses og anvendes i en gasmotor/generator er der tale om forgasning. Det synes ligeledes at stå
klart, at afbrænding af biomasse i en dampkedel, hvor der produceres el på basis af damp, ikke er omfattet af forgasningsbegrebet. Der kan dog være tilfælde,
hvor det ser ud til, at biomasse der afbrændes i en kedel, som opvarmer olie, der medgår til elproduktion i en såkaldt ORC-enhed kan opfattes som forgasning. Er
det således omfattet af forgasning, hvis biomasse forgasses og forgasningsgassen brændes i en dampkedel, hvor dampen bruges til elproduktion?
Uklarheden opstår, da der altid i forbindelse med afbrænding dannes forgasningsgasser. Hvis begrænsningen består i at afskære kedelafbrænding vil det virke
mest logisk, hvis begrænsningen består i, at forgasningsgassen skal anvendes til direkte elproduktion, som det sker i en gasmotor, gasturbine, brændselscelle og
ikke sker ved en forudgående varmeproduktion uanset om mediet er damp eller olie.
Bekræft venligst modtagelsen.
Med venlig hilsen
Christian Dybro
Analytiker, økonomi og regulering
Tlf.: 62259587
Mobil: 51619587
Email: [email protected]
HMN Naturgas I/S
|
www.naturgas.dk
| Tlf.: 6225 9000 | CVR nr.: 32 50 58 21
Gladsaxe Ringvej 11 | 2860 Søborg | Vognmagervej 14 | 8800 Viborg
Fra: Helle M. Christensen/Naturgas
Dato: 21-01-2016 14:17:10
Til: [email protected]
Emne: Vs: Høring om ændring af lov om fremme af vedvarende energi
---------------------------------------------------------
----- Videresendt af Helle M. Christensen/Naturgas den 21-01-2016 14:17 -----
Fra:
Til:
Dato:
Emne:
Katrine Fink Elkjær <[email protected]>
undisclosed-recipients:;
21-01-2016 13:43
Høring om ændring af lov om fremme af vedvarende energi
Til høringsparterne
Energistyrelsen sender her lovforslag om ændring af lov om fremme af vedvarende energi i høring. Se venligst vedlagte dokumenter.
Høringsfrist er mandag den 15. februar 2016.
Høringssvar til lovforslaget kan fremsendes pr. e-mail til
[email protected]
med kopi til
[email protected]
Med venlig hilsen / Best regards
Katrine Fink Elkjær
Fuldmægtig / Advisor
Center for Energiressourcer / Centre for Energy Resources
Mobil / Cell
E-mail
+45 3392 6641
[email protected]
L 172 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1620365_0004.png
[IMAGE]
Danish Energy Agency -
www.ens.dk
- part of the Danish Ministry of Energy, Utilities and Climate
Denne mail er blevet scannet af
http://www.comendo.com
og indeholder ikke virus!
L 172 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1620365_0005.png
-- AKT 253426 -- BILAG 4 -- [ 4. CO-Industri høringssvar - ændring af VE-loven ] --
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Katrine Fink Elkjær ([email protected]), Energistyrelsen ([email protected])
CO ([email protected])
SV: Høring om ændring af lov om fremme af vedvarende energi
10-02-2016 12:39:11
CO-industri bekræfter modtaget høring, og vi skal meddele, at vi ikke agter, at afgive høringssvar i det pågældende emne.
M.v.h.
f./ Arne Sørensen
Med venlig hilsen
Signe Nyholm-Hansen
Kontorassistent
CO-industri
Molestien 7, 3.
2450 København SV
Telefon dir.: +45 33 63 80 38
Telefon: +45 33 63 80 00
[email protected]
Fra:
Katrine Fink Elkjær [mailto:[email protected]]
Sendt:
21. januar 2016 13:44
Emne:
Høring om ændring af lov om fremme af vedvarende energi
Til høringsparterne
Energistyrelsen sender her lovforslag om ændring af lov om fremme af vedvarende energi i høring. Se venligst vedlagte dokumenter.
Høringsfrist er mandag den 15. februar 2016.
Høringssvar til lovforslaget kan fremsendes pr. e-mail til
[email protected]
med kopi til
[email protected]
Med venlig hilsen / Best regards
Katrine Fink Elkjær
Fuldmægtig / Advisor
Center for Energiressourcer / Centre for Energy Resources
Mobil / Cell
E-mail
+45 3392 6641
[email protected]
Danish Energy Agency -
www.ens.dk
- part of the Danish Ministry of Energy, Utilities and Climate
L 172 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1620365_0006.png
-- AKT 253426 -- BILAG 5 -- [ 5. Foreningen Danske Kraftvarmeværkers høringssvar - ændring af VE-loven ] --
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Energistyrelsen ([email protected])
Katrine Fink Elkjær ([email protected])
'[email protected]' ([email protected])
Høring om ændring af lov om fremme af vedvarende energi
04-02-2016 08:41:19
Energistyrelsen
Høring om ændring af lov om fremme af vedvarende energi
Foreningen takker for muligheden for at kommentere lovforslaget og har følgende bemærkninger.
Det er vigtig at fastholde ikrafttrædelsesbestemmelserne i henhold til lov nr. 576 af 2012:
De dele af lovforslaget, som skal notificeres efter statsstøttereglerne, kan først sættes i kraft, når Europa-
Kommissionens godkendelse foreligger. Disse bestemmelser vil blive sat kraft, så snart denne godkendelse foreligger.
Vi henviser ligeledes til afsnit 2.6.1. Gældende Ret på side 17 § 43b-d.
Omkring definition af biogas er det vigtigt, at der tages højde for, at allerede etablerede forgasningsanlæg (Harboøre og Skive) fortsætter
under biogasordningen eller tilsvarende kompensation.
Med venlig hilsen
Erik Nørregaard Hansen
L 172 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1620365_0007.png
-- AKT 253426 -- BILAG 6 -- [ 6. SRF Skattefaglig Forening høringssvar - ændring af VE-loven ] --
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Energistyrelsen ([email protected])
Katrine Fink Elkjær ([email protected])
Jesper Kiholm Andersen ([email protected])
Høringssvar til udkast til lovforslag om ændring af lov om fremme af vedvarende energi
12-02-2016 11:36:01
Til Energistyrelsen
Høringssvar til udkast til lovforslag om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (pristillæg og afregningsvilkår for de kystnære
havvindmølleparker og ændring af støtte ordninger til biogas)
SRF Skattefaglig Forening takker for det modtagne materiale og kan i den forbindelse meddele, at vi ikke har bemærkninger til det modtagne forslag.
Med venlig hilsen
Jesper Kiholm
Specialkonsulent
Skatterevisor / Master i skat
SRF Skattefaglig Forening
Formand for SRF Skattefaglig Forenings Skatteudvalg
Skattecenter Tønder
Pioner Allé 1
6270 Tønder
Telefon: 72389468
Mail:
[email protected]
Mobiltelefon: 20487375
L 172 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1620365_0008.png
-- AKT 253426 -- BILAG 7 -- [ 7. 3F høringssvar - ændring af VE-loven ] --
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
[email protected] (Energistyrelsens officielle postkasse)
[email protected] (Katrine Fink Elkjær)
[email protected] ([email protected])
Høring om ændring af lov om fremme af vedvarende energi
15-02-2016 09:44:56
3F kan støtte de foreslåede ændringer.
De bedste hilsner
Jesper Lund-Larsen
Miljø- og arbejdsmiljøpolitisk konsulent
Arbejdsmiljøpolitisk Team
Tlf.: +45 88 92 10 12
Mobil: +45 21 45 74 32
E-mail:
[email protected]
Web:
www.grønnejob.dk
Web:
www.barjordtilbord.dk
Web:
www.3f.dk
P Tænk på miljøet før du printer
L 172 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1620365_0009.png
-- AKT 253426 -- BILAG 8 -- [ 8. Dansk Erhvervs høringssvar - ændring af VE-loven ] --
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Bilag:
[email protected] (Energistyrelsens officielle postkasse)
[email protected] (Katrine Fink Elkjær)
Søren Büchmann Petersen ([email protected])
Dansk Erhvervs høringsvar - lov om fremme af vedvarende energi
15-02-2016 11:48:29
Høringssvar Lov om fremme af vedvarende energi.pdf;
Til Energistyrelsen,
Hermed fremsendes Dansk Erhvervs høringssvar vedrørende J nr. 2015-4898.
Med venlig hilsen
Søren Büchmann Petersen
Energipolitisk chef
MOBIL: +45 4125 0996
DIREKTE: +45 3374 6543
[email protected]
Dansk Erhverv er erhvervsorganisation og arbejdsgiverforening for fremtidens erhverv. Vi repræsenterer 17.000 virksomheder og 100 brancheorganisationer inden for handel,
rådgivning, oplevelse, transport og service.
DANSK ERHVERV
BØRSEN
DK-1217 KØBENHAVN K
WWW.DANSKERHVERV.DK
T. +45 3374 6000
CVR NR. 43232010
[email protected]
L 172 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1620365_0010.png
-- AKT 253426 -- BILAG 9 -- [ Dansk Erhverv - Høringssvar Lov om fremme af vedvarende energi ] --
Energistyrelsen
Att.: Katrine Elkjær
Amaliegade 46
1256 København K.
15. februar 2016
Høringssvar vedrørende ændring af lov om fremme af vedvarende energi
Dansk Erhverv ønsker, at initiativer til fremme af vedvarende energi er omkostningseffektive, og
at ordningerne indrettes, og den tilhørende finansiering sker på en måde, der belaster erhvervsli-
vets konkurrenceevne mindst muligt.
Det er således hensigtsmæssigt, at udbuddet af de besluttede kystnære havvindmølleparker sker
samlet, så der opstår konkurrence mellem de forskellige placeringsmuligheder, hvilket alt andet
lige må forventes at resultere i et lavere pristillægsniveau.
Hensynet til omkostningseffektivitet bør ligeledes kendetegne overvågning af støtteordningerne
til biogas, hvor Dansk Erhverv støtter en effektiv dansk overvågningsmekanisme, der kan sikre, at
producenterne ikke overkompenseres.
Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, finansieres støtteordningerne til fremme af
vedvarende energiproduktion af PSO-betalinger, der medfører en belastning af dansk erhvervslivs
konkurrenceevne.
Det er positivt, at energi-, forsynings- og klimaministeren anerkender det konkurrencemæssige
problem, som de stigende PSO-udgifter medfører, og har taget initiativ til lempelser. Dansk Er-
hverv vil imidlertid understrege, at lempelser bør ske på en sektorneutral måde og ikke være iso-
leret til udvalgte (elintensive) brancher.
Lempelser forbeholdt udvalgte brancher vil således øge den eksisterende og uhensigtsmæssige
tarif- og afgiftsmæssige forvridning mellem forskellige dele af erhvervslivet.
Med venlig hilsen
Søren Büchmann Petersen
Energipolitisk chef
/SBP
[email protected]
Side 1/1
L 172 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1620365_0011.png
-- AKT 253426 -- BILAG 10 -- [ 9. DONG Energy høringssvar - ændring af VE-loveni ] --
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
[email protected] (Energistyrelsens officielle postkasse), [email protected] (Katrine Fink Elkjær)
[email protected] (Sune Strøm), [email protected] (Asger Myken)
Margrethe Langhoff Thuesen ([email protected])
FW: Besvarelse af høring om ændring af lov om fremme af vedvarende energi
15-02-2016 14:27:28
Til Energistyrelsen
Hermed høringssvar fra DONG Energy vedr. ændring af lov om fremme af vedvarende energi.
DONG Energy imødekommer det fremlagte lovforslag positivt og har kun enkelte forslag til yderligere præciseringer til den del, der omhandler biogas, jf., nedenfor.
Derudover er der anført en række uddybende spørgsmål, hvor præcisering af lovforslaget kan overvejes.
DONG Energy har ikke aktiviteter vedr. udbud af kystnære havvindmølleparker, og har derfor ikke bemærkninger til denne del.
For uddybning af bemærkningerne i høringssvaret henvises til Asger Myken ([email protected], 9955 4108).
Mvh Margrethe
Forslag til præcisering:
§43 b, stk. 4:
Der står i pkt. 2.5 i lovforslagets bemærkninger følgende:
”Det følger af Europa-Kommissionens retningslinjer for statsstøtte for miljøbeskyttelse og energi 2014-2020 pkt. 114, at støtte, som ydes til
biobrændstoffer, der er underlagt et EU-bestemt iblandingskrav, ikke anses for at højne miljøbeskyttelsesniveauet og derfor ikke kan betragtes som
forenelig med det indre marked.”
Det bør præciseres, om denne manglende forenelighed også er gældende for bionaturgas, som tilføres det danske naturgasnet, og som opnår pristillæg
iht. gældende lovgivning og derefter vha. certifikater distribueres via naturgasnettet til gastankstationer og anvendes til opfyldelse af iblandingskravet.
Spørgsmål til uddybning, hvor præcisering kan overvejes:
§1, stk. 1:
Det er positivt, at det med lovforslaget tilsigtes at præcisere, hvad der forstås med biogas, så der dermed skabes klarhed over, hvilke energiformer der er
støtteberettigede.
Med den anvendte definition: ”Gas,
der dannes ved biologisk nedbrydning af organisk stof under iltfrie forhold”
er det DONG Energys opfattelse, at
følgende gasser ikke er omfattet af definitionen af Biogas:
·
gasser produceret ved termisk forgasning af biomasse
·
Hydrogen som er tilført biogassen efter biogasprocessen eller i selve biogasreaktoren
·
Metan som er dannet ved en reaktion mellem kuldioxid fra biogas og tilført hydrogen, enten efter biogasprocessen eller i selve biogasreaktoren
Kan det bekræftes, at gasser, der indeholder både Biogas og andre gasser (fx Hydrogen, forgasningsgas m.m.), ikke er berettiget til at modtage støtte?
§43 c:
Biogas til procesformål vil typisk blive anvendt efter konvertering af biogassen til procesvarme. Vil opgørelsen af den anvendte mængde energi, som er
tilskudsberettiget, blive baseret på måling af den anvendte varme?
Er el produceret på basis af biogas, og som anvendes til procesformål, støtteberettiget iht. denne lov? Hvis ja, vil fastlæggelsen af den støtteberettigede
energimængde så blive baseret på måling af elforbruget?
§43 d:
Vil der samtidigt kunne opnås tilskud til varmeproduktion og reduceret afgiftsbetaling for den producerede varme?
Kan der ved samproduktion af varme og el på et kraftvarmeanlæg opnås pristillæg til den producerede el samtidigt med at der opnås tilskud efter denne
paragraf til den producerede varme?
Med venlig hilsen
Margrethe Langhoff Thuesen
Senior Regulatory Advisor
Regulatory Affairs International
Group Support
DONG Energy
Tlf. +45 99 55 74 46
From:
Katrine Fink Elkjær [mailto:[email protected]]
Sent:
21. januar 2016 13:44
Subject:
Høring om ændring af lov om fremme af vedvarende energi
Til høringsparterne
Energistyrelsen sender her lovforslag om ændring af lov om fremme af vedvarende energi i høring. Se venligst vedlagte dokumenter.
Høringsfrist er mandag den 15. februar 2016.
Høringssvar til lovforslaget kan fremsendes pr. e-mail til
[email protected]
med kopi til
[email protected]
Med venlig hilsen / Best regards
L 172 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1620365_0012.png
Katrine Fink Elkjær
Fuldmægtig / Advisor
Center for Energiressourcer / Centre for Energy Resources
Mobil / Cell
E-mail
+45 3392 6641
[email protected]
Danish Energy Agency -
www.ens.dk
- part of the Danish Ministry of Energy, Utilities and Climate
L 172 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1620365_0013.png
-- AKT 253426 -- BILAG 11 -- [ 10. FSR Danske Revisorer høringssvar - ændring af VE-loven ] --
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
[email protected] (Energistyrelsens officielle postkasse)
[email protected] (Katrine Fink Elkjær)
Tina Solem ([email protected])
Høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (pristillæg og afregningsvilkår for de kystnære
havvindmølleparker og ændring af støtteordninger til biogas)
Sendt:
15-02-2016 12:59:29
Bilag:
H012-16 - Ændr af lov om fremme af vedvar energi_150216.pdf;
Att.: Fuldmægtig Katrine Fink Elkjær
Vi sender hermed FSR – danske revisorers høringssvar.
Med venlig hilsen
Tina Solem
Centerkoordinator
Fagligt Center
D +45 3369 1064
E [email protected]
FSR – danske revisorer
Kronprinsessegade 8
1306 København K
T +45 3393 9191
www.fsr.dk
L 172 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1620365_0014.png
-- AKT 253426 -- BILAG 12 -- [ FSR høringssvar ] --
Energistyrelsen
Amaliegade 44
1256 København K
Att.: Fuldmægtig Katrine Fink Elkjær
Pr. e-mail:
[email protected];
cc:
[email protected]
15. februar 2016
Høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om fremme af
vedvarende energi (pristillæg og afregningsvilkår for de kystnære
havvindmølleparker og ændring af støtteordninger til biogas)
Tak for muligheden for at kommentere lovforslaget.
Vi har ingen bemærkninger af regnskabsmæssig eller revisionsmæssig karakter.
FSR – danske revisorer
Kronprinsessegade 8
DK - 1306 København K
Telefon +45 3393 9191
[email protected]
www.fsr.dk
CVR. 55 09 72 16
Danske Bank
Reg. 4183
Konto nr. 2500102295
Med venlig hilsen
Søren Peter Nielsen
statsautoriseret revisor
formand for Arbejdsgruppen for Forsyningsvirksomhed
L 172 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1620365_0015.png
-- AKT 253426 -- BILAG 13 -- [ 11. Dansk Gasteknisk Center A-S høringssvar - ændring af VE-loven ] --
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Bilag:
[email protected] (Energistyrelsens officielle postkasse), [email protected] (Katrine Fink Elkjær)
Per G. Kristensen ([email protected])
Høringssvar - lov om fremme af vedvarende energi
15-02-2016 11:48:43
pgk_hoeringssvar_dgc_final.docx;
Til Energistyrelsen
Vedlagt fremsendes DGC’s høringssvar . Såfremt der er spørgsmål eller behov for en uddybning er I velkomne til at kontakte undertegnede
Mvh
Per G. Kristensen
Tlf. 21292086
[email protected]
Dansk Gasteknisk Center a/s
L 172 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1620365_0016.png
-- AKT 253426 -- BILAG 14 -- [ Dansk Gasteknisk Center - høringssvar ] --
Sendt pr. e-mail:
[email protected]
og
[email protected]
Side 1 af 3
Energistyrelsen
Amaliegade 44
1256 København K
Hørsholm, 15. februar 2016
433-30, PGK/crp
Høringssvar til forslag om ændring af lov om fremme af vedvarende energi, biogas
Dansk Gasteknisk Center a/s (DGC) skal hermed på de følgende sider afgive høringssvar til de
fremsatte lovændringer, for så vidt angår de andele af loven, der omhandler støtte til biogas.
Såfremt der er spørgsmål eller ønsker om uddybning af DGC’s høringssvar, er I velkomne til at
kontakte undertegnede.
Med venlig hilsen
DANSK GASTEKNISK CENTER a/s
Per G. Kristensen
Dansk Gasteknisk Center a/s • Dr. Neergaards Vej 5B • 2970 Hørsholm • CVR-nr. 12 10 50 45
Tlf. 2016 9600 • Fax 4516 1199 • www.dgc.dk • [email protected]
L 172 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1620365_0017.png
DGC’s høringssvar til lovforslag om ændring af lov om fremme af vedvarende
energi (pristillæg og afregningsvilkår for de kystnære havvindmølleparker og
ændring af støtteordninger til biogas)
Dansk Gasteknisk Center a/s har alene følgende kommentarer til biogasdelen af lovforslaget og har
ikke forholdt sig til vindmølledelen.
Definition af biogas
DGC finder det fint, at biogas defineres, men definitionen bør være mere præcis end den i § 1, stk. 1
nævnte, idet organisk stof ud over biologisk materiale inkluderer traditionelt kul, brunkul, tørv, olie
og gas. Endvidere opererer biogasproduktionsanlæg ikke juridisk set
helt
uden ilt, men med meget
lave iltniveauer. DGC kan foreslå følgende formulering:
Biogas: Gas, der dannes ved anaerob (iltfattige betingelser) biologisk nedbrydning af biologisk
materiale.
Definition af biogas – ligestilling af forgasningsgas
DGC finder, at der under produktionen af den grønne gas ikke bør diskrimineres mellem de
forskellige procesveje, således at alene slutproduktet støttes, her metan, hvor kulstoffet stammer fra
biologisk materiale.
DGC skal således foreslå at omformulere definitionen af biogas fra den ovenfor foreslåede til:
Biogas: En gas, hvor kulstoffet i gassen stammer fra nedbrydning af biologisk materiale.
På denne måde vil der ske en ligestilling mellem alle de mulige processer, der kan omdanne
biologisk materiale til gas, herunder også forgasningsgas, og ved at benytte termen ”biologisk
materiale” undgås, at forgasning af organiske fossile stoffer som fx kul inkluderes.
L 172 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1620365_0018.png
§ 1, stk. 10 De tilføjede betingelser om ubetinget aftale
DGC finder det urimeligt, at der i loven indføres en begrænsning på, hvilke anlæg der kan modtage
støtten. Den i § 43 b, stk. 6, § 43 c stk. 5, og § 43 d, stk. 3 indførte formulering om, at tilskud er
betinget af Energinet.dk’s tilsagn inden ubetinget aftale om køb eller egenproduktion af gas til
transportformål, procesformål eller varmeformål, vil diskriminere de anlæg og virksomheder, der
har været proaktive og foregangseksempler på området. DGC skal således foreslå, at denne
formulering fjernes eller omformuleres til, at støtte kun kan opnås efter tilsagn fra Energinet.dk’s
side, men ikke knyttes til, hvornår biogaskøbet eller produktionen er indledt.
DGC finder det særligt problematisk, at de virksomheder, som tilskyndet af Folketingets vedtagelse
af støtteordningen og altså efter dennes vedtagelse, i tillid til at de vil opnå støtte, har etableret
egenproduktion eller påbegyndt køb af biogas, på denne måde fratages muligheden for at opnå
støtte.
DGC har kendskab til flere større danske virksomheder, som tilskyndet af Folketingets vedtagelse
har påbegyndt køb eller egenproduktion af biogas, i forventningen om at dette ville udløse støtte.
Det bør efter DGC’s opfattelse sikres, at virksomheder, der har påbegyndt aktiviteten netop
tilskyndet af Folketingets vedtagelse, sikres adgang til støtten.
Man må endvidere med de nu foreslåede regler forudse en lang række forsøg på omgåelse, fx ved
opsigelse af nuværende aftaler om køb af biogas og indgåelse af nye aftaler med støtte samt - for
virksomheder med etableret egenproduktion - spaltning af denne produktion til et selvstændigt
selskab, der efterfølgende sælger den producerede gas til moderselskabet, så moderselskabet derfor
til den nye biogaskøbsaftale vil kunne opnå støtte.
L 172 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1620365_0019.png
-- AKT 253426 -- BILAG 15 -- [ 12. Dansk Industri høringssvar - ændring af VE-loven ] --
[email protected] (Energistyrelsens officielle postkasse), [email protected] (Katrine Fink Elkjær)
Til:
Fra:
Jens Dandanell Petersen ([email protected])
Titel:
Høringssvar vedrørende lovforslag om ændring af lov om fremme af VE - pristillæg og afregningsvilkår for de kystnære havvindmølleparker og
ændring af støtteordninger til biogas
Sendt:
15-02-2016 09:41:23
Bilag:
Høringssvar DI Kystnære havvindmølleparker og ændring af støtteordninger....pdf;
I forbindelse med ovenstående høring, fremsendes hermed DI’s høringssvar.
Med venlig hilsen
Jens Dandanell Petersen
Chefkonsulent
(+45) 3377 3579
(+45) 29244591 (Mobile)
[email protected]
di.dk
L 172 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1620365_0020.png
-- AKT 253426 -- BILAG 16 -- [ Høringssvar DI Kystnære havvindmølleparker og ændring af støtteordninger... ] --
15. februar 2016
Energistyrelsen
Amaliegade 44
1256 København K
Sendt pr. e-mail til:
[email protected]
[email protected]
Høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om fremme af
vedvarende energi – pristillæg og afregningsvilkår for de kystnære
havvindmølleparker og ændring af støtteordninger til biogas
DI takker for lejligheden til at kommentere på udkastet til lovforslag om ændring af lov
om fremme af vedvarende energi.
Kommissionens retningslinjer for statsstøtte til miljøbeskyttelse og energi fra 2014 sætter
rammerne for, hvordan støtte til vedvarende energi skal udformes. Kommissionen har
gjort det helt klart, at formålet er at markedsorientere støtte til vedvarende energi i langt
højere grad end tilfældet har været hidtil, med henblik på en mere omkostningseffektiv
udbygning med vedvarende energi.
Fra og med 1. januar 2016 tilsiger retningslinjerne for statsstøtte til miljøbeskyttelse og
energi at støtte til vedvarende energi ydes som et tillæg (premium) til markedsprisen.
Dette er i lovforslaget fortolket som et flydende tillæg, der ændrer sig modsat
markedsprisen på el, med henblik på at sikre operatøren en fast afregningspris, jf. § 37,
stk. 2. Med andre ord fjernes prisrisikoen fuldstændigt fra operatøren, hvilket gør
systemet mindre markedskonformt, påvirker driftsbeslutninger og mindsker incitamentet
til at forbedre teknologien. Niveauet for risikoeksponering er afgørende for
støttesystemers effektivitet samt udvikling i VE-teknologiernes konkurrenceevne.
Fremadrettet bør støtte til vedvarende energi i højere grad følge intentionerne i
retningslinjerne for statsstøtte til miljøbeskyttelse og energi.
Ligeledes i forbindelse med § 37, stk. 2, nummer 4 og 5, foreslås det at tilføje ’kystnære’,
således, at det klargøres, at der er tale om kystnære havvindmølleparker.
For så vidt angår biogas støtter DI, at der indføres en definition af hvilke typer
biomassebaseret gas, der er støtteberettiget. Endvidere er det formålstjenstligt at
�½
L 172 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
præcisere, at den biogas, der indgår i opfyldelsen af virksomheders iblandingspligt efter
biobrændstofloven, ikke er støtteberettiget.
I forbindelse med kravet om udlevering af oplysninger, der er nødvendige for at opgøre
omkostningerne ved biogasproduktion og -anvendelse, ønsker DI at påpege, at sådanne
oplysninger på virksomhedsniveau nødvendigvis må holdes fortrolige af
konkurrencehensyn.
Med henblik på at sikre kapital og investorer til området er det samtidigt vigtigt, at sikre
langsigtede og stabile rammevilkår.
Med venlig hilsen
Jens Dandanell Petersen
Chefkonsulent
L 172 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1620365_0022.png
-- AKT 253426 -- BILAG 17 -- [ 13. Brancheforeningen for Biogas høringssvar - ændring af VE-loven ] --
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Bilag:
[email protected] (Energistyrelsens officielle postkasse)
[email protected] (Katrine Fink Elkjær)
Bruno Sander Nielsen ([email protected])
Høring af forslag til ændring af VE-loven - biogas proces transport og varme ENDELIG.pdf
15-02-2016 14:48:28
bsn 16 02 13 Høring af forslag til ændring af VE-loven - biogas proces transport og varme ENDELIG.pdf;
Vedlagt høringssvar vedr. ændring af VE-loven
m.v.h.
bruno
Bruno Sander Nielsen
Sekretariatsleder / Head of Secretariat
Brancheforeningen for Biogas / Danish Biogas Association
T: +45 3339 4267
M: + 45 2724 5967
E:
[email protected]
www.biogasbranchen.dk
L 172 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1620365_0023.png
-- AKT 253426 -- BILAG 18 -- [ Brancheforeningen for Biogas høringssvar ] --
Brancheforeningen
for Biogas
Energistyrelsen
Amaliegade 44
1256 København K
Att.:
[email protected]
Axeltorv 3, 1.
1609 København V
Tlf. 3339 4267
E-mail:
[email protected]
www.biogasbranchen.dk
15. februar 2016
Høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om fremme af
vedvarende energi – pristillæg og afregningsvilkår for de kystnære
havvindmølleparker og ændring af støtteordninger for biogas
Energistyrelsen har den 21. januar 2016 udsendt udkast til ændring af VE-loven i høring (J.nr.
2015 – 4898).
Lovforslaget består af to hovedelementer: A. Pristillæg og afregningsvilkår for de
kystnære havvindmølleparker, der blev sendt i statsligt udbud den 20. februar 2015 og B. Æn-
dring af VE-lovens §§ 43 b-d om støtte til biogas til transport, procesformål i virksomheder og
anden anden energianvendelse samt indførelse af en definition på biogas i lovens § 5.
Generelle bemærkninger
Indledningsvis skal understreges, at Brancheforeningen for Biogas finder, det er særdeles posi-
tivt, at de tre resterende støtteordninger for biogas fra energiforliget fra marts 2012 nu omsider
har opnået godkendelse efter EU’s statsstøtteregler.
Det er imidlertid særdeles uheldigt, at denne godkendelse først foreligger næsten fire år efter et
meget stort flertal i Folketinget vedtog initiativer til fremme af biogasudbygningen som en cen-
tral del af den store omstilling til et fossil uafhængigt samfund.
Straffer aktører der har ageret hurtigt på Folketingets ønske
Det bliver yderligere problematisk af, at der lægges op til, at implementeringen af ordningerne
først skal træde i kraft fra 1. juli 2016, hvilket er mere end 50 måneder efter energiforliget. Og
specielt når der lægges op til at straffe de aktører, som har ageret på Folketingets opfordring om
at investere i øget produktion og anvendelse af biogas ved at kræve, at enhver anvendelse af bio-
gas til proces, direkte til transport og til varmeproduktion kun er støtteberettiget, hvis der på for-
hånd er opnået tilsagn fra Energinet.dk.
I lyset af den meget lange forsinkelse på grund af den langsommelige statsstøttegodkendelses-
proces og efterfølgende yderligere forsinkelse som følge af denne fornyede lovgivningsproces,
bør der i forbindelse med ikrafttrædelsen af de tre konkrete biogasstøtteordninger ses bort fra
kravet om forudgående tilsagn fra Energinet.dk.
Det bør således være åbenlyst, at vedtagelsen af de nye støtteordninger har haft den af EU kræ-
vede tilskyndelsesvirkning til investeringsbeslutningen. Uden Folketingets vedtagelse af disse tre
konkrete støtteordninger var der jo ingen kommercielle aktører, som ville kunne træffe investe-
ringsbeslutning om anvendelse af biogas til disse formål.
1
L 172 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
Derfor bør kravet i §§ 43 b stk. 6, 43 c stk. 5 og 43 d stk. 3 om forudgående tilsagn fra Energi-
net.dk alene gælde fremadrettet for nye projekter efter ikrafttrædelsen af denne lovændring
Diskriminerende overfor eksisterende producenter
Tilsvarende er det yderst diskriminerende, at der med lovforslaget lægges op til, at biogasprodu-
center alene kan benytte den nye tilskudsordning til biogas til proces, når der er tale om nyetable-
ringer af biogasproduktion. Der vil være den samme samfundsmæssige fordel ved erstatning af
fx naturgas som procesenergi på et eksisterende biogasanlæg med egenproduceret biogas, som
der er ved udskiftning af naturgas i enhver anden virksomhed.
Derfor bør omstilling af procesenergiforbruget på et eksisterende biogasanlæg til biogas være
omfattet på lige fod med enhver anden virksomhed. Der bør her være fokus på tilskyndelsesvirk-
ning alene ved skifte fra én form for procesenergi til en anden. For eksempel fra naturgas til bio-
gas.
Derudover bør det i lovforslagets bemærkninger præciseres, at overgang til egenanvendelse af
biogas til procesenergi på et biogasanlæg altid er omfattet af støtteordningen, såfremt det sker i
forbindelse med en udvidelse af et biogasanlæg.
Overkompensation
Brancheforeningen for Biogas anerkender princippet om, at støtten kan sættes ned i tilfælde af, at
der er tale om overkompensation og dermed bemyndigelsen til Energinet.dk til at indsamle op-
lysninger, der er nødvendige for at vurdere om det er tilfældet. Det er imidlertid helt afgørende,
at der bliver tale om en ubureaukratisk ordning, som ikke pålægger biogasproducenter m.v. ad-
ministrativt bøvl. For eksempel ved, at oplysningerne kun skal indberettes hvert tredje år eller at
vurderingen af, om der er tale om overkompensation gennemføres af et rådgivende konsulent-
firma, som indhenter de nødvendige oplysninger til brug for analysen fx hvert tredje år.
Brancheforeningen finder det vil være hensigtsmæssigt at basere det på generelle modelvurde-
ringer baseret på vurdering af specifikke nøgletal.
Brancheforeningen finder endvidere det er helt afgørende, at der bliver tale om en generel vur-
dring, og at støttenedsættelse alene sker, såfremt der er tale om en generel og permanent over-
kompensation, og der dermed ikke blot er tale om overkompensation i et enkelt eller få år.
Brancheforeningen finder endvidere det bør præciseres i lovbemærkningerne, at da støtten til
biogas er fastsat specifikt i loven, så vil det kræve en lovændring at ændre støttesatserne konkret
og varigt.
Underkompensation og udhuling
Den store fokus på overkompensation bør imidlertid også suppleres af en automatisk ordning,
som hindrer, at den nødvendige støtte til at tilskynde til investering i øget biogasproduktion eller
anvendelse af biogas til substitution af fossil energi, til gavn for klima, beskæftigelse, konkur-
renceevne m.v., bliver udhulet.
En hensigtsmæssig og ubureaukratisk model til hindring af systematisk udhuling af den nødven-
dige støtte ville være ved, at den med energiforliget i 2008 indførte årlige justering med 60 pct.
af stigningen i nettoprisindekset udvides til også at omfatte de nye tilskud indført med energifor-
liget fra 2012 på 26 og 10 kr. pr. GJ. Dermed afbødes den kraftige udhuling, der vil være af støt-
ten inden for en kortere årrække. Tilsvarende finder Brancheforeningen det er vigtigt, at grund-
2
L 172 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
beløbet på 39 kr. pr. GJ i disse tre konkrete støtteordninger pristalsreguleres på linie med grund-
beløbet ved anvendelse af biogas til kraftvarme og til opgradering og distribution via gasnettet.
Såfremt der med en sådan automatisk delvis inflationssikring sker en overkompensation, vil den
indførte overvågning og bemyndigelse til at justere støtten sikre, at der ikke sker en konkret
overkompensation.
Brancheforeningen lægger imidlertid vægt på, at en sådan justering ikke fører til en fornyet stats-
støttegodkendelse og dermed fornyet usikkerhed om rammebetingelserne.
Ikrafttrædelse og administrativt bøvl
Brancheforeningen finder, det er særdeles uheldigt, at den i forvejen stærkt forsinkede ikrafttræ-
delse af disse tre resterende ordninger til fremme af udbygningen med biogas bliver yderligere
forsinket med det foreslåede ikrafttrædelsestidspunkt i juli 2016.
Brancheforeningen har forståelse for hensigten med at begrænse belastningen af erhvervslivet
med nye regler, men finder der er tale om en særdeles uhensigtsmæssig yderligere forsinkelse.
Brancheforeningen skal understrege, at det derudover er særdeles vigtigt, at det med lovforsla-
gets §§ 43 b stk. 6, 43 c stk. 5 og 43 d stk. 3 indførte krav om forudgående tilsagn fra Energi-
net.dk ikke fører til yderligere administrativt bøvl og specielt fører til forsinkelser af aktørernes
mulighed for at investere. Enhver forsinkelse vil føre til betydelige økonomiske tab for investo-
rerne.
Statsstøttegodkendelsens varighed
Kommissionens godkendelse af disse tre danske støtteordninger gælder for en tiårig periode. Der
er imidlertid tale om godkendelsen af den danske støtteordning. Ikke udbetalingen af støtte til
aktører, der har investeret i tillid til gældende regler.
Derfor er der tale om en særdeles uheldig formulering i forhold til at sikre investorsikkerhed, når
der i afsnit 1.2.3. ”Ændring af støtteordninger til biogas” (side 10) står, at
udbetaling af støtte
efter den 1. juli 2026 kræver, at støtteordningerne forinden er blevet genanmeldt og godkendt af
Europa-Kommissionen efter de statsstøtteregler, der finder anvendelse på dette tidspunkt.
Såfremt dette skulle være tilfældet ville det betyde, at investorer, som investerer om 5 år alene
har kendte rammevilkår i 5 år – og tilsvarende i to år, hvis der etableres en produkti-
on/anvendelse om otte år. Dette vil således effektivt forhindre, at aktører vil være parate til at
investere.
Det er ifølge Brancheforeningens oplysninger fra Kommissionen imidlertid heller ikke det, der er
hensigten. Derimod er det alene den danske støtteordning, som er begrænset til en tiårig periode,
og som skal regodkendes efter ti år, hvorimod vilkårene for de konkrete projekter, som investerer
i henhold til gældende regler, ikke ophører i 2026.
Brancheforeningen finder derfor det er afgørende, at bemærkningerne i lovforslaget gennemskri-
ves således at disse ikke bidrager til at skabe investorusikkerhed.
Tilskud til biogas direkte til transport og Danmarks biobrændstofforpligtelse
Biogas er i henhold til Energistyrelsens rapport Alternative Drivmidler fra januar 2016 et attrak-
tivt alternativ til fossile brændstoffer i ikke mindst den tunge trafik.
3
L 172 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
Udbygning med biogas til transport er imidlertid afhængig af en udbygning af infrastrukturen og
dermed er der større udfordringer ved opfyldelse af biobrændstofforpligtelsen via biogas end via
flydende biobrændstoffer. Hvis biogas tilmed ikke kan tælle med i den danske forpligtelse til, at
5,75 pct. af det danske drivmiddelforbrug skal være biobaseret, så hæmmes biogas yderligere.
Samtidig vil den danske opfyldelse af biobrændstofforpligtelsen også blive vanskeligere at opnå,
hvis den biogas, som måtte blive anvendt direkte i transportsektoren ikke kan tælle med i målop-
fyldelsen. Dermed pålægges biogas anvendt direkte til transport en meget betydelig ekstra udfor-
dring.
I henhold til Kommissionens retningslinier for Statsstøtte for miljøbeskyttelse og energi 2014 –
2020 pkt. 114 gælder denne begrænsning ikke såfremt der er tale om bæredygtige biobrændstof-
fer, som ikke kan klare sig på markedsvilkår alene ved iblandingskrav eller støtte.
Brancheforeningen finder derfor, der er tale om en klar overimplementering af Kommissionens
statsstøtteregler, når der så klart tolkes, at direkte anvendelse af biogas til transport ikke vil kun-
ne tælle med i den danske opfyldelse af biobrændstofforpligtelsen.
Såfremt der er tale om bæredygtig biogas, bør det være en simpel sag for regeringen at overbevi-
se Kommissionen om, at det vil være en diskriminerende indskrænkning for biogas, hvis ikke
biogassen kan fremmes via driftsstøtte og samtidig tælle med i den danske biobrændstofforplig-
telse.
Langt størstedelen af den danske biogasproduktion bør kunne opfylde betingelserne for at være
bæredygtig eftersom energiafgrøder udgør en yderst begrænset andel af råvaregrundlaget. I 2013
og 2014, som er de eneste år Energistyrelsen har opgjort energiafgrødeforbruget, udgjorde ener-
giafgrøder således kun 1 – 1�½ pct.
Derfor bør den generelle udmelding være, at biogas støttet under ordningen med direkte anven-
delse til transport
vil kunne
tælle med i den nationale biobrændstofforpligtelse med mindre, der
er tale om biogas produceret på et råvaregrundlag, som adskiller sig væsentligt fra det generelle
råvaregrundlag på danske biogasanlæg.
Brancheforeningen finder, at såfremt den i høringsforslaget indeholdte fortolkning og dermed
forringelse af vilkårene for direkte anvendelse af biogas i transportsektoren fastholdes, så er det
vigtigt, at det i lovforslaget understreges, at opgraderet biogas distribueret via gasnettet ikke er
pålagt samme begrænsninger.
Miljømæssige konsekvenser
Det fremføres i vurderingen af de miljømæssige konsekvenser, at lovforslaget vil have positive
miljømæssige konsekvenser, da biogas fortrænger fossile energiformer. Brancheforeningen fin-
der, det er vigtigt, at beskrivelsen af påvirkningen af miljøet udvides, således at det fremgår, at
der ikke bare er en almindelig positiv effekt på klimaet, som der står beskrevet for vind, men at
der er tale om en dobbelt klimaeffekt af biogas, idet den metanudledning, som ville være fra et
traditionelt gylleopbevaringssystem i stedet opsamles og fortrænger fossil energi.
Hertil kommer, at der også er andre positive miljøeffekter af afgasning af husdyrgødning og re-
cirkulering af næringsstoffer og kulstof via biogasanlæg. Det gælder således ifølge en ny under-
søgelse fra Aarhus Universitet udarbejdet for Energistyrelsens Biogas Taskforce, at kvælstofud-
vaskningen reduceres med 3-4 kg kvælstof pr. dyreenhed over en 50 årig tidshorisont.
4
L 172 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1620365_0027.png
Derfor bør beskrivelsen af de miljømæssige perspektiver ved en fortsat biogasudbygning beskri-
ves mere udførligt.
Øvrige bemærkninger
Med henblik på at forebygge usikkerhed om reglerne mest muligt bør der foretages en række
præciseringer i teksten. Det gælder for eksempel i forhold til støtteordningen til biogas til anden
anvendelse. Med dette høringsudkast er det indskrænket til alene at omfatte forskellige former
for anvendelse af biogas til varme. Det bør i bemærkningerne til lovforslaget præciseres, at det
både kan være i kollektiv og individuel opvarmning.
Brancheforeningen finder det er hensigtsmæssigt at indsætte en definition af biogas og kan støtte
denne definition.
Endelig finder Brancheforeningen, det er vigtigt, at investeringsordningen for VE til proces ud-
vides til også at omfatte biogas, der er støttet under ordningen i dette lovforslag.
Afsluttende bemærkninger
Brancheforeningen står naturligvis til rådighed for en drøftelse og uddybning af de fremførte
bemærkninger og forbeholder sig i øvrigt muligheden for at fremsætte yderligere bemærkninger i
forbindelse med lovprocessen
Med venlig hilsen
Bruno Sander Nielsen
C.c.: [email protected]
5
L 172 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1620365_0028.png
-- AKT 253426 -- BILAG 19 -- [ 14. Miljøorganisationen VedvarendeEnergi høringssvar - ændring af VE-loven ] --
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Bilag:
[email protected] (Energistyrelsens officielle postkasse), [email protected] (Katrine Fink Elkjær)
Gunnar Olesen ([email protected])
Høringssvar vedr. VE-lov
15-02-2016 19:53:08
VE-om-EU-VE-lov.pdf;
Til Energistyrelsen,
Hermed høringssvar til høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (pristillæg og afregningsvilkår for
de kystnære havvindmølleparker og ændring af støtteordninger til biogas)
Med venlig hilsen,
Gunnar Boye Olesen
Miljøorganisationen VedvarendeEnergi
Klosterper 4E, 1.sal
8000 Aarhus C
Tlf 8622760444 / 86227000
L 172 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1620365_0029.png
-- AKT 253426 -- BILAG 20 -- [ Miljøorganisationen VedvarendeEnergi høringssvar ] --
VedvarendeEnergis kommentar og forslag til
revision af lov om fremme af vedvarende
energi
Vi mener det er forkert at fjerne godtgørelsen på 1,8 øre/kWh for vindmøller til
indpasning af vindkraften i elsystemet for møller, der er mere end 20 år (§1 stk. 4ff).
Vi foreslår at dette ændres ved revisionen, enten ved at beholde godtgørelsen eller
give ældre møller en kompensation for den manglende godtgørelse. Vi vurderer at
det ikke vil være muligt at drive mange af møllerne over 20 år videre uden denne
godtgørelse, og at samfundet derfor vil gå glip af den billige og miljøvenlige el, som
disse ældre møller kan producere.
Vi mener ikke at der er grund til at yde mere i pristillæg til de udbudte havmøller
end hvad tilsvarende projekter kan realiseres for ved almindelige afregningsregler,
svarende til regler for landmøller, dog sikret med en garanteret pris. Derfor foreslår
vi at der ansættes en maksimumsværdi for pristillæg + elmarkedspris på 65
øre/kWh og at pristillæg kun gives for 22.000 fuldlasttimer, ikke 50.000
fuldlasttimer sóm det er tifældet for eksisterende havmøller. Dette foreslår vi
indføjet i §1 stk. 6 og 7. Et højere pristillæg vil give en uforholdsmæssig stor pris for
el fra de kystnære møller, til skade for forbrugerne og for omstillingen til
vedvarende energi.
Vi foreslår at tilskud for biogasanlæg gives for en tidsbegrænset periode på 15 år
med mulighed for regulering efter 10 år, hvis økonomien er væsentligt ændret for
anlæggene i form af højere eller lavere priser på alternativt brændsel.
Ved at give støtten i en tidsbegrænset periode sikres en kendt tidshorisont for
investorerne, som ikke er begrænset af de 10 år som EU-godkendelsen af
støtteordningen varer.
Vi foreslår at der sættes en tidsgrænse for behandlingstiden for godkendelse af
tilskud, så investorerne ikke møder barrierer i form af lang sagsbehandling.
Uddybning og flere oplysninger ved politisk koordinator Gunnar Boye Olesen
D 15.februar 2016
Klosterport 4 E, 1.sal
R Gunnar Boye Olesen
DK - 8000 Aarhus C
E
[email protected]
Tel: +45 86 76 04 44
Tek.: +45 86760444
www.ve.dk
Fax+4586227096
CVR/SE nr. 8320 9313
Side 1
L 172 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1620365_0030.png
-- AKT 253426 -- BILAG 21 -- [ 15. Partnerskabet for brint og brændselsceller høringssvar - ændring af VE-loven ] --
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Bilag:
[email protected] (Energistyrelsens officielle postkasse)
[email protected] (Katrine Fink Elkjær)
Tejs Laustsen Jensen ([email protected])
Høringssvar
15-02-2016 16:20:17
Høringssvar PBB 15.02.2016.pdf;
Hermed fremsendes vedlagte høringssvar jf. styrelsens brev af 21. januar 2016.
Med venlig hilsen
Tejs Laustsen Jensen, direktør / CEO
Partnerskabet for brint og brændselsceller
Vodroffsvej 59, 1900 Frederiksberg C
Tlf. (+45) 39 20 20 03 / (+45) 26 23 94 43
www.hydrogennet.dk
L 172 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1620365_0031.png
-- AKT 253426 -- BILAG 22 -- [ Partnerskabet for brint og brændselsceller høringssvar ] --
L 172 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1620365_0032.png
-- AKT 253426 -- BILAG 23 -- [ 16. Landbrug og Fødevarers høringssvar - ændring af VE-loven ] --
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
[email protected] (Energistyrelsens officielle postkasse), [email protected] (Katrine Fink Elkjær)
[email protected] (Jens Astrup Madsen)
Thomas Holst ([email protected])
J.nr. 2015-4898: Høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (pristillæg og afregningsvilkår for de kystnære
havvindmølleparker og ændring af støtteordninger til biogas)
Sendt:
15-02-2016 16:45:47
Bilag:
thl 160215 Høringssvar_ændring VE-lov kystmøller biogas.pdf;
Kære Energistyrelsen og Katrine Elkjær
Hermed fremsendes høringssvar til J.nr. 2015-4898: Høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (pristillæg og
afregningsvilkår for de kystnære havvindmølleparker og ændring af støtteordninger til biogas).
Venlig hilsen
Thomas Holst
Seniorkonsulent
Klima/Energi/Planter
Landbrug & Fødevarer
T +45 3339 4691 | M +45 2076 2061 | E
[email protected]
Landbrug & Fødevarer FmbA
Axelborg, Axeltorv 3 · DK-1609 København V
www.lf.dk
Landbrug & Fødevarer er erhvervsorganisation for landbruget, fødevare- og agroindustrien. Med en eksport på 151 milliarder kroner årligt og med 169.000
beskæftigede repræsenterer vi et af Danmarks vigtigste eksporterhverv. Ved at nytænke og synliggøre erhvervets bidrag til samfundet sikrer vi vores
medlemmer en stærk placering i Danmark og globalt.
L 172 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1620365_0033.png
-- AKT 253426 -- BILAG 24 -- [ Landbrug og Fødevarer høringssvar ] --
Dato
Side
15. februar 2016
1 af 1
Energistyrelsen
Amaliegade 44
1256 København K
Att.:
[email protected], [email protected]
Høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om fremme af vedvarende
energi (pristillæg og afregningsvilkår for de kystnære havvindmølleparker og
ændring af støtteordninger til biogas)
Energistyrelsen har den 21. januar 2016 sendt udkast til ændring af VE-loven i høring (J.nr.
2015-
4898).
Lovforslaget indeholder to hovedelementer:
A: Pristillæg og afregningsvilkår for de kystnære havvindmølleparker, der blev sendt i statsligt
udbud den 20. februar 2015 og
B: Ændring af VE-lovens §§43 b-d om støtte til biogas til transport, procesformål i virksomheder og
anden energianvendelse samt indførsel af en definition på biogas i lovens §5.
Til hovedelement A:
Der er tale om teknisk klargøring af VE-loven til den videre proces efter det statslige udbud af de
kystnær havvindmølleparker. Landbrug & Fødevarer har ikke bemærkninger til dette.
Til hovedelement B:
Landbrug og fødevarer henviser til høringssvar fra Brancheforening for Biogas, hvilket der bakkes
op om.
Skulle der være spørgsmål til ovenstående er Energistyrelsen meget velkommen til at rette
henvendelse til undertegnede. Landbrug & Fødevarer forbeholder os ligeledes ret til at vende
tilbage med yderligere information, hvis vi finder behov herfor.
Med venlig hilsen
Thomas Holst
Plante/Energi/Klima
D +4533394691
M +4520762061
E [email protected]
L 172 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1620365_0034.png
-- AKT 253426 -- BILAG 25 -- [ 17. NGF Nature Energy høringssvar - ændring af VE-loven ] --
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Bilag:
[email protected] (Energistyrelsens officielle postkasse)
[email protected] (Katrine Fink Elkjær)
Monika E. Hedelund ([email protected])
SV: Høring om ændring af lov om fremme af vedvarende energi
15-02-2016 17:41:10
bsn 16 02 13 Høring af forslag til ændring af VE-loven - biogas proces t....pdf;
Til Energistyrelsen,
Att.: Katrine Fink Elkjær
Høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (pristillæg og afregningsvilkår for de kystnære havvindmølleparker
og ændring af støtteordninger til biogas).
Vi henviser til vedhæftede høringssvar fra Brancheforeningen for Biogas, som vi kan tilslutte os.
Venlig hilsen
Monika E. Hedelund
Direktionssekretær
Mobil:
+45 40 34 18 47
E-mail:
[email protected]
Koncernadresse:
NGF Nature Energy
Ørbækvej 260
DK-5220 Odense SØ
Tel:
+45 63 15 64 15
E-mail:
[email protected]
www.natureenergy.dk
Fra:
Katrine Fink Elkjær [mailto:[email protected]]
Sendt:
21. januar 2016 13:44
Emne:
Høring om ændring af lov om fremme af vedvarende energi
Til høringsparterne
Energistyrelsen sender her lovforslag om ændring af lov om fremme af vedvarende energi i høring. Se venligst vedlagte dokumenter.
Høringsfrist er mandag den 15. februar 2016.
Høringssvar til lovforslaget kan fremsendes pr. e-mail til
[email protected]
med kopi til
[email protected]
Med venlig hilsen / Best regards
Katrine Fink Elkjær
Fuldmægtig / Advisor
Center for Energiressourcer / Centre for Energy Resources
Mobil / Cell
E-mail
+45 3392 6641
[email protected]
Danish Energy Agency -
www.ens.dk
- part of the Danish Ministry of Energy, Utilities and Climate