Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
L 172 Bilag 1
Offentligt
1620364_0001.png
Høringsnotat vedr. forslag til lov om ændring af lov om fremme af
vedvarende energi
Kontor/afdeling
Center for Energiressourcer
/ Center for Forsyning
Dato
12. april 2016
J nr.
2015-4993
/KFE/NAL
Udkast til lovforslaget om ændring af lov om fremme af vedvarende energi
(pristillæg og afregningsvilkår for de kystnære havvindmølleparker og ændring af
støtteordninger til biogas) har været udsendt i høring fra den 21. januar til den 15.
februar 2016.
Efter høringsperiodens udløb er det besluttet, at den del af lovforslaget der
vedrører pristillæg og afregningsvilkår for de kystnære havvindmølleparker
udskydes til næste års lovprogram. Høringsnotatet indeholder derfor ikke
kommentarer til de bemærkninger, der er modtaget til den del af lovforslaget.
Energistyrelsen har modtaget i alt 17 høringssvar.
Følgende høringsparter har fremsendt bemærkninger til udkastet til lovforslaget:
Dansk Erhverv, Dansk Industri, DONG Energy, Dansk Gasteknisk Center,
Brancheforeningen for Biogas, Foreningen Danske Kraftvarmeværker, HMN
Naturgas, Landbrug og Fødevarer, NGF Nature Energy, NK-Forsyning,
Partnerskabet for brint og brændselsceller og VedvarendeEnergi.
Følgende høringsparter har oplyst, at de ingen bemærkninger har til udkastet til
lovforslaget: Dansk Arbejdsgiverforening, Danske Revisorer, CO-industri, SRF
Skattefaglig Forening og 3 F.
Nedenfor redegøres for de væsentligste punkter i høringssvarene samt Energi-
Forsynings- og Klimaministeriets bemærkninger (i kursiv). Det bemærkes, at
høringsnotatet er emneopdelt. Høringssvarene er alene gengivet i hovedtræk.
Ønskes detaljerede oplysninger om svarenes indhold, henvises til de fremsendte
høringssvar.
Udover de kommentarer, som er sammenfattet i dette høringsnotat, indeholder
høringssvarene nogle mere tekniske og redaktionelle kommentarer til lovforslaget.
Disse kommentarer er i relevant omfang indarbejdet i lovforslaget. Endelig er der
foretaget en række mindre ændringer, herunder redaktionelle og lovtekniske
ændringer i lovforslaget.
Energistyrelsen
Amaliegade 44
1256 København K
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/8
L 172 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1620364_0002.png
A. Ændring af støtteordninger til biogas
Ny ansøgningsprocedure med krav om Energinet.dk’s tilsagn før indkøb eller
produktion af biogas til transport, procesformål i virksomheder eller
varmeproduktion
NK- Forsyning A/S, Dansk Gasteknisk Center A/S, Brancheforeningen for Biogas,
Landbrug & Fødevarer og NGF Nature Energy udtrykker bekymring for den ny
ansøgningsprocedure, hvorefter støtte til biogas til transport, procesformål i
virksomheder og varmproduktion er afhængig af, at Energinet.dk har meddelt
tilsagn forinden der er indgået ubetinget aftale om køb af biogas eller er igangsat
egenproduktion af biogas til de støtteberettigede formål. Der udtrykkes bekymring
for, at kravet vil afskære de aktører, som i forventning om ikrafttræden af
støtteordningerne allerede er begyndt at anvende biogas til procesformål i
virksomheder og varmeproduktion, eller er begyndt at sælge biogas til tranport.
Brancheforeningen for Biogas finder det endvidere diskriminerende, at der med
lovforslaget lægges op til, at biogasproducenter alene kan benytte den nye
tilskudsordning til biogas til procesformål i virksomheder, når der er tale om
nyetableringer af biogasproduktion. Derfor bør omstilling af procesenergiforbruget
på et eksisterende biogasanlæg til biogas være omfattet på lige fod med enhver
anden virksomhed.
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets bemærkninger:
Støtteordningerne til biogas til transport, procesformål i virksomheder og anden
energianvendelse (varmeproduktion) blev vedtaget af Folketinget i 2012 og blev
samme år anmeldt til Europa-Kommissionen. Siden anmeldelsen af
støtteordningerne, har Europa-Kommissionen vedtaget retningslinjer for statsstøtte
til miljøbeskyttelse og energi 2014-2020. Europa-Kommissionen har behandlet
støtteordningerne på grundlag af disse retningslinjer. Støtteordningerne har derfor
skullet leve op til en række nye vilkår, herunder et vilkår om tilskyndelsesvirkning
som fremgår af punkt 3.2.4 i retningslinjerne. Det er således et vilkår for Europa-
Kommissionens godkendelse af støtteordningerne, som Danmark har forpligtet sig
til at overholde, at udbetaling af støtte bliver gjort betinget af, at støttemodtageren
har ansøgt om støtte, og at støttemodtageren ikke må have iværksat den
støtteberettigede aktivitet, før der er meddelt tilsagn om støtte. Det betyder i denne
sammenhæng, at der ikke må være indgået ubetinget aftale om at købe biogas
med det formål at bruge biogassen til videresalg til transport, til brug for
procesformål i virksomheder eller til varmeproduktion. Der må endvidere ikke være
igangsat egenproduktion af biogas med det specifikke formål at anvende biogassen
til brug for videresalg til transport, til procesformål i en virksomhed eller til
varmeproduktion.
Side 2/8
L 172 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1620364_0003.png
Der er således ikke krav om, at der skal være tale om nyetablerede
biogasproduktioner, så længe denne eksisterende biogasproduktion ikke er
etableret specifikt med henblik på at anvende biogassen til brug for videresalg til
transport, til procesformål i virksomheder eller til varmeproduktion. En omstilling af
procesenergiforbruget fra eksempelvis naturgas til biogas vil derfor også kunne
opnå støtte.
Et af formålene med at støtte anvendelsen af biogas til transport, procesformål i
virksomheder og varmeproduktion er at støtte anvendelser af biogas, som ellers
ikke ville være sket.
Indsættelse af en definition på biogas
HMN Naturgas mener, at der er behov for en definition på forgasningsgas, som
modtager støtte efter VE-lovens § 43 a, når teknologien anvendes til elproduktion.
Foreningen Danske Kraftvarmeværker finder, at der i forhold til indsættelse af
definition på biogas bør tages højde for, at allerede etablerede forgasningsanlæg
fortsætter under eksisterende støtteordninger.
Dansk Gasteknisk Center A/S finder, at definitionen af biogas bør være mere
præcis end den foreslåede. De foreslår således, at ”iltfri” erstattes af ”iltfattig” og
”organisk stof” udskiftes med ”biologisk materiale”.
Dansk Gasteknisk Center A/S og Partnerskabet for brint og brændselsceller
foreslår en udvidelse af definitionen på biogas, således at den omfatter alt metan,
hvor kulstoffet stammer fra biologisk materiale.
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets bemærkninger:
Formålet med at indsætte en definition på biogas i VE-loven er alene at bidrage til
klarheden over, hvilke typer biogasproduktion der, efter de gældende regler, kan
modtage støtte under biogasstøtteordningerne. Hensigten er således ikke, at
ændre kredsen af støtteberettigede aktiviteter eller teknologier, hvilket vil være
konsekvensen af at ændre definitionen på biogas, som foreslået i høringssvarene
fra Dansk Gasteknisk Center og Partnerskabet for brint og brændselsceller, til også
at omfatte andre teknologier og processer. Den foreslåede definition på biogas
svarer til den definition, som var forudsat i Energiaftale 2012, og som er grundlaget
for Energinet.dk’s administration af biogasstøtteordningerne.
Anvendelse af forgasningsgas til elproduktion vil fortsat modtage støtte under § 43
a. Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet er enig i, at der er behov for
administrativt at klarlægge præcist hvilke typer forgasningsgas, der er berettiget til
støtte efter VE-lovens § 43 a. Ministeriet har derfor i samarbejde med Energinet.dk
Side 3/8
L 172 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1620364_0004.png
sat gang i et arbejde med det administrative grundlag for støtteordningen, hvor
denne problemstilling bl.a. vil blive adresseret.
Der er på baggrund af høringssvaret fra Dansk Gasteknisk Center foretaget den
ændring i definitionen af biogas, at ”organisk stof” er ændret til ”biologisk
materiale”, det er endvidere præciseret i bemærkningerne til lovforslaget, at der
med iltfri forhold menes, at processen sker uden tilstedeværelse af atmosfærisk ilt.
DONG Energy ønsker en bekræftelse af, at følgende gasser ikke er omfattet af den
foreslåede definition på biogas: gasser produceret ved termisk forgasning af
biomasse, hydrogen som er tilført biogassen efter biogasprocessen eller i selve
biogasreaktoren, metan som er dannet ved en reaktion mellem kuldioxid fra biogas
og tilført hydrogen, enten efter biogasprocessen eller i selve biogasreaktoren.
Ministeriet kan bekræfte, at de oplistede gasser ikke er omfattet af den foreslåede
definition på biogas.
Varighed af Europa-Kommissionens godkendelse af støtteordningerne til
biogas til transport, procesformål i virksomheder og varmeproduktion
Brancheforeningen for Biogas er ikke enig i, at Europa-Kommissionens
statsstøttegodkendelse skal forstås således, at der ikke kan udbetales støtte under
støtteordningerne efter godkendelsens udløb den 1. juli 2026.
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets bemærkninger:
Perioden for Europa-Kommissionens godkendelse af støtteordningerne til biogas til
transport, procesformål i virksomheder og varmeproduktion fremgår direkte af
Europa-Kommissionens afgørelse af 16. december 2015. Heraf fremgår det, at
godkendelsen er gældende i 10 år fra 1. juli 2016. Ministeriet har vurderet, at dette
betyder, at der ikke vil kunne udbetales støtte efter 1. juli 2026, med mindre
ordningen forinden er anmeldt og godkendt af Europa-Kommissionen.
Afskæring af støtte til den biogas, der anvendes til at opfylde
iblandingskravet for transportbrændstoffer
Brancheforeningen for Biogas mener, at det er en overimplementering af Europa-
Kommissionens statsstøtteregler (retningslinjernes pkt.114), at biogas, der
modtager støtte til transportformål, ikke samtidig kan tælle med i opfyldelsen af
iblandingskravet for transportbrændstoffer
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets bemærkninger:
Det var ikke et ønske fra dansk side at begrænse transportstøtten til biogas, der
ikke anvendes til at opfylde iblandingskravet. Spørgsmålet blev drøftet nøje med
Europa-Kommissionen. I valget mellem denne begrænsning og en yderligere evt.
Side 4/8
L 172 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1620364_0005.png
langvarig forsinkelse af Europa-Kommissionens godkendelse af støtteordningerne
valgte man dog fra dansk side at acceptere begrænsningen. Det er således et
vilkår for Europa-Kommissionens godkendelse at VE-loven ændres, så der ikke
kan modtages støtte til biogas til transport, som anvendes til at opfylde
iblandingskravet for transportbrændstoffer.
En evt. ophævelse af dette vilkår ville kræve, at Danmark anmeldte ordningen på
ny og afventede Europa-Kommissionens statsstøttegodkendelse. Danmark ville i
så fald skulle dokumentere, at dansk biogas er bæredygtigt og dyrere end
alternative bæredygtige biobrændstoffer. Desuden ville der ved fastlæggelsen af
støtteniveauet skulle tages højde for den ekstra værdi, der opnås ved, at biogassen
kan tælle med i opfyldelsen af iblandingskravet for biobrændstoffer.
DONG Energy og Brancheforeningen for Biogas mener, at det bør præciseres, at
afskæringen af støtte fra støtteordningen til biogas til transport til biogas, der
anvendes til at opfylde iblandingskravet for transportbrændstoffer ikke gælder for
opgraderet biogas, som efter tilførsel til naturgasnettet anvendes til transport og til
opfyldelse af iblandingskravet for transportbrændstoffer.
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets bemærkninger:
Det kan bekræftes, at lovforslaget ikke har betydning for retten til at modtage støtte
til opgradering af biogas efter naturgasforsyningslovens § 35 c. Energistyrelsen vil
fortsat tillade at opgraderet biogas, der er bæredygtighedscertificeret af en frivillig
ordning, som er anerkendt af EU-Kommissionen, anvendes til at opfylde
iblandingskravet for transportbrændstoffer.
Overvågning af overkompensation
Brancheforeningen for Biogas fremlægger en række forslag til indretning af
mekanismen til overvågning af overkompensation, med henblik på, at ordningen
bliver så ubureaukratisk som muligt. Brancheforeningen foreslår bl.a., at
støttemodtagere og biogasproducenter kun skal indberette tal for brugs- og
produktionsomkostninger for biogas hvert tredje år, i modsætning til årligt, som det
er forudsat i lovforslaget. Brancheforeningen foreslår også, at vurderingen af, om
der er tale om overkompensation foretages af et rådgivende konsulentfirma, og at
denne vurdering foretages på baggrund af generelle modelvurderinger, og at
støtten kun nedsættes, hvis oplysninger viser en generel og permanent
overkompensation, og ikke kun overkompensation i et enkelt eller få år.
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets bemærkninger:
Det er en betingelse for Europa-Kommissionens statsstøttegodkendelse, at Energi-
, Forsynings- og Klimaministeriet foretager en årlig vurdering af, om der er risiko for
overkompensation og at denne vurdering foretages på baggrund af opdaterede tal.
Ministeriet er opmærksomt på, at tilrettelæggelsen af ordningen og udmøntningen
Side 5/8
L 172 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1620364_0006.png
af bemyndigelserne skal ske på en måde, som sikrer, at biogasbranchen ikke
pålægges unødige administrative byrder.
Ændring af støtteordningerne til biogas til transport, procesformål i
virksomheder og varmeproduktion
Brancheforeningen for Biogas ønsker, at der indføres en række mekanismer, som
vil sikre, at tilskuddene til biogas ikke undergår en systematisk udhuling.
VedvarendeEnergi foreslår, at tilskud til biogas gives for en tidsbegrænset periode
på 15 år med mulighed for regulering efter 10 år, hvis økonomien er væsentligt
ændret for anlæggene.
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets bemærkninger:
Det er ikke hensigten med lovforslaget at foretage ændringer i de støtteordninger til
biogas til transport, procesformål i virksomheder og varmeproduktion, som blev
vedtaget af Folketinget i 2012, ud over de ændringer som er nødvendige som følge
af Europa-Kommissionens godkendelse af støtteordningerne.
Ikrafttrædelse af støtteordningerne til biogas til transport, procesformål i
virksomheder og varmeproduktion
Foreningen Danske Kraftvarmeværker og Brancheforeningen for Biogas finder, at
det foreslåede ikrafttrædelsestidspunkt for støtteordningerne til den 1. juli 2016
medfører en uhensigtsmæssig forsinkelse af støtteordningerne.
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets bemærkninger:
Det fremgår af Europa-Kommissionens afgørelse af 16. december 2015 om
godkendelse af støtteordningerne, at godkendelsen har virkning fra 1. juli 2016. Det
vil derfor være i strid med Europa-Kommissionens godkendelse at sætte
støtteordningerne i kraft før denne dato. Ministeriet fastholder derfor den foreslåede
ikrafttrædelsesdato 1. juli 2016.
Andet
Dansk Industri påpeger, at de oplysninger der indhentes af Energinet.dk om
omkostningerne ved biogasproduktion og -anvendelse, nødvendigvis må holdes
fortrolige af konkurrencehensyn.
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets bemærkninger:
Lovforslaget og den senere udmøntning heraf tilsigter ikke at ændre reglerne efter
forvaltningsloven og offentlighedsloven om videregivelse af oplysninger, som en
støttemodtager og biogasproducent afgiver til det offentlige. Fortrolige oplysninger
Side 6/8
L 172 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1620364_0007.png
vil således fortsat holdes fortrolige i overensstemmelse med reglerne i forvaltnings-
og offentlighedsloven samt anden relevant lovgivning.
Dansk Industri påpeger, at det af hensyn til at sikre kapital og investorer til området
er vigtigt at sikre langsigtede og stabile rammevilkår.
Brancheforeningen for Biogas ønsker at det bliver præciseret i lovforslaget, at det
vil kræve en lovændring at ændre støttesatserne til biogas konkret og varigt.
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets bemærkninger:
Der tilsigtes med lovforslaget at sikre stabile rammevilkår i 10 år, som er den
maksimale periode, dette kan sikres inden for de gældende statsstøtteregler og
Europa-Kommissionens afgørelse om godkendelse af støtteordningerne.
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet er enig i, at nedsættelse af støtte vil kræve
en lovændring, medmindre dette sker for at undgå overkompensation jf. VE-lovens
§ 50, stk. 2.
Brancheforeningen for Biogas ønsker, at de gavnlige miljømæssige effekter af
biogas bliver beskrevet mere præcist i lovforslaget.
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets bemærkninger:
Ministeriet har uddybet de miljømæssige konsekvenser af lovforslaget.
VedvarendeEnergi foreslår, at der sættes en tidsgrænse for behandlingstiden for
godkendelse af tilskud, så investorerne ikke møder barrierer i form af lang
sagsbehandling.
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets bemærkninger:
Energistyrelsen vil i samarbejde med Energinet.dk tage hensyn til
sagsbehandlingstiden ved udarbejdelsen af administrationsgrundlaget.
DONG Energy har fremsendt en række spørgsmål om opgørelsesmetode og
afgiftsforhold ved anvendelse af biogas til varme samt om støtteforhold ved
elproduktion til procesformål og ved samproduktion af el og varme.
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets bemærkninger:
El produceret på basis af biogas, som anvendes til procesformål i virksomheder, vil
være støtteberettiget efter lovforslaget. Energinet.dk vil udarbejde et
administrationsgrundlag, hvoraf det vil fremgå, hvordan den anvendte energi til
proces- og varmeformål skal opgøres. Dette vil kunne omfatte målinger. Tilskud til
biogas, der anvendes til varmeproduktion, påvirker ikke de gældende afgiftsregler.
Der er fortsat reduceret afgiftsbetaling for varmeproduktion baseret på biomasse og
biogas. Hvis der ved samproduktion af el og varme opnås pristillæg til den
Side 7/8
L 172 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1620364_0008.png
producerede el, vil der ikke også kunne opnås tilskud til den ledsagende
varmeproduktion.
B. Andre dele af lovforslaget
VedvarendeEnergi anfører, at det er forkert at fjerne godtgørelsen på 1,8 øre pr.
kWh for vindmøller, der har været nettilsluttet mere end 20 år. De foreslår, at
godtgørelsen enten fortsætter, eller at ældre møller gives en kompensation for den
manglende godtgørelse.
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets bemærkninger:
Bemærker, at idet godtgørelsens størrelse er lovfæstet, skal der af ordensmæssige
hensyn ske en ændring af lovens bestemmelser om godtgørelsen. Lovændringen
er en konsekvens af ændringen af godtgørelsens størrelse og tidsbegrænsning,
som fastsat ved bekendtgørelse nr. 1404 af 3. december 2015. Da godtgørelsen er
statsstøtte, skal denne administreres i overensstemmelse med den bagvedliggende
godkendelse fra Kommissionen og EU’s statsstøtteregler. Støtten har været
anmeldt til Kommissionen af flere omgange, og det fremgår af godkendelserne, at
der alene kan ydes godtgørelse i 20 år.
Side 8/8