Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
L 169 Bilag 3
Offentligt
1629646_0001.png
Høringsnotat om de indkomne høringssvar vedrørende lovforslag nr. L 169
om ændring af udlændingeloven (Ophævelse af greencardordningen)
UDLÆNDINGE-,
INTEGRATIONS- OG
BOLIGUDVALGET
Christiansborg
DK-1240 København K
Tel. +45 33 37 55 00
Fax +45 33 32 85 36
www.ft.dk
[email protected]
Ref. 15-001377-2
Kontakt
Laura Purup
1. Indledning
Dir. tlf. +45 3337 5547
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget sendte den 6. april 2016 forslag
til lov om ændring af udlændingeloven (Ophævelse af greencardordningen),
lovforslag nr. L 169, i høring til en række myndigheder og organisationer med
frist for bemærkninger tirsdag den 20. april 2016.
Følgende myndigheder og organisationer har afgivet skriftlige bemærkninger
til lovforslaget:
Dansk Arbejdsgiverforening, DA
Dansk Byggeri
Danske Regioner
Finanssektorens Arbejdsgiverforening, FA
Færøernes Landsstyre
HK
Institut for Menneskerettigheder
Landsorganisationen i Danmark, LO.
Nedenfor vil høringsparternes kommentarer og forslag til ændringer af
forslaget blive gennemgået og kommenteret:
Bemærkninger til forslaget:
HK og LO
støtter forslaget.
HK
henviser til, at ordningen fra begyndelsen har været fejlkonstrueret og er
overflødig, idet der i ordningen ikke har været angivet, hvorvidt de
pågældende skulle besætte bestemte stillinger på et givent højt
kvalifikationsniveau, og hvorvidt de skulle honoreres med løn- og
ansættelsesvilkår efter danske forhold. Desuden henvises der til, at der
allerede eksisterer en række adgangsveje for højt kvalificeret arbejdskraft.
L 169 - 2015-16 - Bilag 3: Høringsnotat
1629646_0002.png
LO
fremhæver, at greencardholderen i et alt for stort omfang er i
beskæftigelse på det ufaglærte område, og at ordningen således
ikke opfylder det ønskede formål om at tiltrække højt kvalificeret
arbejdskraft til det danske arbejdsmarked. Såfremt der ikke er
opbakning til at ophæve greencardordningen, anbefaler LO, at der
indsættes bestemmelser om f.eks., at en greencardholder som
minimum skal kunne søge beskæftigelse på kandidatniveau, for
dermed i større grad at målrette ordningen til det højt kvalificerede
arbejdsmarked. LO foreslår desuden, at den beløbsgrænse, som
greencardholderen skal oppebære efter 2 år hæves til samme beløb
som under beløbsordningen.
Kommentar:
Forslagsstillerne (DF) noterer sig opbakningen til at ophæve
greencardordningen.
Forslagsstillerne har endvidere noteret sig forslagene om – hvis
ordningen ikke ophæves - i det mindste at indsætte yderligere
betingelser for at opnå opholdstilladelse efter greencardordningen.
Samt at det vil være hensigtsmæssigt at sidestille beløbsgrænsen
med det fastsatte beløb i beløbsordningen, som for indeværende er
375.000 kr., jf. § 9 a, stk. 2, nr. 3. I den videre behandling af
forslaget vil der blive taget stilling til, om der skal indsættes de
angivne krav og justeringer, eller om der er den fornødne opbakning
til at ophæve greencardordningen som foreslået med lovforslaget.
Tiltrække arbejdskraft:
DA
er imod ophævelsen af greencardordningen og henviser til, at
det er en central forudsætning for at tiltrække og udvikle produktion
og arbejdspladser i Danmark, at virksomhederne har adgang til
kvalificeret arbejdskraft. Der henvises endvidere til, at
beskæftigelsen er steget og ledigheden er aktuelt på et lavt niveau,
og som følge heraf har virksomheder svært ved at skaffe den
fornødne arbejdskraft inden for forskellige brancher og
arbejdsområder, og dermed vil Danmark gå glip af arbejdspladser og
vækst.
FA
er imod ophævelse af greencardordningen og henviser til, at i en
tid med voksende mangel på kvalificeret arbejdskraft i Danmark, er
det en forkert vej at gå. FA henviser endvidere til, at Danmark har
brug for at tiltrække mere kvalificeret udenlandsk arbejdskraft, så
virksomhederne har det bedst muligt rekrutteringsgrundlag, og at
globaliseringen og den øgede mobilitet over landegrænserne har
medført en skærpet konkurrence om talenterne.
Danske Regioner
henviser til, at det er væsentligt at kunne tiltrække
kvalificeret udenlandske arbejdskraft, og at der også i fremtiden vil være
L 169 - 2015-16 - Bilag 3: Høringsnotat
1629646_0003.png
behov for at rekruttere udenlandsk sundhedsfagligt personale, f.eks.
sygeplejesker. Desuden henvises der til, at der i det samlede udbud af
ordningen også bør sikres, at det fortsat er muligt at tiltrække iværksættere til
Danmark, og at en ophævelse af greencardordningen kan medføre en
forøgelse af antallet af ansøgere til Start up-Denmark.
Kommentar:
Forslagsstillerne anerkender behovet for, at danske virksomheder
kan tiltrække højt kvalificeret arbejdskraft fra udlandet. Men som det
også fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, har den
nuværende ordning imidlertid slet ikke fungeret efter hensigten.
Dette tydeliggøres bl.a. ved en undersøgelse foretaget af Rambøll i
2010, hvoraf det fremgår, at kun 22 pct. på greencardordningen
arbejdede inden for vedkommendes uddannelsesområde, og at en
væsentlig andel af greencardholderne, som er indrejst i Danmark,
arbejdede som ufaglært. Desuden har ordningen i flere tilfælde
medført løndumping i Danmark, ligesom ordningen på urimelig vis
har lokket udlændinge fra ikkevestlige lande, som er blevet stillet
arbejde på ordentlige vilkår i udsigt, til Danmark.
På den baggrund fastholder forslagsstillerne (DF), at
greencardordningen, jf. § 9 a, stk. 2 nr. 1, har spillet fallit og følgelig
bør ophæves. Der gøres dog samtidig opmærksom på, at der fortsat
vil være særdeles gode muligheder for at tiltrække kvalificeret
arbejdskraft til Danmark, f.eks. hvis man har indgået aftale eller fået
tilbud om ansættelse inden for et fagområde, hvor der er mangel på
kvalificeret arbejdskraft (positivlisten, jf. § 9 a stk. 2 nr. 2), eller hvor
ansættelsen indebærer årlig aflønning på et fastsat mindstebeløb
(beløbsordningen, jf. § 9 a stk. 2, nr. 3). Derudover er der mulighed
for at få ophold, hvis man ønsker at drive selvstændig
erhvervsvirksomhed, og denne ordning retter sig bl.a. mod at
tiltrække iværksættere, jf. § 9 a, stk. 2 nr. 11.
Høringssvarene giver således ikke anledning til at stille
ændringsforslag.
Andre bemærkninger:
Institut for Menneskerettigheder
har ingen bemærkninger til selve indholdet af
forslaget. Men Instituttet bemærker, at love med tilbagevirkende kraft generelt
bør undgås, særlig når love er bebyrdende for borgerne. Derfor anbefaler
Instituttet, at bestemmelsen om, at loven har virkning fra fremsættelsen,
udgår.
Kommentar:
L 169 - 2015-16 - Bilag 3: Høringsnotat
For at undgå, at der kan spekuleres i at opnå ophold via greencardordningen i
perioden fra fremsættelse til ikrafttrædelse, fastholdes det i dette konkrete
tilfælde, at loven får virkning fra fremsættelsen. En tilsvarende model er
tidligere anvendt, f.eks. ved seneste lovændring i regler om tidsubegrænset
opholdstilladelse jf. lov nr. 102 af 3. februar 2016, samt i adskillige
skatteretlige lovændringer.
Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget vil det dog fortsat være
muligt for de ansøgere, der har indgivet deres ansøgning inden
fremsættelsen, at få færdigbehandlet deres ansøgning efter de nuværende
regler. For dem, der måtte ønske at forlænge deres ansøgning, efter at loven
er trådt i kraft, vil en ansøgning om fornyelse skulle ske efter de regler, der
gælder på det tidspunkt, hvor der ansøges om fornyelse. Det vil i realiteten
betyde, at såfremt dette forslag vedtages i sin nuværende form, vil det ikke
være muligt at få forlænget sin opholdstilladelse under greencardordningen.
Derimod vil der eventuelt være mulighed at søge efter andre ordninger efter §
9 a stk. 2, f.eks. hvis man har en ansættelseskontrakt, hvor den årlige
aflønning iagttager beløbsgrænsen (beløbsordningen), eller der er tale om
ansættelse inden for et fagområde, hvor der er mangel på arbejdskraft
(positivlisten).
Høringssvaret giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
Færøernes Landsstyre
tager til efterretning, at loven ikke skal gælde direkte
for Færøerne, og har på nuværende tidspunkt ikke andre bemærkninger.