Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
L 169 Bilag 13
Offentligt
1636621_0001.png
Til lovforslag nr.
L 169
Folketinget 2015-16
Betænkning afgivet af Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget den 19. maj 2016
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven
(Ophævelse af greencardordningen)
[af Martin Henriksen (DF) m.fl.]
1. Ændringsforslag
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet æn-
drigsforslag nr. 1 og Socialdemokratiets, Dansk Folkepartis,
Enhedslistens og Socialistisk Folkepartis medlemmer af ud-
valget har stillet ændringsforslag nr. 2 og 3 til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 5. april 2016 og var til 1.
behandling den 12. maj 2016. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Udlændinge-, Integrations-
og Boligudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Lovforslaget har samtidig med fremsættelsen været sendt
i høring. De indkomne høringssvar og et notat herom er om-
delt som bilag 1 og 3.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
Reza Besmel på vegne af Greencard indehavere og fami-
lier,
Dorian Pone, Vanløse,
Udlændingenævnet og
Voice for Justice Greencard Denmark og Danish Green-
card Association – DGCA.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (S, DF, EL og SF) indstiller lovfor-
slaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Socialdemokratiets, Dansk Folkepartis, Enhedslistens og
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker,
at efter en gennemgang af de ordninger, der er målrettet
udenlandsk arbejdskraft, har partierne fundet det nødvendigt
at foretage en række ændringer. Partierne mener, at tiden er
løbet fra ordningen, og derfor fastholdes det, at greencard-
ordningen ophæves, bl.a. set i lyset af at greencardordningen
ikke har fungeret efter hensigten, at ordningen i flere tilfæl-
de har medført løndumping, og at det økonomiske opsving,
den historisk høje beskæftigelse og den lave ledighed, som
var baggrunden for at indføre greencardordningen, ikke læn-
gere er situationen i Danmark. Dertil kommer, at det under
alle omstændigheder vurderes som værende uhensigtsmæs-
sigt at have en ordning, hvor der ikke stilles krav om arbejde
inden indrejse i Danmark. Når ordningen ophører med at ek-
sistere, kan myndighederne vejlede om, at personer, der øn-
sker at søge efter greencardordningen, i stedet for kan søge
efter nogle af de andre ordninger, der vedrører udenlandsk
arbejdskraft. Partierne er i øvrigt af den opfattelse, at der
fortsat er gode muligheder for danske virksomheder, når det
handler om at ansætte udenlandsk arbejdskraft.
Et
mindretal
i udvalget (V, LA, ALT, RV og KF) indstil-
ler lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretal-
let vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Alternativets medlemmer af udvalget bemærker, at for-
slaget overordnet sætter barrierer op for den kvalificerede
udenlandske arbejdskraft, som efterspørges af danske ar-
bejdsgivere, og desuden sender et signal om mindre åbenhed
over for det globale samfund, vi er en del af, hvilket ALT
ikke kan støtte. ALT understreger behovet for at lade be-
stemmelsen om ikrafttræden med tilbagevirkende kraft bort-
falde, hvis lovforslaget imod Alternativets ønske skulle bli-
ve vedtaget. Dette ud fra et grundlæggende retsprincip om
forudsigelighed i lovgivningen. Lovforslagets vedtagelse
med tilbagevirkende kraft vil være aldeles bebyrdende for
borgere, der har tilrettelagt et familieliv og/eller planlægger
ansøgning om forlængelse, i tillid til at ordningen består.
Det vil derfor hverken være rimeligt over for de mennesker,
Danmark har tilbudt en særlig ordning, eller over for de
AX018805
L 169 - 2015-16 - Bilag 13: Betænkning afgivet den 19. maj 2016
1636621_0002.png
2
virksomheder, som har rekrutteret via ordningen, at ændre
betingelserne med så pludselig virkning.
Radikale Venstres medlemmer af udvalget bemærker, at
greencardordningen sender et signal til højtuddannet uden-
landsk arbejdskraft om, at i Danmark har de mulighed for at
bo og arbejde. Uden greencardordningen får Danmark end-
nu sværere ved at tiltrække udenlandske talenter.
Greencardordningen blev reformeret i 2014 og ordningen
er ved at blive evalueret. Nu ønsker et flertal i Folketinget at
afskaffe ordningen, inden denne evaluering foreligger. Det
virker efter RV’s opfattelse meget useriøst. Man kan ikke
komme til Danmark og få adgang til offentlige ydelser. For
at få ophold efter greencardordningen skal man derimod do-
kumentere, at man er selvforsørgende det første år i Dan-
mark, og at man kan klare sig selv. Man skal rapportere sin
indkomst elektronisk, så man er gennemregistreret på det
danske arbejdsmarked, hvis man opholder sig her på et
greencard.
Adgangen til at få et ophold under greencardordningen er
i forvejen besværlig, så hvis en greencardansøger går be-
sværet igennem og lever op til kriterierne i lovgivningen, vil
man virkelig det danske arbejdsmarked. En greencardinde-
haver ligger på ingen måde det danske samfund til last
tværtimod lægger man skattekroner i den danske kasse hver
måned. Det er efter RVs’ opfattelse ikke til skade, men deri-
mod til gavn for Danmark. Derfor er RV meget imod at ned-
lægge greencardordningen.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin
var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræ-
senteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalel-
ser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
et mindretal
(DF), tiltrådt af
udvalget:
Til § 1
1)
Nr. 5
affattes således:
»5.
I
§ 9 a, stk. 3,
ændres i
2. pkt.
»stk. 2, nr. 1, 10 og 11«
til: »stk. 2, nr. 9 og 10«, i
3. pkt.
ændres »stk. 2, nr. 5« til:
»stk. 2, nr. 4«,
4. pkt.
ophæves, og i
5. pkt.,
der bliver 4.
pkt., ændres »stk. 2, nr. 1 og 10« til: »stk. 2, nr. 9«.«
[Konsekvensrettelse]
Af
et flertal
(S, DF, EL og SF), tiltrådt af et
mindretal
(V,
LA, ALT, RV og KF):
Til § 2
2)
Stk. 1
og
2
udgår, og i stedet indsættes som
stk. 1:
»Stk. 1.
Loven træder i kraft den 10. juni 2016.«
[Ændret virkningstidspunkt]
3)
Som
stk. 2
indsættes:
»Stk. 2.
Opholdstilladelser for udlændinge i medfør af ud-
lændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 1, kan uanset stk. 1 forlæn-
ges efter de hidtil gældende regler indtil den 10. juni 2018.«
[Mulighed for forlængelse af opholdstilladelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en konsekvensrettelse, hvormed der i § 9
a, stk. 3, 3. pkt., ændres »stk. 2, nr. 5« til: »stk. 2, nr. 4«.
Til nr. 2
Ændringsforslaget ændrer det foreslåede virkningstids-
punkt for loven.
Efter det fremsatte lovforslag skal loven have virkning
fra lovforslagets fremsættelsestidspunkt, dvs. for ansøgnin-
ger om greencard, som er indgivet fra og med fremsættelsen
den 5. april 2016.
Med ændringsforslaget ændres lovens ikrafttrædelsestids-
punkt til den 10. juni 2016. Det vil sige, at ansøgninger om
greencard, som indgives inden dette tidspunkt, bliver be-
handlet efter nuværende regler.
Ændringsforslaget imødekommer den kritik, der har væ-
ret fremført fra bl.a. Institut for Menneskerettigheder, i for-
hold til et virkningstidspunkt fra lovforslagets fremsættelsen
samt problematikken i forhold til personer, der måtte have
indgivet og betalt for ansøgning efter den 5. april 2016, jf.
udlændinge-, integrations- og boligministerens bemærknin-
ger herom under 1. behandling. Den i lovforslaget valgte
fremgangsmetode er velkendt, men ikke desto mindre øn-
sker partierne bag ændringsforslaget i dette konkrete tilfæl-
de at imødekomme kritikken.
Til nr. 3
I det fremsatte lovforslag foreslås som en konsekvens af
forslaget om at ophæve greencardordningen, at også mulig-
heden for at få forlænget et greencard bliver ophævet.
Ændringsforslaget indebærer, at nuværende greencardin-
dehavere, herunder de ansøgere, der måtte indgive ansøg-
ning om greencard inden lovens ikrafttrædelse og efterføl-
gende opnå opholdstilladelse, får mulighed for at få forlæn-
get opholdstilladelsen efter de hidtil (før lovens ikrafttræ-
den) gældende regler. Det vil sige, at betingelserne for for-
længelse, jf. § 9 a, stk. 12, skal være opfyldt. Ændringsforla-
get imødekommer nuværende greencardindehavere og ansø-
gere, som har indrettet sig efter gældende regler, og som op-
fylder betingelserne for forlængelse af opholdstilladelsen.
Fra den 10. juni 2018 ophører muligheden for forlængel-
se efter stk. 2. Det vil således ikke være muligt at ansøge om
forlængelse fra den 10. juni 2018. De enkelte greencardinde-
haveres opholdstilladelser vil ophøre ved udløbet af den se-
nest udstedte opholdstilladelses løbetid, og derefter må der
søges om ophold efter andre bestemmelser.
L 169 - 2015-16 - Bilag 13: Betænkning afgivet den 19. maj 2016
1636621_0003.png
3
Martin Henriksen (DF)
fmd.
Peter Skaarup (DF) Christian Langballe (DF) Marie Krarup (DF) Peter Kofod Poulsen (DF)
Merete Dea Larsen (DF) Marcus Knuth (V) Britt Bager (V) Preben Bang Henriksen (V) Louise Schack Elholm (V)
Erling Bonnesen (V) Jan E. Jørgensen (V) Simon Emil Ammitzbøll (LA) Ole Birk Olesen (LA) Naser Khader (KF)
Dan Jørgensen (S) Daniel Toft Jakobsen (S) Jan Johansen (S) Karen J. Klint (S) Mattias Tesfaye (S) Yildiz Akdogan (S)
Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Søren Egge Rasmussen (EL) Roger Matthisen (ALT) Josephine Fock (ALT) Lotte Rod (RV)
Sofie Carsten Nielsen (RV) Jacob Mark (SF) Karsten Hønge (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1
L 169 - 2015-16 - Bilag 13: Betænkning afgivet den 19. maj 2016
1636621_0004.png
4
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 169
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Titel
Høringssvar
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Høringsnotat
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Henvendelse af 17/5-16 fra Reza Besmel på vegne af Greencard inde-
havere og familier
Høringsbidrag fra de samarbejdende organisationer Voice for Justice
Greencard Denmark og Danish Greencard Association – DGCA.
Henvendelse af 17/5-16 fra Udlændingenævnet
Internt omdelt bilag, som er tilknyttet L 169 – bilag 5
1. udkast til betænkning
2. udkast til betænkning
Henvendelse af 18/5-16 fra Dorian Pone, Vanløse