Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
L 168 Bilag 8
Offentligt
1637493_0001.png
Til lovforslag nr.
L 168
Folketinget 2015-16
Betænkning afgivet af Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget den 19. maj 2016
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven
(Beløbsordningen)
[af Martin Henriksen (DF), Dan Jørgensen (S) og Karsten Hønge (SF) m.fl.]
1. Ændringsforslag
Dansk Folkepartis, Socialdemokratiets og Socialistisk
Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet 1 ændrings-
forslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 1. april 2016 og var til 1.
behandling den 12. maj 2016. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Udlændinge-, Integrations-
og Boligudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Lovforslaget har samtidig med fremsættelsen været sendt
i høring. De indkomne høringssvar og et notat herom er om-
delt som bilag 1 og 2.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
en skriftlig henvendelse fra Udlændingenævnet.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (S, DF, EL og SF) indstiller lovfor-
slaget til
vedtagelse
med det stillede ændringsforslag.
Socialdemokratiets, Dansk Folkepartis, Enhedslistens og
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker,
at det med lovforslaget forslås at modernisere den nuværen-
de ordning, således at den nuværende beløbsgrænse på
375.000 kr. i beløbsordningen hæves, så den årlige afløn-
ning fremover mindst skal udgøre 400.000 kr., og at beløbet
årligt reguleres med satsreguleringsprocenten og en tilpas-
ningsprocent, så reguleringen kommer til at svare til lønud-
viklingen i samfundet. Hvis man i dag er på beløbsordnin-
gen og ønsker at forlænge opholdstilladelsen, kan man efter
vedtagelsen af dette lovforslag fortsætte på den nuværende
beløbsgrænse på 375.000 kr., såfremt det er i samme ansæt-
telsesforhold. Søger man derimod om forlængelse til et nyt
ansættelsesforhold, gælder de nye regler.
Partierne er af den opfattelse, at der fortsat er gode mu-
ligheder for danske virksomheder, når det handler om at an-
sætte udenlandsk arbejdskraft.
Et
mindretal
i udvalget (V, LA, ALT, RV og KF) indstil-
ler lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretal-
let vil stemme for det stillede ændringsforslag.
Radikale Venstres medlemmer af udvalget bemærker, at
Danmark er skabt som en åben nation. Danske virksomhe-
der er blevet dygtigere, større og stærkere, fordi de har været
dygtige. Danske virksomheder er dygtige, når de er befolket
med mennesker, der hele tiden får nye ideer, er motiverede
og har kolleger, de kan sparre med. Og når danske virksom-
heder er dygtige, skaber de nye job til flere mennesker, og
så lægger de og deres medarbejdere penge i den danske
statskasse. Det giver mulighed for at udvikle vores velfærds-
samfund, investere i uddannelse og forskning, grøn omstil-
ling, sundhed, vores børn og udsatte mennesker, hvis man
vælger at prioritere dette. Men hvis man ikke har arbejds-
pladser og virksomheder, har man ikke de muligheder.
Derfor er det efter RV’s opfattelse decideret uklogt at
forhindre danske virksomheder i at kunne rekruttere den ar-
bejdskraft, som virksomhederne har behov for, ved at sætte
beløbsordningen yderligere op. I en tid, hvor det går fremad,
hvor der i øjeblikket skabes nye job hver dag og virksomhe-
derne advarer om flaskehalse og mangel på arbejdskraft, er
det uansvarligt at afskære danske virksomheder fra at kunne
besætte de job. Det sætter virksomhederne i stå, og det får
dem til at afslå nye opgaver.
Der er nu et flertal i Folketinget, der hellere vil sende job
ud af landet, end de vil have dem besat med mennesker, der
har anden etnisk baggrund end dansk. Det er efter RV’s me-
ning virkelig forstemmende.
AX018834
L 168 - 2015-16 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 19. maj 2016
1637493_0002.png
2
Når danske virksomheder ikke kan hyre medarbejdere
med de it-kompetencer, de har brug for, ender de med at
flytte virksomheden eller hele it-afdelingen til f.eks. Indien.
Det samme gælder i en række andre brancher. Forslaget er
enormt kortsigtet, og det er ikke til gavn for nogen af de
mennesker, der i dag ønsker et job, men ikke har et, tvært-
imod. Forslaget vil medføre, at der sendes job ud af landet, i
stedet for at lade virksomheder besætte de ledige stillinger
og skabe nye job i Danmark. Det gør Danmark til et mindre
attraktivt land at investere i, et mere lukket land og et på fle-
re måder fattigere land. Derfor er RV imod at forhøje be-
løbsordningen.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin
var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræ-
senteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalel-
ser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
et flertal
(S, DF, EL og SF), tiltrådt af et
mindretal
(det
øvrige udvalg):
Til § 2
1)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 2
Loven træder i kraft den 10. juni 2016.«
[Præcisering af ikrafttrædelsestidspunkt]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget præciserer det foreslåede ikrafttrædel-
sestidspunkt til den 10. juni 2016. Det betyder, at ansøgnin-
ger om ophold efter § 9, stk. 2, nr. 3, indgivet fra den 10.
juni 2016 skal iagttage den foreslåede beløbsgrænse på
400.000 kr. Ansøgninger indgivet inden lovens ikrafttræden
vil blive færdigbehandlet efter de nuværende regler, hvor
beløbsgrænsen er 375.000 kr.
Martin Henriksen (DF)
fmd.
Peter Skaarup (DF) Christian Langballe (DF) Marie Krarup (DF) Peter Kofod Poulsen (DF)
Merete Dea Larsen (DF) Marcus Knuth (V) Britt Bager (V) Preben Bang Henriksen (V) Louise Schack Elholm (V)
Erling Bonnesen (V) Jan E. Jørgensen (V) Simon Emil Ammitzbøll (LA) Ole Birk Olesen (LA) Naser Khader (KF)
Dan Jørgensen (S) Daniel Toft Jakobsen (S) nfmd. Jan Johansen (S) Karen J. Klint (S) Mattias Tesfaye (S)
Yildiz Akdogan (S) Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Søren Egge Rasmussen (EL) Roger Matthisen (ALT)
Josephine Fock (ALT) Lotte Rod (RV) Sofie Carsten Nielsen (RV) Jacob Mark (SF) Karsten Hønge (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1
L 168 - 2015-16 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 19. maj 2016
1637493_0003.png
3
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 168
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
Titel
Modtaget høringssvar
Høringsnotat
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Henvendelse af 17/5-16 fra Udlændingenævnet
Udkast til betænkning