Forsvarsudvalget 2015-16
L 167
Offentligt
1629660_0001.png
Folketingets Forsvarsudvalg
Christiansborg
FORSVARSMINISTEREN
05. maj 2016
Folketingets Forsvarsudvalg har den 26. april 2016 stillet følgende spørgsmål nr. 4 vedr. L
167 til forsvarsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Niko-
laj Villumsen
(EL).
Spørgsmål nr. 4:
”Ministeren bedes yde teknisk bistand til et ændringsforslag, der sikrer, at det med forslaget
også bliver muligt for ministeren at pålægge beredskabsstyrelsen at bistå indsatsen i tilfæl-
de af et stort terrorangreb eller anden katastrofe, samt for ministeren at pålægge bered-
skabsstyrelsen at lede indsatsen.”
Svar:
Den 31. marts 2016 fremsatte jeg forslag til lov om ændring af beredskabsloven, lov om
beskyttelsesrum, lov om beskyttelse af havmiljøet og lov om fyrværkeri og andre pyrotekni-
ske artikler – L 167.
Jeg vedlægger hermed det ønskede ændringsforslag til ovennævnte lovforslag. Jeg vil sam-
tidig gerne knytte nogle bemærkninger hertil.
Principperne for indsatsledelse i Danmark indebærer, at det er det kommunale redningsbe-
redskab, som iværksætter den umiddelbare indsats ved ulykker og katastrofer og varetager
den tekniske ledelse af indsatsen på skadestedet under hele indsatsforløbet.
Hovedprincipperne for indsatsledelse, der anvendes ved alle dagligt forekommende hændel-
ser, ændres som udgangspunkt ikke, når der er tale om større, komplekse, længerevarende
eller flere samtidige hændelser, herunder terrorhændelser.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________
HOLMENS KANAL 42
1060 KØBENHAVN K
TELEFON: 72 81 00 00
TELEFAX: 72 81 03 00
MAIL: [email protected]
WEB: www.FMN.DK
CVR: 25-77-56-35
EAN: 5798000201200
L 167 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der sikrer, at det med forslaget også bliver muligt for ministeren at pålægge beredskabsstyrelsen at bistå indsatsen i tilfælde af et stort terrorangreb eller anden katastrofe, til forsvarsministeren
Det er de samme principielle overvejelser, der skal gøres, og handlinger, der skal udføres, i
forbindelse med indsatsen, og jeg mener derfor, at det giver god mening, at ansvarsforde-
lingen mellem de involverede myndigheder og aktører forbliver den samme også ved de
mere sjældent forekommende hændelser.
Jeg kan i øvrigt henvise til min besvarelse af FOU spørgsmål 2 i forbindelse med behandlin-
gen af forslag til ændring af beredskabsloven mv.
For så vidt angår muligheden for at pålægge Beredskabsstyrelsen at ”bistå ved terrorangreb
eller anden katastrofe” så er jeg enig i, at det kommunale redningsberedskab i sådanne til-
fælde kan have behov for støtte fra Beredskabsstyrelsen til at løse opgaverne. Denne støtte
til kommunerne kan Beredskabsstyrelsen levere i form af materiel og mandskab med speci-
alkompetencer, og styrelsen er allerede i dag, jf. beredskabslovens § 7, forpligtet til at yde
en sådan assistance til kommunerne. Kommunerne er endvidere, jf. beredskabslovens § 18,
stk. 2, forpligtet til at tilkalde assistance fra f.eks. Beredskabsstyrelsen, hvis det skønnes
påkrævet på grund af karakteren eller omfanget af hændelsen.
Jeg kan på baggrund af det ovenfor anførte ikke anbefale at vedtage den foreslåede æn-
dring af lovforslaget.
Med venlig hilsen
Peter Christensen