Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2015 - 9621
Doknr.
352434
Dato
12-05-2016
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 9.5.2016 stillet følgende spørgsmål nr.
12 til L 162 til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 12:
”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 4. maj 2016 fra Børnerådet, jf. L162
– bilag 6 og L163 – bilag 6.”
Svar:
Som nævnt i besvarelsen af spørgsmål 11 har kortlægningen af praksis for magtan-
vendelser over for anbragte børn og unge vist, at plejefamilier er i tvivl om, hvor langt
de kan gå i udøvelsen af omsorg over for de anbragte børn og unge, og hvornår der er
tale om magtanvendelse. Tvivlen opstår især, når behovet for støtte kolliderer med
barnet eller den unges ret til selvbestemmelse. Således hersker der bl.a. tvivl om,
hvorvidt det vil være magtanvendelse at børste tænder på et barn, i tilfælde hvor bar-
net ikke selv ønsker det. Plejefamilierne vurderer selv, at de i nogen grad anvender
fysisk magt, f.eks. i form af fastholdelse. Dette sker særligt over for mindre børn, bl.a.
når de har udvist en adfærd, der umuliggør en normal social situation.
Magtanvendelsesudvalget anbefalede med afsæt heri, at omsorgsrettens rækkevidde
blev uddybet. Dette er sket med præciseringen af, hvad ansvaret for den daglige om-
sorg indebærer i lovforslagets § 3 om voksenansvar, som også de almindelige pleje-
familier er omfattet af.
Der var ikke enighed i Magtanvendelsesudvalget om, hvorvidt plejefamilier også skulle
omfattes af de generelle regler om magtanvendelse og andre indgreb i selvbestem-
melsesretten. Som det fremgår af betænkningen, indstillede nogle af udvalgets med-
lemmer, herunder Børnerådets repræsentant, at plejefamilier skal have adgang til
fysisk magtanvendelse og tilbageholdelse, hvis der på baggrund af barnet eller den
unges behov træffes en konkret afgørelse herom af børn og unge-udvalget. Andre af
udvalgets medlemmer indstillede, at plejefamilier skal have adgang til fysisk magtan-
vendelse og tilbageholdelse efter de samme regler som døgninstitutioner og opholds-
steder. En sidste andel af udvalgets medlemmer indstillede, at plejefamilier fortsat ikke
skal have adgang til at anvende magt.
Vi har i satspuljekredsen valgt, at reglerne om magtanvendelse og andre indgreb i
selvbestemmelsesretten ikke skal gælde for almindelige plejefamilier, og at kun nogle
af beføjelserne skal udvides til også at omfatte de kommunale plejefamilier.
Det har vi, fordi plejefamilier, i de familielignende rammer i deres eget hjem, antages
at have en videre adgang end de øvrige anbringelsessteder, til, med pædagogiske
indgreb, at påvirke de anbragte børn og unges adfærd. Dette er i lighed med, hvordan
de efter forældreansvarsloven ville håndtere tilsvarende opførsel over for deres egne
børn.