Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
L 163 Bilag 1
Offentligt
1614663_0001.png
Enhed
Udsatte Børn, Jura
Sagsbehandler
Charlotte Aastrup
Poole/Lone Larsen
Koordineret med
Ministeriet for
Børn, Undervis-
ning og Ligestilling
Sagsnr.
2015 - 9621
Doknr.
321667
Dato
01-03-2016
Kommenteret høringsnotat
over
forslag til lov om ændring af lov om social service, lov om socialtilsyn og lov
om folkeskolen
(konsekvensændringer som følge af lov om voksenansvar over for anbragte børn og
unge m.v.)
1. Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslag blev den 15. januar 2016 sendt i høring hos:
3F - Fagligt Fælles Forbund, Advokatrådet, Ankestyrelsen, BUPL - Forbundet af Pæ-
dagoger og Klubfolk, Børn og Familier, Børnehjælpsdagen, Børnesagens Fællesråd,
Børne og kulturchefforeningen, Børns Vilkår, Børnerådet, Danmarks lærerforening,
Den Danske Dommerforening, Dansk Erhverv, Danske Handicaporganisationer, Dan-
ske Advokater, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Industri, Dansk Socialrådgiverfor-
ening, Danske Regioner, Datatilsynet, Det Centrale Handicapråd, Dommerfuldmæg-
tigforeningen, DUKH, Fabu, Fagligt selskab for sundhedsplejersker, FOA - Fag og
Arbejde, Foreningen for ledere af sundhedsordninger for børn og unge, Foreningen af
Døgn- og Dagtilbud for udsatte børn o0g unge (FADD), Foreningen af Socialchefer i
Danmark, Foreningen af statsforvaltningsjurister, ForældreLANDSforeningen (FBU),
Frederiksberg Kommune (Socialtilsyn Hovedstaden), Faaborg-Midtfyn Kommune (So-
cialtilsyn Syd), HK, Hjørring Kommune (Socialtilsyn Nord), Holbæk Kommune (Social-
tilsyn Øst), Institut for Menneskerettigheder, KL, Kristelig fagbevægelse, Københavns
Universitet, Landsforeningen BOPAM, Landsforeningens af kvindekrisecentre –
LOKK, Landsforeningen af Ungdomsskoleledere, Livsværk, LOS – de private sociale
tilbud, Plejefamiliernes Landsforening, Red Barnet, Rådet for Socialt Udsatte, Selveje
Danmark, Silkeborg Kommune (Socialtilsyn Midt), Sjældne Diagnoser, Socialpæda-
gogernes Landsforbund, Syddansk Universitet, TABUKA, Ungdommens Vel, Ung-
domsringen, Ungdommens Røde Kors, Aalborg Universitet, Aarhus Universitet.
Social- og Indenrigsministeriet har modtaget svar fra:
Ankestyrelsen, Børnesagens Fællesråd, Børns Vilkår, Børnerådet, Dansk Erhverv,
Danske Handicaporganisationer, Dansk Industri, Dansk Socialrådgiverforening, Dan-
ske Regioner, Datatilsynet, DUKH, Fagligt selskab for sundhedsplejersker, FOA - Fag
og Arbejde, Foreningen for ledere af sundhedsordninger for børn og unge, Foreningen
af Døgn- og Dagtilbud for udsatte børn og unge (FADD), Foreningen af Socialchefer i
Danmark, ForældreLANDSforeningen (FBU), Frederiksberg Kommune (Socialtilsyn
Hovedstaden), Faaborg-Midtfyn Kommune (Socialtilsyn Syd), Hjørring Kommune (So-
cialtilsyn Nord), Holbæk Kommune (Socialtilsyn Øst), Institut for Menneskerettigheder,
L 163 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
1614663_0002.png
KL, Købehavn Kommunes Socialforvaltning, Landsforeningens af kvindekrisecentre –
LOKK, Livsværk – samlet høringssvar med tilknytning fra Børn og Familier, FABU og
Jysk Børneforsorg/Fredehjem, LOS – de private sociale tilbud, Medlem i Udvalget om
magtanvendelse over for anbragte børn og unge (Lars Emil Andersen, områdeleder
på MultifunCMidtjylland-Grenen), Rådet for Socialt Udsatte, Selveje Danmark, Silke-
borg Kommune (Socialtilsyn Midt), Socialpædagogernes Landsforbund, Syddansk
Universitet, TABUKA.
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar.
2. Høringssvarene
Børnesagens Fællesråd, Børns Vilkår, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Social-
rådgiverforening, Datatilsynet, Fagligt Selskab for Sundhedsplejersker, Foreningen af
ledere af sundhedsordninger for børn og unge i Danmark, Institut for Menneskeret-
tigheder, Landsforeningen af kvindekrisecentre – LOKK, Rådet for Socialt Udsatte,
Syddansk Universitet og TABUKA har ingen bemærkninger til lovforslaget.
2.1. Ændring af beslutningskompetence fra kommunalbestyrelsen til børn
og unge-udvalget ved anbringelse på sikret døgninstitution eller på særligt
sikret afdeling
Med lovforslaget indsættes en ny § 63 a, som fastsætter, at børn og unge-udvalget
skal træffe afgørelse om anbringelse på en delvis lukket afdeling eller institution, en
sikret døgninstitution eller en særligt sikret afdeling.
FBU og Socialpædagogernes Landsforbund (SL)
finder, at der er tale om meget
indgribende beslutninger i forhold til barnet eller den unges selvbestemmelse og er
derfor positive over for forslaget, som organisationerne finder, vil medvirke til at sikre
barnet eller den unges retssikkerhed.
KL
finder, at der ikke er behov for at flytte flere
opgaver fra kommunalbestyrelsen til børn og unge-udvalget. Det er KL’s opfattelse, at
sagsbehandlingstiden herved forlænges hvilket kan medvirke til at øge konfliktniveau-
et i sagen og at yderligere kompetenceudvidelse efter KL’s opfattelse ikke nødvendig-
vis øger retssikkerheden for de unge og deres familier.
KL
gør desuden opmærksom på, at det med lovforslaget fremstår uklart, om børn og
unge-udvalget ligeledes skal træffe afgørelse om anbringelse af unge, der af retten
eller politiet placeres på sikrede døgninstitutioner på særligt sikrede afdelinger på
sikrede døgninstitutioner.
Danske Regioner
er enige i ændringen af beslutningskom-
petencen, men finder at det bør præciseres, at børn og unge-udvalgets kompetence til
at træffe afgørelse efter § 63 a alene omfatter sager, hvor anbringelsen sker af sociale
årsager.
Social- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Efter de gældende regler er det kommunalbestyrelsen, der træffer afgørelse om an-
bringelse på en sikret døgninstitution eller en særligt sikret afdeling. Afgørelse om
anbringelse af et barn eller en ung på en delvis lukket afdeling eller institution træffes
derimod af børn og unge-udvalget i opholdskommunen.
Det er ministeriets opfattelse, at det er uhensigtsmæssigt, at der er forskellig afgørel-
seskompetence i forhold til disse typer tilbud. Anbringelse på delvis lukket afdeling
eller institution, sikret døgninstitution eller en særligt sikret afdeling er meget indgri-
bende over for den unge. Formålet med lovændringen er at styrke barnets eller den
unges og dennes forældres retssikkerhed når der skal træffes afgørelse om anbrin-
gelse på sådanne anbringelsessteder. Dette sker bedst ved behandling af sagerne i
børn og unge-udvalget, som bl.a. består af to pædagogisk-psykologisk sagkyndige
samt en byretsdommer fra retskredsen, ligesom barnet/den unge og forældremyndig-
hedsindehaveren samtidig får ret til gratis advokatbistand i forbindelse med behand-
2
L 163 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
1614663_0003.png
lingen af disse sager. Høringssvaret fra KL om ændring af kompetence til at træffe
afgørelse i disse sager giver derfor ikke anledning til ændring af lovforslaget.
Ministeriet vil i bemærkningerne til lovforslaget understrege, at børn og unge-
udvalgets afgørelseskompetence alene vedrører sager, hvor kommunalbestyrelsen
eller børn og unge-udvalget i kommunen har truffet afgørelse om anbringelse af bar-
net eller den unge, jf. servicelovens § 52, stk. 3, nr. 7, og § 58 jf. § 52, stk. 3, nr. 7.
2.2. Adgang for regionerne til at kunne etablere delvis lukkede afdelinger i
tilknytning til sikrede døgninstitutioner
Med forslaget får regionerne adgang til at etablere delvis lukkede afdelinger i tilknyt-
ning til sikrede institutioner, når kommunalbestyrelserne i regionen har vurderet, at der
samlet set er behov for et sådant tilbud og anmoder regionen om at etablere dette.
Danske Regioner, KL og medlem af Magtanvendelsesudvalget (Lars Emil An-
dersen, områdeleder på MultifunCMidtjylland-Grenen),
er positive over for forsla-
get, og finder, at det vil medvirke til at sikre fleksible tilbud.
Medlem af Magtanven-
delsesudvalget (Lars Emil Andersen, områdeleder på MultifunCMidtjylland-
Grenen)
påpeger dog i høringssvaret, at det bør præciseres, at ’i tilknytning til’ alene
skal forstås som en organisatorisk frem for en geografisk tilknytning til en sikret døgn-
institution.
Social- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Regionerne kan ikke efter de gældende regler etablere og drive delvis lukkede institu-
tioner eller delvist lukkede afdelinger.
Hensigten med forslaget er at give regionerne adgang til at etablere fleksible tilbud,
der giver mulighed for at skabe en glidende overgang i anbringelsesforløbet mellem
en sikret afdeling og en delvis lukket afdeling på den samme institution.
Herved kan der skabes et mere kontinuerligt anbringelsesforløb, hvor det anbragte
barn eller den unge kan forblive i det samme miljø og derved fastholde tilknytningen til
de voksne på anbringelsesstedet også i perioder, hvor indsatsen kan gennemføres i
de mere frie rammer, der er mulighed for på en delvist lukket afdeling.
Det er ministeriets opfattelse, at der også kan være en organisatorisk tilknytning som
kan sikre et mere kontinuerligt anbringelsesforløb for barnet eller den unge, fx i forhold
af nogen grad af sammenhængende pædagogiske tilgange eller personalemæssige
ressourcer. Dette tydeliggøres i lovforslagets bemærkninger.
2.3. Ændring af lov om socialtilsyn
Danske Regioner, FADD, Socialtilsyn Nord, LOS og Selveje Danmark
er positive
over for forslaget om at indsætte en bestemmelse i lov om socialtilsyn, der giver soci-
altilsynene mulighed for at give konkrete tilbud mulighed for at fravige en allerede
meddelt godkendelse, og har ikke yderligere bemærkninger.
Ankestyrelsen, Socialtilsyn Syd, Socialtilsyn Midt, KL, Socialtilsyn Øst, Social-
tilsyn Hovedstaden og SL
kan også tilslutte sig forslaget, men har bemærkninger til
bestemmelsens konkrete formulering.
Social- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Ministeriet har taget høringssvarene til efterretning og har i relevant omfang medtaget
bemærkningerne i et revideret forslag til nyt § 5, stk. 6, i socialtilsynsloven.
3