Til lovforslag nr.
L 160
Folketinget 2015-16
Betænkning afgivet af Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget den 12. maj 2016
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om statstilskud til elintensive virksomheder
(Udvidelse af tilskudskredsen for målrettet PSO-tilskud)
[af energi-, forsynings- og klimaministeren (Lars Christian Lilleholt)]
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 30. marts 2016 og var til 1.
behandling den 5. april 2016. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Energi-, Forsynings- og
Klimaudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og energi-, forsynings- og klimaministeren
sendte den 9. februar 2016 dette udkast til udvalget, jf. EFK
alm. del – bilag 180. Den 30. marts 2016 sendte energi-, for-
synings- og klimaministeren de indkomne høringssvar og et
notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 4 spørgsmål til energi-, forsynings-
og klimaministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af EL og
ALT) indstiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Et
mindretal
i udvalget (EL og ALT) indstiller lovforsla-
get til
forkastelse
ved 3. behandling.
Enhedslistens medlemmer af udvalget bemærker, at mini-
sterens svar på de stillede spørgsmål ikke har afdækket væ-
sentligheden i at reducere PSO-betalingen for 50 virksomhe-
der. Det har heller ikke været muligt konkret at få afdækket,
hvilke virksomheder det drejer sig om. Der er blot oplyst, at
det bl.a. er inden for gartnerierhvervet, fødevarefremstilling
og gummi- og plastproduktion. Derudover fremgår det, at
der ikke foreligger nogen analyse af, i hvilket omfang lov-
forslaget reducerer disse virksomheders driftsomkostninger.
Enhedslisten er imødekommende over for løsninger, der
hjælper energitunge virksomheder med at nedbringe deres
energiforbrug og CO
2
-udledning, men det sikrer dette lov-
forslag ikke. Ligeledes er Enhedslisten åben over for at
fremme løsninger, hvor overskudsvarme fra energitunge
virksomheder i højere grad end nu kan indgå i fjernvarmens
energiforsyning. Danmarks Grønne Investeringsfond kan
yde lån til virksomheder, der vil nedbringe energiforbruget,
hvorved reduktion i både driftsomkostninger og CO
2
-udled-
ning kan opnås.
Lovforslaget bidrager ikke til at fremme den bæredygtige
omstilling, men reducerer blot PSO-udgiften for en række
ukendte virksomheder, som regeringen gerne vil støtte.
Alternativets medlem af udvalget mener, at hvis elinten-
sive virksomheder skal have en afgiftslettelse af deres PSO-
betaling, skal afgiftsfritagelsen give incitament til, at disse
virksomheder tilrettelægger deres elforbrug, så de kan være
aftagere af overskudsstrøm på nettet fra fluktuerende, ved-
varende energikilder som vind og sol. Denne incitaments-
struktur kan opnås, ved at den ønskede PSO-afgiftslettelse
bliver variabel, så der er høj reduktion i perioder med meget
vedvarende energi på nettet og bortfald af reduktion i perio-
der med lav mængde vedvarende energi på nettet. Denne va-
rierende afgiftslettelse kan udregnes ved at koble denne til
de allerede præcise time for time-opgørelser af national og
international energiproduktion, som Energinet.dk anvender.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin
var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræ-
senteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalel-
ser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
DokumentId
Journalnummer