Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
L 160 Bilag 1
Offentligt
1615167_0001.png
HØRINGSNOTAT
Kontor/afdeling
Center for Erhverv og
Energieffektivisering
Dato
30. marts 2016
J nr.
2015-6125
chs/ere
Høringsnotat vedrørende forslag til lov om ændring af lov om statstilskud til
elintensive virksomheder.
Energistyrelsen har den 9. februar 2016 sendt et udkast til forslag til lov om
ændring af lov om statstilskud til elintensive virksomheder i høring med frist for
afgivelse af høringssvar den 16. februar 2016.
Der er indkommet høringssvar fra Dansk Industri, Dansk Gartneri, Landbrug &
Fødevarer, Plastindustrien, Dansk Fjernvarme, Dansk Erhverv, Energi- og
Olieforum, VedvarendeEnergi, CO-industri, Dansk Arbejdsgiverforening, FSR -
danske revisorer, Landsbyggefonden og Foreningen for Slutbrugere af Energi
(FSE).
Svarene har især berørt følgende punkter:
Konsekvenser for de virksomheder, der allerede er omfattet af den gældende
PSO-tilskudsordning
Elektricitetsintensitetsgrad
Regelfastsættelse af kriterier m.v. af handels- og elektricitetsintensitet
Afgrænsning af produktionsenhed i forbindelse med beregning af
elektricitetsintensitet
I det følgende gennemgås de væsentligste høringssvar til ovennævnte punkter.
Energistyrelsens kommentarer hertil er anført i kursiv.
Udover de kommentarer, som er sammenfattet i dette høringsnotat, indeholder
høringssvarene positive tilkendegivelser fra en række organisationer til lovforslaget.
Ligeledes tilkendegiver en række organisationer synspunkter vedrørende den
fremtidige PSO-ordning og finansiering heraf. Der er foretaget få mindre
redaktionelle og lovtekniske ændringer i lovforslaget.
Det skal bemærkes, at høringsnotatet kun har gengivet høringssvarene i
hovedtræk. Ønskes detaljerede oplysninger om svarenes indhold, henvises der til
de vedlagte høringssvar.
Energistyrelsen
Amaliegade 44
1256 København K
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/4
L 160 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1615167_0002.png
Konsekvenser for de virksomheder, der allerede er omfattet af den
gældende PSO-tilskudsordning
Foreningen for Slutbrugere af Energi (FSE) er tilfredse med udvidelsen af kredsen
af virksomheder, der kan komme under PSO-tilskudsordningen og bemærker, at
puljen til virksomheder, der allerede er omfattet af ordningen ikke berøres heraf i
2016. Dansk Gartneri er tilfreds med, at de 10 mio. kr. der afsættes til udvidelse af
tilskudsordningen i 2016 øremærkes til den udvidede kreds af virksomheder.
Energi- og Olieforum mener ikke, at det fremgår tydeligt af lovforslaget, hvilke
konsekvenser udvidelsen vil få for de virksomheder, der allerede er omfattet af de
nuværende regler.
Energistyrelsens bemærkninger
Det fremgår af punkt 3 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget, at
tilskudsordningen foreslås delt op i to puljer. Den ene pulje består af den gældende
tilskudspulje på 185 mio. kr. årligt, der reserveres til kredsen af elintensive
virksomheder, som allerede er omfattet af den gældende lov nr. 574 af 4. maj 2015
om statstilskud til elintensive virksomheder. Den anden pulje består af en afsat
pulje på 10 mio. kr. i 2016, som reserveres til den udvidede kreds af
tilskudsberettigede elintensive virksomheder, der vil være omfattet af den med
lovforslagets foreslåede affattelse af § 1, stk. 1, nr. 2.
Hvis puljerne bliver slået sammen til en pulje, vil tilskuddet pr. kilowatt-time blive
det samme til alle tilskudsberettigede elintensive virksomheder. Men den udvidede
tilskudskreds ville ikke, som de allerede omfattede elintensive tilskudsberettigede
virksomheder, kunne få tilskud i hele 2016. Det foreslås derfor, at øremærke puljen
på 10 mio. kr. til den udvidede kreds af virksomheder.
Den foreslåede opdeling i to puljer forudsætter Europa-Kommissionens
statsstøttegodkendelse, hvilket vil blive afklaret i forbindelse med Europa-
Kommissionens statsstøttegodkendelse af tilskudsordningen.
Elektricitetsintensitetsgrad
Plastindustrien vurderer, at langt størstedelen af plastvirksomheder med
branchekoden ”2229 Fremstilling af andre plastprodukter” er afskåret fra PSO-
lempelsen grundet kravet om en elektricitetsintensitet på mindst 20 pct. og
opfordrer til, at lovforslagets principper og retningslinjer bliver genovervejet.
Energistyrelsens bemærkninger
Lovforslaget er en udmøntning af den politiske aftale om vækst og udvikling i hele
Danmark, der blev indgået den 9. februar 2016 mellem regeringen, Dansk
Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti. I den forbindelse er
kredsen af støttemodtagere fastlagt til at være alle elintensive virksomheder, som
kan dokumentere, at de opfylder kriterierne om handels- og elektricitetsintensitet,
som nævnt i Europa-Kommissionens retningslinjer for statsstøtte til
Side 2/4
L 160 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1615167_0003.png
miljøbeskyttelse og energi 2014-2020. Kriteriet for elektricitetsintensitet i nævnte
retningslinjer er på mindst 20 pct. Det er ikke muligt at få statsstøttegodkendt en
udvidelse af PSO-tilskudsordningen uden at respektere de kriterier om handels- og
elektricitetsintensitet, som Europa-Kommissionen har fastsat i retningslinjerne for
statsstøtte til miljøbeskyttelse og energi 2014-2020.
Regelfastsættelse af kriterier m.v. af handels- og elektricitetsintensitet
Dansk Gartneri og Landbrug & Fødevarer er generelt positivt stemt over for det
udsendte høringsudkast af lovforslag om ændring af lov om statstilskud til
elintensive virksomheder og henstiller til, at den faktiske købspris for el bør
anvendes, når en virksomheds elintensitet skal beregnes. Dansk Gartneri henviser
i den forbindelse til et notat udarbejdet af Energistyrelsen i juni 2015 vedrørende
”Forbedring
af den nationale elprisstatistik for erhverv”
og en afgørelse fra Europa-
Kommissionen fra foråret 2015 vedrørende en tilsvarende tysk støtteordning for
elintensive virksomheder.
Energistyrelsens bemærkninger
Det fremgår af lovforslagets særlige bemærkninger, at Energi-, Forsynings-, og
Klimaministeren gives bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler vedrørende
elektricitets- og handelsintensitet mv. Det er eksempelvis ikke afklaret, om det er
virksomhedens faktiske købspris eller om det er Danmarks indberettede Eurostat-
data for elektricitetsprisen, der skal lægges til grund for beregningen af
elektricitetsintensiteten for en virksomhed. Energistyrelsen vil drøfte de nødvendige
præciseringer, sagsbehandlingsprocedurer m.v. med Europa-Kommissionen i
forbindelse med notifikationsprocessen. Energistyrelsen forfægter i den forbindelse
gerne Dansk Gartneris synspunkt vedrørende, hvilken elektricitetspris der skal
anvendes til beregning af elektricitetsintensiteten overfor Europa-Kommissionen,
men understreger samtidig, at principperne skal godkendes af Europa-
Kommissionen.
Med hensyn til Dansk Gartneri’s henvisning til Energistyrelsens notat fra juni 2015
vedrørende ”Forbedring af den nationale elprisstatistik” juni bemærkes, at notatets
formål var at korrigere opgørelsesmetoden, så den nationale elprisstatistik blev
mere retvisende. Danmarks Statistik, Dansk Industri, Dansk Energi, De Frie
Energiselskaber, Energitilsynet og Energistyrelsen indgik i dette samarbejde.
Opgørelsesmetoden er på den baggrund blevet ændret for 2014 og fremefter,
således at der tages højde for pristillæg grundet eventuelle fastpriskontrakter hos
virksomhederne mv. De involverede parter er enige om, at den nye
opgørelsesmetode er mere retvisende.
Med hensyn til Dansk Gartneri’s henvisning til Europa-Kommissionens afgørelse
vedrørende den tyske støtteordning for elintensive virksomheder fra foråret 2015
(SA.41381 2015/N) indeholder godkendelsen en overgangsbestemmelse i årene
Side 3/4
L 160 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1615167_0004.png
2015 og 2016, hvor tyske virksomheder kan anvende den faktiske købspris for
elektricitet mv. Fra 2017 skal de tyske virksomheder anvende gennemsnitspriser
for elektriciteten i overensstemmelse med bilag 4 i Europa-Kommissionens
retningslinjer for statsstøtte til miljøbeskyttelse og energi 2014-2020.
Afgrænsning af produktionsenhed i forbindelse med beregning af
elektricitetsintensitet
VedvarendeEnergi gør opmærksom på, at med det foreslåede lovforslag gives
tilskud til den enkelte produktionsenhed, der har et højt elforbrug i forhold til
enhedens omsætning. Det er derfor vigtigt, at reglerne udformes så
virksomhederne ikke kan opsplitte aktiviteterne i mere eller mindre elforbrugende
produktionsenheder, så nogle enheder kunstigt får meget høje elforbrug i forhold til
omsætning.
Energistyrelsens bemærkninger
Det fremgår af lovforslaget, at de virksomheder, der bliver omfattet af den udvidede
PSO-tilskudsordning, skal kunne dokumentere deres elintensitet. Visse
virksomheder kan have incitament til at omgå elintensitetskriteriet således, at deres
elintensitet øges til over 20 pct. Udvidelsen kræver således, at der opstilles
tilstrækkelige værnsregler, og regler om tilsyn og kontrol med virksomhedernes
elintensitet. En konkret model herfor vil skulle analyseres nærmere.
Med lovforslaget bemyndiges ministeren til bl.a. at fastsætte nærmere regler
vedrørende elektricitetsintensitet, herunder om beregning og godkendelse af
virksomhedernes dokumentation for, at de opfylder dette kriterie og til at fastsætte
regler om afgrænsning af produktionsenheden. Det fremgår endvidere af
lovforslagets bemærkninger, at bemyndigelsen vil blive brugt til at afgrænse
produktionsenheden i forbindelse med beregningen af elektricitetsintensiteten på
virksomhedsplan. Der tages udgangspunkt i den enkelte virksomheds registrerede
produktionsenheder – p-numre – ved afgrænsningen. Men hvis en eller flere
virksomheder f.eks. har to produktionsenheder, hvor stort set hele produktionen og
hermed elektricitetsforbruget sker i den ene produktionsenhed, mens salget af
produktionen og hermed bruttoværditilvæksten sker i en anden produktionsenhed,
skal det være muligt at fastsætte regler, der sikrer, at produktionsenheden
afgrænses, så den omfatter både elektricitetsforbruget og bruttoværditilvæksten. I
modsat fald vil virksomheden eller virksomhederne kunne organisere sig til at
opfylde kravet om elektricitetsintensitet ved at placere langt størstedelen af
elforbruget i en produktionsenhed og værditilvæksten i en anden
produktionsenhed. Hvis flere produktionsenheder har en naturlig produktions-,
salgs-, ledelses-, regnskabsmæssig eller geografisk sammenhæng, skal det derfor
være muligt at kræve, at virksomheden eller virksomhederne foretager en samlet
opgørelse af elektricitetsintensiteten.
Side 4/4