Jeg tror da, at der er flere måder at understøtte virksomheder i Danmark på, og derfor ville det jo være rigtig godt med den analyse, der var.
Jeg synes, at man indimellem hører nogle historier om, at der er nogle danske virksomheder, der er hårdt belastet af PSO.
Hvis man tager Aalborg Portland, vil man se, at de i 2014 havde betalt 36 mio.
kr.
i PSO, og at de samme år havde et regnskabsresultat, et overskud, på 812 mio.
kr.
Så hvis ikke de skulle have betalt PSO, kunne de have haft et overskud, der så var 4 pct.
større, og så ville aktionærerne nok være 4 pct.
gladere.
Nu havde vi et samråd tidligere på dagen, en form for generalprøve på denne behandling af lovforslaget, og der kunne jeg høre, at ministeren havde besøgt nogle virksomheder.
Holmegaard Glasværk blev nævnt.
Jeg har ikke i mellemtiden i deres regnskabsresultat kunnet finde deres PSO-betaling, men de har en omsætning på 587 mio.
kr.
De har et resultat på godt 28 mio.
kr., og man kan altså ikke se, hvor meget PSO æder af overskuddet, men det kunne egentlig være rart at vide det.
Men der stod noget andet interessant i deres årsregnskab, og det var, at de var kommet frem til at levere fjernvarme til Fensmark Fjernvarme, og at det sådan set havde medført, at fjernvarmeforbrugerne fik 25 pct.
billigere varme.
Det må da have forbedret deres drift, at de kan sælge varmt vand til nogle naboer.
Jeg synes ikke, at der kun er én måde at støtte erhvervslivet på.
Hvis vi via de her afgifts- og tilskudsanalyser kunne finde frem til en måde, hvorpå vi i højere grad kunne bruge overskudsvarme fra virksomheder i Danmark mod en rimelig betaling, så både fjernvarmeforbrugerne og virksomhederne blev glade, så ville det jo være en løsning.
Det ville være noget, som kunne understøtte virksomheder.
Det er jo ikke kun et spørgsmål om, at man kan skrue på en PSO-knap.
Det er derfor, at de her manglende analyser er et problem.
Vi skal så behandle et lovforslag, hvor det gøres op, at der er 50 virksomheder, der kan få gavn af en ordning.
Det er sikkert korrekt, at de kan nedbringe deres omkostninger på den måde.
Vi synes ikke i Enhedslisten, at det er godt nok belyst, og vi synes ikke, at det er den bedste løsning, og det er derfor, at vi er imod det lovforslag, som vi behandler her i dag.
Jeg synes, det ville være meget bedre, hvis man fik peget ud, hvad det er for nogle virksomheder, hvilke problemer de har, og hvilke muligheder der er for at understøtte dem.
Der ville være nogle af de her virksomheder, som man ville kunne finde frem til en fjernvarmeløsning for, som kunne forbedre deres drift.
Der ville nok også være nogle virksomheder, hvor der ikke bor nok i nærheden til, at man kan vælge en fjernvarmeløsning.
Så kunne man jo strikke noget sammen, hvor man i høj grad så hjalp de virksomheder med at få nedbragt deres omkostninger ved at få nedbragt deres energiomkostninger.
Det vil vi meget gerne være med til.
Det er også derfor, at vi tidligere har været med til at oprette Danmarks Grønne Investeringsfond, som jo er en fond, som er strikket sammen til at kunne sikre, at pensionskassemidler går over i den grønne omstilling i Danmark og kan sikre, at virksomheder kan få nogle relativt billige lån, hvor der så er en statsgaranti på lånet, som er med til at gøre, at det er billigere.
Så der er jo flere måder, som man kan understøtte erhvervslivet på.
Det er ikke kun ved at dreje på PSO-knappen.
Så de manglende analyser synes jeg er et problem.
Jeg synes egentlig, at det i en udvalgsbehandling kunne være rart at få lidt mere at vide om, hvad den PSO-belastning, som de her 50 virksomheder, som har i udsigt at få reduceret deres PSO, er for et problem, vi står over for, og i hvor høj grad PSO'en bliver reduceret med det her lovforslag.
Jeg synes, at når man bruger millioner på det her, skal man tænke over, hvordan man bruger dem.
Jeg synes ikke, at det her er strikket sammen på den bedste måde, og det er derfor, at Enhedslisten går imod lovforslaget og ser frem til en udvalgsbehandling, som kan afdække nogle forhold lidt nøjere.