Amagertorv 9., 3. sal
København K
Tlf. 45 82 15 91
Til Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget
10. maj 2016
Yderligere bemærkninger til L 159
Forslag til Lov om ændring af lov om værdipapirhandel m.v., lov om finansiel virksomhed, lov
om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v., straffeloven og retsplejeloven
(Ændringer som følge af forordningen om markedsmisbrug samt gennemførelse af regler om
provisionsbetalinger m.v. fra tredjeparter og oplysninger om omkostninger m.v. i direktivet om
markeder for finansielle instrumenter (MiFID II))
Dansk Aktionærforening støtter lovforslaget, men anbefaler ændringer, der vil give en bedre
forbrugerbeskyttelse i den del, der vedrører provisionsbetalinger, helt bestemt formidlingsprovision.
Det bør slet ikke være tilladt for rådgivere at modtage og beholde formidlingsprovision.
Kernen omkring provisionsbetaling er tre spørgsmål:
Kan bankerne eller andre rådgivere, når de har mulighed for at anbefale investering i
produkter, der giver løbende provision, se bort fra egne interesser og varetage kundens
interesser?
Kan kunderne se og forstå hvilke omkostninger, der er forbundet med forskellige
investeringsmuligheder?
Hvorfor skal investeringsforeningerne have mulighed for at sende en del af det afkast,
investeringen giver, til bankerne som betaling for såkaldt rådgivning af kunderne?
760.000 forbrugere, der har investeret ca. 400 mia. kr. i investeringsforeninger, får hvert år trukket
ca. 3 mia. kr. fra det afkast, foreningernes investeringer har givet.
De 3 mia. kr. betales af investeringsforeningerne til bankerne, uanset om kunderne har fået
rådgivning eller ej. Kunder, der ikke ønsker rådgivning, kan ikke slippe for at betale
formidlingsprovision.
Hvad der sker, når en kunde beder om investeringsrådgivning i sin bank, er belyst i rapporten om
formidlingsprovision fra december 2015 og i Finanstilsynets tidligere undersøgelser på området:
Bankmedarbejderen indtaster forskellige oplysninger om kunden og kundens investeringsprofil i
rådgivningssystemet. Systemet leverer så forslag om, hvordan kunden kan investere. Alle forslagene
er afdelinger i en investeringsforening, der betaler formidlingsprovision til banken, og som har
samme navn som banken – når der er sådan en forening.
Det vil sige, at når der leveres rådgivning, så fører den til investering i bankens egen
investeringsforening og betaling af formidlingsprovision til banken. Det er ikke rigtig rådgivning,
snarere salgsarbejde.