Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
L 159 Bilag 4
Offentligt
1623853_0001.png
TEKNISK GENNEMGANG
AF L 159,
BANKPAKKERNE OG
VÆSENTLIGE EMNER
INDEN FOR DET
FINANSIELLE OMRÅDE
APRIL 2016
L 159 - 2015-16 - Bilag 4: Præsentationer fra den tekniske gennemgang den 12/4-16
1623853_0002.png
LOVFORSLAG L 159
1. Forbud mod formidlingsprovision.
2. Gennemførelse af markedsmisbrugsforordningen (MAR).
APRIL 2016
L 159 - 2015-16 - Bilag 4: Præsentationer fra den tekniske gennemgang den 12/4-16
1623853_0003.png
2. FORMIDLINGSPROVISION
Væsentlig styrkelse af investorbeskyttelsen i form af de
foreslåede forbud mod formidlingsprovision:
Når der ydes investeringsrådgivning på uafhængigt
grundlag
Når der er indgået en aftale mellem kunden og
virksomheden om skønsmæssig porteføljepleje eller
puljeordninger.
APRIL 2016
L 159 - 2015-16 - Bilag 4: Præsentationer fra den tekniske gennemgang den 12/4-16
1623853_0004.png
2. PENGESTRØMMENE
Distributionsled
(typisk pengeinstitut)
Forbruger (kunde i
pengeinstitut)
Investeringsforening
Figuren viser pengestrømmene mellem banker, investeringsforeninger og investorer
(forbrugeren).
Det er betalingen fra investeringsforeningen til banken i forbindelse med
porteføljeplejeordninger, som nu forbydes.
APRIL 2016
L 159 - 2015-16 - Bilag 4: Præsentationer fra den tekniske gennemgang den 12/4-16
1623853_0005.png
HVAD MEDFØRER FORBUDDET?
Samtidig sikres en større sammenhæng mellem det, den enkelte
forbruger betaler for, og den ydelse, som forbrugeren modtager.
Pengeinstitutterne vil som konsekvens af dette lovforslag ikke
kunne få indtægter fra provisionsbetalinger, der knytter sig til
porteføljepleje- og puljeordninger.
Med forbuddet vil pengeinstitutterne opleve et indtægtstab –
anslås på baggrund af oplysninger fra en række danske banker til
ca.1 mia. kr.
APRIL 2016
L 159 - 2015-16 - Bilag 4: Præsentationer fra den tekniske gennemgang den 12/4-16
1623853_0006.png
1. MARKEDSMISBRUG (MAR)
Formålet er at styrke den finansielle regulering ved bl.a. at
gennemføre regler om tilsynet med finansielle markeder og
instrumenter.
Vigtigt med velfungerende og effektive kapitalmarkeder, idet det er
til gavn for den finansielle stabilitet og kapitalfremskaffelsen for
danske virksomheder.
Endvidere øges investorbeskyttelsen og gennemsigtigheden for
derigennem at sikre, at tilliden til kapitalmarkederne bevares.
APRIL 2016
L 159 - 2015-16 - Bilag 4: Præsentationer fra den tekniske gennemgang den 12/4-16
1623853_0007.png
BANKPAKKE I-VI
APRIL 2016
L 159 - 2015-16 - Bilag 4: Præsentationer fra den tekniske gennemgang den 12/4-16
1623853_0008.png
LIKVIDITETSUDFORDRINGER
(2007-08)
Begyndende stramninger på adgangen til likviditet (medio 07-08)
Roskilde Bank
15. september: Lehmans Brothers kollaps.
Interbankmarkedet fryser til
APRIL 2016
L 159 - 2015-16 - Bilag 4: Præsentationer fra den tekniske gennemgang den 12/4-16
1623853_0009.png
BANKPAKKE I [BANKPAKKEN]
Behov for en løsning for sektoren som helhed.
Ubegrænset statsgaranti frem til den 30. september 2010.
Betaling fra sektoren: Op til 35 mia. kr.
Oprettelse af Finansiel Stabilitet A/S med hjemmel til at overtage
og afvikle nødlidende pengeinstitutter.
APRIL 2016
L 159 - 2015-16 - Bilag 4: Præsentationer fra den tekniske gennemgang den 12/4-16
1623853_0010.png
BANKPAKKE II [KREDITPAKKEN]
Formål: At modvirke en alvorlig kreditklemme i 2009
Statsligt kapitalindskud (hybrid kernekapital) på op til 100 mia. kr.
ydes til solvente institutter med differentieret rentevilkår (9-12 pct.)
forbud mod tilbagekøbsprogrammer, aktieoptionsprogrammer
forbud mod udbetaling af udbytte
begrænsninger ift. aflønningsmuligheder
Individuel statsgaranti – overgangsordning fra generel statsgaranti
forbud mod udbetaling af udbytte
forbud mod tilbagekøbsprogrammer, aktieoptionsprogrammer
betaling af garantiprovision
APRIL 2016
L 159 - 2015-16 - Bilag 4: Præsentationer fra den tekniske gennemgang den 12/4-16
1623853_0011.png
BANKPAKKE III [EXITPAKKEN]
Formål:
Håndtering af nødlidende pengeinstitutter efter udløbet af den generelle
statsgaranti i 2010
Afkoble statskassen fra bankredninger (på linje med meldinger fra EU)
Behov for systemløsning i lyset af den danske bankstruktur
Indhold:
Finansiel Stabilitet A/S får mulighed for at overtage nødlidende banker
og afvikle dem ordentligt og redeligt
Store indskydere (indskud over 750.000 kr.) og andre simple kreditorer
kan tabe
Opbakning fra sektoren, Nationalbanken og internationale
organisationer
APRIL 2016
L 159 - 2015-16 - Bilag 4: Præsentationer fra den tekniske gennemgang den 12/4-16
1623853_0012.png
BANKPAKKE IV
[KONSOLIDERINGSPAKKEN]
Medgiftsordning introduceret i 2011
Mulighed for at staten v/ Finansiel Stabilitet og Indskydergarantifonden
kan tilbyde medgift til et overtagent institut max. svarende til det
alternative tab for staten og Indskydergarantifonden.
Mulighed for forlængelse af individuel statsgaranti frem til 2016
Krav: mindst ét af de fusionerende er under skærpet tilsyn.
Forhøjet præmiebetaling.
APRIL 2016
L 159 - 2015-16 - Bilag 4: Præsentationer fra den tekniske gennemgang den 12/4-16
1623853_0013.png
BANKPAKKE V
[UDVIKLINGSPAKKEN]
Udviklingspakken blev vedtaget i marts 2012 for at forbedre især
små- og mellemstore virksomheders adgang til finansiering
herunder styrke adgangen til eksportfinansering og vækstkapital
med ordninger herunder:
1. Etablering af landbrugets finansieringsbank, med formål at yde
anlægsfinansiering til landbrug med effektive driftsledere og nye
unge landmænd, så strukturtilpasningen genetableres.
2. Styrkelse af Eksport Kredit Fondens muligheder for at give
garantier og yde lån. Eksportlåneordningen blev øget med 15
mia. kr. til 35 mia. kr.
3. Finansiel Stabilitet overtog FIH's ejendomsportefølje for at styrke
FIH's muligheder for at yde lån til især små- og mellemstore
virksomheder.
APRIL 2016
L 159 - 2015-16 - Bilag 4: Præsentationer fra den tekniske gennemgang den 12/4-16
1623853_0014.png
BANKPAKKE VI [SIFI-AFTALEN]
Aftalen fra 2013 indebar særlige krav for de såkaldt systemisk
vigtige finansielle institutter (SIFIer).
Derudover indførtes en generel skærpelse af kravene til danske
banker og realkreditinstitutter i overensstemmelse med EU-
reguleringen.
Desuden styrkedes Finanstilsynet ved, at der etableres en
bestyrelse for Finanstilsynet
APRIL 2016
L 159 - 2015-16 - Bilag 4: Præsentationer fra den tekniske gennemgang den 12/4-16
1623853_0015.png
BANKPAKKEREGNSKABET 2016
Den årlige opdatering af den økonomiske status for bankpakkerne
aktuelt viser et overskud på ca. 18 mia. kr. mod ca. 16 mia. kr. på
samme tidspunkt i 2015.
Finanssektoren i Danmark har således selv været med til at betale
for de tiltag, der blev gennemført under finanskrise – det er ikke
tilfældet i mange andre EU-lande.
Beregningen bygger på allerede realiserede indtægter og udgifter
frem til ultimo 2015 samt et skøn for renteindtægter for hele 2016.
APRIL 2016
L 159 - 2015-16 - Bilag 4: Præsentationer fra den tekniske gennemgang den 12/4-16
1623853_0016.png
VÆSENTLIGE EMNER
INDENFOR DET
FINANSIELLE OMRÅDE
APRIL 2016
L 159 - 2015-16 - Bilag 4: Præsentationer fra den tekniske gennemgang den 12/4-16
1623853_0017.png
INITIATIVER PÅ VEJ
Revision af kapitalkravsreglerne (CRR/CRD IV)
Loft på gearing
(Basel-komitéen)
Gulv under risikovægte
(Basel-komitéen)
Krav om stabil finansiering
(Basel-komitéen)
APRIL 2016
L 159 - 2015-16 - Bilag 4: Præsentationer fra den tekniske gennemgang den 12/4-16
1623853_0018.png
MULIGT GEARINGSKRAV
= Kapitalkrav der ikke er risikobaseret
I dag (risikobaseret)
Gearingskrav
Bank
A
Lav risiko
Bank
B
Høj risiko
Bank
A
Lav risiko
Bank
B
Høj risiko
Mindre kapitalkrav
pga. mindre risiko
APRIL 2016
Højere kapitalkrav
pga. mere risiko
Samme kapitalkrav
for Bank A og Bank B
L 159 - 2015-16 - Bilag 4: Præsentationer fra den tekniske gennemgang den 12/4-16
1623853_0019.png
MULIGT KRAV: GULVE UNDER
RISIKOVÆGTE
Realkreditsektoren
30%
25%
20%
15%
10%
5%
0%
Kapitalkrav i dag
Kapitalkrav i 2019
Kapitalkrav med muligt
kommende gulvkrav
APRIL 2016
L 159 - 2015-16 - Bilag 4: Præsentationer fra den tekniske gennemgang den 12/4-16
1623853_0020.png
ET AF DE FORVENTEDE NYE KRAV:
KRAV OM STABIL FINANSIERING
I dag
F3
F1
F5
F30
Efter nye regler
F30
F5
APRIL 2016
L 159 - 2015-16 - Bilag 4: Præsentationer fra den tekniske gennemgang den 12/4-16
1623853_0021.png
FINANSIERING I LANDDISTRIKTERNE
APRIL 2016
L 159 - 2015-16 - Bilag 4: Præsentationer fra den tekniske gennemgang den 12/4-16
1623853_0022.png
UDVALG OM FINANSIERING AF
BOLIGER OG ERHVERVSEJENDOMME I
LANDDISTRIKTERNE
Årsager til udfordringerne i landdistrikterne ligger primært uden for
den finansielle sektor:
Stigende urbanisering
– bevægelse fra land til by
Mere ensidig erhvervsstruktur
– relativt få beskæftigede i
servicesektoren, hvor der skabes flest jobs
Ændrede præferencer
– ønske om at bo i større byer, tæt på børn og
børnebørn mv.
Ikke generelt tegn på uhensigtsmæssig regulering, der hæmmer
udlånet. Dog eksempler på
misforståelser
af 6-månedersreglen og
Finanstilsynets vejledning om rådighedsbeløb.
APRIL 2016
L 159 - 2015-16 - Bilag 4: Præsentationer fra den tekniske gennemgang den 12/4-16
1623853_0023.png
INITIATIVER I VÆKST OG UDVIKLING
I HELE DANMARK
Afskaffelse af 6-månedersreglen
-
Ejendomme skal fortsat værdiansættes til den aktuelle markedsværdi.
Justering af Finanstilsynets indberetningsvejledning fsva.
rådighedsbeløb
-
Institutterne gives mere fleksibilitet
kunder kan indberettes som gode
kunder, hvis de kan dokumentere at kunne klare sig for et lavere beløb.
Dialog med sektoren
om øget anvendelse af lavere belåningsgrad, kortere
løbetid, hurtigere afdrag m.v.
APRIL 2016
L 159 - 2015-16 - Bilag 4: Præsentationer fra den tekniske gennemgang den 12/4-16
1623853_0024.png
RISIKOVILLIG KAPITAL
Medianvirksomhedens soliditetsgrad i 2014
pct.
40
35
30
25
20
15
10
5
0
Bykommune
Soliditetsgrad
opnået
delvist eller ej opnået
ej søgt
udenfor bykommune
Vækstfondens medfinansieringer 2010-2014
Antal virksomheder
medfinansieret af
Vækstfonden
Bykommune (35)
Mellemkommune
(17)
Landkommune (30)
Yderkommune (16)
229
630
254
12 pct.
34 pct.
14 pct.
15/14 pct.
28/25 pct.
10/8 pct.
100/100 pct.
742
Andel virksomheder
medfinansieret af
Vækstfonden, pct.
40 pct.
46/53 pct.
Andel af private
arbejdssteder/job, pct.
Total
1.855
100 pct.
Kilde: Danmarks Statistik og Vækstfondens egne beregninger.
APRIL 2016
L 159 - 2015-16 - Bilag 4: Præsentationer fra den tekniske gennemgang den 12/4-16
1623853_0025.png
FORSIKRING OG
PENSION
APRIL 2016
L 159 - 2015-16 - Bilag 4: Præsentationer fra den tekniske gennemgang den 12/4-16
1623853_0026.png
TIDLIGERE VAR ALLE KRAV UDMØNTET I DANSK REGULERING
Hidtil
Nu
Forordnng
Solvens II (inkl.
Omnibus II)
18 forordninger
Dansk regulering
Dansk regulering
Retningslinjer
NU HAR VI SINGLE RULE BOOK
L 159 - 2015-16 - Bilag 4: Præsentationer fra den tekniske gennemgang den 12/4-16
1623853_0027.png
FORMÅLET MED SOLVENS II
At sikre en endnu bedre beskyttelse af forsikringstagerne
• Fra regelbaseret til risikobaseret solvenskapitalkrav. Giver incitament til at forstå og styre risici.
Harmoniserede regler inden for det indre marked – level playing field
• De europæiske regler skal være ens, skal fortolkes ens og tilsynet med dem skal være ens.
Øge europæiske forsikringsselskabers konkurrenceevne
internationalt
• Understøtte finansiel stabilitet.
RISIKOBASEREDE REGLER
L 159 - 2015-16 - Bilag 4: Præsentationer fra den tekniske gennemgang den 12/4-16
1623853_0028.png
DE 3 SØJLER I SOLVENS II
Kapitalkrav - kvantitativt
Beregning af kapitalkrav:
Forsikringsrisiko
Kreditrisiko
Tilsyn - kvalitativt
Tilsynsstandarder og
processer
Interne kontroller og
ledelsesstrukturer
Organisering ”hvem må
have hvilke kasketter”
Risikostyring
Rapportering/markedsdisciplin
Transparens
Offentliggørelse
(disclosure)
Tilsynsindberetninger
Støtte til risikobaseret
tilsyn gennem
markedsdisciplin
Markedsrisiko
Operationel risiko
Kapitalgrundlag
Prudent person
MARKEDSDISCIPLIN SKAL SIKRE FOKUS PÅ
28
RISIKO