NOTAT
30. marts 2016
Høringsnotat vedrørende udkast til forslag til lov om ændring af lov
om værdipapirhandel m.v., lov om finansiel virksomhed, lov om for-
valtere af alternative investeringsfonde m.v., straffeloven og retsple-
jeloven (Ændringer som følge af forordningen om markedsmisbrug
samt gennemførelse af regler om provisionsbetalinger m.v. fra tred-
jeparter og oplysninger om omkostninger m.v. i direktiv om marke-
der for finansielle instrumenter (MiFID II))
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at styrke det finansielle system, herunder
blandt andet at styrke den finansielle regulering og tilsynet med finansiel-
le markeder og instrumenter. Det med henblik på at sikre velfungerende
og effektive kapitalmarkeder til gavn for den finansielle stabilitet og kapi-
talfremskaffelsen for danske virksomheder. Desuden har lovforslaget til
formål at øge investorbeskyttelsen og gennemsigtigheden for derigennem
at sikre, at tilliden til kapitalmarkederne bevares.
Det er en betingelse for økonomisk vækst og velstand, at der eksisterer
velfungerende, innovative og konkurrenceprægede kapitalmarkeder, og at
offentligheden har tillid til markederne. Velfungerende kapitalmarkeder
kan medvirke til at understøtte den økonomiske vækst ved at sikre et
sundt investeringsklima, hvorigennem virksomhederne har mulighed for
at rejse kapital til nye investeringer m.v.
Lovforslaget omhandler endvidere nye og skærpede regler om investor-
beskyttelse vedrørende provisionsbetalinger m.v. fra tredjeparter i forbin-
delse med salg af investeringsprodukter og oplysninger om omkostninger
til investorerne.
Med lovforslaget gennemføres de ændringer, der er nødvendige for an-
vendelsen af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 596/2014
af 16. april 2014 om markedsmisbrug (herefter markedsmisbrugsforord-
ningen).
Lovforslaget gennemfører endvidere dele af Europa-Parlaments og Rå-
dets direktiv 2014/65 EU af 15. maj 2014 om markeder for finansielle
instrumenter (MiFID II), og følger op på rapporten ”MiFID II og investe-
ringsforeningers betaling af formidlingsprovision” fra den under Er-
hvervs- og Vækstministeriet nedsatte arbejdsgruppe om honorarmodeller
(herefter arbejdsgruppen om honorarmodeller). I arbejdsgruppen om ho-