Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
L 159 Bilag 1
Offentligt
1615338_0001.png
NOTAT
30. marts 2016
Høringsnotat vedrørende udkast til forslag til lov om ændring af lov
om værdipapirhandel m.v., lov om finansiel virksomhed, lov om for-
valtere af alternative investeringsfonde m.v., straffeloven og retsple-
jeloven (Ændringer som følge af forordningen om markedsmisbrug
samt gennemførelse af regler om provisionsbetalinger m.v. fra tred-
jeparter og oplysninger om omkostninger m.v. i direktiv om marke-
der for finansielle instrumenter (MiFID II))
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at styrke det finansielle system, herunder
blandt andet at styrke den finansielle regulering og tilsynet med finansiel-
le markeder og instrumenter. Det med henblik på at sikre velfungerende
og effektive kapitalmarkeder til gavn for den finansielle stabilitet og kapi-
talfremskaffelsen for danske virksomheder. Desuden har lovforslaget til
formål at øge investorbeskyttelsen og gennemsigtigheden for derigennem
at sikre, at tilliden til kapitalmarkederne bevares.
Det er en betingelse for økonomisk vækst og velstand, at der eksisterer
velfungerende, innovative og konkurrenceprægede kapitalmarkeder, og at
offentligheden har tillid til markederne. Velfungerende kapitalmarkeder
kan medvirke til at understøtte den økonomiske vækst ved at sikre et
sundt investeringsklima, hvorigennem virksomhederne har mulighed for
at rejse kapital til nye investeringer m.v.
Lovforslaget omhandler endvidere nye og skærpede regler om investor-
beskyttelse vedrørende provisionsbetalinger m.v. fra tredjeparter i forbin-
delse med salg af investeringsprodukter og oplysninger om omkostninger
til investorerne.
Med lovforslaget gennemføres de ændringer, der er nødvendige for an-
vendelsen af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 596/2014
af 16. april 2014 om markedsmisbrug (herefter markedsmisbrugsforord-
ningen).
Lovforslaget gennemfører endvidere dele af Europa-Parlaments og Rå-
dets direktiv 2014/65 EU af 15. maj 2014 om markeder for finansielle
instrumenter (MiFID II), og følger op på rapporten ”MiFID II og investe-
ringsforeningers betaling af formidlingsprovision” fra den under Er-
hvervs- og Vækstministeriet nedsatte arbejdsgruppe om honorarmodeller
(herefter arbejdsgruppen om honorarmodeller). I arbejdsgruppen om ho-
L 159 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministeren
1615338_0002.png
2/22
norarmodeller deltog Dansk Aktionærforening, Finansrådet, Forbrugerrå-
det Tænk, Investeringsfondsbranchen, Konkurrence- og Forbrugerstyrel-
sen samt Erhvervs- og Vækstministeriet, som er blevet ledet og sekretari-
atsbetjent af Finanstilsynet. Rapporten blev offentliggjort den 7. decem-
ber 2015.
Den del af lovforslaget, der vedrører markedsmisbrugsforordningen, blev
sendt i høring den 16. november 2015 sammen med forslag til lov om
kapitalmarkeder og forslag til lov om ændring af lov om finansiel virk-
somhed og lov om finansielle rådgivere m.v., med frist for høringssvar
den 21. december 2015. Der er modtaget 34 høringssvar med bemærk-
ninger, herunder 13 i relation til denne del af lovforslaget.
Den anden del af lovforslaget, som omhandler regulering af provisionsbe-
talinger m.v., blev sendt i høring den 11. februar 2016 med frist for hø-
ringssvar den 25. februar 2016. Der er modtaget 11 høringssvar med be-
mærkninger.
De væsentligste bemærkninger fra de hørte parter til de enkelte emner i
lovforslaget gennemgås og kommenteres nedenfor.
Visse høringssvar har givet anledning til redaktionelle og tekniske æn-
dringer og præciseringer i lovtekst og bemærkninger. Disse ændrer ikke
ved substansen i det pågældende forslag til lovbestemmelser og omtales
derfor ikke nærmere i dette notat.
Endelig er der foretaget en række øvrige korrektioner i lovforslaget. Der
er primært tale om redaktionelle og tekniske ændringer og præciseringer,
som ikke ændrer ved lovforslagets substans. Disse ændringer behandles
derfor ikke nærmere i dette notat
2. Generelle bemærkninger
De hørte parter er for de flestes vedkommende positive over for lov-
forslaget og hensigten om at gennemføre MiFID II-reglerne direktivnært.
Dansk Aktionærforening og Forbrugerrådet Tænk ønsker en regulering,
der går videre end den, der følger af en direktivnær gennemførelse af Mi-
FID II-reglerne, idet organisationerne ikke finder, at det foreslåede forbud
mod at modtage og beholde provisionsbetalinger m.v. fra tredjeparter,
hvis der er tale om uafhængig rådgivning eller en porteføljeplejeordning,
medfører den fornødne beskyttelse af investorerne. Organisationerne ar-
gumenterer for, at der i alle tilfælde bør indføres et forbud mod provisi-
onsbetalinger m.v. fra tredjeparter i forbindelse med salg af investerings-
produkter. Den danske Fondsmæglerforening, Finansrådet, Finansfor-
bundet og Investeringsfondsbranchen støtter den direktivnære implemen-
tering af direktivet.
Flere af de hørte parter har tilkendegivet, at de ser frem til de kommende
drøftelser om at fastsætte nærmere retningslinjer, der skal sikre, dels at
L 159 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministeren
1615338_0003.png
3/22
alle kunder får ordentlig rådgivning samt gode og letforståelige investe-
ringsprodukter, dels at der skabes større udbud af mere gennemskuelige
investeringsprodukter. Drøftelserne blev annonceret i forbindelse med
offentliggørelse af rapporten fra arbejdsgruppen om honorarmodeller og
er omtalt i lovforslaget.
Investeringsfondsbranchen har endvidere tilkendegivet, at organisationen
gerne indgår i dialog med Finanstilsynet om tilsynets øgede tilsyns- og
indberetningsmæssige fokus på investeringsforeningerne og de omkost-
ninger, som foreningerne afholder. Investeringsfondsbranchen understre-
ger vigtigheden af, at der sikres ensartede vilkår i forhold til udenlandske
investeringsfonde.
2.1. Ikrafttrædelsestidspunkt
Danske Advokater, Den danske Fondsmæglerforening, Finansrådet og
Investeringsfondsbranchen har kommenteret det foreslåede ikrafttrædel-
sestidspunkt den 1. januar 2017. Organisationerne anfører, at der på EU-
plan er fremsat forslag om at udskyde anvendelsestidspunktet for MiFID
II-reglerne. Finansrådet og Investeringsfondsbranchen lægger til grund, at
en direktivnær gennemførelse af MiFID II indebærer, at en ændring af
direktivets anvendelsestidspunkt også vil indebære en ændring af lov-
forslagets ikrafttrædelsestidspunkt, samt at det manglende kendskab til
indholdet af niveau 2-reguleringen gør, at det ikke vil være muligt for
branchen at have indrettet sig på regelsættet den 1. januar 2017. Danske
Advokater har anført, at de støtter en samlet ikrafttrædelse af regulerin-
gen, der skal gennemføre MiFID II for derved at sikre virksomhederne
fornøden tid til at indrette sig på lovgivningen og samtidig at sikre sam-
menhæng i lovgivningen. Den danske Fondsmæglerforening har påpeget,
at der vil være tale om overimplementering, såfremt den foreslåede ikraft-
trædelsesdato fastholdes, og har sammen med Investeringsfondsbranchen
påpeget, at det vil skabe en konkurrencemæssig ulempe for de danske
virksomheder, såfremt det foreslåede ikrafttrædelsestidspunkt fastholdes,
uanset om anvendelsestidspunktet for direktivet udsættes.
Lokale Pengeinstitutter har generelt tilsluttet sig Finansrådets bemærk-
ninger. Dette gælder således de anførte bemærkninger om ikrafttrædelses-
tidspunktet og de efterfølgende refererede bemærkninger fra Finansrådet.
Kommentar
Lovforslaget indebærer en væsentlig udvidelse af beskyttelsen af investo-
rerne, ikke mindst detailinvestorerne, i form af de foreslåede forbud mod
provisionsbetalinger m.v. i forbindelse med uafhængig rådgivning samt
porteføljepleje- og puljeordninger. Ved porteføljeplejeordninger og pul-
jeordninger er der særlig risiko for, at bankerne varetager hensynet til
bankens egne økonomiske interesser fremfor at varetage hensynet til kun-
dernes interesser. Disse interessekonflikter er indgående belyst i rappor-
ten ”MiFID II og investeringsforeningers betaling af formidlingsprovisi-
on” fra den under Erhvervs- og Vækstministeriet nedsatte arbejdsgruppe
om honorarmodeller. Det er derfor vurderingen, at de skærpede krav til
L 159 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministeren
1615338_0004.png
4/22
investorbeskyttelsen bør gennemføres hurtigst muligt og træde i kraft den
1. januar 2017, uanset udfaldet af Kommissionens forslag om at udsætte
anvendelsesdatoen for MiFID II, der ikke på nuværende tidspunkt er ved-
taget af Rådet og Europa-Parlamentet.
2.2. Høringsfrist for MiFID-delen
Advokatrådet og Den danske Fondsmæglerforening har begge kritiseret
den korte høringsfrist på 14 dage henover vinterferieperioden. Advokat-
rådet har anført, at lovforslaget bør indeholde en begrundelse for den kor-
te høringsfrist.
Kommentar
Efter den gældende ordlyd af MiFID II skal reglerne finde anvendelse i
medlemslandene fra den 3. januar 2017 og de fornødne retsakter skal
være gennemført i national lovgivning senest den 3. juli 2016. Høringen
af lovforslaget blev derfor tilrettelagt sådan, at der vil kunne ske en retti-
dig gennemførelse af direktivet.
Det var nødvendigt at afvente rapporten fra arbejdsgruppen om hono-
rarmodeller før lovforslaget kunne udarbejdes og sendes i høring. Det
var derfor ikke muligt at medtage indholdet af lovforslaget i det lov-
forslag, som var i høring i perioden fra den 16. november til den 21. de-
cember 2015.
Lovforslagets del fsva. MiFID II er udarbejdet på baggrund af rapporten
fra arbejdsgruppen om honorarmodeller, hvor en række af de primære
interessenter for lovforslaget har deltaget. Der er således foregået et
grundigt forarbejde forud for udarbejdelsen af lovforslaget, hvilket også
har været medvirkende til, at det er vurderingen, at det har været muligt
at gennemføre en forkortet høring af lovforslaget.
Kommissionen har den 10. februar 2016 fremsat forslag om, at anvendel-
sestidspunktet udsættes til den 3. januar 2018. Der er på nuværende tids-
punkt imidlertid ikke vedtaget en udsættelse af anvendelsesdatoen, lige-
som det ikke er endeligt afgjort, hvorvidt der også bliver tale om en ud-
sættelse af datoen for gennemførelse af direktivet i national lovgivning.
2.3. Omtale af den kommende niveau 2-regulering i lovforslaget
Den danske Fondsmæglerforening, Finansrådet og Investeringsfonds-
branchen har alle anført, at de finder, at det bør tydeliggøres yderligere i
omtalen i lovforslaget af den kommende niveau 2-regulering, at indholdet
af denne ikke kendes endnu, samt at der vil blive tale om en direktivnær
gennemførelse af reglerne, når disse kendes.
Kommentar
Det nærmere indhold af niveau 2-reguleringen til MiFID II kendes som
anført af brancheorganisationerne endnu ikke endeligt.
L 159 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministeren
1615338_0005.png
5/22
I lovforslaget er der en omtale af, at der vil komme niveau 2-regulering,
og nogle steder omtales endvidere, hvilke emner m.v. som niveau 2-
reguleringen forventes at komme til at berøre. Disse forventninger er
baseret på direktivteksten og offentliggjort materiale fra Den Europæiske
Værdipapir- og Markedstilsynsmyndighed (ESMA). Det omtales endvide-
re, at dele af niveau 2-reguleringen forventes at blive udstedt som direk-
tiver, der skal gennemføres i national lovgivning, mens andre dele for-
ventes at blive udstedt som forordninger, der finder direkte anvendelse i
de enkelte medlemsstater. Det betyder, at der enten vil være tale om en
bekendtgørelsesproces eller om regler, der ikke skal gennemføres i dansk
ret for at finde anvendelse.
Det vil blive tydeliggjort yderligere i lovbemærkningerne, at der alene er
tale om beskrivelse af den forventede regulering, og at reguleringen vil
blive gennemført direktivnært, og dermed inden for rammerne af de af
regeringen udstukne rammer for overimplementering, såfremt der vil
skulle ske gennemførelse i national lovgivning.
2.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet og
borgerne
Finansrådet har anført, at de administrative konsekvenser ved lovforslaget
vil overstige bagatelgrænsen på 4 mio. kr., idet der vil være driftsomkost-
ninger og væsentlige etableringsomkostninger, der langt overstiger 4 mio.
kr. Den danske Fondsmæglerforening har tilsvarende anført, at de finder,
at Erhvervsstyrelsens skønnede administrative konsekvenser for er-
hvervslivet på under 4 mio. kr. er udtryk for et helt urealistisk lavt skøn
over de omkostninger, som lovforslaget medfører for dansk erhvervsliv.
Dansk Aktionærforening har anført, at de ikke mener, at det er korrekt, at
lovforslaget ikke medfører udgifter for borgerne. Baggrunden herfor er, at
lovforslaget ikke indfører et totalforbud mod provisionsbetalinger, som
det er tilfældet i England og Holland. De danske investorer vil således
fortsat have udgifter i form af mindre afkast af deres investeringsfor-
eningsbeviser på grund af provisionsbetalinger i de tilfælde, der ikke bli-
ver omfattet af de med lovforslaget foreslåede forbud. Der er således tale
om udgifter, som de engelske og hollandske investorer ikke har.
Kommentar
Ved opgørelsen af konsekvenserne for erhvervslivet sondres mellem ad-
ministrative konsekvenser og såkaldte økonomiske efterlevelseskonse-
kvenser.
Lovforslaget har været forelagt Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regule-
ring (TER). TER har vurderet, at lovforslaget ikke medfører administrati-
ve konsekvenser over 4 mio. kr. årligt.
De økonomiske efterlevelseskonsekvenser omfatter bl.a. det indtægtstab,
som de omfattede virksomheder vil få på grund af lovforslagets forbud
L 159 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministeren
1615338_0006.png
6/22
mod fremadrettet at modtage og beholde provisionsbetalinger m.v. ved
uafhængig rådgivning og i porteføljepleje- og puljeordninger.
Ud over de økonomiske efterlevelseskonksekvenser for erhvervslivet som
følge af indtægtstab, vil der som fremhævet af Finansrådet også være
økonomiske efterlevelseskonsekvenser i form af de omstillingsomkostnin-
ger, som de omfattede virksomheder vil have til indretning af IT-systemer
m.v., der kan håndtere de kommende regler om forbud.
Det var ikke muligt forud for udsendelsen af lovforslaget i høring at fore-
tage en nærmere kvantificering af omfanget af de økonomiske efterlevel-
seskonsekvenser, men det var vurderingen, at lovforslaget vil medføre
konsekvenser, der overstiger 10 mio. kr., hvorfor det blev besluttet, at der
skulle gennemføres en nærmere kvantificering sideløbende med høringen.
Der er til brug herfor indhentet oplysninger fra en række danske banker.
På baggrund af de indhentede oplysninger anslås det, at det samlede
indtægtstab som følge af indførelsen af provisionsforbuddene i MiFID II-
reguleringen i relation til porteføljeplejeordninger vil overstige 1 mia. kr.
Bankerne forventer dog, at de i en vis udstrækning vil kunne være i stand
til at kompensere delvist for dette indtægtstab ved at opkræve gebyrer i
forbindelse med porteføljeplejeordningerne. Sådanne gebyrbetalinger vil
blive opkrævet af banken direkte hos kunden. Bankerne har dog endnu
ikke gennemført ændringer som følge af indførelsen af provisionsforbud-
dene i MiFID II-reguleringen.
Disse erhvervsøkonomiske efterlevelseskonsekvenser vil blive beskrevet i
de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Dansk Aktionærforening anfører, at det ville medføre en større besparel-
se for de danske investorer, såfremt der med lovforslaget blev indført et
totalforbud mod provisionsbetalinger fra tredjeparter på samme måde
som i England og Holland. Som det fremgår af rapporten fra arbejds-
gruppen om honorarmodeller er der ikke entydige erfaringer fra de to
lande, der viser, at de indførte forbud har medført samlede besparelser
for investorerne. Ved vurderingen af, hvorvidt et lovforslag medfører
administrative konsekvenser for borgerne er det relevant at se på, hvor-
vidt der pålægges nye byrder eller omkostninger, og det er ikke tilfældet
med dette lovforslag. Som det anføres i de almindelige bemærkninger til
lovforslaget, vurderes det derfor ikke at medføre administrative konse-
kvenser for borgerne.
2.5. Vejledende materiale om markedsmisbrugsforordningen
Dansk Industri og Forsikring & Pension påpeger, at idet reglerne i mar-
kedsmisbrugsforordningen fremover skal gælde direkte i dansk ret er der
behov for vejledningsmateriale, der forklarer de nye regler over for ud-
stedere.
Kommentar
L 159 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministeren
1615338_0007.png
7/22
Efter markedsmisbrugsforordningens ikrafttræden vil der være en mere
fragmenteret regulering, idet den europæiske lovgivning reguleres på
flere niveauer i form af niveau 1, der består af forordningen, niveau 2,
der er delegerede retsakter og niveau 3 i form af guidelines, som aktører-
ne omfattet af markedsmisbrugsforordningen fremover skal være op-
mærksomme på. Finanstilsynet vil som den nationale myndighed, der
håndhæver reglerne, være opmærksom på den vejledningspligt, der lig-
ger i at være kompetent myndighed for disse områder.
Finanstilsynet vil derfor som en del af sin forberedelse af markedsmis-
brugsforordningens ikrafttræden tage kontakt til relevante organisationer
med henblik på en afklaring af behovet for vejledning og den mest anven-
delige formidlingskanal herfor.
3. Bemærkninger til konkrete emner
Kommenteringen af de konkrete emner vil ske med udgangspunkt i føl-
gende opdeling:
3.1.
3.2.
3.3.
3.4.
Markedsmisbrugsforordningen
Oplysninger om provisioner og omkostninger
Uafhængig investeringsrådgivning
Forbud mod at modtage og beholde provisionsbetalinger fra
tredjemand i forbindelse med uafhængig rådgivning og porte-
føljeplejeordninger
3.5. Finansielle rådgivere
3.1. Markedsmisbrugsforordningen
3.1.1. Redegørelse om udsættelse af offentliggørelse af intern viden
Danmarks Rederiforening, Dansk Industri, Dansk Investor Relations For-
ening (DIRF), Forsikring & Pension og Nasdaq Copenhagen påpeger, at
der i de eksisterende regler ikke er et krav om, at udsteder skal underrette
Finanstilsynet, når udsættelsesadgangen har været benyttet. Yderligere
findes der ikke i lov om værdipapirhandel m.v. en pligt til, at udstedere
udarbejder en redegørelse for, at betingelserne for udsættelse af offentlig-
gørelsen af den interne viden er opfyldt. Organisationerne ønsker, at den
nuværende praksis fastholdes, hvorefter en sådan redegørelse alene skal
indsendes til Finanstilsynet efter anmodning. Dette anses også at være
mindst byrdefuldt for danske børsnoterede virksomheder.
Kommentar
Med henblik på at minimere de administrative byrder forbundet med ud-
arbejdelse af en redegørelse om udsættelse af offentliggørelse af intern
viden foreslås det at udnytte muligheden i artikel 17, stk. 4, 3. afsnit, 2.
pkt., i markedsmisbrugsforordningen, så en udsteder alene skal indsende
en redegørelse om udsættelse af den interne viden på anmodning fra Fi-
nanstilsynet.
L 159 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministeren
1615338_0008.png
8/22
Det skal dog bemærkes, at udsteder, uanset at denne ikke er blevet anmo-
det om at indsende redegørelsen, er forpligtiget til at udarbejde og opbe-
vare den nævnte redegørelse.
3.1.2. Erhvervs- og vækstministerens bemyndigelse
Nasdaq Copenhagen samt Realkreditforeningen og Realkreditrådet påpe-
ger, at lovforslaget indeholder en meget vid adgang for erhvervs- og
vækstministeren til at fastsætte nærmere regler i forbindelse med gen-
nemførelsen af den forestående niveau 2-regulering. Realkreditforeningen
og Realkreditrådet finder det bekymrende, at lovgivningsprocessen i så
vidt omfang rykker væk fra det politiske forum. Dertil kommer, at en stor
del af niveau 2-reguleringen forventes at komme i forordningsform og
ikke er omfattet af den pågældende bemyndigelsesbestemmelse. Forenin-
gerne så gerne, at lovforslaget i højere grad gjorde denne ændring af lov-
givningsprocessen klar. Det kunne give anledning til nogle overvejelser
om, hvordan der sikres politisk kontrol med den vidtgående niveau 2-
regulering.
Nasdaq Copenhagen finder det uhensigtsmæssigt, at væsentlige dele af
reguleringen på kapitalmarkedsområdet overlades til bekendtgørelsesre-
gulering frem for regulering på lovniveau.
Kommentar
Indholdet af EU-Kommissionens niveau 2-regulering, der udfylder de
overordnede rammer for markedsmisbrugsforordningen, er på tidspunk-
tet for udarbejdelsen af nærværende lovforslag ikke udstedt og det ende-
lige indhold kendes derfor ikke. Det er derfor ikke muligt at vide, om det
bliver nødvendigt at foretage implementering eller supplerende regule-
ring som følge heraf, eller om niveau 2-reguleringen vil blive gennemført
ved forordninger, hvorfor der ikke skal ske national implementering her-
af.
Som anført i de specielle bemærkninger til bestemmelsen er det hensig-
ten, at den foreslåede bemyndigelse kun skal udnyttes, hvis det er nød-
vendigt med henblik på at gennemføre den omhandlede niveau 2-
regulering, eller hvis det er nødvendigt at fastsætte danske regler, der
supplerer de bestemmelser, som EU-Kommissionen har vedtaget som
niveau 2-regulering. Såfremt der vil være behov herfor, vil der blive fore-
taget sædvanlig offentlig høring over de påtænkte regler.
3.1.3. Realitetsgrundsætningen
Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Investor Relations forening
(DIRF), Forsikring & Pension, Nasdaq Copenhagen, Finansrådet og
Børsmæglerforeningen påpeger, at det fremgår af den gældende § 27, stk.
1-6, i lov om værdipapirhandel m.v., hvornår en virksomhed skal offent-
ligøre intern viden. Ved forslaget til ændringen af loven, fremgår det ikke
klart, om ophævelsen af bestemmelsen betyder, at der kommer til at ske
ændringer i den nugældende realitetsgrundsætning, samt præcist hvilke
skridt i processen der i givet fald betragtes som intern viden. Det vil være
L 159 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministeren
1615338_0009.png
9/22
ønskeligt, hvis det tydeligt i reglerne fremhæves og gøres klart, at der
ikke er tilsigtet en ændring i realitetsgrundsætningen.
Nasdaq Copenhagen fremhæver endvidere, at der er usikkerhed om,
hvorvidt tilføjelsen i artikel 7, pkt. 3, i markedsmisbrugsforordningen om,
at et midlertidig skridt i en langstrakt proces kan betragtes som intern
viden, vil ændre på, hvornår oplysningsforpligtelsen indtræder. Endvide-
re fremhæver Nasdaq, at der er behov for, at definitionen af hurtigst mu-
ligt harmoniseres i EU.
Kommentar
Det er vigtigt for udstederne med operationelle og håndterbare regler
således, at der ikke opstår tvivl om, hvornår de er forpligtet til at offent-
liggøre intern viden. Den såkaldte realitetsgrundsætning indebærer, at
oplysningsforpligtelsen antages at indtræde, når et forhold er ”en reali-
tet”, f.eks. at en begivenhed er indtrådt, eller en beslutning er truffet.
Realitetsgrundsætningen er en dansk retsgrundsætning, der er opstået i
forbindelse med fortolkningen af § 27, stk. 1, i den gældende lov om vær-
dipapirhandel m.v., som gennemfører reglerne i Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2003/6/EF af 28. januar 2003 om insiderhandel og kurs-
manipulation (markedsmisbrug) (herefter markedsmisbrugsdirektivet).
Som det fremgår af lovforslaget findes kravet om offentliggørelse frem-
over direkte i markedsmisbrugsforordningens artikel 17. Ordlyden af
artikel 17 er ikke entydig klar, hvilket efterlader et vist rum for fortolk-
ning.
Det antages, at der med markedsmisbrugsforordningen ikke fra EU's side
er lagt op til en ændring af national praksis. Finanstilsynet er dog for-
pligtiget til at fortolke forordningen EU-konformt i sin administrative
praksis. Udmeldinger fra ESMA eller afgørelser fra andre EU/EØS-lande
kan derfor betyde, at Finanstilsynet ikke kan fortolke bestemmelsen såle-
des, at hidtidige praksis med realitetsgrundsætningen fastholdes.
Finanstilsynet vil søge at indhente fortolkningsbidrag gennem sin delta-
gelse i ESMA’s arbejdsgrupper, så der sikres en harmonisering af hånd-
hævelsen af bl.a. artikel 17 i markedsmisbrugsforordningen.
Med hensyn til bemærkningen fra Nasdaq Copenhagen om, at der med
formuleringen om intern viden i en midlertidig proces ændres på oplys-
ningspligtens indtræden, bemærkes, at dette ikke ses at være tilfældet,
idet dette alene er en kodificering af EU-domspraksis. EU-domstolen
afsagde i juni 2012 en dom på baggrund af et præjudicielt spørgsmål
indbragt af Tyskland. Dommen er et fortolkningsbidrag til definitionen af
intern viden i markedsmisbrugsdirektivet fra 2004.
Det følger af markedsmisbrugsforordningen art. 17, at udsteder hurtigst
muligt skal offentliggøre intern viden, der direkte vedrører denne udste-
L 159 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministeren
1615338_0010.png
10/22
der. Danmark vil naturligvis fortsætte sit arbejde med også at søge en
afklaring af dette begreb i en EU kontekst.
3.1.4. Almindelige strafferetlige principper
Danske Advokater har overordnet påpeget, at lovforslaget lægger op til,
at uagtsomme overtrædelser skal kunne medføre strafferetlige sanktioner,
mens EU-reglerne er baseret på et princip om strafferetlige sanktioner
mod forsætlige overtrædelser. Danske Advokater bemærker endvidere, at
det efter lovforslaget er virksomhederne, der anføres som det primære
ansvarssubjekt, hvorimod EU-reglerne er baseret på, at personansvaret er
det primære, og at selskaber alene straffes, såfremt de har opnået en vin-
ding ved overtrædelsen. Danske Advokater påpeger yderligere, at be-
mærkningen om, at bødeniveauet generelt bør hæves, forekommer i no-
gen grad ubegrundet og unuanceret. Danske Advokater kan tiltræde, at
forsætlige, grove overtrædelser bør medføre mærkbare sanktioner, men
det bemærkes, at noterede selskaber (og dertil knyttede personer) typisk
også "straffes" via medieomtale, tab af job/karrieremuligheder mv., lige-
som overtrædelser i stigende grad også medfører (trusler om) erstatnings-
krav mv.
Kommentar
Lovforslagets regler om straf for overtrædelse af bestemmelser er skrevet
i overensstemmelse med dansk retstradition, hvor overtrædelse af sær-
lovgivning er betinget af uagtsomhed. Bestemmelserne om ansvarssubjekt
er således skrevet i overensstemmelse med anklagemyndighedens almin-
delige praksis om valg af ansvarssubjekt, når der kan ske tiltale af såvel
fysiske som juridiske personer. Udmålingen af straf i en konkret sag vil
fortsat være et anliggende for domstolene under en vurdering af den kon-
krete sags omstændigheder.
3.1.5. Omtale af retspraksis ved beskrivelsen af ændring af retstilstanden
efter markedsmisbrugsforordningens ikrafttræden
Danske Advokater anfører, at omtalen i de specielle bemærkninger af en
ændring af retstilstanden i relation til, hvad der efter markedsmisbrugs-
forordningens ikrafttræden vil udgøre strafbar markedsmisbrug, bør udgå
af lovforslaget, da fortolkningen af forordningen henhører under domsto-
lene.
Kommentar
Fortolkningen af en forordning, der gælder umiddelbart i Danmark, hen-
hører under domstolene. En overordnet omtale af hidtidig retspraksis ses
ikke at være i strid hermed. Det er dog fundet hensigtsmæssigt at præci-
sere det omhandlede afsnit i de specielle bemærkninger til § 1, nr. 22, i
lovforslaget for at undgå eventuel tvivl om, hvorvidt der sker en fortolk-
ning af markedsmisbrugsforordningen heri.
3.1.6. Straf for overtrædelse af bestemmelserne om ledende medarbejde-
res transaktioner
L 159 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministeren
1615338_0011.png
11/22
Realkreditrådet og Realkreditforeningen bemærker, at det fremgår af lov-
bemærkningerne til § 1, nr. 22, i lovforslaget, hvori der foreslås ændring
af § 93, stk. 1, i lov om værdipapirhandel m.v., at bestemmelsen pålægger
straf for en række bestemmelser i markedsmisbrugsforordningen.
En af disse bestemmelser er artikel 19, stk. 1, jf. stk. 8, i markedsmis-
brugsforordningen, der foreskriver, at en ledende medarbejder har en for-
pligtigelse til at indberette transaktioner, som denne foretager i finansielle
instrumenter, til udstederen og den kompetente myndighed, når den på-
gældendes transaktioner har nået et samlet beløb på 5.000 euro inden for
et kalenderår. Tærsklen kan hæves til 20.000 euro, hvilket Finanstilsynet
ifølge lovforslaget ønsker at gøre.
Formålet med indberetningspligten er at skabe større åbenhed om trans-
aktioner, der udføres af personer med ledelsesansvar i et udstedende sel-
skab og personer, som er tæt knyttet til en ledende medarbejder. Ifølge
lovforslaget vil det udgøre en forebyggende foranstaltning mod mar-
kedsmisbrug, herunder navnlig insiderhandel. Offentliggørelse af transak-
tionerne kan efter lovforslagets ordlyd også være en vigtig information
for investorerne. En tærskel på 20.000 euro indebærer, at samtlige trans-
aktioner i realkreditobligationer til brug for optagelse/indfrielse af real-
kreditlån forventes at falde ind under denne regel.
Realkreditrådet og Realkreditforeningen gør opmærksom på, at en leden-
de medarbejder i et realkreditinstitut ikke skal anses for at være en inve-
stor, men en almindelig låntager i de tilfælde, hvor denne optager/indfrier
et realkreditlån i sit eget institut, der medfører en transaktion af realkre-
ditobligationer i et match funded system som det danske.
Realkreditrådet og Realkreditforeningen påpeger endvidere, at forbuddet
i artikel 19, stk. 11, litra a, i markedsmisbrugsforordningen mod at gen-
nemføre transaktioner i ”egne” instrumenter i de seneste 30 dage op til
udstederens offentliggørelse af en finansiel rapport er særdeles problema-
tisk i relation til realkreditobligationer til brug for optagelse/indfrielse af
realkreditlån.
Disse
opererer
nemlig
med
faste
termi-
ner/refinansieringsdatoer, som det ikke er muligt at koordinere med de
relevante offentliggørelsestidspunkter – som også er et reguleret område.
De har igen svært ved at se, hvorfor markedsmisbrugsreglerne skulle for-
byde en ledende medarbejder i at optage eller omlægge et realkreditlån (i
eget institut) inden 30 dage før offentliggørelse af f.eks. årsregnskab.
Kommentar
Det skal indledningsvist bemærkes, at bemærkningerne fra Realkreditrå-
det og Realkreditforeningen relaterer sig til forståelsen af markedsmis-
brugsforordningen og ikke til bestemmelser indeholdt i lovforslaget. I
relation til muligheden for at gennemføre transaktioner inden 30 dage før
offentliggørelse af f.eks. et årsregnskab skal der henvises til markedsmis-
brugsforordningens artikel 19, stk. 11, litra a, hvorved udsteder kan tilla-
L 159 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministeren
1615338_0012.png
12/22
de sådanne transaktioner efter afgørelse fra sag til sag grundet forelig-
gende særlige omstændigheder.
Såfremt en ledende medarbejder foretager transaktioner med eget real-
kreditinstitut i forbindelse med optagelse eller indfrielse af lån i medar-
bejderens hus eller som følge af låneomlægninger er det vurderingen, at
dette vil være transaktioner, som falder ind under indberetningspligten,
der har til formål at udgøre en forebyggende foranstaltning mod mar-
kedsmisbrug, herunder insiderhandel. Af hensyn til at skabe klarhed over,
hvorvidt det reelt har været hensigten med forordningen, at denne situa-
tion skal falde ind under bestemmelsen i artikel 19, er det fundet relevant
at rejse spørgsmålet om den nærmere fortolkning af bestemmelsen over-
for EU-Kommissionen.
3.1.7. Flere mulige tidspunkter for retsvirkning af registrering af ret-
tigheder over fondsaktiver
Danmarks Nationalbank og VP Securities A/S peger på, at det vil være
hensigtsmæssigt, hvis bestemmelsen om retsvirkningens indtræden ved
registrering af rettigheder i en værdipapircentral (CSD) tager højde for, at
dele af afviklingen af transaktioner med fondsaktiver fremadrettet vil
foregå via den nye fælleseuropæiske afviklingsplatform Target2-
Securities, som drives af Eurosystemet.
Kommentar
§ 66, stk. 3, i lov om værdipapirhandel m.v. foreskriver den sikringsakt,
som en erhverver af en rettighed over fondsaktiver skal iagttage, for at
sikre sig, at vedkommendes rettighed er gyldig mod efterfølgende godtro-
ende aftaleerhververe og retsforfølgning.
Ved rettigheder over fondsaktiver vil der være tale om ret til ejerskab
eller sikkerhed. Der kan også være tale om ret til renter, udbytte og f.eks.
tegningsrettigheder. Det følger af den pågældende bestemmelse, at den
relevante sikringsakt er registrering i en værdipapircentral (CSD). Rets-
virkningen af registreringen regnes fra tidspunktet for endelig registre-
ring i værdipapircentralen (CSD’en).
Med virkning fra september 2016 vil afvikling af transaktioner med
fondsaktiver i euro finde sted via Target2-Securities i henhold til aftale
mellem de danske markedsdeltagere, VP Securities og Danmarks Natio-
nalbank. Fra 2018 vil deltagelsen blive udvidet til også at omfatte trans-
aktioner med fondsaktiver med afvikling i kroner.
Der vil derfor være behov for, at sikringsakten i relation til rettigheder
over fondsaktiver skal udvides til registrering i en anden afviklingsplat-
form, som en værdipapircentral (CSD) har outsourcet afviklingen til.
Dette vil i realiteten være Target2-Securities.
Det er vigtigt, at en tilpasset regel træder i kraft inden september 2016,
idet transaktioner med fondsaktiver i euro, der afvikles via Target2-
L 159 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministeren
1615338_0013.png
13/22
Securities platformen ellers vil skulle afvikles via en midlertidig ad-hoc
proces, som vil være administrativt tung, omkostningsfuld og forbundet
med juridisk usikkerhed om tidspunktet for erhvervelse af rettigheder.
Der tilføjes derfor et nyt stykke i § 66 i lov om værdipapirhandel m.v. om,
at registreringens retsvirkning regnes fra tidspunktet for endelig registre-
ring via en afviklingsplatform, som værdipapircentralen (CSD’en) har
outsourcet afviklingen til. På den måde vil udvidelsen af sikringsakten
finde anvendelse fra september 2016.
3.1.8. Offentliggørelse
Dansk Industri, Dansk Investor Relations Forening (DIRF), Finansrådet
og Børsmæglerforeningen og Forsikring & Pension har anført, at det vil
være hensigtsmæssigt, at indføre en bestemmelse om, at frifindende
domme skal offentliggøres af Finanstilsynet, hvis den person, som dom-
men vedrører, anmoder om det, gennemføres på tværs af den finansielle
lovgivning så hurtigt som muligt.
Advokatrådet og Dansk Investor Relations Forening (DIRF) anfører, at
det som oftest er unødvendigt at oplyse om fysiske personers navn i for-
bindelse med offentliggørelse af reaktioner. Det foreslås, at offentliggø-
relse af navn vil være en undtagelse til en hovedregel om, at der vil ske
anonymisering.
Danske Advokater anfører, at det er uklart, hvorfor offentliggørelsesreg-
ler fra markedsmisbrugsforordningen er gennemført i national ret, henset
til at forordninger er direkte gældende.
Datatilsynet bemærker, at der med den foreslåede § 84 m i lov om værdi-
papirhandel m.v. sker en tilsigtet fravigelse af persondataloven, der giver
en dårligere retsstilling end efter persondataloven. Det antages, at Finans-
tilsynet har vurderet offentliggørelsesreglerne i relation til Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 95/46/EF af 24. oktober 1995 om beskyt-
telse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysnin-
ger og om fri udveksling af sådanne oplysninger (herefter databeskyttel-
sesdirektivet).
Kommentar
På baggrund af høringssvarene indføres muligheden for offentliggørelse
efter anmodning af frifindende domme i forslaget til § 84 m i lov om vær-
dipapirhandel m.v.
For så vidt angår offentliggørelse af reaktioner og beslutninger vedrø-
rende fysiske personer bemærkes det, at Finanstilsynet altid vil skulle
foretage en konkret vurdering af, om der skal ske offentliggørelse af en
fysisk persons navn. Det vil i praksis som hovedregel medføre, at der sker
anonymisering i disse tilfælde.
L 159 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministeren
1615338_0014.png
14/22
For så vidt angår gennemførelsen af offentliggørelsesbestemmelserne fra
markedsmisbrugsforordningen foreslås disse gennemført i national ret,
fordi det vurderes, at forordningen pålægger en pligt her til i artikel 39,
stk. 3.
Den foreslåede offentliggørelsesbestemmelse indebærer, ligesom det er
tilfældet i gældende ret, en fravigelse fra persondataloven. Baggrunden
herfor er krav i EU-reglerne herom, hvorfor databeskyttelsesdirektivet er
overvejet i den forbindelse. Det skal bemærkes, at der ved anvendelse af
reglerne vil være stor fokus på individuelle personers rettigheder.
3.2. Oplysninger om provisioner og omkostninger
Investeringsfondsbranchen har anført, at det bør nævnes, at det er hensig-
ten at afskaffe ÅOP. Baggrunden for at afskaffe ÅOP er, at det vil kunne
give risiko for dobbeltinformation og uoverensstemmelser på grund af
forskellige beregningsmetoder mellem kommende MiFID II-krav og de
danske brancheaftaler om ÅOP og åbenhed.
Investeringsfondsbranchen har videre fremhævet, at det i forbindelse med
udnyttelsen af den i lovforslaget foreslåede hjemmel i relation til kravet i
MiFID II om, at kunden skal oplyses om de samlede produkt- og service-
omkostninger, bør klarlægges, hvorledes dette krav påvirker investerings-
fondsbranchen, der efter de gældende regler for investeringsforeninger
m.v. også er pålagt en række omfattende krav til opgørelse af og oplys-
ning om omkostninger.
Kommentar
Det fremgår af rapporten fra arbejdsgruppen om honorarmodeller, at det
er arbejdsgruppens forventning, at de særegent danske brancheaftalte
krav til beregning af og oplysning om ÅOP vil blive overflødige, når de
kommende MiFID II-regler implementeres i dansk lovgivning. En fast-
holdelse af de danske krav til beregning af ÅOP kan efter arbejdsgrup-
pens opfattelse give risiko for uoverensstemmelser om omkostningsni-
veauer pga. forskellige beregningsmetoder, ligesom en opretholdelse af
disse krav kan give risiko for dobbelt information og deraf følgende in-
formationsoverload af investorerne, herunder detailinvestorerne. Ar-
bejdsgruppen anbefaler dog, at den endelige afgørelse af, om de danske
regler om ÅOP skal opretholdes, bør afvente det endelige indhold af ni-
veau 2-reguleringen.
Det endelige indhold af niveau 2-reguleringen er endnu ikke endeligt
kendt og derfor bør vurderingen af, hvorvidt ÅOP skal opretholdes eller
ej, fortsat afvente dette. Investeringsfondsbranchen vil blive inddraget i
udmøntningen af niveau 2-reglerne i dansk ret.
3.3. Uafhængig investeringsrådgivning
Den danske Fondsmæglerforening, Finansrådet og Investeringsfonds-
branchen har fremført, at ordlyden af de foreslåede bestemmelser til § 46
b i lov om finansiel virksomhed og § 19 a i lov om forvaltere af alternati-
L 159 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministeren
15/22
ve investeringsfonde m.v. på tre konkrete punkter afviger fra ordlyden af
bestemmelsen i MiFID II, som de foreslåede bestemmelser skal gennem-
føre. Organisationerne har anført, at dette i bedste fald kan føre til for-
tolkningstvivl og i værste fald er udtryk for overimplementering, der er
ensbetydende med en skærpelse af kravene for de omfattede danske virk-
somheder i forhold de tilsvarende virksomheder i andre EU-lande.
Kommentar
De omhandlede bestemmelser fastsætter betingelserne for, hvornår en
virksomhed må meddele kunden, at virksomheden yder investeringsråd-
givning på et uafhængigt grundlag. Direktivet tillader således, at en virk-
somhed, der har en indtjeningsmæssig interesse i kundens valg, på trods
heraf, under visse betingelser må betegne sig som ”uafhængig” investe-
ringsrådgiver.
De tre konkrete punkter, som organisationerne har peget på, er følgende:
Der er i det danske lovforslag anvendt ordlyden ”Der rådgives
om et
bredt udsnit
af de finansielle instrumenter…”, hvor direkti-
vet anvender formuleringen ”..et
tilstrækkeligt udvalg
af finan-
sielle instrumenter..”
Der anvendes i lovforslaget formuleringen ”..så det sikres, at
kundens investeringsbehov imødekommes på passende vis”, hvor
direktivet anvender ordet ”investeringsmål” i stedet for ”investe-
ringsbehov”
I lovforslaget anvendes formuleringen ”..må
ikke hovedsageligt
omfatte
finansielle instrumenter, der er udstedt .. ”, hvor direkti-
vets ordlyd i stedet er”.. må
ikke være begrænset til
finansielle
instrumenter, der udstedes…”
Det er hensigten, at de omhandlede bestemmelser i MiFID II skal gen-
nemføres direktivnært i dansk lovgivning. Det foreslåede ændrede ord-
valg i forhold til direktivet har alene haft til formål at præcisere og ope-
rationalisere bestemmelserne.
Det er fortsat vurderingen, at formuleringen ”..et bredt udsnit af de fi-
nansielle instrumenter..” er mere præcis end formuleringen ”.. et til-
strækkeligt udvalg..”. Det bemærkes, at det med direktivets ordlyd ikke er
klart, at der skal rådgives om et bredt udsnit af de finansielle instrumen-
ter, hvilket den foreslåede formulering i lovforslaget præciserer. Det er
vurderingen, at den foreslåede ordlyd ikke vil føre til fortolkningstvivl,
men derimod være med til at skabe større klarhed om bestemmelsens an-
vendelse og dermed til gavn for retssikkerheden. Den foreslåede ordlyd
bør derfor fastholdes.
For så vidt angår de to øvrige punkter, som er påpeget i høringssvarerne,
er det vurderingen, at disse af hensyn til at undgå usikkerhed kan ændres,
så ordlyden svarer til direktivets ordlyd. Herved sikres, at der ikke opstår
fortolkningstvivl ved anvendelsen af bestemmelserne.
L 159 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministeren
1615338_0016.png
16/22
3.4. Forbud mod at modtage og beholde provisionsbetalinger fra
tredjemand i forbindelse med uafhængig rådgivning og porteføljeple-
jeordninger
3.4.1. Forslag om totalforbud mod provisionsbetalinger m.v.
Dansk Aktionærforening og Forbrugerrådet Tænk har anført, at de ikke
anser de foreslåede forbud mod at modtage og beholde provisionsbetalin-
ger m.v. fra tredjemand i forbindelse med uafhængig rådgivning og porte-
føljeplejeordninger for vidtgående nok. De to organisationer argumente-
rer i stedet for, at der indføres et totalforbud mod provisionsbetalinger
m.v. fra tredjemand. Dansk Aktionærforening ønsker endvidere et total-
forbud suppleret med, at der fastsættes skærpede krav til investeringsfor-
eningerne, når de udvikler nye investeringsprodukter i form af investe-
ringsforeningsafdelinger. Disse krav skal svare til de governancekrav, der
efter MiFID II skal indføres for banker og andre udviklere omfattet af
MiFID II, når disse virksomheder udvikler og distribuerer investerings-
produkter.
Forbrugerrådet Tænk har anført, at den nuværende provisionsmodel efter
deres opfattelse forhindrer rådgivning om aktier, obligationer og billige
investeringsforeningsbeviser, idet modellen fremmer høje omkostninger,
risikable investeringsforeningsbeviser og hyppige handler. Provisions-
strukturen medfører efter organisationens opfattelse, at bankerne typisk
har større indtjening på investeringsforeningsbeviser med relativt høj
risiko end beviser med relativt lav risiko. Det er organisationens opfattel-
se, at priskonkurrencen på området er sat ud af kraft. Forbrugerådet Tænk
ønsker indført en produktneutral honorarmodel som i England, Holland,
Sverige, USA og Australien, hvor forbrugeren i stedet betaler et direkte
honorar for rådgivningen, og hvor honorarets størrelse er uafhængigt af,
hvilke værdipapirer forbrugeren ender med at placere sin opsparing i.
Forbrugerrådet Tænk har i sit høringssvar lavet en række regneeksempler
på konsekvenserne af den nuværende danske provisionsmodel og forde-
lene ved at indføre et totalforbud mod provisionsbetalinger.
Dansk Aktionærforening ønsker tilsvarende et forbud mod provisionsbe-
talinger fra tredjeparter i alle sammenhænge på samme måde, som det er
indført i England og Holland. Det vil medføre, at al betaling for rådgiv-
ning skal faktureres særskilt, og at forbrugere, der ikke ønsker rådgiv-
ning, heller ikke skal betale for rådgivning. Det vil medføre mere ensar-
tede konkurrencevilkår for rådgivere i banker og rådgivere uden for ban-
kerne, og det vil antageligt føre til udvikling af nye rådgivningsmåder og
selvbetjeningsformer.
Kommentar
Overvejelserne for og imod et totalforbud har været genstand for indgå-
ende drøftelse i arbejdsgruppen for en ny honorarmodel.
Et led i arbejdsgruppens arbejde har været at se på erfaringerne fra de
indførte forbud i England (indført ved årsskiftet 2012/2013) og Holland
L 159 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministeren
17/22
(indført den 1. januar 2014). Arbejdsgruppen valgte endvidere at inddra-
ge Sverige i sit arbejde, henset til at der for tiden pågår de samme over-
vejelser som i Danmark. Der er udarbejdet en rapport fra en udrednings-
kommission nedsat af den tidligere svenske regering, der anbefaler et
forbud mod provisionsbetalinger, dog ikke helt så vidtrækkende som de
engelske og hollandske forbud. Den svenske regering har endnu ikke truf-
fet beslutning om, hvorvidt den vil følge anbefalingerne om et forbud.
Arbejdsgruppen har ikke inddraget Australien og USA i sit arbejde, hen-
set til at der er tale om forskelligartede markeder.
Erfaringerne fra de undersøgte lande er ikke entydige. Det er tilsynsmyn-
dighedernes vurdering i de to lande, at de indførte forbud overvejende
har medført fordele i form af bedre og mere målrettet rådgivning til kun-
derne og flere kunder, der vælger online-løsninger. I England har det
ikke været muligt entydigt at konkludere, hvorvidt det samlet set er billi-
gere eller dyrere at købe investeringsprodukter og få rådgivning i sam-
menhæng hermed, mens de hollandske myndigheder vurderer, at priserne
er faldet. Rapporten har afdækket, at der er en tendens til i Holland, at de
hollandske banker har høje formuekrav for at komme i betragtning til
rådgivning, hvor der så oftest vil være tale om en private banking-aftale.
Under disse formuegrænser vil der i stedet blive tilbudt online-løsninger,
hvor kunden kommer igennem et automatiseret vejledningssystem.
Brancherepræsentanter fra såvel de to lande som repræsentanter fra in-
ternationale brancheorganisationer m.v. er mere skeptiske overfor for-
buddenes positive effekter og påpeger særligt, at det ikke kan afvises, at
der er opstået et såkaldt ”advice gap”, som følge af forbuddet. Altså at
der er investorer, der ikke kan eller vil betale for at få rådgivning med
risiko for, at de foretager investeringer, der ikke er til deres eget bedste. I
England pågår der lige for øjeblikket et analysearbejde - iværksat af
myndighederne - der skal afdække adgangen til finansiel rådgivning for
forbrugere, der ikke har store midler til rådighed. Analysearbejdet skal
munde ud i konkret forslag, der kan nedbryde de barrier, som afholder
målgruppen fra at søge finansiel rådgivning.
Med den foreslåede model i det fremsatte lovforslag foretages der en di-
rektivnær gennemførelse af MiFID II. Med MiFID II sker der en udvidel-
se af investorbeskyttelsen på en række områder, og således ikke alene i
form af forbuddene mod provisionsbetalinger i forbindelse med uaf-
hængig rådgivning og porteføljepleje. Der bliver også stillet skærpede
krav til de oplysninger, som investor skal have, og ikke mindst bliver der
stillet skærpede krav om såkaldte kvalitetsforbedrende services for, at
banker m.v. må modtage provisionsbetalinger i de situationer, hvor pro-
visionsbetalinger ikke bliver helt forbudt.
I forbindelse med porteføljeplejeordninger er det vurderingen, at de inte-
ressekonflikter, der er mellem de omfattede virksomheders økonomiske
interesser og hensynet til kundens interesser, er så store, at man af hen-
L 159 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministeren
1615338_0018.png
18/22
syn til at sikre beskyttelsen af kunderne har valgt at indføre et forbud mod
at modtage og beholde provisionsbetalinger.
Ved ikke at indføre et totalforbud bevares muligheden for, at alle kunder
kan få rådgivning uanset formueforhold. Ved et totalforbud, hvor kunden
skal betale for rådgivning direkte, vil der være en risiko for, at særligt
kunder med begrænsede midler fravælger rådgivningen og måske foreta-
ger investeringer, der ikke er til deres eget bedste. Som nævnt viser erfa-
ringerne fra Holland, at mulighederne for at få rådgivning er blevet ind-
skrænket for kunder med begrænsede midler, idet de i stedet henvises til
online-løsninger med en automatiseret vejledningsfunktion.
En anden fordel ved at gennemføre MiFID II-reglerne direktivnært og
ikke udstrække forbuddet til at være et totalforbud er, at man herved be-
varer bankernes incitament til at udbyde andre produkter end deres egne
eller fra virksomheder, som banken har tætte forbindelser med. Indføres
et totalforbud mod formidlingsprovision, vil der således kunne være en
risiko for, at bankerne alene vil tilbyde investeringsforeningsbeviser fra
investeringsforeninger, som banken har tætte forbindelser til og ikke til-
byde beviser fra andre foreninger.
Samlet set vurderes den foreslåede model for regulering af provisionsbe-
talinger som den mest balancerede løsning. Samtidig opretholder den
valgte model et incitament for bankerne til at tilbyde rådgivning til alle
typer af kunder.
3.4.2. Hvornår skal betalingerne videregives til kunden
Den danske Fondsmæglerforening, Finansrådet og Investeringsfonds-
branchen har anført, at der med forslaget til § 46 c i lov om finansiel virk-
somhed og § 19 b i lov om forvaltere af alternative investeringsfonde er
sket en stramning i forhold til MiFID II, idet det af forslaget til lovteksten
i de to bestemmelser fremgår, at de omfattede virksomheder ”straks” skal
videresende evt. modtagne provisionsbetalinger til kunden, mens det føl-
ger af direktivet, at dette skal ske ”hurtigst muligt”. Investeringsfonds-
branchen ønsker endvidere tilføjet til lovbemærkningerne, at dette skal
ske under hensyntagen til sædvanlig praksis for afregning, og Den danske
Fondsmæglerforening foreslår det tilføjet, at videregivelse skal ske hur-
tigst muligt efter karakteren af det enkelte kundeforhold.
Finansforbundet har påpeget, at der i lovforslaget er anvendt forskellig
terminologi og understreger, at det er vigtigt, at dette ensrettes, så der
ikke er tvivl herom.
Kommentar
Hensigten bag bestemmelserne er en styrkelse af investorbeskyttelsen.
Artikel 24, stk. 7, litra b, og stk. 8, i MiFID II, der gennemføres med de
foreslåede bestemmelser, fastætter ikke eksplicitte krav til, hvor hurtigt
evt. modtagne provisionsbetalinger m.v. skal videregives til kunden. Be-
L 159 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministeren
1615338_0019.png
19/22
stemmelserne fastslår imidlertid entydigt, at virksomheden ikke må mod-
tage og beholde betalingerne.
Præambel 74 i MiFID II omhandler forbuddene mod at modtage og be-
holde provisionsbetalinger m.v. Det fremgår heraf, at sådanne betalinger
skal tilbagebetales fuldt ud til kunden hurtigst muligt efter modtagelsen af
betalingen, samt at virksomheden ikke må modregne betalingen i andre
mellemværender med den pågældende kunde.
På baggrund af høringssvarene ændres ordlyden af bestemmelserne i
lovforslaget fra ”straks” til ”hurtigst muligt”. Henset til hensigten bag
bestemmelserne om styrkelse af investorbeskyttelsen ses der ikke at være
grundlag for at modificere kravet yderligere ved at tilføje, at dette skal
ske hurtigst muligt efter omstændighederne eller tilsvarende formulering.
Ved at fastslå, at videregivelsen skal ske hurtigst muligt, fastslås, at det
skal ske uden nogen form for unødigt ophold.
3.4.3. Naturalieydelser af mindre værdi
Investeringsfondsbranchen har påpeget, at undtagelserne vedrørende na-
turalieydelser af mindre værdi er formuleret anderledes end bestemmel-
sen i MiFID II. For at undgå fortolkningstvivl foreslår Investeringsfonds-
branchen, at bestemmelsen formuleres som i direktivet.
Kommentar
Det fremgår af den foreslåede bestemmelse, at naturalieydelser af mindre
værdi under visse betingelser er undtaget fra forbuddet mod at modtage
og beholde provisionsbetalinger m.v. fra tredjeparter.
Det er korrekt, at ordlyden af den foreslåede bestemmelse i visse hense-
ender afviger fra ordlyden i direktivet. Baggrunden herfor er alene at
gøre bestemmelsen mere læsevenlig og i overensstemmelse med den øvri-
ge sprogbrug i lovforslaget og dansk lovgivning i det hele taget. Investe-
ringsfondsbranchen har ikke peget på konkrete formuleringer, der giver
fortolkningstvivl. Det er derfor vurderingen, at den foreslåede ordlyd bør
fastholdes.
3.4.4. Puljeordninger
Finansrådet har anført, at det bør fremhæves i forbindelse med beskrivel-
sen af puljeordninger, at den nationale lovgivning, der vil blive udstedt,
og som forventes at skulle svare til niveau 2-reglerne for ordninger om-
fattet af MiFID II, ikke vil blive strengere end de regler, der følger af
MiFID II-reguleringen.
Kommentar
Som det fremgår af lovforslaget, foreslås puljeordninger omfattet af til-
svarende regler, som foreslås for porteføljeplejeordninger, på grund af
ordningernes mange lighedspunkter.
L 159 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministeren
1615338_0020.png
20/22
Som anført i bemærkningerne vil der således for puljeordningerne blive
udstedt regler, der forventes at svare til de regler, der vil gælde for porte-
føljeplejeordningerne. Det er ikke hensigten, at puljeordninger skal regu-
leres strengere i den nationale lovgivning end porteføljeplejeordninger.
Det kan med fordel præciseres i bemærkningerne.
3.4.5. Forvaltere af alternative investeringsfonde og investorbeskyttelses-
bekendtgørelsen
Danske Advokater har påpeget, at forvaltere af alternative investerings-
fonde ikke er omfattet af den gældende bekendtgørelse om investorbe-
skyttelse ved værdipapirhandel (investorbeskyttelsesbekendtgørelsen).
Danske Advokater har videre anført, at forvalterne bør omfattes heraf for
derved at sikre, at de fremadrettet bliver underlagt den del af den kom-
mende regulering om provisionsbetalinger m.v., der skal gennemføres i
investorbeskyttelsesbekendtgørelsen.
Kommentar
Forvaltere af alternative investeringsfonde er som udgangspunkt ikke
omfattet af MiFID II. Det følger imidlertid af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2011/61/EU af 8. juni 2011 om forvaltere af alternative
investeringsfonde (FAIF-direktivet), at en række artikler i MiFID II fin-
der anvendelse for forvaltere, der får tilladelse til at udføre bestemte op-
gaver. Det drejer sig om skønsmæssig porteføljepleje, investeringsråd-
givning, opbevaring og forvaltning i forbindelse med aktier eller andele i
institutter eller modtagelse og formidling af ordrer vedrørende finansielle
instrumenter.
De bestemmelser i MiFID II der finder anvendelse for forvaltere af alter-
native investeringsfonde er blandt andet artikel 24, som omhandler for-
buddet mod provisionsbetalinger m.v., når der er tale om uafhængig råd-
givning eller porteføljepleje. Artikel 24 omhandler ligeledes kravene om
kvalitetsforbedrende ydelser for, at det er tilladt for en virksomhed at
modtage provisionsbetalinger i situationer, der falder uden for forbudde-
ne. Disse regler vil blive gennemført i investorbeskyttelsesbekendtgørel-
sen.
I forbindelse med gennemførelsen af MiFID II vil investorbeskyttelsesbe-
kendtgørelsen blive ændret og forvaltere af alternative investeringsfonde
vil blive omfattet af bekendtgørelsen i relevant omfang.
3.5. Finansielle rådgivere
Den danske Fondsmæglerforening har fremført, at der bør fastsættes krav
til finansielle rådgiveres uafhængighed, der svarer til de regler, der med
lovforslaget foreslås indført for fondsmæglerselskaber m.v.
Danske Advokater har fremført, at der tilsvarende bør fastsættes krav om
forbud mod at modtage og beholde provisionsbetalinger m.v. for finan-
sielle rådgivere og investeringsrådgivere, der yder uafhængig rådgivning,
svarende til de regler, der kommer til at gælde for banker m.v.
L 159 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministeren
21/22
Kommentar
Af § 9 i lov om finansielle rådgivere fremgår, hvilke betingelser en finan-
siel rådgiver skal opfylde for at måtte anvende betegnelsen uafhængig
rådgiver eller på anden måde give udtryk for, at der ydes uafhængig råd-
givning. Det er et af kravene, at rådgiveren ikke må modtage provision
eller andet vederlag fra virksomheder, der tilbyder eller formidler finan-
sielle produkter. Det er vurderingen, at de betingelser, der fremgår af
bestemmelsen, stiller krav til finansielle rådgivere, der svarer til de krav,
der følger af MiFID II. Det er således vurderingen, at der allerede efter
gældende ret stilles krav til de finansielle rådgivere, som svarer til de
krav, som med lovforslaget foreslås indført for banker, fondsmæglersel-
skaber m.v. Det er hensigten, at reglerne for investeringsrådgivere skal
flyttes fra lov om finansiel virksomhed og over i lov om finansielle rådgi-
vere i forbindelse med gennemførelsen af MiFID II i dansk ret, hvorved
investeringsrådgivere omfattes af samme bestemmelse.
4. Oversigt over hørte organisationer, myndigheder m.v.
Advokatrådet, Andelskassen, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Ar-
bejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring (AES), Arbejdsmarkedets Til-
lægspension (ATP), Arbejdsskadestyrelsen, Børsmæglerforeningen, Da-
nish Venture Capital and Private Equity Association, Danmarks Natio-
nalbank, Danmarks Rederiforening, Danmarks Skibskredit A/S, Dansk
Aktionærforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Danske
Advokater, Danske Forsikringsfunktionærers Landsforening, Dansk
Ejendomsmæglerforening, Danske Maritime, Danske Regioner, Dansk
Erhverv, Dansk Forening for International Motorkøretøjsforsikring
(DFIM), Dansk Industri, Dansk Investor Relations Forening – DIRF,
Dansk Metal, Dansk Pantebrevsforening, Dansk Kredit Råd, Den Danske
Aktuarforening, Den Danske Finansanalytikerforening, Den danske
Fondsmæglerforening, Ejendomsforeningen, FDIH – Foreningen for Di-
stance- og Internethandel, FDFA – Foreningen af Danske Forsikrings-
mæglere og ForsikringsAgenturer, Finansforbundet, Finanshuset i Fre-
densborg A/S, Finansiel Stabilitet A/S, Finans og Leasing, Finansrådet –
Danske Pengeinstitutters Forening, Finanssektorens Arbejdsgiverfor-
ening, Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet, Foreningen af Forret-
ningsførere for Udenlandske Forsikringsselskaber, Foreningen af Interne
Revisorer, Foreningen af J.A.K. Pengeinstitutter, FOREX, Forsikring &
Pension, Forsikringsmæglerforeningen, Frivilligrådet, FSR – danske revi-
sorer, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd (FTF), Garanti-
fonden for indskydere og investorer, Garban-Intercapital Scandinavia,
Horesta, Håndværksrådet, Indsamlingsorganisationernes Brancheorgani-
sation (ISOBRO), Investeringsfondsbranchen, Intertrustgroup, ISACA
Denmark Chapter, IT-branchen, KommuneKredit, Kommunernes Lands-
forening, Kuratorforeningen, KøbmandStandens OplysningsBureau,
Landbrug & Fødevarer, Landsforeningen for Bæredygtigt Landbrug,
Landsforeningen af forsvarsadvokater, Landsorganisationen i Danmark
(LO), Lokale Pengeinstitutter, Lønmodtagernes Dyrtidsfond (LD),
NASDAQ OMX Copenhagen A/S, Nets, Mybanker, Parcelhusejernes
Landsforening, PostDanmarks Juridiske afdeling, Realkreditforeningen,
L 159 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministeren
22/22
Realkreditrådet, Regionale Bankers Forening, Regnskabsrådet, Revisor-
nævnet, Revisortilsynet, Rigsrevisionen, Skibs- og Bådebyggeriets Ar-
bejdsgiverforening, Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og Internatio-
nal Kriminalitet, Telekommunikationsindustrien i Danmark, VP Securi-
ties A/S, Western Union, Færøernes Hjemmestyre via Rigsombudsman-
den på Færøerne, Grønlands Selvstyre via Rigsombudsmanden i Grøn-
land, Beskæftigelsesministeriet, Datatilsynet, Erhvervsstyrelsen, Er-
hvervs- og Vækstministeriet, Finansministeriet, Forsvarsministeriet,
Justitsministeriet, Kirkeministeriet, Energi-, Forsynings- og Klimamini-
steriet, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Kulturministeriet, Miljø- og
Fødevareministeriet, Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet, So-
cial- og Indenrigsministeriet, Sundheds- og Ældreministeriet, Modernise-
ringsstyrelsen, Patent- og Varemærkestyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen,
Skatteministeriet, Statsministeriet, Søfartsstyrelsen, Transport- og Byg-
ningsministeriet, Udbetaling Danmark, Uddannelses- og Forskningsmini-
steriet, Udenrigsministeriet, Ministeriet for Børn, Undervisning og Lige-
stilling og den Europæiske Centralbank.
Følgende eksterne organisationer, myndigheder m.v. har haft be-
mærkninger med indhold:
Advokatrådet
Danmarks Nationalbank
Danmarks Rederiforening
Dansk Aktionærforening
Danske Advokater
Dansk Erhverv
Dansk Industri
Dansk Investor Relations Forening (DIRF)
Datatilsynet
Den danske Fondsmæglerforening
Finansforbundet
Finansrådet og Børsmæglerforeningen
Finanssektorens Arbejdsgiverforening
Forbrugerrådet Tænk
Forsikring & Pension
Investeringsfondsbranchen (IFB)
Lokal Pengeinstitutter
Nasdaq Copenhagen
Realkreditrådet og Realkreditforeningen
VP Securities A/S