Grønlandsudvalget 2015-16
L 158
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIET
Dato 19. 05. 2016
Spørgsmål fra Grønlandsudvalget til
udenrigsministeren og erhvervs- og
vækstministeren af 13. maj 2016.
GRU L 158 spørgsmål 16 stillet af
Grønlandsudvalget.
GRU L 158 spørgsmål 16:
Vil ministrene i forlængelse af besvarelserne af L 155 – spm. 2 og L 158 – spm. 4 udarbejde et
notat, som adresserer den bekymring, der er rejst under behandlingen af L 155 og L 158 i både
Folketinget og Inatsisartut om, hvorvidt de to lovforslag reelt udhuler Grønlands selvstyres
kompetence på råstofområdet? Her tænkes på, at Grønland på nuværende tidspunkt selv
beslutter om et råstof skal udvindes i Grønland, men at de grønlandske myndigheder ved
vedtagelse af L 155 og L 158 vil blive underlagt rigsmyndighederne i tilfælde af et ønske om
udvinding af uran eller andre radioaktive råstoffer. Herunder bedes ministrene forklare, om de
grønlandske myndigheder under de nuværende regler vil kunne beslutte at udvinde uranholdigt
materiale i Grønland, uanset om rigsmyndighederne vurderer, at der er tale om en udvinding
med udenrigs- og sikkerhedspolitiske implikationer.
Svar:
Grønland har efter selvstyreloven overtaget råstofområdet. Som en konsekvens har Grønland
kunnet beslutte at ophæve nul-tolerancen over for uran og andre radioaktive stoffer. Som det
fremgår af aftalen mellem regeringen og Naalakkersuisut vedrørende de særlige udenrigs-,
forsvars- og sikkerhedspolitiske forhold, der knytter sig til udvinding og eksport af uran,
udstedes tilladelser til forundersøgelse, efterforskning og udnyttelse af råstoffer i Grønland efter
råstofloven.
Afgrænsningen af de udenrigs-, forsvars- og sikkerhedspolitiske forhold, der knytter sig til
uranudvinding og –eksport har været genstand for indgående analyser, herunder i forbindelse
med uranarbejdsgruppens rapport fra 2013. For en uddybning af disse juridiske analyser
henvises til bilag 1-4.
L 158 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om, hvorvidt de to lovforslag, L 155 og L 158, reelt udhuler Grønlands selvstyres kompetence på råstofområdet, til erhvervs- og vækstministeren og udenrigsministeren
I opfølgningen på uranrapportens anbefalinger er der opnået enighed mellem regeringen og
Naalakkersuisit om det konkrete samarbejde og den konkrete afgrænsning af
kompetenceforholdene mellem Danmark og Grønland i forbindelse med udvinding og eksport
af uran fra Grønland. Denne enighed fremgår af samarbejdsaftalen mellem regeringen og
Naalakkersuisut af 26. januar 2016. Der er således enighed om, at de foreliggende lovforslag
L155 og L158 bygger på den eksisterende kompetencefordeling inden for rigsfællesskabet.
Aftalen præciserer klart ansvarsområder og opgavefordeling mellem danske og grønlandske
myndigheder. Således omfatter lovforslagene L 155 og L 158 kun de udenrigs-, forsvars- og
sikkerhedspolitiske aspekter af uranudnyttelse og eksport af produkter og teknologi, der kan
anvendes til masseødelæggelsesvåben, der er rigsanliggender.
Der henvises i øvrigt til svar på GRU L 155 spm. 2.