Grønlandsudvalget 2015-16
L 158 Bilag 6
Offentligt
1630590_0001.png
TEKNISK GENNEMGANG AF
L 158,
FORSLAG TIL LOV FOR
GRØNLAND OM KONTROL
MED PRODUKTER MED
DOBBELT ANVENDELSE
MAJ 2016
1
L 158 - 2015-16 - Bilag 6: Præsentationer fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 10/5-16 med erhvervs- og vækstministeren
1630590_0002.png
DISPOSITION FOR
GENNEMGANGEN
Baggrund for L 158
Formål med lovforslaget
Hvor kommer reglerne fra?
Indhold i lovforslaget
MAJ 2016
2
L 158 - 2015-16 - Bilag 6: Præsentationer fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 10/5-16 med erhvervs- og vækstministeren
1630590_0003.png
LOVFORSLAG L 158
Lovforslaget om dual-use eksportkontrol, L 158 udgør sammen
med udenrigsministerens lovforslag om sikkerhedskontrol den
lovgivningsmæssige opfølgning på uranarbejdsgruppens
anbefalinger
Lovforslaget implementerer de internationale
eksportkontrolforpligtelser og opfylder internationale standarder
for eksport af uranmalm
Indholdsmæssigt svarer lovforslaget til reglerne for dual-use
eksportkontrol, der gælder i Danmark, dog tilpasset de
grønlandske forhold
MAJ 2016
3
L 158 - 2015-16 - Bilag 6: Præsentationer fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 10/5-16 med erhvervs- og vækstministeren
1630590_0004.png
FORMÅL MED LOVFORSLAGET
Med lovforslaget etableres et eksportkontrolsystem i Grønland, der
skal:
Forhindre at produkter med både civil og militær anvendelse
anvendes til
kritiske formål,
dvs. til udvikling/spredning af
masseødelæggelsesvåben eller anvendes militært i lande, der
udgør en risiko for fred, sikkerhed og stabilitet
Sikre overholdelse af Kongeriget Danmarks internationale
eksportkontrolforpligtelser
Disse hensyn er afspejlet i lovens formålsparagraf (§ 1)
MAJ 2016
4
L 158 - 2015-16 - Bilag 6: Præsentationer fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 10/5-16 med erhvervs- og vækstministeren
1630590_0005.png
HVOR KOMMER REGLERNE FRA?
FN’s Sikkerhedsråds resolution nr. 1540 (2004): Generel
forpligtelse til at indføre eksportkontrol for at forhindre ulovlig
spredning af masseødelæggelsesvåben
De fire internationale eksportkontrolregimer: forpligter de
deltagende lande politisk til at føre kontrol med sensitive produkter
for at forhindre spredning af masseødelæggelsesvåben eller
militær anvendelse i et kritisk land
MAJ 2016
5
L 158 - 2015-16 - Bilag 6: Præsentationer fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 10/5-16 med erhvervs- og vækstministeren
1630590_0006.png
DE FIRE INTERNATIONALE
EKSPORTKONTROLREGIMER
REGIME
Nuclear Suppliers Group
Australia Group
Wassenaar Arrangement
Missile Technology Control Regime
DUAL-USE ANVENDELSE
Kernevåben
Kemiske/biologiske våben
Konventionelle våben
Missiler
MAJ 2016
6
L 158 - 2015-16 - Bilag 6: Præsentationer fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 10/5-16 med erhvervs- og vækstministeren
1630590_0007.png
EU-REGLER: FORORDNING OG
FÆLLES KONTROLLISTE
EU’s dual-use forordning (nr. 428/2009 med senere ændringer)
implementerer de internationale forpligtelser, der følger af
eksportkontrolregimerne
Dual-use forordningens bilag I (EU’s kontrolliste) samler de fire
eksportkontrolregimers lister i en fælles liste
Hvis et produkt er opført i kontrollisten, skal eksportøren altid have
tilladelse hos myndighederne til at eksportere produktet
Lovforslaget indebærer, at der vil gælde samme regler i Grønland
som i EU/Danmark
Teknisk set vil EU’s kontrolliste blive sat i kraft for Grønland via en
bekendtgørelse. Det fremgår af bemyndigelsesbestemmelsen i
lovens § 3
MAJ 2016
7
L 158 - 2015-16 - Bilag 6: Præsentationer fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 10/5-16 med erhvervs- og vækstministeren
1630590_0008.png
HVILKE PRODUKTER OG TEKNOLOGI
ER OPFØRT I KONTROLLISTEN?
MAJ 2016
8
L 158 - 2015-16 - Bilag 6: Præsentationer fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 10/5-16 med erhvervs- og vækstministeren
1630590_0009.png
KONTROLLISTEN
Kontrollisten omfatter fx:
Laboratorieudstyr
Centrifuger
Krypteringsteknologi
Måle- og testudstyr til
vibrationsmåling
Sensorer/lasere
MAJ 2016
9
L 158 - 2015-16 - Bilag 6: Præsentationer fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 10/5-16 med erhvervs- og vækstministeren
1630590_0010.png
KONTROLLISTEN OG GRØNLAND
Naturligt uran og thorium samt uranmalmkoncentrat (såkaldt
yellowcake) er opført i kontrollisten under kategorinummer 0C001
Kun ganske få andre dual-use produkter i Grønland vil formentlig
have behov for udførselstilladelse
Grundstoffer som kobber, zink, jern eller sjældne jordartsmetaller
er
ikke
opført i kontrollisten og dermed ikke omfattet af
lovforslaget
MAJ 2016
10
L 158 - 2015-16 - Bilag 6: Præsentationer fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 10/5-16 med erhvervs- og vækstministeren
1630590_0011.png
EKSPORTKONTROL MED URAN-
OG THORIUMHOLDIGE MALME
Lovforslaget vil tilsvarende leve op til højeste internationale
standarder for eksport af uran- eller thoriumholdige malme
Ved internationale standarder henviser vi til den regulering, som
gælder i lande som Australien, USA og Canada samt i EU
Malme, der indeholder visse koncentrationer af uran- eller
thorium, skal derfor også have tilladelse ved eksport fra Grønland
MAJ 2016
11
L 158 - 2015-16 - Bilag 6: Præsentationer fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 10/5-16 med erhvervs- og vækstministeren
1630590_0012.png
CATCH-ALL KONTROL
Catch-all bestemmelserne kan ses som et sikkerhedsnet under
kontrollisten
Indebærer krav om tilladelse, hvis der er mistanke om, at ikke-
listede dual-use produkter skal misbruges til
masseødelæggelsesvåben eller anvendes militært i et land, der er
underlagt en våbenembargo
Catch-all bestemmelserne fremgår af lovforslaget § 4, og svarer til
bestemmelserne herom i dual-use forordningen
MAJ 2016
12
L 158 - 2015-16 - Bilag 6: Præsentationer fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 10/5-16 med erhvervs- og vækstministeren
1630590_0013.png
FORBUD MOD TEKNISK BISTAND
OG TRANSPORT
Lovforslaget indeholder et forbud mod hhv. teknisk bistand (§ 13)
og transport af dual-use produkter (§ 14), hvis aktiviteterne er
forbundet med udvikling og anvendelse af
masseødelæggelsesvåben.
Svarer til bestemmelserne i den danske bemyndigelseslov.
Forbuddet mod teknisk bistand indeholder forskellige
undtagelsesmuligheder. Desuden kan der i helt særlige tilfælde
dispenseres ud fra sikkerhedspolitiske, humanitære eller andre
beskyttelsesværdige grunde.
Adgangen til at dispensere fra forbuddet om teknisk bistand har
indtil nu ikke været anvendt i Danmark.
MAJ 2016
13
L 158 - 2015-16 - Bilag 6: Præsentationer fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 10/5-16 med erhvervs- og vækstministeren
1630590_0014.png
EKSPORTKONTROL – EN FÆLLES
OPGAVE
Erhvervsstyrelsen er kompetent myndighed i Danmark og vil også
være kompetent myndighed for eksportkontrolsystemet i
Grønland, jf. lovforslagets § 6
Administrationen af eksportkontrollen vil ske i tæt samarbejde
med grønlandske myndigheder, som det er aftalt med landsstyret i
fælleserklæringen om eksportkontrol
Landsstyret bliver hørt i alle sager, inden der træffes afgørelse
MAJ 2016
14
L 158 - 2015-16 - Bilag 6: Præsentationer fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 10/5-16 med erhvervs- og vækstministeren
1630590_0015.png
SAGSBEHANDLINGSPRINCIPPER
Sagsbehandlingen af en ansøgning om dual-use eksporttilladelse
vil følge samme principper, som Erhvervsstyrelsens anvender i
Danmark.
Erhvervsstyrelsen vil høre en række relevante myndigheder,
herunder efterretningstjenester, evt. Udenrigsministeriet og altid
grønlandske myndigheder, inden styrelsen træffer afgørelse om
eksport.
Særligt for uran gælder, at Erhvervsstyrelsen skal påse, at
Udenrigsministeriet har indgået en såkaldt mellemstatslig
modtagerstatsaftale med modtagerlandet om håndteringen af
uranet i modtagerlandet.
MAJ 2016
15
L 158 - 2015-16 - Bilag 6: Præsentationer fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 10/5-16 med erhvervs- og vækstministeren
1630590_0016.png
GEBYRER
Ansøgninger om tilladelse til eksport af uran vil blive gebyrbelagte
Gebyrordningen fremgår af lovforslagets § 18
Gebyret skal dække Erhvervsstyrelsens omkostninger til bl.a.
sagsbehandling af og efterfølgende kontrolopgaver samt til
understøttende it-styringssystemer
Gebyrstørrelsen kan først blive fastsat, når der er nærmere viden
om, hvornår og hvor mange ansøgninger, der vil komme. Dette vil
ske i en bekendtgørelse
MAJ 2016
16
L 158 - 2015-16 - Bilag 6: Præsentationer fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 10/5-16 med erhvervs- og vækstministeren
1630590_0017.png
STRAFFEBESTEMMELSER
Efter lovforslaget vil der kunne idømmes foranstaltninger for
overtrædelser af eksportkontrolreglerne (§ 19)
Straffebestemmelserne svarer til de straffebestemmelser, der
fremgår af den danske bemyndigelseslov. Dvs. bødestraf eller
eventuel anstaltsanbringelse
Konkret vil det være op til Retten i Grønland at fastsætte det
konkrete bødeniveau og træffe beslutning om en eventuel
anstaltsanbringelse
Ingen overtrædelsessager i Danmark har hidtil ført til domfældelse
Enkelte sager er blevet behandlet af anklagemyndigheden og er
blevet afgjort ved et bødeforlæg
MAJ 2016
17
L 158 - 2015-16 - Bilag 6: Præsentationer fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 10/5-16 med erhvervs- og vækstministeren
1630590_0018.png
AFRUNDING
Med lovforslaget kommer der til at gælde de samme regler og
høje standarder for eksportkontrol af dual-use produkter, som i
Danmark/EU
Lovforslaget vedrører kun produkter med dobbelt anvendelse
(dual-use) og berører fx ikke Grønlands sjældne jordarter
Lovforslaget bygger på et tæt og konstruktivt samarbejde med
landsstyret, og der vil fortsat være et tæt samarbejde mellem
Danmark og Grønland om opgaverne med eksportkontrol
MAJ 2016
18