Grønlandsudvalget 2015-16
L 158 Bilag 3
Offentligt
4. marts 2016
FM2016/106
Rettelsesblad
Erstatter forslag af 2. marts 2016
Der er foretaget rettelser i bilag 1, Forslag til Lov for Grønland om kontrol med eksport af
produkter med dobbelt anvendelse. Rettelserne er af lovteknisk og sproglig karakter som
følge af Justitsministeriets afsluttende lovtekniske gennemgang. Endvidere er den
grønlandske titel på beslutningsforslaget sprogligt tilrettet.
Naalakkersuisut fremsætter hermed følgende beslutningsforslag i henhold til § 33, i
Forretningsordnen for Inatsisartut:
Forslag til: Inatsisartutbeslutning om udtalelse til Forslag til
Lov for Grønland om kontrol med eksport af produkter med dobbelt anvendelse
(Medlem af Naalakkersuisut for Erhverv, Arbejdsmarked, Handel og Udenrigsanliggender)
Begrundelse
Beslutningsforslaget er Grønlands Selvstyres udtalelse til lovforslag om lov for Grønland om
kontrol med eksport af produkter med dobbelt anvendelse. Produkter med dobbelt anvendelse
eller dual-use produkter er i lovforslagets forstand produkter, der kan anvendes både til civile
og militære formål og handler ikke bare om uran. Formålet er at sikre, at sensitive produkter
og teknologi ikke medvirker til udvikling og spredning af masseødelæggelsesvåben, eller
eksporteres til lande, der udgør en risiko for den internationale fred, sikkerhed og stabilitet.
Lovforslaget er en opfølgning på anbefalingerne i den dansk-grønlandske Rapport om
udvinding og eksport af uran fra oktober 2013. Lovforslaget bygger videre på aftale af 26.
januar 2016 mellem regeringen og Naalakkersuisut om samarbejde vedrørende særlige
udenrigs-, forsvars- og sikkerhedspolitiske forhold og Fælleserklæring mellem Erhvervs- og
Vækstministeriet og Departementet for Erhverv, Arbejdsmarked og Handel om eksportkontrol
af dual-use produkter og teknologi.
I Danmark er de internationale eksportkontrolforpligtelser gennemført ved EU-forordninger
om kontrol med udførsel, overførsel, mæglervirksomhed og transit i forbindelse med
produkter med dobbelt anvendelse. Grønland er ikke medlem af EU, og den i Danmark
gældende EU-regulering finder derfor ikke anvendelse i Grønland.
_____________________
FM2016/106
ISNN - Sagsnr. 2015-7217
1
L 158 - 2015-16 - Bilag 3: Naalakkersuisuts fremsættelse af beslutningsforslag i Inatsisartut om tiltrædelse af lovforslaget
Lovforslaget handler derfor om at sikre Kongerigets Danmarks overholdelse af internationale
forpligtelser om eksportkontrol af dual-use produkter gennem lovgivning gældende for
Grønland.
Lovforslaget indhold
Kongeriget Danmark deltager sammen med de fleste andre EU-medlemslande i de fire
internationale eksportkontrolregimer:
”Nuclear Suppliers Group (NSG), Australien Gruppen (AG), Wassenaar Arrangementet
(WA) og Missile Technology Control Regime (MTCR) samt i Zangger Komiteen”.
Gennem medlemskabet af eksportkontrolregimerne er Kongeriget Danmark forpligtet til at
overholde den regulering, der fremgår af eksportkontrolregimerne, herunder at føre kontrol
med eksport af dual-use produkter. Den regulering, der fremgår af de fire
eksportkontrolregimer er bindende for Grønland, da deltagelsen i regimerne er indgået med
gyldighed for hele Kongeriget.
De 4 eksportkontrolregimerne, forhandler, hvilke produkter og teknologi, der skal være
underlagt kontrol, og fastsætter lister over disse produkter. Der er tale om produkter, der
udover en civil anvendelse kan anvendes til henholdsvis nukleare, kemiske og biologiske
masseødelæggelsesvåben eller fremføringsmidler hertil samt konventionelle våben generelt.
For at implementere de beslutninger om produkter under kontrol, der træffes i de fire
internationale eksportkontrolregimer, opdaterer EU-Kommissionen en kontrolliste ca. en gang
årligt. Kontrollisten er offentliggjort på Erhvervsstyrelsens hjemmeside.
Med lovforslaget foreslås, at der kræves tilladelse til udførsel af dual-use produkter, der er
opført på en kontrolliste tilsvarende som efter EU forordningen. Kontrollisten fastsættes og
opdateres, således at den svarer til EU’s kontrolliste over dual-use produkter. Med
lovforslaget indføres et eksportkontrolsystem, der svarer til EU´s dual-use forordning på de
områder, der er relevante for Grønland.
Med lovforslaget foreslås videre en regulering af udførsel af uran- og thoriumholdige malme,
svarende til den der gælder i lande som USA, Canada og Australien og EU. Efter lovforslaget
kan Erhvervs- og vækstministeren fastsætte bestemmelser om krav om eksporttilladelse ved
fastsatte gennemsnitskoncentrationer af uran og thorium, tilsvarende de bestemmelser om
eksporttilladelser, der gælder i landene USA, Canada og Australien eller i EU. Efter EU
forordningen stilles krav om eksporttilladelser for malm, hvis malmen har et thorium indhold
på 10 pct. eller derover eller et uranindhold på 0,1 pct. eller derover.
2
L 158 - 2015-16 - Bilag 3: Naalakkersuisuts fremsættelse af beslutningsforslag i Inatsisartut om tiltrædelse af lovforslaget
Efter lovforslaget bemyndiges de grønlandske toldmyndigheder til at varetage opgaver med
eksportkontrol og Finansdepartementet bemyndiges af erhvervs- og vækstministeren til at
udpege r de toldsteder, der er ansvarlige for behandlingen af udførselsangivelser for dual-use
produkter.
Forhold til selvstyreloven
Efter selvstyreloven har selvstyret den lovgivende og udøvende magt inden for overtagne
sagsområder. Grønlands Selvstyre overtog råstofområdet med Inatsisartutlov nr. 7. af 7.
december 2009 om mineralske råstoffer og aktiviteter af betydning herfor (råstofloven).
Tilladelser til forundersøgelser, efterforskning og udnyttelse af råstoffer i Grønland udstedes
efter råstofloven. Aktiviteterne vedrørende uran og andre radioaktive stoffer skal foregå i
overensstemmelse med de forpligtelser, der følger af folkeretlige aftaler og andre
internationale regler, som til enhver tid er bindende for Kongeriget Danmark og omfatter
Grønland.
Udnyttelse af uran og andre radioaktive stoffer vil således ske i overensstemmelse med
Kongerigets ikke-spredningsforpligtelser i forhold til sikkerhedskontrol (safeguards),
eksportkontrol, fysisk sikring samt øvrige, relevante internationale forpligtelser.
Fælleserklæringen om eksportkontrol af dual-use produkter udgør det politiske fundament for
fremsættelse af dette lovforslag, efterfølgende administrative forskrifter, der udstedes i
medfør af lovforslaget, samt etablering og implementering af de nødvendige administrative
systemer for et eksportkontrolsystem i Grønland.
Fælleserklæringen om eksportkontrol afspejler den gældende kompetencefordeling mellem
Danmark og Grønland samtidig med, at den beskriver arbejdsdelingen mellem Danmark og
Grønland og de opgaver, der følger af behovet for at varetage rigets forpligtelser vedrørende
eksportkontrol.
Fælleserklæring om eksportkontrol handler om at sikre Kongerigets Danmarks overholdelse
af internationale forpligtelser om eksportkontrol af dual-use produkter.
Med vedtagelse af Lovforslaget kan Danmark og Grønland overholde internationale
forpligtelser med hensyn til at uran fra Grønland udelukkende bruges til fredelige og civile
formål. Lovforslaget med den indgåede samarbejdsaftale og Fælleserklæring bygger bro
mellem grønlandsk kompetence på råstofområdet og retten til udnyttelse af råstoffer efter
selvstyreloven og regeringens kompetence på udenrigs- sikkerheds- og forsvarsområdet.
Økonomiske konsekvenser for selvstyret
3
L 158 - 2015-16 - Bilag 3: Naalakkersuisuts fremsættelse af beslutningsforslag i Inatsisartut om tiltrædelse af lovforslaget
Der forventes ikke øgede udgifter for selvstyret som følge af forslaget. Der forventes alene at
være tale om et beskedent antal ansøgninger årligt og dermed et beskedent træk på selvstyret
administration i forbindelse med ansøgninger og skattestyrelsens kontrol af tilladelser ved
udførsel.
Udgifter direkte forbundet med selvstyrets medvirken til myndighedsbehandling vil være
dækket af adgang til refusion hos rettighedshavere i henhold til tilladelser meddelt efter
råstofloven.
De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Fastsættelsen af det enkelte gebyr for en ansøgning er forbundet med meget stor usikkerhed,
da dette vil afhænge af antallet af eventuelle ansøgninger. Der forventes dog alene at være tale
om et beskedent antal ansøgninger årligt.
Høring
Lovforslaget har i 4 uger været lagt ud på selvstyrets høringsportal og har været sendt i høring
til følgende:
Departementet for Finanser
Formandens Departement
Råstofdepartementet
Udenrigsdirektoratet
Departementet for Sundhed
Grønlandske Advokater
SIK
Grønlands Erhverv
ICC
KANUKOKA
Transparency Grønland
Kommuneqarfik Sermersooq
Kommune Kujalleq
Qeqqata Kommunia
Qaasuitsup Kommunia
Derudover har Erhvervsministeriet haft lovforslaget i en parallel høring hos danske
myndigheder og organisationer.
Høringerne har ikke givet anledning til ændringer.
Indstilling
4
L 158 - 2015-16 - Bilag 3: Naalakkersuisuts fremsættelse af beslutningsforslag i Inatsisartut om tiltrædelse af lovforslaget
Naalakkersuisut skal på denne baggrund indstille, at Grønlands Selvstyre kan tiltræde Forslag
om Lov for Grønland om kontrol med eksport af produkter med dobbelt anvendelse.
5