Til lovforslag nr.
L 158
Folketinget 2015-16
Betænkning afgivet af Grønlandsudvalget den 26. maj 2016
Betænkning
over
Forslag til lov for Grønland om kontrol med eksport af produkter med dobbelt
anvendelse
[af erhvervs- og vækstministeren (Troels Lund Poulsen)]
1. Ændringsforslag
Erhvervs- og vækstministeren har stillet 3 ændringsfor-
slag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 30. marts 2016 og var til 1.
behandling den 19. april 2016. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Grønlandsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og erhvervs- og vækstministeren sendte den
4. februar 2016 dette udkast til udvalget, jf. GRU alm. del –
bilag 34. Den 30. marts 2016 sendte erhvervs- og vækstmi-
nisteren de indkomne høringssvar og et notat herom til ud-
valget.
Tekninsk gennemgang
Erhvervs- og vækstministeren og medarbejdere fra mini-
steriet forestod den 10. maj 2016 en teknisk gennemgang af
lovforslaget over for udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 16 spørgsmål til erhvervs- og vækst-
ministeren og udenrigsministeren til skriftlig besvarelse,
som disse har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af EL og
IA) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede æn-
dringsforslag.
For Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget er
det helt afgørende, at grønlænderne selv tager stilling til,
hvordan de vil bruge deres undergrund. Det er efter SF’s op-
fattelse en helt afgørende hjørnesten i et lands selvbestem-
melse, at man selv har råderet over egne ressourcer og mine-
raler, og hvordan de bruges nu og i fremtiden. Derfor mener
SF også, at man skal rette sig efter det flertal, der nu engang
er i Inatsisartut i forhold til kontrollen af den fredelige ud-
nyttelse og eksport af det nukleare materiale, der brydes fra
Grønlands undergrund.
Det skal samtidig understreges, at SF som parti er mod-
stander af såvel brydning som eksport af nukleart materiale,
både fordi vi er modstandere af den fredelige brug af nukle-
art materiale i atomkraftværker, og ikke mindst fordi vi er
bekymrede for den sikkerhedsrisiko, det nukleare materiale
kan have i forhold til oparbejdning til brug i nukleare våben.
Derfor har vi også sympati for de holdninger, IA har givet
udtryk for i forhold til forslaget i Inatsisartut med hensyn til
brydning og eksport af nukleart materiale.
Der påhviler derfor nu det grønlandske selvstyre og de
danske kontrolmyndigheder et stort ansvar for dels at sikre,
at nukleart materiale både brydes under gyldig hensyntagen
til Grønlands sårbare arktiske miljø, dels at det nukleare ma-
teriale i forbindelse med brydning og eksport ikke ender i de
forkerte hænder.
I den forbindelse vil der fra nu af også påhvile det danske
rigsfællesskab en helt særlig sikkerhedspolitisk rolle som
uraneksporterende område, hvorfor rigsfællesskabet og den
danske regering og Folketing fremadrettet vil have et endnu
større ansvar for at overholde og forbedre internationale reg-
ler og tiltag med hensyn til kontrollen med materialer, der
kan bruges i atomvåben.
Et
mindretal
i udvalget (EL og IA) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme
imod de stillede ændringsforslag.
I § 6 i lovforslaget står klart, at »Erhvervsstyrelsen er
eksportkontrolmyndighed«, mens der i § 7 står, at »Eksport-
AX018895