29. marts 2016
Høringsnotat vedrørende forslag til lov for Grønland om kontrol
med eksport af produkter med dobbelt anvendelse
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at sikre, at Kongeriget Danmark overholder
sine internationale forpligtelser i forbindelse med eksport af produkter
med dobbelt anvendelse, herunder at produkterne ikke anvendes til kriti-
ske formål. Produkter med dobbelt anvendelse (såkaldte dual-use produk-
ter) er produkter med både civil og militær anvendelse.
En arbejdsgruppe bestående af danske og grønlandske myndigheder
(uranarbejdsgruppen) fastslog i sin rapport fra 2013, at der er behov for
lovgivning herom, såfremt Grønland ønsker at udvinde og eksportere
nukleart materiale, herunder uran. Lovforslaget er - sammen med lov-
forslag om sikkerhedskontrol, der fremsættes af udenrigsministeren - den
lovgivningsmæssige opfølgning på uranarbejdsgruppens arbejde fra
dansk side.
Lovforslaget har været sendt i offentlig høring den 4. februar 2016 med
høringsfrist den 2. marts 2016. Forslaget er sendt til i alt 6 grønlandske
myndigheder og 22 organisationer, foreninger, m.v., jf. afsnit 4. Der er
modtaget høringssvar fra 4 af de hørte myndigheder, organisationer, m.v.
På baggrund af den afsluttede høring kan det konkluderes, at der ikke er
udtrykt kritik af lovforslaget.
2. Bemærkninger til lovforslagets konkrete indhold
2.1. Lovforslagets bestemmelser om tilladelseskrav til udførsel af nu-
kleart materiale i form af malm
Dansk Institut for Internationale Studier (DIIS) finder, at det med fordel
kan præciseres, at loven finder anvendelse, uanset om uranmalm og kon-
centrater heraf anvendes til nukleare eller ikke-nukleare formål.
DIIS henviser til, at det er muligt at udvinde små mængder af uran (så-
kaldt nonconventional resources) i forbindelse med anden kommerciel
aktivitet, fx ved udvinding og produktion af fosfat, der anvendes til land-
brugsformål. DIIS henviser endvidere til, at den australske eksportkon-
trollovgivning regulerer malm med et indhold af 0,05 pct. og derover af
uran eller thorium, uanset om den endelige slutbrug af produktet er til
nukleare eller ikke-nukleare formål. På denne baggrund anbefaler DIIS,
at det anføres i lovforslagets § 3, stk. 2, at tilladelseskravet til udførsel af
malm gælder ”uanset
om det er til nuklear eller ikke-nuklear brug”.