Retsudvalget 2015-16
L 156
Offentligt
1634849_0001.png
Civilafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
18. maj 2016
Formueretskontoret
Michelle Grambo Redden
2016-0037-0151
1961099
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 7 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om kreditaftaler (L 156), som Folketingets Retsudvalg har
stillet til justitsministeren den 18. maj 2016.
Søren Pind
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 156 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om kommentar til henvendelse af 4/5-16 fra Ferratum, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 7 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om kreditaftaler (L 156):
”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 4. maj 2016
fra Farratum, jf. L 156 - bilag 6.”
Svar:
I henvendelsen til Folketingets Retsudvalg af 4. maj 2016 fremsætter Fer-
ratum, som udbyder kviklån på det danske marked, en række kommentarer
til det fremsatte lovforslag.
Ferratum anfører bl.a. at lovforslaget er konkurrenceforvridende, idet den
foreslåede obligatoriske betænkningsperiode ikke finder anvendelse i for-
hold til kreditaftaler, der indgås med et pengeinstitut, og kreditaftaler, der
indgås med betingelse om køb af en vare eller tjenesteydelse.
Ferratum anfører endvidere, at lovforslaget er anakronistisk, og at den ob-
ligatoriske betænkningsperiode vil være en stopklods for digitaliseringen.
Ferratum anfører videre, at den obligatoriske betænkningsperiode vil ind-
skrænke den enkeltes aftalefrihed og ramme socialt skævt. Ferratum be-
mærker hertil, at mange af virksomhedens kunder låner til uforudsete ud-
gifter som regninger eller reparation af vigtigt elektronisk udstyr.
Ferratum anbefaler alternativ regulering i form af en fortrydelsesret for
forbrugeren, adgang til mere data for kreditudbyderne til brug for kredit-
vurdering af forbrugeren samt loft over de samlede omkostninger for et
lån.
Justitsministeriet skal indledningsvis bemærke, at de synspunkter, Ferra-
tum giver udtryk for i henvendelsen af 4. maj 2016 til Retsudvalget, i vidt
omfang svarer til de synspunkter, som fremgår af bl.a. brancheforeningen
Dansk Kredit Råds høringssvar til lovforslaget, jf. L 156 – bilag 1. Flere af
de anførte synspunkter, svarer endvidere til de synspunkter, der fremgår i
materialet fra 4finances foretræde for Folketingets Retsudvalg den 21.
april 2016, og som er kommenteret i justitsministerens besvarelse af 28.
april 2016 af spørgsmål nr. 2 vedrørende lovforslaget.
For så vidt angår afgrænsningen af anvendelsesområdet for den obligatori-
ske betænkningsperiode skal Justitsministeriet bemærke, at der med lov-
forslaget lægges op til at styrke forbrugerbeskyttelsen i forhold til en spe-
2
L 156 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om kommentar til henvendelse af 4/5-16 fra Ferratum, til justitsministeren
cifik lånetype, fordi Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens undersøgelse af
kviklånsmarkedet har påvist et behov for, at forbrugeren i forhold til denne
type lån i højere grad gives mulighed for at genoverveje lånet og sit låne-
behov.
Kortfristede forbrugslån adskiller sig fra andre typer af kreditaftaler der-
ved, at hele kreditbeløbet og alle kreditomkostningerne skal betales tilbage
inden for ganske kort tid efter lånets optagelse. Visse kreditprodukter, der
tilbydes af et pengeinstitut, kan have tilsvarende karakteristika, men da
forretningsmodellen for de to kreditudbydere er meget forskellig, og da et
pengeinstitut typisk vil have en bedre viden om den enkelte forbrugers pri-
vatøkonomi, er disse kreditprodukter ikke forbundet med de samme risici
for forbrugeren. Der henvises i øvrigt til afsnit 2.4 i den kommenterede hø-
ringsoversigt og afsnit 3.1.2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
For så vidt angår det anførte om, at lovforslaget vil udgøre en stopklods for
digitaliseringen og et indgreb i aftalefriheden, skal Justitsministeriet be-
mærke, at alle forbrugere fortsat vil have mulighed for – efter udløbet af
betænkningsperioden – at acceptere et tilbud om kortfristet forbrugslån.
Den obligatoriske betænkningsperiode sikrer derved en reel beskyttelse af
forbrugeren, uden at adgangen til at indgå aftaler om kortfristede forbrugs-
lån begrænses unødigt. Der henvises i øvrigt til justitsministerens besvarel-
se af 28. april 2016 af spørgsmål nr. 2 vedrørende lovforslaget og til afsnit
2.1 i den kommenterede høringsoversigt.
For så vidt angår anbefalingen om alternativ regulering skal Justitsministe-
riet bemærke, at en styrkelse af kreditgivernes mulighed for at foretage
kreditvurdering og indførelse af en 48 timers fortrydelsesret ikke vurderes
at være tilstrækkeligt til at løse problemet med, at for mange forbrugere
optager kortfristede forbrugslån, som de ikke kan betale tilbage rettidigt.
Det bemærkes, at kreditaftaleloven allerede i dag indeholder regler om
kreditgivers pligt til at foretage kreditværdighedsvurdering og om forbru-
gerens fortrydelsesret. Der henvises i øvrigt til justitsministerens besvarel-
se af 28. april 2016 af spørgsmål nr. 2 vedrørende lovforslaget og til afsnit
2.5 i den kommenterede høringsoversigt.
Endelig skal Justitsministeriet for så vidt angår anbefalingen om at indføre
et omkostningsloft bemærke, at det fremgår af Konkurrence- og Forbru-
gerstyrelsens rapport om markedet for kviklån fra maj 2015, side 26, at det
er Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vurdering, at det på nuværende
tidspunkt vil være forhastet at indføre et omkostningsloft, og at andre tiltag
3
L 156 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om kommentar til henvendelse af 4/5-16 fra Ferratum, til justitsministeren
mere effektivt vil adressere de problemer, der er identificeret på markedet
for kviklån. Der henvises i øvrigt til afsnit 2.9 i den kommenterede hø-
ringsoversigt.
4