Retsudvalget 2015-16
L 156 Bilag 9
Offentligt
1636075_0001.png
Til lovforslag nr.
L 156
Folketinget 2015-16
Betænkning afgivet af Retsudvalget den 19. maj 2016
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om kreditaftaler
Obligatorisk betænkningsperiode ved indgåelse af aftaler om kortfristede forbrugslån
[af justitsministeren (Søren Pind)]
1. Ændringsforslag
Justitsministeren har stillet 6 ændringsforslag til lovfor-
slaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 30. marts 2016 og var til 1.
behandling den 14. april 2016. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og justitsministeren sendte den 11. februar
2016 dette udkast til udvalget, jf. REU alm. del – 170. Den
30. marts 2016 sendte justitsministeren de indkomne hø-
ringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra Ferratum og 4finance.
Justitsministeren har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser til udvalget.
Deputationer
Endvidere har Ferratum og 4finance mundtligt over for
udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 8 spørgsmål til justitsministeren til
skriftlig besvarelse, hvoraf ministeren har besvaret spørgs-
mål nr. 1-7. Spørgsmål nr. 8 forventes besvaret inden 2. be-
handling.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (S, DF, V, EL, ALT, RV og SF) ind-
stiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændrings-
forslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget så gerne, at lovfor-
slaget var mere vidtgående, og håber, at lovforslaget bliver
første skridt på vej mod et decideret forbud mod visse lånty-
per med særlig høje renter og omkostninger som foreslået af
f.eks. Forbrugerrådet Tænk.
Alternativets medlem af udvalget påpeger, at en undersø-
gelse af kviklånsmarkedet viser, at mange forbrugere havner
i økonomiske vanskeligheder, fordi de er blevet fristet af et
hurtigt lån, som kreditgiveren, udbetaler meget kort tid efter
at borgeren har ansøgt ved hjælp af en simpel formular via
internettet eller sms. Alternativet støtter regeringens ambi-
tion om at beskytte forbrugerne. Alternativet er imidlertid
også opmærksom på de aftaleretlige problemstillinger, som
lovforslaget ifølge enkelte af høringssvarene påpeger. For-
slaget divergerer på visse områder fra den aftaleretlige tradi-
tion. Alternativet er dog som nævnt på linje med bl.a. For-
brugerrådet Tænk i opfattelsen af, at der er tale om et vigtigt
tiltag for at yde større beskyttelse til forbrugerne. Alternati-
vet stemmer for lovforslaget som et vigtigt skridt på vejen,
men ønsker på sigt, at de såkaldte »kviklån« fuldstændig
forbydes.
Et
mindretal
i udvalget (LA og KF) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (IA) vil ved 3. behandling
stemme hverken for eller imod lovforslaget.
Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på tidspunk-
tet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at
komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænk-
ningen.
AX018785
L 156 - 2015-16 - Bilag 9: Betænkning afgivet 19/5-16
1636075_0002.png
2
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Af
justitsministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med und-
tagelse af IA):
Til § 2
1)
I
stk. 1
ændres »1. juli 2016« til: »1. januar 2017«.
[Udskydelse af lovens ikrafttræden]
Til bilag 1
2)
I den foreslåede affattelse af
bilag 4
ændres i
afsnit 4,
nr. 8,
»litra g), i), j), k), l) og m)« til: »nr. 7 og 9-13«.
[Lovteknisk justering]
Til bilag 2
3)
I den foreslåede affattelse af
bilag 5
ændres i
del A, af-
snit 11,
»(Hvis relevant) De« til: »(Hvis relevant) Du«, »De-
res« ændres to steder til: »din«, »De« ændres fire steder til:
»du«, »Dem« ændres til: »dig«, og »Deres øvrige« ændres
til: »dine øvrige«.
[Sproglig korrektion]
4)
I den foreslåede affattelse af
bilag 5
ændres i
del B, af-
snit 4, nr. 3,
»bilag I, del II« til: »bilag 4, afsnit 4«.
[Lovteknisk justering]
5)
I den foreslåede affattelse af
bilag 5, del B, afsnit 7, nr.
1,
udgår »Medlemslandene kan træffe afgørelse om, at den
illustrative amortiseringstabel er obligatorisk i andre tilfæl-
de.«
[Lovteknisk justering]
6)
I den foreslåede affattelse af
bilag 5, del B, afsnit 7,
ud-
går
nr. 2.
Nr. 3-5 bliver herefter nr. 2-4.
[Lovteknisk justering]
Bemærkninger
Til nr. 1
For at sikre de berørte virksomheder den fornødne tid til
at indrette sig efter de foreslåede nye regler ændres ikraft-
trædelsestidspunktet fra den 1. juli 2016 til den 1. januar
2017.
Til nr. 2
Der er tale om en lovteknisk justering, således at der hen-
vises til de relevante numre i bilag 4, afsnit 4, i stedet for at
henvise til det pågældende sted i bilag I til direktiv
2014/17/EU af 4. februar 2014 om forbrugerkreditaftaler i
forbindelse med fast ejendom til beboelse og om ændring af
direktiv 2008/48/EF og 2013/36/EU og forordning (EU) nr.
1093/2010 (boligkreditdirektivet). Der er ikke tilsigtet no-
gen materiel ændring i forhold til det fremsatte lovforslag
Til nr. 3
Der er tale om en sproglig korrektion, således at »De«,
»Deres« og »Dem« i afsnittet ændres til henholdsvis »Du«,
»du«, »din«, »dine« og »dig« i overensstemmelse med
sprogbrugen i ESIS i øvrigt.
Til nr. 4
Der er tale om en lovteknisk justering, således at der hen-
vises til de relevante numre i bilag 4, afsnit 4, i stedet for at
henvise til det pågældende sted i bilag I til boligkreditdirek-
tivet. Der er ikke tilsigtet nogen materiel ændring i forhold
til det fremsatte lovforslag.
Til nr. 5
Der er tale om en lovteknisk justering, hvorved en sæt-
ning udgår, idet denne sætning ikke tidligere har været en
del af ESIS, og der ikke med lovforslaget er tilsigtet nogen
materiel ændring heraf.
Til nr. 6
Der er tale om en lovteknisk justering, hvorved nr. 2 i af-
snit 7 udgår, idet denne sætning ikke tidligere har været en
del af ESIS og der ikke med lovforslaget er tilsigtet nogen
materiel ændring heraf.
Peter Skaarup (DF)
fmd.
Peter Kofod Poulsen (DF) Susanne Eilersen (DF) Hans Kristian Skibby (DF)
Martin Henriksen (DF) Tilde Bork (DF) Preben Bang Henriksen (V) Jan E. Jørgensen (V) Britt Bager (V)
Jakob Engel-Schmidt (V) Carl Holst (V) Michael Aastrup Jensen (V) Henrik Dahl (LA) Simon Emil Ammitzbøll (LA)
Søren Pape Poulsen (KF) Benny Engelbrecht (S) Kaare Dybvad (S) Troels Ravn (S) Mogens Jensen (S)
nfmd.
Rasmus Prehn (S) Trine Bramsen (S) Pernille Skipper (EL) Henning Hyllested (EL) Rasmus Nordqvist (ALT)
Sofie Carsten Nielsen (RV) Zenia Stampe (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Jesper Petersen (S) Aaja Chemnitz Larsen (IA)
L 156 - 2015-16 - Bilag 9: Betænkning afgivet 19/5-16
1636075_0003.png
3
Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1
L 156 - 2015-16 - Bilag 9: Betænkning afgivet 19/5-16
1636075_0004.png
4
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 156
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
7
Titel
Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
Udkast til tidsplan
Materiale fra 4finances foretræde den 21/4-16
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Ændringsforslag fra justitsministeren
Henvendelse af 4/5-16 fra Ferratum
Revideret tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 156
Spm.nr.
1
2
3
Titel
Spm. om, hvilke befolkningsgrupper der primært optager de såkaldte
»kviklån«, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til materialet fra 4finances foretræde den
21/4-16, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om de virksomheder, der indgik i Konkurrence- og Forbruger-
styrelsens analyse af kviklånsmarkedet fra 2014, efterfølgende er er-
klæret konkurs, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor der før fremsættelsen af lovforslaget ikke er foreta-
get en bredere undersøgelse, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om, hvilke overvejelser der har været om lovens ikrafttrædelses-
tidspunkt, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, at fire ud af de seks virksomheder, som Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen baserede sin analyse på, har stoppet deres udlån-
svirksomhed i Danmark, til justitsministeren, og ministerens svar her-
Spm. om kommentar til materiale fra Ferratum, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor definitionen af kortfristet forbrugslån kun omfatter
lån med en løbetid på maksimalt 3 måneder, til justitsministeren
4
5
6
7
8