Til lovforslag nr.
L 156
Folketinget 2015-16
Betænkning afgivet af Retsudvalget den 19. maj 2016
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om kreditaftaler
Obligatorisk betænkningsperiode ved indgåelse af aftaler om kortfristede forbrugslån
[af justitsministeren (Søren Pind)]
1. Ændringsforslag
Justitsministeren har stillet 6 ændringsforslag til lovfor-
slaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 30. marts 2016 og var til 1.
behandling den 14. april 2016. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og justitsministeren sendte den 11. februar
2016 dette udkast til udvalget, jf. REU alm. del – 170. Den
30. marts 2016 sendte justitsministeren de indkomne hø-
ringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra Ferratum og 4finance.
Justitsministeren har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser til udvalget.
Deputationer
Endvidere har Ferratum og 4finance mundtligt over for
udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 8 spørgsmål til justitsministeren til
skriftlig besvarelse, hvoraf ministeren har besvaret spørgs-
mål nr. 1-7. Spørgsmål nr. 8 forventes besvaret inden 2. be-
handling.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (S, DF, V, EL, ALT, RV og SF) ind-
stiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændrings-
forslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget så gerne, at lovfor-
slaget var mere vidtgående, og håber, at lovforslaget bliver
første skridt på vej mod et decideret forbud mod visse lånty-
per med særlig høje renter og omkostninger som foreslået af
f.eks. Forbrugerrådet Tænk.
Alternativets medlem af udvalget påpeger, at en undersø-
gelse af kviklånsmarkedet viser, at mange forbrugere havner
i økonomiske vanskeligheder, fordi de er blevet fristet af et
hurtigt lån, som kreditgiveren, udbetaler meget kort tid efter
at borgeren har ansøgt ved hjælp af en simpel formular via
internettet eller sms. Alternativet støtter regeringens ambi-
tion om at beskytte forbrugerne. Alternativet er imidlertid
også opmærksom på de aftaleretlige problemstillinger, som
lovforslaget ifølge enkelte af høringssvarene påpeger. For-
slaget divergerer på visse områder fra den aftaleretlige tradi-
tion. Alternativet er dog som nævnt på linje med bl.a. For-
brugerrådet Tænk i opfattelsen af, at der er tale om et vigtigt
tiltag for at yde større beskyttelse til forbrugerne. Alternati-
vet stemmer for lovforslaget som et vigtigt skridt på vejen,
men ønsker på sigt, at de såkaldte »kviklån« fuldstændig
forbydes.
Et
mindretal
i udvalget (LA og KF) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (IA) vil ved 3. behandling
stemme hverken for eller imod lovforslaget.
Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på tidspunk-
tet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at
komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænk-
ningen.
AX018785