Retsudvalget 2015-16
L 156 Bilag 3
Offentligt
1624229_0001.png
Indsigt fra markedslederen af
kortfristede lån
Medlem af
21. April 2016
0
L 156 - 2015-16 - Bilag 3: Materiale fra 4finances foretræde den 21. april 2016
1624229_0002.png
Markedsoverblik*
~150
milliarder
kr.
Tilbagebetalings
periode
i hænderne hos danskerne lige
nu
~150
millioner
kr.
i hænderne hos danskerne lige
nu
~80% markedsandel
Uanset lånebeløb / låneperiode er
låneudstedelsesprocessen så hurtig som muligt da
dette er noget de danske forbrugere anno 2016
forventer
Lånebeløb
*Opgjort
ved lånebalance og baseret på data fra årsrapporter og
http://www.finansraadet.dk/Media/dokumenter/politik/analyser/l%C3%A5n_til_forbrug_21-12-2007%20%28pdf%29.pdf
s. 6 nederste afsnit
Størrelsen for markedet for forbrugslån er komplekst at opgøre, og estimatet er undervurderet
De lån der optages online har 14-dages fortrydelsesret
1
L 156 - 2015-16 - Bilag 3: Materiale fra 4finances foretræde den 21. april 2016
1624229_0003.png
VIVUS.DK™ fakta
300.000 lån udstedt siden april 2012. 35.000 lån aktive lige nu.
125.000 brugere
Gennemsnitskunden er 35 år og låner 3.500 kr.
Låneansøgninger behandles digitalt omgående
-
-
-
-
udbetales inden for 30 min. på hverdage mellem 8-18
Første lån, 20 - 22 år: 2.000 kr.
Første lån, 23 - 80 år: 4.000 kr.
Ingen udlån til personer under 20 år
Andelen af misligholdte lån, 2012-2015,
VIVUS.DK (4finance ApS)
16,44%
13,50%
7,83%
7,30%
Tilbyder lån på 100 – 10.000 kr. i 1 – 30 dage
Cirka 1/3 af nye låneansøgere afvises af kreditvurderingen, som
forbedres løbende
Fald i misligholdelsen fra ca. 16 % i 2012 til ca. 7 % i 2015 (se
figur til højre)
Høj kundetilfredshed (NPS 46 og Trustpilot 9,4/10,0)
År 2012
År 2013
År 2014
- Scoring tilføjet
- KreditStatus
implementeret
År 2015
- KreditStatus i
kreditvurdering
(2016)
- Forventet
mislighold: 5,00%
- Kreditpolitik som
eneste værktøj
2
L 156 - 2015-16 - Bilag 3: Materiale fra 4finances foretræde den 21. april 2016
1624229_0004.png
Kommentarer til L156
Forslaget tager afsæt i myter og upræcise tal
Reelt fratages forbrugeren en adgang til hans/hendes måske eneste akutte
kreditmulighed
Et hårdt indgreb i forbrugerens ret til at træffe egne valg
Ingen andre EU-lande har lavet samme indgreb
Konkurrencen og innovation på lånemarkedet mindskes til forbrugerens ulempe
Uden reel effekt for de overgældssatte
-
-
Fortsat adgang til ”impulsiv” låntagning (også af meget store beløb)
Ved mislighold er bankers og andre långiveres kreditomkostninger stærkt økonomisk
bebyrdende – lånebeløbet er det afgørende
Det afgørende for mislighold er kreditvurderingen, ikke betænkningsperioden
3
L 156 - 2015-16 - Bilag 3: Materiale fra 4finances foretræde den 21. april 2016
1624229_0005.png
Alternative forslag med
effekt
Gøre det lovpligtigt for lånevirksomheder at benytte verificeret indkomst eller
gældsdata til kreditvurdering af nye kunder
Give danskerne mulighed for frivilligt at blive registreret hos kreditburreauerne (fx
Experian RKI / kreditspærring)
Give lånevirksomheder adgang til fx ROFUS* og insolvensregistret
Indføre 48 timers gratis fortrydelse for ansøgere af fritstående usikrede lån samt
gøre det lovpligtigt at informere kunden om fortrydelsesmuligheden mindst én gang
inden for de 48 timer
*ROFUS = Register Over Frivilligt Udelukkede Spillere (ROFUS) er et register over alle spillere i Danmark, der frivilligt har ønsket at udelukke sig midlertidigt eller endeligt fra at kunne spille
onlinespil i Danmark. Registret administreres af Spillemyndigheden.
4
L 156 - 2015-16 - Bilag 3: Materiale fra 4finances foretræde den 21. april 2016
1624229_0006.png
Ikrafttræden
Umuligt at nå implementering inden 1. juli 2016.
-
IT ressourcer i denne skala skal planlægges mindst 6 mdr. inden
Ikrafttrædelsesdatoen bør ændres til 1. januar 2017.
5
L 156 - 2015-16 - Bilag 3: Materiale fra 4finances foretræde den 21. april 2016
1624229_0007.png
Tak for opmærksomheden!
6
L 156 - 2015-16 - Bilag 3: Materiale fra 4finances foretræde den 21. april 2016
1624229_0008.png
Myte: Kortfristede lån optages af i diskotekskøen og
af fulde mennesker
Ikke korrekt.
De fleste lån optages i
dagtimerne og mere end
80% i hverdagene.
Forbrugerne har under alle
omstændigheder 14-dages
fortrydelsesret.
I 2015 fortrød 0,51% af
kunderne hos VIVUS.dk
deres lån (599 lån)
Diskotekstimerne
7
L 156 - 2015-16 - Bilag 3: Materiale fra 4finances foretræde den 21. april 2016
1624229_0009.png
Myte: Det er kviklån, der er skyld i overgældsætning
Ikke korrekt, jf. figur til højre. Figuren
sammenligner konsekvens ved mislighold på
kortfristet lån på 3.500 kr. (gnms. beløb) med et
forbrugslån på 50.000 kr.
Kundens udestående vokser naturligvis ved
mislighold, men de oplysninger, der ofte bliver
nævnt i medier er langt fra virkeligheden.
Effekt af misligholdt kortfristet lån vs.
forbrugslån – hvad koster det kunden?
(mislighold efter 30 dage, og efterfølgende intern inkasso)
DKK 60.000
Påvirkes af 48-timers
betænkningstid
Omkostning for
kunden efter ét
års mislighold -
forbrugslån
Omkostning for
kunden efter ét
års mislighold. –
kortfristet lån
DKK 50.000
DKK 40.000
DKK 30.000
DKK 21.994
DKK 20.000
a)
b)
I beregningen er der ikke inkluderet inkassoomkostninger, som vil være større jo højere
lånebeløbet er.
Hvis lånet udstedes med variabel rente, har udlånsvirksomheden ret til at ændre renten med
én måneds varsel (denne mulighed gælder ikke kortfristede lånevirksomheder, der ikke
anvender variable renter)
DKK 10.000
DKK 1.841
DKK -
VIVUS.DK
LånLet.dk
Meromkostning ved mislighold (over 12 mdr.)
Datakilde: Firmaernes hjemmeside d. 19/2 2016
8
L 156 - 2015-16 - Bilag 3: Materiale fra 4finances foretræde den 21. april 2016
1624229_0010.png
Faktafejl ifm. L156 (s. 1 / 6)
S. 18 - Indledning:
”… for mange viser lånet sig at være sværere at betale
tilbage end forventet, bl.a. fordi lånet har en meget kort løbetid”
Jf. Forbrugerombudsmandens årlige markedsanalyse for kortfristede weblån faldt andelen af dårlige betalere fra 2013 til
2014 fra 18,75% til 10,35%. Denne udvikling, der er udtryk for en modning af markedet og en styrket kreditvurdering,
burde have været nævnt for at give et mere korrekt billede af udviklingstendensen.
Det er ikke godtgjort, at kortfristede lån skulle være sværere at betale tilbage end andre usikrede lån. Desuden er
selskaberne, der udbyder kortfristede lån, unge udlånsselskaber, som nu er ved at have opbygget tilstrækkelig erfaring
med kreditvurdering af deres kunder, hvilket kan forklare den faldende misligholdelse.
S.18 - Indledning:
”Dette gælder dog ikke kreditaftaler, der indgås med et
pengeinstitut”
Det er i tidligere rapporter blevet understreget af Konkurrencestyrelsen*, at konkurrencen blandt pengeinstitutterne er
”utilstrækkelig”,.
Grundet ovenstående er det mærkværdigt at give ‘de nye spillere på markedet’, som har innoveret og udviklet et nyt
produkt dårligere vilkår end de allerede etablerede på markedet. Der er intet til hinder for, at priserne på kortfristede lån
vil kunne matche kassekreditter og overtræk, eller at virksomhederne bag kortfristede lån med tiden vil kunne levere
stadigt bedre produkter til forbrugerne end de eksisterende spillere.
*Konkurrenceredegørelsen, 2007
9
L 156 - 2015-16 - Bilag 3: Materiale fra 4finances foretræde den 21. april 2016
1624229_0011.png
Faktafejl ifm. L156 (s. 2 / 6)
S. 19 - Baggrund:
”… og ca. 18 pct. af de oprettede lån blev sendt til
inkasso”
Dette er upræcist. De virksomheder, der indberettede oplysninger, havde noteret at 18% af lånene var misligholdt. Der
var på dette tidspunkt ikke en entydig definition på et misligholdt lån fra Forbrugerombudsmandens side, og der var
derfor rod i indberetningerne. Definitionen af et misligholdt lån er efterfølgende blevet defineret af FOM som et lån, der er
mere end 90 dage forsinket efter forfaldsdagen. Ændringen trådte i kraft fra 1. kvartal 2014.
Desuden er forbedringen fra 2013 til 2014, hvor andelen af misligholdte lån faldt til 10,35% helt udeladt af lovforslaget.
Der er desuden ikke sammelignet med lignende produkter.
S. 19 - Baggrund:
”… blandt de forbrugere, der havde optaget mindre
forbrugslån på under 12.000 kr., viste, at næsten 40 pct. af forbrugerne
oplevede, at de samlede kreditomkostninger ved lånet var højere, end de
forventede, da de optog lånet”
Denne undersøgelse er upræcis. På tidspunktet for undersøgelsen kunne man maksimalt optage kortfristede lån på
7.000 kr. Dvs. at en overvældende andel af besvarelserne har været kunder, der har haft ‘normale’ forbrugslån – dette
marked er ca. 1.000 gange større end markedet for kortfristede forbrugslån. Man kan derfor ikke slutte af undersøgelsen,
at det er for kortfristede forbrugslån, at 40 pct. af forbrugerne har oplevet kreditomkostningerne højere end forventet.
10
L 156 - 2015-16 - Bilag 3: Materiale fra 4finances foretræde den 21. april 2016
1624229_0012.png
Faktafejl ifm. L156 (s. 3 / 6)
S. 19 - Obligatorisk betænkningsperiode:
”Undersøgelsen viste også, at
mange af de forbrugere, der havde optaget mindre forbrugslån,
efterfølgende fortrød at have optaget lånet”
Som nævnt ovenfor afgrænsede den undersøgelse, hvortil der refereres, sig ikke til kortfristede forbrugslån. Derfor
kan de ‘mange der fortryder’, altså ikke sættes i sammenhæng med oplevelsen af at tage et kortfristet lån.
Interne data fra VIVUS.DK viser, at blot 0,51% af lånene der blev udstedt i 2015 udnyttede den eksisterende
fortrydelsesret (14-dage)
S. 20 - Obligatorisk betænkningsperiode:
”En sådan betænkningsperiode
sikrer en reel beskyttelse af forbrugeren, uden at adgangen til at indgå
aftaler om kortfristede forbrugslån begrænses unødigt”
Forbrugeren vil stadig impulsivt kunne låne fx 50.000 kr., hvilket ved mislighold har langt større privatøkonomiske
konsekvenser end et kortfristet forbrugslån. Pengeinstitutterne (fx medlemmer af BEC) er senest kommet med en
løsning ”Lån on the fly”*, som Arbejdernes Landsbank nu tilbyder deres kunder. Her kan man låne op til 50.000 kr. 24
timer i døgnet årets 365 dage. Desuden eksisterer kreditkort, varelån, etc. forsat, og disse kan optages impulsivt med
potentielt langt større privatøkonomiske konsekvenser end de kortfristede forbrugslån
‘Lån on the Fly udbetales desuden om natten og på alle tidspunkter i weekenderne
http://www.bec.dk/bec/presse/nyheder/nye-loesninger-laan-on-the-fly-og-ydelsesfri-periode.aspx?PID=4143&M=NewsV2&Action=1
http://www.mx.dk/penge_erhverv/nyheder/story/17355036
11
L 156 - 2015-16 - Bilag 3: Materiale fra 4finances foretræde den 21. april 2016
1624229_0013.png
Faktafejl ifm. L156 (s. 4 / 6)
S. 20 - Afgrænsning af kortfristede lån:
”Hvis forbrugeren ikke har
mulighed for at overholde denne tilbagebetalingsfrist, tilbyder kreditgiverne
i et vist omfang at forlænge lånets løbetid eller indgå en afdragsordning.
Dette er imidlertid forbundet med gebyrer og yderligere renter, hvilket øger
de samlede omkostninger ved lånet væsentligt.
Forlængelsen tilbydes som en enkel og smidig service, som vi oplever, at kunderne sætter pris på. Det koster det
samme som at betale lånet tilbage og låne igen i 30 dage.
En afdragsordning er ikke forbundet med væsentlige omkostninger, og den største omkostning er kreditrenterne på
37% p.a. Kreditomkostningerne kommer i øvrigt aldrig i nærheden af den meget høje ÅOP, som vi er pligtige at
oplyse efter loven.
S. 20 - Afgrænsning af kortfristede lån:
”Hvis en forbruger ikke kan
foretage tilbagebetaling i overensstemmelse med vilkårene for lånet, vil
der endvidere blive pålagt en række gebyrer og morarenter”
At der pålægges gebyrer og renter er helt normal dansk praksis og er ikke anderledes, end hvis man ikke betaler sin
el-regning, mobilregning etc. VIVUS.DK tilskriver tre rykkere á 100 kr. og morarenter på højest 37% p.a.
12
L 156 - 2015-16 - Bilag 3: Materiale fra 4finances foretræde den 21. april 2016
1624229_0014.png
Faktafejl ifm. L156 (s. 5 / 6)
S. 20 – Afgrænsning af kortfristede forbrugslån:
”Disse kredittyper
[kreditaftaler indgået med et pengeinstitut] vil typisk ikke være forbundet
med de samme risici som andre kortfristede forbrugslån, idet der er tale
om finansielle produkter, som et pengeinstitut tilbyder på baggrund af
deres kendskab til den enkelte forbruger og dennes privatøkonomi.”
Her antages det, at udbyderne af de kortfristede lån ikke har kendskab til den enkelte forbruger og dennes
privatøkonomi. 4finance oplever med sin scoring af låneansøgerne at være blevet lige så god til kreditvurdering som
pengeinstitutterne. Denne udvikling vil blive styrket, hvis långivere gives adgang til Kreditstatus, eSKAT og andre
registre.
I forhold til konsekvenser ved mislighold, så har pengeinstitutterne større mulighed for at påføre forbrugeren
signifikante privatøkonomiske konsekvenser, fx da renten er variabel og kan korrigeres med risiko.
13
L 156 - 2015-16 - Bilag 3: Materiale fra 4finances foretræde den 21. april 2016
1624229_0015.png
Faktafejl ifm. L156 (s. 6 / 6)
S. 20 - Obligatorisk betænkningsperiode:
”For at sikre at forbrugeren får
den fornødne ro til at overveje tilbuddet, må kreditgiveren ikke – hverken
før eller efter betænkningsperiodens udløb – rette henvendelse til
forbrugeren med henblik på at opnå forbrugerens accept af tilbuddet.”
Dette er teknisk vanskeligt, for hvornår udløber låneansøgningen? Hvad hvis kunden vender tilbage et halvt år senere
og vil låne? Kan kunden så låne med det samme – altså uden betænkning, fordi betænkningen allerede er givet?
Det antages, at der i dette tilfælde vil opstå øgede omkostninger for at servicere utilfredse kunder, hvilket vil øge
priserne på markedet.
14