Grønlandsudvalget 2015-16
L 155
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIET
Dato 19. 05. 2016
Spørgsmål fra Grønlandsudvalget til
udenrigsministeren af 12. maj 2016.
GRU L 155 spørgsmål 11 stillet af Karsten
Hønge (SF).
GRU L 155 spørgsmål 11:
Er regeringen enig i, at håndteringen af yellowcake og dermed første delen af
brændselscyklussen for uran, er det mindst regulerede og derfor det område, hvor der er brug
for øget fokus?
Svar:
Det har været væsentligt for udarbejdelsen af lovgivningen, at Kongeriget Danmark skal følge
højeste internationale standarder for kontrol med uran udvundet i Grønland. Dette gør sig også
gældende for den første del af den nukleare brændselscyklus. Med den foreslåede regulering i L
155 og L 158 vil der gælde skrappe krav til sikkerhedskontrol og eksportkontrol for nukleart
materiale, herunder udvundet malm og produktion af uranmalmkoncentrat (yellowcake).
Uranmalmkoncentrat er omfattet af eksportkontrol idet uranmalmkoncentrat er opført på EU’s
dual-use kontrolliste, som i medfør af L 158 vil komme til at gælde for Grønland. Hertil
kommer, at L 158 følger praksis i uranproducerende lande som USA, Canada og Australien,
hvor også malm, der indeholder visse koncentrationer af uran eller thorium, er omfattet af
eksportkontrol, selvom malmen ikke er omfattet af eksportkontrollisterne over nukleart
materiale fra eksportkontrolregimet Nuclear Suppliers Group, og dermed EU's kontrolliste for
dual-use produkter underlagt eksportkontrol.
Hertil kommer, at L 155 svarer til relevante dele af Det Europæiske Atomenergifællesskabs
(Euratom) forordning om anvendelse af sikkerhedskontrol. Euratom stiller også skrappe krav
til sikkerhedskontrolsystemet for malmudnyttelse og produktion af uranmalmkoncentrat,
selvom malmen ikke, og uranmalmkoncentratet som udgangspunkt ikke, er omfattet af de fulde
IAEA sikkerhedskontrolforpligtelser. For en uddybning af Kongeriget Danmarks IAEA
sikkerhedskontrolforpligtelser henvises til bemærkningerne i L 155.