Til lovforslag nr.
L 155
Folketinget 2015-16
Betænkning afgivet af Grønlandsudvalget den 26. maj 2016
Betænkning
over
Forslag til lov for Grønland om kontrol med den fredelige udnyttelse af
nukleart materiale
[af udenrigsministeren (Kristian Jensen)]
1. Ændringsforslag
Udenrigsministeren har stillet 11 ændringsforslag til lov-
forslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 30. marts 2016 og var til 1.
behandling den 19. april 2016. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og udenrigsministeren sendte den 4. februar
2016 dette udkast til udvalget, jf. GRU alm. del – bilag 35.
Den 30. marts 2016 sendte udenrigsministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 16 spørgsmål til udenrigsministeren
til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse EL og IA)
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede æn-
dringsforslag.
For Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget er
det helt afgørende, at grønlænderne selv tager stilling til,
hvordan de vil bruge deres undergrund. Det er efter SF’s op-
fattelse en helt afgørende hjørnesten i et lands selvbestem-
melse, at man selv har råderet over egne ressourcer og mine-
raler, og hvordan de bruges nu og i fremtiden. Derfor mener
SF også, at man skal rette sig efter det flertal, der nu engang
er i Inatsisartut i forhold til kontrollen af den fredelige ud-
nyttelse og eksport af det nukleare materiale, der brydes fra
Grønlands undergrund.
Det skal samtidig understreges, at SF som parti er mod-
stander af både brydning og eksport af nukleart materiale,
både fordi vi er modstandere af den fredelige brug af nukle-
art materiale i atomkraftværker, og sidst, men ikke mindst,
er vi bekymrede for den sikkerhedsrisiko, det nukleare ma-
teriale kan have i forhold til oparbejdning til brug i nukleare
våben. Derfor har vi også sympati for de holdninger, IA har
har givet udtryk for i forhold til forslaget i Inatsisartut med
hensyn til brydning og eksport af nukleart materiale.
Der påhviler derfor nu det grønlandske selvstyre og de
danske kontrolmyndigheder et stort ansvar for dels at sikre,
at nukleart materiale både brydes under gyldig hensyntagen
til Grønlands sårbare arktiske miljø, dels at det nukleare ma-
teriale i forbindelse med brydning og eksport ikke ender i de
forkerte hænder.
I den forbindelse vil der fra nu af også påhvile det danske
rigsfællesskab en helt særlig sikkerhedspolitisk rolle som
uraneksporterende område, hvorfor rigsfællesskabet og den
danske regering og Folketing fremadrettet vil have et endnu
større ansvar for at overholde og forbedre internationale reg-
ler og tiltag med hensyn til kontrollen med materialer, der
kan bruges i atomvåben.
Et
mindretal
i udvalget (EL og IA) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme
imod de stillede ændringsforslag.
Når Enhedslistens og Inuit Ataqatigiits medlemmer af
udvalget indstiller lovforslaget til forkastelse, sker det på
den baggrund, at dette lovforslag er et led i forberedelserne
til arbejdet med uranudvinding i Grønland. Enhedslisten og
Inuit Ataqatigiit er imod, at der udvindes uran og andre ra-
dioaktive mineraler i Grønland. Uran er ikke hvilket som
helst materiale, og derfor handler lovforslaget om grundlæg-
AX018904