Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
L 154 Bilag 7
Offentligt
1634378_0001.png
Til lovforslag nr.
L 154
Folketinget 2015-16
Betænkning afgivet af Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget den 00. maj 2016
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om byfornyelse og udvikling af byer
(Målretning af byfornyelsesinstrumenter til at forbedre boliger og igangsætte udvikling af byer uden for vækstområder)
[af udlændinge-, integrations- og boligministeren (Inger Støjberg)]
1. Ændringsforslag
Udlændinge-, integrations- og boligministeren har stillet
4 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 30. marts 2016 og var til 1.
behandling den 14. april 2016. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Udlændinge-, Integrations-
og Boligudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og udlændinge-, integrations- og boligmini-
steren sendte den 3. marts 2016 dette udkast til udvalget, jf.
UUi alm. del – bilag 108. Udlændinge-, integrations- og bo-
ligministeren sendte den 31. marts 2016 de indkomne hø-
ringssvar og den 7. april 2016 et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 7 spørgsmål til udlændinge-, integra-
tions- og boligministeren til skriftlig besvarelse, som denne
har besvaret. Nogle af udvalget spørgsmål til udlændinge-,
integrations- og boligministeren og dennes svar herpå er op-
trykt som bilag 2 til betænkningen.
3. Indstillinger <og politiske bemærkninger>
[Et
flertal
i udvalget (S, DF, V, ALT, RV og SF) indstil-
ler lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsfor-
slag.
Et
mindretal
i udvalget (LA) indstiller lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet stemmer for de
stillede ændringsforslag. ]
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin
var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræ-
senteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalel-
ser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændrigsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
udlændinge-, integrations- og boligministeren,
tiltrådt af
[udvalget]:
Til § 1
1)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 5, stk. 7,
der bliver stk. 5, ændres »fristerne« til:
»fristen«.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 2]
2)
Efter nr. 10 indsættes som nyt nummer:
»02.
I
§ 19, stk. 2, 2. pkt.,
ændres »§ 8, stk. 2, nr. 1-3 og 5«
til: »§ 8, stk. 2, nr. 1-3, 5 og 6«.«
[Konsekvens af lovforslagets nr. 10]
3)
Efter nr. 12 indsættes som nyt nummer:
DokumentId
Journalnummer
L 154 - 2015-16 - Bilag 7: 2. udkast til betænkning
1634378_0002.png
2
»03.
I
§ 27
ændres: »3-5« til: »3-6«.«
[Konsekvens af lovforslagets nr. 12]
4)
Efter nr. 18 indsættes som nyt nummer:
»04.
I
§ 38 c, stk. 1,
ændres »efter 1. pkt.« til: »efter 2.
pkt.««
[Præcisering af lovforslagets nr. 18]
Bemærkninger
Til nr. 1
§ 5, stk. 7, der bliver stk. 5, vedrører fristen for tilbagebe-
taling af udbetalt refusion efter lovens kapitel 2 om område-
fornyelse.
Bestemmelsen foreslås ændret som en konsekvens af, at
kategorien ældre erhvervs- og havneområder foreslås ophæ-
vet med lovforslagets nr. 1.
Til nr. 2
§ 19, stk. 2, 2. pkt., vedrører refusion til kommunalbesty-
relsens udgifter til bygningsfornyelse af private udlejnings-
boliger.
Bestemmelsen foreslås ændret som en konsekvens af lov-
forslagets nr. 10, hvor det foreslås, at kommunalbestyrelsen
kan give støtte til indretning af byrum.
Til nr. 3
§ 27, vedrører tilskud til støtteberettigede foranstaltnin-
ger.
Bestemmelsen foreslås ændret som en konsekvens af lov-
forslagets nr. 12, hvor det foreslås, at kommunalbestyrelsen
kan give støtte til indretning af byrum.
Til nr. 4
§ 38 c, stk. 1 vedrører støtte til kommunalbestyrelsens
udgifter til indretning af byrum.
Bestemmelsen foreslås præciseret, således at bestemmel-
sen om nedrivning af private erhvervsbygninger ikke finder
anvendelse på bygninger, som er offentligt ejede.
Martin Henriksen (DF)
fmd.
Peter Skaarup (DF) Christian Langballe (DF) Marie Krarup (DF) Peter Kofod Poulsen (DF)
Merete Dea Larsen (DF) Marcus Knuth (V) Britt Bager (V) Preben Bang Henriksen (V) Louise Schack Elholm (V)
Erling Bonnesen (V) Jan E. Jørgensen (V) Simon Emil Ammitzbøll (LA) Ole Birk Olesen (LA) Naser Khader (KF)
Dan Jørgensen (S) Daniel Toft Jakobsen (S) Jan Johansen (S) Karen J. Klint (S) Mattias Tesfaye (S) Yildiz Akdogan (S)
Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Søren Egge Rasmussen (EL) Ulla Sandbæk (ALT) Josephine Fock (ALT) Lotte Rod (RV)
Sofie Carsten Nielsen (RV) Jacob Mark (SF) Karsten Hønge (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1
L 154 - 2015-16 - Bilag 7: 2. udkast til betænkning
1634378_0003.png
3
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 154
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
Titel
Høringssvar, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
Høringsnotat, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Udkast til betænkning
Ændringsforslag, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 154
Spm.nr.
1
2
Titel
Spm. om, hvordan man definerer »provinsbyer«, til udlændinge-, inte-
grations- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om byerne Lyngby, Høje Taastrup, Roskilde, Ishøj, Greve og
Aarhus kan forstås som provinsbyer, til udlændinge-, integrations- og
boligministeren, og ministerens svar herpå
MFU spm. om forslag til, at den særlige vejledningsindsats over for
kommunerne kan videreføres, til udlændinge-, integrations- og bolig-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor mange lejligheder uden eget bad og toilet, der er i de
fem største byer, til udlændinge-, integrations- og boligministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om, hvor mange lejligheder uden bad og toilet, der de seneste 5
år med støtte fra byfornyelsesmidler er blevet renoveret, til udlændin-
ge-, integrations- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor mange millioner kroner der hvert år over de seneste 5
år er blevet brugt til byfornyelse, til udlændinge-, integrations- og bo-
ligministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om følgende kommuner også er dækket af betegnelsen »provins-
byer«: Hvidovre, Rødovre, Brøndby, Vallensbæk, Albertslund, Glo-
strup, Ballerup, Herlev, Gladsaxe og Gentofte, til udlændinge-, inte-
grations- og boligministeren
3
4
5
6
7
L 154 - 2015-16 - Bilag 7: 2. udkast til betænkning
1634378_0004.png
4
Bilag 2
Nogle af udvalgets spørgsmål og udlændinge-, integrations- og boligministeren svar herpå
Spørgsmålene og ministerens svar herpå er er optrykt efter ønske fra Socialdemokratiet
Spørgsmål nr. 1:
Ministeren bedes - på baggrund af ændringen i områdekategoriernes kategori 3, hvor »nedslidte byom-
råder i provinsbyer« indarbejdes - redegøre for, hvordan man definerer »provinsbyer«?
Svar:
Med lovforslaget gives der mulighed for at gennemføre områdefornyelse med statslig støtte i provinsby-
er, som er udfordret af fraflytning, tomme boliger og en ændret befolkningssammensætning mv.
Jeg skal i den forbindelse præcisere, at i lovforslaget forstås en »provinsby« som en større by uden for
hovedstaden.
Baggrunden for at indføre en særlig kategori for provinsbyerne under pres, er et ønske om at bidrage til
at fastholde disse byers attraktivitet for bosætning og private investeringer, og for derigennem også at un-
derstøtte udviklingen af de små og mindre byer samt landdistrikterne. Erfaringen med områdefornyelse
er, at det giver kommunerne et godt redskab til at igangsætte en udvikling og fremme private investerin-
ger i et nedslidt byområde.
Spørgsmål nr. 2:
Ministeren bedes redegøre for, om følgende byer Lyngby, Høje Taastrup, Roskilde, Ishøj, Greve og
Aarhus kan forstås som provinsbyer og dermed med forslaget få mulighed for at få del i de afsatte midler?
Svar:
Jeg skal henvise til mit svar på spørgsmål nr. 1 (L 154), hvoraf det fremgår, at en »provinsby« er en
større by, som ligger uden for hovedstaden. Herudover er det en betingelse, at provinsbyen har over
10.000 indbyggere. Det betyder, at alle de i spørgsmål 2 nævnte byer – Lyngby, Høje Taastrup, Roskilde,
Ishøj, Greve og Århus – er provinsbyer i byfornyelseslovens forstand.
For at en provinsby kan komme i betragtning til støtte efter reglerne om områdefornyelse er det en be-
tingelse, at den er under pres. Det vil bero på en konkret vurdering af kommunens ansøgning, hvor der vil
blive lagt særlig vægt på de regionale og lokale forudsætninger vedrørende den demografiske udvikling,
omfanget af private investeringer og udvikling i beskæftigelse.
Der henvises til bemærkningerne til § 1, nr. 1, i lovforslaget.
Spørgsmål nr. 7:
I forlængelse af svar på spørgsmål 1 og 2 bedes ministeren redegøre for, om følgende kommuner også
er dækket af betegnelsen »provinsbyer«: Hvidovre, Rødovre, Brøndby, Vallensbæk, Albertslund, Glo-
strup, Ballerup, Herlev, Gladsaxe og Gentofte?
Svar:
Jeg skal henvise til mit svar på spørgsmål nr. 1 og 2 (L 154), hvoraf det bl.a. fremgår, at ved en ”pro-
vinsby” i byfornyelseslovens forstand forstås en større by, som ligger uden for hovedstaden.
L 154 - 2015-16 - Bilag 7: 2. udkast til betænkning
1634378_0005.png
5
Baggrunden for, at lovforslaget lægger op til en særlig indsats over for »provinsbyer under pres« er
navnlig, at bymidterne og hovedgaderne er under omdannelse på grund af den generelle centraliserings-
tendens og strukturændringen i detailhandlen. Det giver i nogle byer afsmitning på det fysiske miljø, der
kommer til at fremstå med nedslidte facader, tomme butikslokaler og små utidssvarende boliger.
Med lovforslaget gives kommunerne redskaber til at få vendt denne udvikling i de berørte større pro-
vinsbyer uden for vækstcentrene. Lovforslaget er således et bidrag til et sikre Danmark i balance.
At afgrænsningen af begrebet »provinsbyer« i byfornyelsesloven er ganske bred, har imidlertid ikke
særskilt betydning ved siden af de øvrige støttekriterier.
I forhold til de nævnte kommuner - Hvidovre, Rødovre, Brøndby, Vallensbæk, Albertslund, Glostrup,
Ballerup, Herlev, Gladsaxe og Gentofte – kan byer i disse kommuner kategoriseres som ”provinsbyer” i
lovens forstand. For at komme i betragtning til støtte efter reglerne om områdefornyelse er det herudover
en betingelse, at provinsbyen har over 10.000 indbyggere og er under pres.