Grønlandsudvalget 2015-16
L 152 Bilag 1
Offentligt
1614500_0001.png
NOTAT
25. februar 2016
Resumé og kommentarer til høringssvar vedrørende
forslag til lov om ændring af lov om
arbejdsskadesikring i Grønland
1. Indledning
Høringsnotatet vedrører forslag til lov om ændring af lov om arbejdsskadesikring i
Grønland (konsekvensændringer som følge af overførsel af Arbejdsskadestyrelsens
opgaver til den selvejende institution Arbejdsmarkedets Erhvervssikring samt
nedlæggelse af Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring).
Regeringens beslutning om at overflytte Arbejdsskadestyrelsens sagsbehandlings-
opgaver til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring forudsætter lovændring af lov om
arbejdsskadesikring i Grønland.
Lovforslaget blev sendt i ekstern høring den 28. januar 2016 med frist til den 24.
februar 2016.
Lovforslaget har været i høring hos følgende myndigheder, organisationer m.v.:
Akademikernes Sammenslutning i Grønland, Ankestyrelsen, Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring, Arbejdsmarkedets Tillægspension, Artorfillit Katuffiat
(tjenestemændenes organisation), Departementet for Erhverv, Råstoffer og
Arbejdsmarked, Departementet for Finanser og for Indenrigsanliggender,
Departementet for Fiskeri, Fangst og Landbrug, Departementet for Uddannelse,
Kirke, Kultur og Ligestilling, Departementet for Sundhed og Infrastruktur,
Finanstilsynet, Forsikring & Pension, Formandens Departement, Grønlands
Arbejdsgiverforening, IMAK, Nuuk (Lærernes Organisation), KANUKOKA,
(kommunernes organisation), KNAPK (fisker og fangernes organisation),
NUSUKA (grønlandsk arbejdsgiverforening), Rigsombudsmanden i Grønland, S. I.
K., og Sundhedskartellet (sygeplejersker, m. fl.).
Følgende har afgivet høringssvar:
AK (tjenestemændenes organisation), GE (Grønlands Erhverv), IMAK (lærernes
organisation), NPK (Pædagogernes Organisation), PPK (Sundhedskartellet),
SIK (Lønmodtagerforeningernes forbund i Grønland). Det bemærkes, at seks
organisationer har afgivet et fælles høringssvar.
Følgende har afgivet høringssvar men ikke haft bemærkninger til lovforslaget:
ATP, Departementet for Sundhed, Forsikring og Pension, IK/AS-G
(Akademikernes Sammenslutning i Grønland), Politimesteren i Grønland,
Rigsombudsmanden i Grønland.
De modtagne høringssvar vedlægges.
Nedenfor gennemgås det indkomne høringssvar.
L 152 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1614500_0002.png
2. Samarbejdet mellem de arbejdsmiljørelevante myndigheder i Grønland
AK, GE, IMAK, NPK, PPK og SIK
har anført, at de arbejdsmiljørelevante
myndigheder i Grønland til dato har haft et frugtbart samarbejde og et godt
grundlag for faglig sparring. Disse faglige sparringsmuligheder risikerer at blive
begrænset som følge af, at de personalemæssige / faglige ressourcer ikke kan
udnyttes på samme måde i den foreslåede struktur.
AK, GE, IMAK, NPK, PPK og
SIK
finder, at lovændringen indebærer en de facto forringelse af udnyttelsen af de
økonomiske ressourcer og kompetencer på tværs af Arbejdstilsynet,
Arbejdsmiljørådet og Center for Arbejdsskader og dermed i sidste ende et
kvalitetstab i myndighedernes arbejde.
Kommentar: Beskæftigelsesministeriet har noteret sig de anførte synspunkter.
Det forudsættes i lovforslaget, at Arbejdsmarkedets Erhvervssikring opretholder
Centret for Arbejdsskader i Nuuk med løsningen af de nuværende opgaver i
relation til loven. De nuværende medarbejdere i Center for Arbejdsskader vil
bliver overført til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring efter reglerne om
virksomhedsoverdragelse. Det skal være med til at sikre, at kompetencerne bedst
muligt bevares i Center for Arbejdsskader, og at Center for Arbejdsskader kan
opretholde samarbejdet med øvrige myndigheder på arbejdsmiljøområdet i videst
muligt omfang.
3. Kvalitet i afgørelserne
AK, GE, IMAK, NPK, PPK og SIK
frygter, at en begrænsning i samarbejdet
mellem myndighederne på arbejdsmiljøområdet i Grønland vil få
retssikkerhedsmæssige konsekvenser for udfaldet af sagerne på
arbejdsskadeområdet.
Kommentar: Beskæftigelsesministeriet har noteret sig de anførte synspunkter.
Efter overdragelsen af Arbejdsskadestyrelsens opgaver til Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring er der i udgangspunktet tale om at sikre driften inden for de
nuværende rammer. ATP har stor erfaring med sagsbehandling og har vist, at ATP
formår at håndtere sagsbehandling og it sikkert og effektivt.
I relation til administrationen af loven om arbejdsskadesikring i Grønland
forudsættes det således, at Arbejdsmarkedets Erhvervssikring opretholder Centret
for Arbejdsskader i Nuuk med løsningen af de nuværende opgaver i relation til
loven. De nuværende medarbejdere i Center for Arbejdsskader vil bliver overført
til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring efter reglerne om virksomhedsoverdragelse.
Det skal være med til at sikre, at kompetencerne bedst muligt bevares i Center for
Arbejdsskader.
Endelig skal det understreges, at lovforslagene ikke indeholder ændringer af
tilskadekomnes eller forsikringsselskabernes rettigheder og pligter efter
arbejdsskadesikringsloven.
2