Beskæftigelsesudvalget 2015-16
L 151 Bilag 1
Offentligt
1614486_0001.png
NOTAT
29. februar 2016
Høringsnotat vedrørende forslag til lov om ændring af
lov om Udbetaling Danmark og forskellige andre love
(Overførsel af opgaver fra Statens Administrations Fi-
nansservicecenter m.fl. til Udbetaling Danmark m.v.)
J.nr. 15/16739
ANT, JVI
1. Indledning
Udkast til forslag til lov om ændring af lov om Udbetaling Danmark og forskellige
andre love (Overførsel af opgaver fra Statens Administrations Finansservicecenter
m.fl. til Udbetaling Danmark m.v.) har været sendt i høring i perioden den 1. fe-
bruar 2016 til den 16. februar 2016.
Der er modtaget høringssvar fra følgende myndigheder, organisationer m.v.:
Ankestyrelsen, Centralorganisationerne CO10 og LC, Danmarks Lejerforening,
Danmarks Vejlederforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Missionsråds
Udviklingsafdeling, Danske Erhvervsskoler, Danske Studerendes Fællesråd, Data-
tilsynet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Finanstilsynet, Forhandlingsfælles-
skabet, Grundejernes Investeringsfond, HK Stat og HK Kommunal, Højesteret,
Kommunernes Landsforening (KL), Københavns Byret, Københavns Universitet,
Rigsrevisionen, Selveje Danmark, SKAT, Slots- og Kulturstyrelsen, Statens Kunst-
fond, Syddansk Universitet, Udbetaling Danmark, Vestre Landsret og Østre Lands-
ret.
Følgende har afgivet høringssvar, men har ikke haft bemærkninger til lovforslaget:
Danmarks Lejerforening, Danmarks Vejlederforening, Dansk Arbejdsgiverfor-
ening, Danske Erhvervsskoler, Danske Studerendes Fællesråd, Finanssektorens
Arbejdsgiverforening, Finanstilsynet, Forhandlingsfællesskabet, Grundejernes
Investeringsfond, Højesteret, Københavns Byret, Københavns Universitet, Selveje
Danmark, Slots- og Kulturstyrelsen, Statens Kunstfond, Syddansk Universitet,
Vestre Landsret og Østre Landsret.
De modtagne høringssvar vedlægges.
2. Generelle bemærkninger
Dansk Missionsråds Udviklingsafdeling
har ikke kommentarer til forslaget om at
overføre ansvaret for administrationen af puljen til udbetaling af børne- og unge-
ydelse til børn af udsendte missionærer fra religiøse samfund fra Styrelsen for Ar-
bejdsmarked og Rekruttering til Udbetaling Danmark, men finder det overrasken-
de, at det foreslås at overføre sagsbehandlingen af enkeltsansøgninger samt udbeta-
linger i forbindelse med ordningen til Udbetaling Danmark.
Dansk Missionsråds Udviklingsafdeling anfører, at sagsbehandling og udbetalings-
opgaver i forbindelse med ordningen i 2014 medførte samlede udgifter på
L 151 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
26.050,00. kr. Dette udgiftsniveau svarer kun til 2,1 procent af de samlede udgifter
ved ordningen.
Dansk Missionsråds Udviklingsafdeling anfører, at sagsbehandlingen forudsætter
et godt kendskab til de tilskudsberettigede ansøgere samt til de afgrænsninger ved-
rørende tilskudsberettigede opholdslande, som ordningens forvaltning baserer sig
på.
Dansk Missionsråds Udviklingsafdeling finder, at de som paraplyorganisation for
kirkelige organisationers udviklingsarbejde med omfattende erfaring vedrørende
forvaltning af offentlige tilskudspuljer besidder de fornødne kompetencer for at
kunne rådgive og beslutte vedrørende ansøgninger til denne ordning.
Dansk Missionsråds Udviklingsafdeling finder, at man stiller de ansøgende organi-
sationer væsentligt ringere med hensyn til adgang til rådgivning vedrørende ansøg-
ninger til denne ordning og finder ligeledes, at det vil være forbundet med en bety-
delig indsats, hvis Udbetaling Danmark skal oparbejde og fastholde kompetencer
vedrørende at vurdere og beslutte bevillinger og afslag på baggrund af indkomne
ansøgninger.
Dansk Missionsråds Udviklingsafdeling vurderer, at de etablerede rutiner vedrø-
rende ordningens forvaltning sikrer særdeles lave omkostninger vedrørende ord-
ningens forvaltning hos Dansk Missionsråds Udviklingsafdeling.
HK Stat og HK Kommunal
finder, at overførslen af de nævnte opgaver fra Sta-
tens Administration mv. til Udbetaling Danmark ikke er hensigtsmæssig og ikke
bør gennemføres.
HK anfører, at Udbetaling Danmarks opgaver i dag primært består i at træffe afgø-
relser om og foretage udbetaling af en række sociale ydelser, varetage objektiv
sagsbehandling inden for sagsområder hørende under det kommunale område. I
modsætning hertil har Statens Administrations Finansservicecenter som kernefunk-
tion at administrere tjenestemandspension mv., lån, garantier og tilskud på vegne af
en lang række ministerier. Overflytningen af opgaverne fra Statens Administrations
Finansservicecenter til Udbetaling Danmark indebærer således, at Udbetaling
Danmark fremover skal overtage en række opgaver, som ikke kun vedrører udbeta-
ling af ydelser og andre myndighedsopgaver rettet mod borgerne, men også statsli-
ge udlån, herunder håndtering af pant og tinglyste rettigheder, garantier og til-
skudsordninger, som har nye aktører i form af virksomheder og ministerier, herun-
der udbetaling af pensioner til tjenestemænd. Dette opgavefelt ligger derfor ifølge
HK ikke inden for Udbetaling Danmarks nuværende opgaveportefølje og ligger
derfor uden for den type opgaver, som oprindeligt var tiltænkt Udbetaling Dan-
mark.
Ovennævnte opgaver bør efter HK’s opfattelse være forankret i en gængs, statslig
myndighed som Statens Administration.
Derudover finder HK det ikke godtgjort, at der skulle være saglige hensyn bag, at
planen ”Bedre Balance” delvist anvendes som begrundelse for overførslen til Ud-
2
L 151 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
betaling Danmark, når Statens Administration også udflyttes. HK finder det mest
naturligt og hensigtsmæssigt, at de ovennævnte opgaver fortsat varetages af Statens
Administration, der har stor erfaring inden for disse opgaveområder og udfører
dem ansvarligt og kompetent.
Kommentarer:
For så vidt angår bemærkningerne fra Dansk Missionsråd Udviklingsafdeling, skal
det bemærkes, at Udbetaling Danmark allerede i dag udbetaler børne- og unge-
ydelse til bosatte i Danmark, udstationerede i EU-lande og lande, som Danmark
har indgået aftaler om social sikring med. Udbetaling Danmark har således alle-
rede kendskab til reglerne.
I forbindelsen med overflytningen af opgaven vil der blive udarbejdet arbejdsgange
og retningslinjer for administrationen i Udbetaling Danmark på alle de områder,
der foreslås overflyttet. Den praktiske overlevering af opgaver vil blive aftalt nær-
mere mellem Dansk Missionsråd og Udbetaling Danmark med henblik på at sikre
en smidig overdragelse af opgaverne.
Overflytningen af opgaver fra Statens Administration har baggrund i både aftalen
mellem regeringen og KL (Aftaler om den kommunale og regionale økonomi for
2016) og regeringens plan for flytning af statslige arbejdspladser ”Bedre Balan-
ce”. Herudover bygger beslutningen på en evaluering af Udbetaling Danmark,
som blev afsluttet i marts 2014, som har vist, at idriftsættelsen af Udbetaling Dan-
mark generelt er vellykket, og at Udbetaling Danmark har kapacitet til at overtage
yderligere opgaver.
Statens Administrations Finansservicecenter løser opgaver af forskellig karakter
vedrørende tjenestemandspensioner, statslige lån, garantier og tilskud mv. Nogle
af disse opgaver, fx statslån, herunder håndtering af pant og tinglyste rettigheder,
adskiller sig umiddelbart fra de opgaver, som Udbetaling Danmark løser i dag,
mens andre opgaver som fx administration af tjenestemandspensioner og tilbage-
betaling af SU-lån er mere sammenlignelige med Udbetaling Danmarks nuværende
opgaver. For så vidt angår de opgaver, som adskiller sig mest fra Udbetaling
Danmarks nuværende opgaver, vil der skulle være særligt fokus i forbindelse med
overførslen på at sikre, at Udbetaling Danmark er rustet til at løse opgaverne.
Endvidere står Statens Administrations Finansservicecenter i de kommende år
overfor en væsentlig modernisering af store dele af deres it-understøttelse af de
opgaver, der foreslås overført til Udbetaling Danmark. ATP, som leverer admini-
strativ og teknisk bistand på omkostningsdækket basis til Udbetaling Danmark, har
generelt kompetencerne og erfaringerne med at kunne bistå med at transformere it-
understøttelse af administrative opgaver til nye og moderne it-løsninger. Herud-
over har ATP erfaringer med at overføre offentlige myndighedsområder til Udbeta-
ling Danmark og efterfølgende drive opgaver effektivt fx gennem driftsplanlægning
og -styring.
Hertil kommer muligheden for at opnå synergi mellem dele af de opgaver, der fo-
reslås overført fra Statens Administration til Udbetaling Danmark, og Udbetaling
3
L 151 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
Danmarks eksisterende opgaver. Der vil eksempelvis være mulighed for at opnå
synergi mellem administrationen af tjenestemandspensioner mv. og øvrige pensi-
onsordninger i Udbetaling Danmark. Det er på den baggrund samlet set vurderin-
gen, at det er hensigtsmæssigt at overføre opgaverne til Udbetaling Danmark. Der
henvises i øvrigt til lovforslagets afsnit 2.
Beslutningen ligger således også i forlængelse af regeringens løbende fokus på at
optimere administrationen i den offentlige sektor. Overflytningen af opgaver fra
Statens Administration vil herudover bidrage til generelt at sikre en bedre kapaci-
tetsudnyttelse af fx lokaler i Udbetaling Danmarks centre.
3. Styring
Kommunernes Landsforening (KL)
har ikke inden for tidsfristen haft mulighed
for at behandle lovforslaget politisk og tager forbehold for dette.
KL anfører, at det fortsat er vigtigt med et tydeligt kommunalpolitisk ejerskab af
Udbetaling Danmark, idet kommunerne har betalt for etableringen af Udbetaling
Danmark med ca. 400 mio. kr. samt betaler over 90 procent af de løbende admini-
strationsomkostninger. KL anfører, at kommunerne har behov for at følge Udbeta-
ling Danmarks styring og økonomi på tæt hold og at det der for fortsat er vigtigt
med et tydeligt kommunalpolitisk ejerskab af Udbetaling Danmark. KL tager for-
slaget om et ekstra medlem af bestyrelsen til efterretning.
Med lovforslaget vil antallet af ministerier, der er berettiget til at øve tilsyn blive
mangedoblet. KL mener, at tilsynet med Udbetaling Danmark bør koordineres, så
der ikke pålægges unødige administrative omkostninger til at håndtere de mange
nye tilsynsberettigede ministerier.
Kommentar
Der vil parallelt med lovprocessen blive udarbejdet arbejdsgange for tilsynet, der
på den ene side sikrer et effektivt og passende tilsyn i ressortministerierne, og på
den anden side sikrer, at Udbetaling Danmark ikke pålægges unødige administra-
tive meromkostninger.
4. Revision
Rigsrevisionen
anfører, at opgaverne, der overføres fra Finansministeriet til Udbe-
taling Danmark, principielt stadig hører under rigsrevisorlovens § 2. Når Rigsrevi-
sionen er indforstået med, at revisionen af disse områder med lovændringen frem-
over foretages i henhold til rigsrevisorlovens § 4, jf. § 6, skyldes det hensyn til den
nuværende revisionsordning, der er etableret for Udbetaling Danmark. Systemer og
processer m.v. for de overførte opgaver vil være dækket af den nuværende revisor-
ordning relateret til Udbetaling Danmark og ATP.
Rigsrevisionen finder det hensigtsmæssigt, at det fremgår af lovtekstens § 21, stk.
1, at revisionen af Udbetaling Danmark skal udføres i overensstemmelse med god
offentlig revisionsskik og finder, at omtalen er tilfredsstillende beskrevet i lovbe-
mærkningerne.
4
L 151 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
Rigsrevisionen anfører, at med overførsel af opgaverne fra Finansministeriet til
Udbetaling Danmark vil ministeriernes opgaver i højere grad bestå af tilsynsopga-
ver, herunder at den udpegede bestyrelse sikrer korrekt administration af ordnin-
gerne og områderne. Rigsrevisionen gør i den forbindelse opmærksom på, at det
fortsat er vedkommende ministers ansvar, at ordningerne og områderne administre-
res i overensstemmelse med lovgivningen og optages korrekt i statsregnskabet.
Kommentarer:
Bemærkningerne fra Rigsrevisionen er taget til efterretning. Ressortministrenes
ansvar vil blive beskrevet i de fremtidige arbejdsgange for tilsynet. Ressortmini-
strenes ansvar for at sikre, at ordneringer administreres i overensstemmelse med
lovgivningen fremgår af lovforslagets afsnit 4.2.5.
5. Medarbejderforhold
CO 10
anfører, at centralorganisationen alene har forholdt sig til de skitserede vil-
kår for overførsel eller udlån til Udbetaling Danmark for de ansatte, som udeluk-
kende eller overvejende er beskæftiget med opgaver, der overflyttes.
CO 10 bemærker, at lovudkastets § 2 viderefører modellen fra tidligere overflyt-
ninger af opgaver til Udbetaling Danmark. CO 10 henstiller til, at der for tjeneste-
mænd, som bevarer deres statslige ansættelse og tvangsudlånes, både i de relevante
statslige myndigheder og hos Udbetaling Danmark, laves meningsfulde, klare ret-
ningslinjer for kompetencefordelingen mellem ansættelsesmyndigheden og Udbe-
taling Danmark, hvor vedkommende har sit daglige virke, og at de udlånte tjene-
stemænd i videst muligt omfang gives de samme muligheder og rettigheder som
ansatte i Udbetaling Danmark.
CO 10 opfordrer til, at der udarbejdes retningslinjer for udlånet.
Kommentarer:
Der vil blive udarbejdet retningslinjer for personaleadministrationen i relation til
de udlånte tjenestemænd, herunder kompetencefordelingen mellem den statslige
ansættelsesmyndighed og Udbetaling Danmark med respekt for tjenestemændenes
rettigheder og pligter efter tjenestemandslovgivningen.
6. Persondataloven
Datatilsynet
bemærker, at tilsynet har noteret sig begrundelsen for, at man med
lovforslaget ønsker at fravige persondatalovens § 8, stk. 3. Datatilsynet bemærker
dog i den forbindelse, at fravigelsen kommer i forlængelse af en lang række eksi-
sterende fravigelser af bestemmelsen i forhold til Udbetaling Danmark. Datatilsy-
net finder anledning til at gentage, at tilsynet finder det både betænkeligt og meget
uhensigtsmæssigt, at der i særlovgivningen på det sociale område foretages så om-
fattende fravigelser af persondatalovens § 8, stk. 3, når denne bestemmelse er ind-
sat i den generelle regulering for at begrænse muligheden for videregivelse af føl-
somme personoplysninger på netop det sociale område.
Den fortsatte konsekvente fravigelse af persondatalovens § 8, stk. 3, som lovforsla-
get bidrager til, må efter Datatilsynets opfattelse give anledning til principielle
overvejelser omkring selve bestemmelsens fortsatte berettigelse. Tilsynet anbefa-
5
L 151 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
ler, at det nøje overvejes, om der er grundlag for den konsekvente fravigelse af
persondatalovens § 8, stk. 3.
Datatilsynet finder endvidere, at spørgsmålet om fravigelse af persondatalovens §
8, stk. 3, bør drøftes med Justitsministeriet.
I forhold til lovforslagets bestemmelse om ændring af Udbetaling Danmark-lovens
§ 29 om tilvejebringelse og indsendelse af nødvendige data og andre oplysninger til
ressortministerierne henviser Datatilsynet til tilsynets høringssvar af 14. december
2011, hvor tilsynet bl.a. påpegede, at anvendelse og videresendelse af oplysninger i
forbindelse med statistik bør ske på aggregeret niveau, således at unødig spredning
og videregivelse af følsomme oplysninger på individniveau undgås, jf. princippet i
persondatalovens § 5, stk. 3.
Datatilsynet gjorde i høringssvaret endvidere opmærksom på de begrænsninger, der
følger af persondatalovens § 10, stk. 2 og 3. Oplysninger omfattet af persondatalo-
vens § 10 må således ikke senere indgå i almindelig administrativ sagsbehandling
hos en myndighed.
Datatilsynet anfører, at det ikke står tilsynet helt klart, hvad der menes med det, der
er anført i de specielle bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 23, om, at ”Behand-
ling af følsomme personoplysninger skal ske under iagttagelse af persondataloven”.
Tilsynet har på den baggrund spurgt, om den omstændighed, at det i bemærknin-
gerne anføres, at følsomme personoplysninger skal behandles under iagttagelse af
persondataloven, modsætningsvist betyder, at dette ikke er tilfældet for så vidt
angår de øvrige oplysningstyper. Datatilsynet har anført, at dette bør præciseres i
bemærkningerne.
Datatilsynet anfører, at tilsynet forudsætter at blive hørt over de bekendtgørelser,
der udstedes i medfør af loven, i det omfang bekendtgørelserne har betydning for
beskyttelse af privatlivet i forbindelse med behandling af personoplysninger.
Kommentarer:
Videregivelse af følsomme personoplysninger fra forvaltningsmyndigheder, der
udfører opgaver inden for det sociale område, til andre myndigheder og private, er
omfattet af persondatalovens § 8, stk. 3, der fastsætter særligt strenge betingelser
for videregivelse af personoplysninger på det sociale område.
For så vidt angår spørgsmålet om fravigelse af persondatalovens § 8, stk. 3, for
opgaver, der med lovforslaget foreslås overført til Udbetaling Danmark, har Be-
skæftigelsesministeriet på ny drøftet sagen med Justitsministeriet. På den baggrund
er det vurderingen, at det er mere hensigtsmæssigt ikke at fravige persondatalo-
vens § 8, stk. 3, i lovforslaget. Det er i stedet præciseret i lovforslagets bemærknin-
ger, at Udbetaling Danmark i forbindelse med løsningen af de opgaver, som over-
føres fra Statens Administration, ikke vil skulle betragtes som en myndighed, der
udfører opgaver inden for det sociale område, jf. persondatalovens § 8, stk. 3.
6
L 151 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
Dette medfører hverken udvidelser eller indskrænkninger i den behandling af per-
sondata, der i dag finder sted i Statens Administrations Finansservicecenter, og
som fremover vil finde sted i regi af Udbetaling Danmark. De øvrige bestemmeler i
persondataloven vil fortsat finde anvendelse. Der henvises til afsnit 4.2.2 i lov-
forslaget.
For så vidt angår bemærkninger til § 29 er teksten i lovforslaget blevet rettet, såle-
des at det fremgår, at persondatalovens regler i alle tilfælde finder anvendelse, det
vil sige uanset hvilken oplysningstype, der er tale om.
Det fremgår herudover som noget nyt af lovforslagets bemærkninger, at Udbeta-
ling Danmark skal være opmærksom på de begrænsninger, der følger af personda-
talovens § 10, stk. 2 og 3.
Det er ikke hensigten med § 29, at der fra ressortministerierne skal indhentes stati-
stiske data eller data til brug for administration i ressortministerierne, betjening af
Folketinget mv. i videre omfang, end det allerede sker i dag.
Det kan herudover bekræftes, at Datatilsynet også fremover vil blive hørt over
bekendtgørelser, der udstedes i medfør af loven i det omfang, de indeholder per-
sondataretlige aspekter.
7. Tekniske bemærkninger
Ankestyrelsen
anfører til lovforslagets § 3 om ændring af lov om individuel bolig-
støtte, at det er uklart, om Udbetaling Danmarks afgørelser efter § 39 a i boligstøttelo-
ven kan påklages, og i givet fald til hvem.
Der synes ikke at være sammenhæng mellem, at der i de almindelige bemærkninger i
pkt. 4.1.1.2.1. henvises til ”kapitel
4.1.14. Klageregler efter overflytning af opgaver til
Udbetaling Danmark.”
og at der i dette kapitel henvises tilbage til afsnit ”4.1.1. Be-
skæftigelsesministeriet”, når ingen af afsnittene beskriver klart, om der er klagead-
gang til Ankestyrelsen.
KL og Udbetaling Danmark ønsker,
at det i forbindelse med tilpasningen af lov-
givningen vedrørende Udbetaling Danmark sikres, at fejludbetalte ydelser ikke skal
afskrives via det kommunale administrationsbidrag. Ved en eventuel omlægning
bør Udbetaling Danmark også se på mulighederne for at effektivisere administrati-
onsprocessen vedrørende afskrivninger.
Udbetaling Danmark bemærker, at forslaget er omkostningsneutralt for kommu-
nerne, da ændringen ikke berører selve størrelsen af finansieringen, men alene
hvordan dette teknisk skal løses.
Udbetaling Danmark
har bemærkninger af teknisk og administrativ karakter.
Udbetaling Danmark anfører, at det bør præciseres under overgangsbestemmelser-
ne, hvilke beføjelser, der i praksis forventes håndteret af henholdsvis Statens Ad-
ministration og Udbetaling Danmark i overgangsperioden.
7
L 151 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
Kommentarer:
Lovforslaget er rettet til i overensstemmelse med Ankestyrelsens bemærkninger,
således at det klart fremgår af lovforslaget, at Udbetaling Danmarks varetagelse af
opgaver efter § 39 a i lov om individuel boligstøtte ikke kan påklages til Ankesty-
relsen. Der henvises til afsnit 4.1.1.2.2 i lovforslaget.
Lovforslaget er rettet til i overensstemmelse med Udbetaling Danmarks og KL’s
bemærkning om, at tab som følge af fejlagtig sagsbehandling i Udbetaling Dan-
mark ikke finansieres via det kommunale administrationsbidrag, men via ydelses-
kontoen. Der henvises til afsnit 4.2.8 i lovforslaget.
Endvidere er overgangsbestemmelserne præciseret, således at det klart fremgår,
hvad der i praksis forventes håndteret af henholdsvis Statens Administration og
Udbetaling Danmark i overgangsperioden. Der henvises til afsnit 4.4.3 og 4.4.4 i
lovforslaget.
Der gøres i øvrigt opmærksom på, at der er foretaget en yderligere ændring vedrø-
rende Udbetaling Danmarks adgang til at optage lån på baggrund af et høringsvar
fra Social- og Indenrigsministeriet. Det fremgår som noget nyt, at Udbetaling
Danmark for så vidt angår opgaver, der er overført fra staten ikke kan optage lån i
KommuneKredit. Det omfatter også lån til varetagelse af opgaver, der er overført
fra staten, og som er optaget før lovens ikrafttræden. Der kan således alene opta-
ges lån i KommuneKredit til fx udbud af it-systemer og it-projekter til opgaver, der
tidligere er varetaget af kommunerne. Der henvises til afsnit 4.2.9. i lovforslaget.
8