Skatteudvalget 2015-16
L 150
Offentligt
1638122_0001.png
25. maj 2016
J.nr. 15-1434179
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 150 - Forslag til Lov om ændring af registreringsafgiftsloven, brændstof-
forbrugsafgiftsloven, lov om registrering af køretøjer og lov om spil. (Ændring af reglerne
om forholdsmæssig registreringsafgift for leasingkøretøjer, ændring af reglerne om udbe-
taling af eksportgodtgørelse, fastsættelse af brændstofforbruget for særlig store biler, ned-
sættelse af pristillægget for ønskenummerplader m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 17 af 24. maj 2016.
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
L 150 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 17: Spm. om kommentar til henvendelse af 24/5-16 fra Camping Branchen, til skatteministeren
1638122_0002.png
Spørgsmål 17
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 26. maj 2016 fra Camping Branchen, jf. L
150 - bilag 16.
Svar
Henvendelsen fra Camping Branchen har karakter af en kommentar til svaret på spørgs-
mål 11. I svaret på spørgsmål 11 forklares, at provenutabet ved at flytte skæringspunktet
for den tekniske beregning fra en køreklar vægt på 2.585 kg til 3.000 kg udgør ca. 1.600
kr. pr. bil, og med en vis usikkerhed på lidt længere sigt kan komme til at omfatte i stør-
relsesordenen 10.000 biler svarende til et umiddelbart mindre provenu på 10 – 15 mio. kr.
Camping Branchen anfører, at der er tale om langt færre biler. Camping Branchen mener
nærmere, at der er tale om 3 – 4.000 biler, hvoraf under halvdelen er fra Euro 5 generati-
onen.
Hertil bemærkes, at lovforslagets skæringspunkt for den tekniske beregning på en køre-
klar vægt på 2.585 kg, ikke alene vedrørende campingbiler fra Euro 5 generationen.
Lovforslaget omfatter også et stort antal nye varebiler, mandskabsvogne og campingbiler
fra Euro 6 generationen og senere, hvor brændstofforbruget ikke vil kunne måles, og hel-
ler ikke vil kunne angives i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. 715/2007. Disse biler vil på lidt længere sigt ligeledes få fastsat et teknisk beregnet
brændstofforbrug med udgangspunkt i en køreklar vægt på 2.585 kg. Det samme gælder
et antal brugte indførte varebiler, mandskabsvogne og campingbiler fra Euro 5 generatio-
nen eller endnu ældre.
Dette er baggrunden for, at Skatteministeriet er nået frem til, at en flytning af skærings-
punktet for den tekniske beregning fra en køreklar vægt på 2.585 kg til 3.000 kg med en
vis usikkerhed på lidt længere sigt kan komme til at omfatte i størrelsesordenen 10.000 bi-
ler svarende til et umiddelbart mindre provenu på 10 – 15 mio. kr.
Side 2 af 2