Skatteudvalget 2015-16
L 150
Offentligt
1638130_0001.png
25. maj 2016
J.nr. 15-1434179
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 150 - Forslag til Lov om ændring af registreringsafgiftsloven, brændstof-
forbrugsafgiftsloven, lov om registrering af køretøjer og lov om spil. (Ændring af reglerne
om forholdsmæssig registreringsafgift for leasingkøretøjer, ændring af reglerne om udbe-
taling af eksportgodtgørelse, fastsættelse af brændstofforbruget for særlig store biler, ned-
sættelse af pristillægget for ønskenummerplader m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 16 af 19. maj 2016. Spørgsmålet er stillet af Skatte-
udvalget.
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
L 150 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om ministerens kommentar til præsentationsmaterialet af 19/5-16 fra Finans og Leasing, til skatteministeren
1638130_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere præsentationsmaterialet af 19. maj 2016 fra Finans
og Leasing, jf. L 150 - bilag 15.
Svar
Finans og Leasing har i tidligere henvendelser af 15. april 2016 (bilag 4), 4. maj 2016 (bi-
lag 8) og 13. maj 2016 (bilag 12) opfordret mig til at stille et ændringsforslag til L 150,
hvorefter der gives en videre adgang til frit at aftale ændringer af ”rent operative forhold”
i en leasingaftale efter SKATs godkendelse af aftalen.
I præsentationsmaterialet (bilag 15) fastholder Finans og Leasing denne opfordring. Det
er Finans og Leasings opfattelse, at risikoen for misbrug kan elimineres ved, at de yderli-
gere tilladte ændringer angives konkret i en bekendtgørelse.
Idet jeg henviser til mine svar på spørgsmål 6, 9 og 15 til L 150 om det samme emne, skal
jeg bemærke, at jeg ikke anser det for at være afgørende, om en videre adgang til at fore-
tage efterfølgende ændringer i en godkendt leasingaftale fastsættes i registreringsafgiftslo-
ven eller i en bekendtgørelse.
Hvad der er afgørende er, at en yderligere udvidelse af adgangen til at foretage efterføl-
gende ændringer af de godkendte leasingaftaler i sig selv vurderes at give en forøget risiko
for misbrug af ordningen.
Som jeg tidligere har fremhævet, forudsætter betalingen af forholdsmæssig registreringsaf-
gift, at SKAT på forhånd har godkendt leasingaftalen. SKAT kontrollerer i denne forbin-
delse, om alle betingelserne for at anvende ordningen er opfyldt, herunder om der reelt er
tale om en leasingaftale som angivet i registreringsafgiftslovens § 3 b.
I forhold til vurderingen af realiteten i leasingaftalen foretager SKAT en samlet bedøm-
melse af en række kriterier Disse kriterier fremgår af styresignalet SKM2011.27.SKAT,
som suppleres af SKAT-meddelelsen SKM2012.358.SKAT.
Der lægges i denne forbindelse særligt vægt på, at leasingselskabet bærer udgiften til finan-
sieringen af køretøjet. SKAT vurderer derfor nøje betalingsvilkårene i leasingaftalen, her-
under om der er usædvanlige betalingsvilkår i forhold til leasingaftalens enkelte elementer.
Jo flere efterfølgende ændringer af en leasingaftale, der tillades uden krav om en fornyet
godkendelse, desto sværere bliver det for SKAT at bevare kontrollen med, at leasingafta-
len fortsat kan danne grundlag for betalingen af forholdsmæssig registreringsafgift.
I lyset af registreringsafgiftens høje niveau og de heraf afledte incitamenter til at omgå be-
talingen af registreringsafgift anses det derfor for afgørende, at systemet med forhånds-
godkendelse af leasingaftalerne bevares, og at de enkelte efterfølgende ændringer, der til-
lades af administrative og praktiske hensyn, er meget nøje beskrevet og afgrænset i loven.
Side 2 af 3
L 150 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om ministerens kommentar til præsentationsmaterialet af 19/5-16 fra Finans og Leasing, til skatteministeren
1638130_0003.png
Som jeg ligeledes tidligere har fremhævet, anser jeg lovforslaget for at være udtryk for den
rette balance.
Finans og Leasing ses i øvrigt ikke i præsentationsmaterialet at have fremført nye forhold,
der taler for en sådan udvidelse af lovforslaget.
Jeg finder derfor fortsat ikke grundlag for at foreslå en yderligere udvidelse af adgangen til
at aftale efterfølgende ændringer af en allerede godkendt leasingaftale uden et krav om, at
aftalen på ny godkendes af SKAT.
Side 3 af 3