Skatteudvalget 2015-16
L 150
Offentligt
1638127_0001.png
Skatteudvalget 2015-16
L 150 Bilag 8
Offentligt
Finans og Leasing
Interesseorganisation for danske finansieringsselskaber
Torveporten 2, 4. sal
DK-2500 Valby
Telefon: +45 40 38 29 87
[email protected]
www.finansogleasing.dk
CVR nr. 75 36 12 11
4. maj 2016
Til
Folketingets Skatteudvalg
c.c. Skatteminister Karsten Lauritzen
L 150 om ændring af bl.a. registreringsafgiftsloven
Finans og Leasing retter hermed fornyet henvendelse til Folketingets Skatteudvalg vedrørende
ovennævnte lovforslag.
Indledningsvis takker vi for Skatteministerens positive svar i brev af 26. april 2016 på mange
af de punkter, vi fremhævede i vores henvendelse af 15. april 2016.
Der henstår imidlertid et emne som ud fra en praktisk synsvinkel er yderst relevant med
henblik på at opnå lovforslagets erklærede ambition om at sænke de administrative byrder.
Vi anførte i vores tidligere henvendelse på side 3 og frem, at der er behov for en
opsamlingsbestemmelse i § 3 b, stk. 6 om rent operative forhold. Det skyldes, at der i mange
tilfælde er behov for mindre ændringer/tilføjelser i forhold til godkendte standardaftaler, for at
imødekomme leasingtagers individuelle forhold/ønsker. Vi tænker i alle tilfælde på rent
operative/praktiske foranstaltninger, som på ingen måde har betydning for aftalens karakter af
reel leasing. Til illustration nævnte vi følgende eksempler:
1) Ændret definition af hvor slidte dæk skal være, før der er krav om udskiftning af disse.
2) Ændret bestemmelse om hvor og på hvilke betingelser leasingkøretøjet skal leveres tilbage
efter endt leasing.
3) Ændret bestemmelse om hvor køretøjet må serviceres.
4. Ændring af varselsperioden ved misligholdelse.
5) Ændring/tilføjelse under en fleet-samarbejdsaftale af, hvor mange biler en kunde kan levere
tilbage, f.eks. ved en medarbejders fratrædelse.
L 150 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om ministerens kommentar til præsentationsmaterialet af 19/5-16 fra Finans og Leasing, til skatteministeren
Finans og Leasing
Interesseorganisation for danske finansieringsselskaber
6) Ændring/tilføjelse af særlige betalingsvilkår af leasingydelsen, f.eks. ved anvendelse af
bestemte fakturasystemer, elektronisk fakturering, kredittid (f.eks. 30 dage) m.m.
7) Ændring/tilføjelse af en fortrolighedserklæring.
8) Ændring/tilføjelse af en klausul om udveksling af oplysninger med 3. mand, f.eks. med
SKAT, forsikringsselskaber mv.
9) Ændring/tilføjelse af en klausul om anvendelse af e-mail.
10) osv. osv.
Hvis ikke der indsættes en bestemmelse i loven herom, vil leasinggiver i alle tilfælde, uagtet
der allerede er indhente tilladelse fra SKAT om en standardleasingaftale, skulle indsende
sådanne leasingaftaler til fornyet godkendelse, og dermed er der ingen/begrænset værdi i
ordningen med forhåndsgodkendelser. Det vil betyde store administrative byrder for såvel
leasinggiver som SKAT og forsinkelse for leasingtager.
Skatteministeren afviste vores forslag ud fra kontrolhensyn og risiko for misbrug.
Vi foreslog imidlertid i vores henvendelse, at der - netop af hensyn til at undgå misbrug -
indsættes hjemmel i loven til, at ministeren kan udstede nærmere regler om, på hvilke
områder leasinggiver kan foretage de ønskede ændringer af en allerede godkendt
standardaftale. Fx kunne det ske ved en positiv opregning a la ovenstående eksempler i et
bilag til den kommende bekendtgørelse på området. Skatteministerens svar tog ikke stilling til
dette forslag.
Det er vores opfattelse, at det ud over at bidrage til at undgå administrative byrder også vil
hjælpe med til at SKATs begrænsede ressourcer til kontrolindsats kan rettes mod de områder,
hvor der er risiko for misbrug.
Vi opfordrer derfor til at emnet genovervejes. Vi deltager gerne i drøftelser om, hvorledes en
sådan ordning mest hensigtsmæssigt kan tilvejebringes.
Med venlig hilsen
Christian Brandt
Direktør
Finans og Leasing
2