Skatteudvalget 2015-16
L 150
Offentligt
1634776_0001.png
18. maj 2016
J.nr. 15-1434179
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 150 - Forslag til Lov om lov om ændring af registreringsafgiftsloven,
brændstofforbrugsafgiftsloven, lov om registrering af køretøjer og lov om spil. (Ændring
af reglerne om forholdsmæssig registreringsafgift for leasingkøretøjer, ændring af reglerne
om udbetaling af eksportgodtgørelse, fastsættelse af brændstofforbruget for særlig store
personbiler, nedsættelse af pristillægget for ønskenummerplader m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 13 af 12. maj 2016. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Jesper Petersen (S).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
L 150 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm. om, hvilken konsekvens den ændrede metode til afgiftsberegning vil få for pt. lagerholdte Euronorm 5-køretøjer i forbindelse med fornyet syn eller registrering, til skatteministeren
1634776_0002.png
Spørgsmål 13
Vil ministeren oplyse, hvilken konsekvens den ændrede metode til afgiftsberegning vil få
for pt. lagerholdte Euronorm 5-køretøjer i forbindelse med fornyet syn eller registrering?.
Svar
Ved en fornyet registrering af en særlig stor bil gælder efter lovforslaget de samme regler
som for særlig store biler i løbende registrering. For tidligere registrerede særlig store biler
vil det være det allerede registrerede brændstofforbrug, der lægges til grund for afgiftsbe-
løbet.
De foreslåede regler om en teknisk beregning af brændstofforbruget gælder således som
udgangspunkt alene for særlig store biler, der anmeldes til registrering for første gang
efter lovens ikrafttræden.
Det gives efter lovforslagets § 6, stk. 3, valgmulighed for, at ejerne af særlig store biler,
som er anmeldt til registrering senest den 30. juni 2016, kan ansøge om at benytte de
foreslåede regler om en teknisk beregning af brændstofforbruget, hvis dette ønskes.
Efter de foreslåede regler forudsætter en teknisk beregning af brændstofforbruget dog, at
der ikke kan gives oplysning om et brændstofforbrug efter de retningslinjer, der fastsættes
i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 715/2007 af 20. juni 2007 om type-
godkendelse af motorkøretøjer med hensyn til emissioner fra lette personbiler og lette
erhvervskøretøjer (Euro 5 og Euro 6), om adgang til reparations- og vedligeholdelsesin-
formationer om køretøjer.
Mange ejere af allerede registrerede særlig store biler kan herefter med fordel søge om at
få anvendt den nye tekniske beregning, mens andre ejere af allerede registrerede særlig
store biler vil kunne undlade dette, hvis det vurderes at være mere fordelagtigt.
Side 2 af 2