Skatteudvalget 2015-16
L 150 Bilag 6
Offentligt
1625282_0001.png
26. april 2016
J.nr. 15-1434179
Til Folketinget – Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til L 150 - Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven, brændstof-
forbrugsafgiftsloven, lov om registrering af køretøjer og lov om spil. (Ændring af reglerne
om forholdsmæssig registreringsafgift for leasingkøretøjer, ændring af reglerne om udbe-
taling af eksportgodtgørelse, fastsættelse af brændstofforbruget for særlig store personbi-
ler, nedsættelse af pristillægget for ønskenummerplader m.v.).
Det bemærkes, at det vedlagte høringsskema og de modtagne høringssvar alene omhand-
ler den del af lovforslaget, som vedrører ændringer i brændstofforbrugsafgiftsloven. Den-
ne del af lovforslaget har været sendt i separat høring i perioden fra den 21. marts til den
18. april 2016.
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
L 150 - 2015-16 - Bilag 6: Supplerende høringssvar og høringssvar, fra skatteministeren
1625282_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Bilbranchen
Bilbranchen har ingen bemærknin-
ger.
Camping Branchen udtrykker glæ-
de over lovforslaget, som kan for-
enkle og lette arbejdet til gavn for
forhandlere og synsteder i det dag-
lige.
Imidlertid finder Camping Bran-
chen, at der er sket en fejl, således
at den vægt, som er angivet som
udgangspunkt i beregningsform-
len, udtrykkes i egenvægt, selvom
der i dokumentet står køreklar
vægt. Camping Branchen mener,
at der må være sket en sammen-
blanding af begreberne. En auto-
campers typiske køreklare vægt vil
ligge ca. 250 kg højere end køretø-
jets egenvægt.
Camping Branchen anfører, at det
ikke er vigtig for branchen at få de
sidste forbedringer indarbejdet,
men nærmere at fastholde det nu-
værende niveau for at skabe ro og
ensartethed og få nemme oversku-
elige forhold.
Den foreslåede tekniske beregning
til brug for fastsættelse af brænd-
stofforbruget for særligt store per-
sonbiler bygger på en statistisk
analyse af de oplysninger om de
senere årgange af særligt store per-
sonbiler, der er registreret i det di-
gitale motorregister, og hvor op-
lysninger fra fabrikanterne ligger til
grund for det registrerede brænd-
stofforbrug.
Da den statistiske analyse er fore-
taget på grundlag af DMR´s oplys-
ninger om brændstofforbrug og
køreklar vægt for de senere årgan-
ge af særligt store personbiler, er
der i den tekniske beregning alle-
rede taget højde for, at forskellen
mellem egenvægt og køreklar vægt
som oftest er større for de største
biler, da denne gruppe biler over-
vejende udgøres af campingbiler.
Camping Branchen
Camping Branchen anfører, at
man ved at lade loven træde i kraft
med tilbagevirkende kraft fra 1. ja-
nuar 2016 sikrer, at køretøjer, som
i den mellemliggende periode, fra
reglerne er ændret i november
2015, og til loven bliver vedtaget,
ikke stilles dårligere.
Camping Branchen anfører, at det
Efter forslaget er det muligt at sø-
ge om at få fastsat brændstoffor-
bruget for de allerede registrerede
større biler efter den foreslåede
tekniske beregning. Dette fremgår
af lovforslagets § 6, st. 2.
Side 2 af 5
L 150 - 2015-16 - Bilag 6: Supplerende høringssvar og høringssvar, fra skatteministeren
1625282_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
vil være hensigtsmæssigt at slå
EURO 4 sammen med EURO 5
og 6, da det grundlæggende er
samme motorkonstruktion og
princip. Så kan man overveje, om
EURO 2-3 motorer skal tage ud-
gangspunkt i højere forbrug i liter
pr. 100 km. Ifølge de målinger,
som Camping Branchen har ad-
gang til, vil et gennemsnitstal på
9,3 l pr. 100 km være en brugbar
løsning. Såfremt dette forbrugstal
anvendes, vil den årlige ejerafgift
være 12.580 kr. med tillæg af parti-
keludledningsafgift på 1.000 kr. år-
ligt, samlet 13.580 kr.
Camping Branchens bemærknin-
ger om at tilrette den tekniske be-
regning af brændstofforbruget
med udgangspunkt i emissions-
normer (Euronormer) og dermed
bilgenerationer er taget til efterret-
ning.
Der vil blive stillet ændringsforslag
herom.
Dansk Bilbrancheråd
Dansk Bilbrancheråd udtrykker
glæde over forslagets tekniske
islæt.
Dansk Bilbrancheråd efterlyser en
nærmere redegørelse for de fore-
tagne skøn over lovforslagets øko-
nomiske konsekvenser for er-
hvervslivet.
Overordnet set forventes de fore-
slåede regler ikke at lede til resulta-
ter, der afviger i væsentlig grad fra
de hidtil anvendte regler, hvilket
betyder, at der hverken forventes
at være nævneværdige provenu- el-
ler miljømæssige virkninger af for-
slaget.
Datatilsynet
Datatilsynet har ingen bemærknin-
ger.
De Danske Bilimportører (DBI) er
enige i, at den foreslåede tekniske
beregning giver en mere retvisende
beregning af brændstofforbruget.
De Danske Bilimportører efterly-
ser, at den tekniske beregning også
Der vil blive stillet et ændringsfor-
slag, hvorefter varebiler, for hvilke
De Danske Bilimportø-
rer
Side 3 af 5
L 150 - 2015-16 - Bilag 6: Supplerende høringssvar og høringssvar, fra skatteministeren
1625282_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
kommer til at omfatte varebiler,
idet der i visse tilfælde ikke er målt
et brændstofforbrug for varebiler.
Eftersom den foreslåede tekniske
beregning i lovforslagets § 1, nr. 2,
skal supplere og ikke erstatte den
eksisterende beregning efter
brændstofforbrugsafgiftslovens §
3, stk. 2, vil denne gruppe af vare-
biler forsat blive tillagt et ufor-
holdsmæssigt højt brændstoffor-
brug/grøn ejerafgift.
Som konsekvens af dette, anfører
De Danske Bilimportører yderlige-
re, at lovforslagets § 1, nr. 1, lige-
ledes bør formuleres uden af-
grænsning til personbiler.
De Danske Bilimportører bemær-
ker yderligere, at det med lov-
forslagets nuværende begrænsning
til personbiler formentlig er kor-
rekt, at de provenumæssige konse-
kvenser er meget begrænsede. Med
inkluderingen af relevante varebi-
ler kan der dog være grund til at
revurdere de økonomiske konse-
kvenser, idet volumen må forven-
tes at være langt højere.
Afslutningsvist anfører De Danske
Bilimportører at deres erfaring in-
dikerer, at justeringer og systemtil-
pasninger som de foreslåede kan
være mere omkostningsfulde, end
lovforslaget vurderer.
der ikke foreligger et målt brænd-
stofforbrug, vil blive omfattet af
den foreslåede § 3, stk. 9, om tek-
nisk beregning af brændstoffor-
bruget.
De økonomiske konsekvenser ved
at udvide forslaget til at omfatte
varebiler skønnes ikke at ændre på
det centrale skøn over lovforsla-
gets økonomiske konsekvenser.
Dette skyldes, at der for de mindre
varebiler, der er omfattet af
brændstofforbrugsafgiftsloven, for
langt den overvejende dels ved-
kommende vil foreligge et brænd-
stofforbrug, der er målt i henhold
til Europa-Parlamentet og Rådets
forordning nr. 715/2007.
Endvidere anslås de administrative
omkostninger ved at lade lov-
forslaget omfatte varebiler at kun-
ne holdes inden for rammerne af
de anslåede udgifter til systemtil-
retning.
Efter brændstofforbrugsafgiftslo-
vens § 6, stk. 3, opkræves afgiften
Motorhistorisk Samråd
Motorhistorisk Samråd bemærker,
at for så vidt angår den aktuelle
Side 4 af 5
L 150 - 2015-16 - Bilag 6: Supplerende høringssvar og høringssvar, fra skatteministeren
1625282_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ændring til brændstofforbrugsaf-
giftsloven har Motorhistorisk Sam-
råd ikke nogle kommentarer til hø-
ringen, i det Motorhistorisk Sam-
råd antager, at alle de såkaldte
”grønne ejerafgifter”, også vil blive
reduceret til 25 pct., når disse kø-
retøjer bliver gamle nok til at være
veteranbiler, på samme måde som
det fungerer med vægtafgiften i
dag for de ældre køretøjer.
Team Effektiv regulering
(TER)
TER vurderer, at lovforslaget
medfører administrative konse-
kvenser under 4 mio. kr. årligt for
erhvervslivet.
med 25 pct. af de sædvanlige satser
og tillæg, når der er forløbet 35 år
fra en bils første registrering.
Side 5 af 5