Skatteudvalget 2015-16
L 150 Bilag 5
Offentligt
1625262_0001.png
26. april 2016
J.nr. 15-1434179
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 150 - Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven, brændstoffor-
brugsafgiftsloven, lov om registrering af køretøjer og lov om spil. (Ændring af reglerne
om forholdsmæssig registreringsafgift for leasingkøretøjer, ændring af reglerne om udbe-
taling af eksportgodtgørelse, fastsættelse af brændstofforbruget for særlig store personbi-
ler, nedsættelse af pristillægget for ønskenummerplader m.v.).
Hermed sendes ændringsforslag, som jeg ønsker at stille til 2. behandlingen af ovennævn-
te lovforslag.
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
L 150 - 2015-16 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1625262_0002.png
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven, brændstofforbrugsaf-
giftsloven, lov om registrering af køretøjer og lov om spil. (Ændring af reg-
lerne om forholdsmæssig registreringsafgift for leasingkøretøjer, ændring af
reglerne om udbetaling af eksportgodtgørelse, fastsættelse af brændstoffor-
bruget for særlig store personbiler, nedsættelse af pristillægget for ønske-
nummerplader m.v.) (L 150)
Til titlen
1)
I undertitlen ændres »personbiler« til: »biler«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 10]
Til § 1
2)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»01. I
§ 3 b, stk. 2,
indsættes efter 3. pkt.:
»Told- og skatteforvaltningen kan tillade, at der betales registreringsafgift efter
denne bestemmelse for en længere periode end leasingperioden, dog maksimalt
yderligere 1 måned.««
[Tydeliggørelse af, at SKAT kan tillade, at afgiftsperioden kan være indtil 1 må-
ned længere end leasingperioden.]
3)
I det under
nr. 7
foreslåede
§ 3 b, stk. 5, 4. pkt.,
ændres »30 dage« til: »1 må-
ned«.
[Ændring som følge af, at den forholdsmæssige registreringsafgift beregnes for
hele måneder, jf. stk. 2 og 3]
4)
Nr. 8
og
9
udgår, og i stedet indsættes:
»8.
§ 3 b, stk. 6,
affattes således:
»Stk. 6.
Hvis leasingaftalen ændres eller afbrydes, eller det leasede køretøj ændrer
afgiftsmæssig identitet, skal nummerpladerne afleveres, og køretøjet afmeldes fra
Køretøjsregisteret. Afbrydes en leasingaftale som nævnt i 1. pkt., tilbagebetaler
told- og skatteforvaltningen den afgift og rente, der eventuelt er betalt for meget
for afgiftsperioden, jf. stk. 2 og 3. 1. pkt. finder ikke anvendelse for følgende æn-
dringer af leasingaftalen, forudsat at ændringen ikke fører til omberegning af den
betalte afgift efter stk. 2 og 3, og at de øvrige betingelser for betaling af afgift efter
stk. 2 og 3 fortsat er opfyldt:
1) Et skifte af leasingtager, hvorved leasingtageren udtræder af leasingaftalen, og
en anden samtidig indtræder som ny leasingtager i leasingaftalen på uændrede
vilkår. Leasingvirksomheden skal meddele identiteten af denne nye leasingtager
Side 2 af 14
L 150 - 2015-16 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1625262_0003.png
og tidspunktet for skiftet af leasingtager til told- og skatteforvaltningen, inden skif-
tet sker.
2) Et skifte af leasinggiver, når en portefølje af leasingaftaler overdrages som led i
en omstrukturering eller et helt eller delvist salg af leasingvirksomheden og told-
og skatteforvaltningen giver tilladelse til, at overdragelsen ikke tillægges virkning
efter 1. pkt. Vilkårene i leasingaftalerne skal i øvrigt forblive uændrede.
3) En ændring af et maksimum for det samlede kilometerantal, som køretøjet kan
benyttes. Aftalen skal indeholde en nøjagtig beskrivelse af den foretagne ændring
og de økonomiske konsekvenser heraf for leasingaftalen.
4) En ændring i form af en tilføjelse, en ændring eller et fravalg af en serviceydel-
se eller udstyr, der eftermonteres på køretøjet. Aftalen skal indeholde en nøjagtig
beskrivelse af serviceydelsen eller udstyret og de økonomiske konsekvenser heraf
for leasingaftalen.
5) En ændring af leasingaftalens vilkår, hvor ændringen på forhånd er nøjagtigt
beskrevet i leasingaftalen.
6) En ændring af leasingaftalens vilkår, der er påkrævet i medfør af ny ufravigelig
lovgivning.««
[Nyaffattelse af registreringsafgiftslovens § 3 b, stk. 6]
5)
Efter nr. 10 indsættes som nyt nummer:
»02.
I
§ 3 b, stk. 8,
indsættes før 1. pkt.:
»Ved
afgiftsperiodens udløb skal køretøjets nummerplader afleveres, og køretøjet
afmeldes fra Køretøjsregisteret.««
[Tydeliggørelse af pligt til at aflevere køretøjets nummerplader ved afgiftsperio-
dens udløb]
6)
I den under
nr. 12
foreslåede ændring af
§ 3 b, stk. 8,
ændres »1. og 2. pkt.« til:
»2. og 3. pkt.«
[Rettelse af henvisningsfejl i det fremsatte lovforslag]
7)
I det under
nr. 13
foreslåede
§ 3 b, stk. 9,
ændres i
nr. 6
»længde« til: »varig-
hed«.
[Lovteknisk tilretning, der afspejler, at der er tale om en tidsangivelse, og ikke en
fysisk længde]
8)
I det under
nr. 13
foreslåede
§ 3 b, stk. 9,
affattes
nr. 7
således:
»7) Oplysning om afgiftsperiodens starttidspunkt og varighed, hvis afgiftsperioden
er længere end leasingperioden, jf. stk. 2.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 2]
Til § 2
Side 3 af 14
L 150 - 2015-16 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1625262_0004.png
9)
Nr. 1
affattes således:
»1. I
§ 3, stk. 2,
indsættes som
5. pkt.:
»1.-4. pkt. finder ikke anvendelse for biler, der omfattes af stk. 9.
«
«
[Bestemmelserne i § 3, stk. 2, 1-4. pkt., finder ikke anvendelse for biler, for hvilke
der beregnes et teknisk brændstofforbrug efter stk. 9]
10)
Nr. 2
affattes således:
»2. I
§ 3
indsættes efter stk. 8 som nyt stykke:
»Stk. 9.
For diesel- og benzindrevne biler med en køreklar vægt på over 2.585 kg,
hvor der ikke foreligger oplysning om et brændstofforbrug i henhold til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning nr. 715/2007 af 20. juni 2007 om typegodken-
delse af motorkøretøjer med hensyn til emissioner fra lette personbiler og lette
erhvervskøretøjer (Euro 5 og Euro 6), om adgang til reparations- og vedligeholdel-
sesinformationer om køretøjer, fastsættes brændstofforbruget som summen af et
fast element og et variabelt element, der beregnes som 0,2 pct. af den del af bilens
køreklare vægt i kilogram, der overstiger 2.585 kg. For dieseldrevne biler, der
opfylder emissionsnorm Euro 6 eller renere, udgør det faste element 6,4 l pr. 100
km. For dieseldrevne biler, der opfylder emissionsnorm Euro 5, men ikke emissi-
onsnorm Euro 6, udgør det faste element 7,4 l pr. 100 km, og for dieseldrevne bi-
ler, der ikke som minimum opfylder emissionsnorm Euro 5, udgør det faste ele-
ment 9,0 l pr. 100 km. For benzindrevne biler beregnes forbruget som for diesel-
drevne biler efter 1.-3. pkt., og forbruget forhøjes herefter med 10 pct.«
Stk. 9-13 bliver herefter stk. 10-14.«
[Præcisering af anvendelsesområdet og tilpasning af beregningen af brændstoffor-
bruget]
11)
Nr. 4
affattes således:
»4. I
§ 3, stk. 13,
der bliver stk. 14, ændres »stk. 10 og den i stk. 11« til: »stk. 12
og den i stk. 13««
[Rettelse af henvisningsfejl]
Til § 6
12)
§ 6, stk. 3, 2. pkt.,
affattes således:
»Told- og skatteforvaltningen kan efter ansøgning tillade, at der for personbiler,
der anmeldes til registrering senest den 30. juni 2016, betales afgift efter brænd-
stofforbrugsafgiftslovens § 3, stk. 9, som indsat ved denne lovs § 2, nr. 2.«
[Lovteknisk ændring, der tydeliggør bestemmelsens anvendelsesområde]
Side 4 af 14
L 150 - 2015-16 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1625262_0005.png
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås som en konsekvens af ændringsforslag nr. 10, at ”personbiler” ændres
til ”biler”.
Til nr. 2
Det følger af registreringsafgiftslovens § 3 b, stk. 2, 1. pkt., at der kan betales for-
holdsmæssig registreringsafgift for køretøjer, der skal registreres efter færdselslo-
ven. Registreringspligten og derved afgiftspligten indtræder den dato, hvor køretø-
jet tages i anvendelse her i landet af en herboende, jf. stk. 2, 2. pkt. Afgiften op-
kræves for hele den kontraktfastsatte leasingperiode, jf. stk. 2, 3. pkt.
Det er i stk. 2, 4. pkt., fastsat, hvad afgiften udgør.
1) For køretøjer, der er fra 0 til 3 måneder gamle regnet fra første registrerings-
eller ibrugtagningstidspunkt, uanset om det er i Danmark eller udlandet, udgør
afgiften 2 pct. af den beregnede registreringsafgift pr. påbegyndt måned efter før-
ste registrerings- eller ibrugtagningstidspunkt i de første 3 måneder.
2) For køretøjer, der ved registreringspligtens indtræden er ældre end 3 måneder
regnet fra første registrerings- eller ibrugtagningstidspunkt, uanset om det er i
Danmark eller udlandet, udgør afgiften 1 pct. af den beregnede registreringsafgift
pr. påbegyndt måned i de efterfølgende 33 måneder.
3) For køretøjer, der ved registreringspligtens indtræden er ældre end 36 måneder
regnet fra første registrerings- eller ibrugtagningstidspunkt, uanset om det er i
Danmark eller udlandet, udgør afgiften 1/2 pct. af den beregnede registreringsaf-
gift pr. påbegyndt måned i de efterfølgende måneder.
Ved ”den kontraktfastsatte leasingperiodes varighed” i stk. 2, 3. pkt., forstås den
periode, hvor leasingtageren har brugsret til køretøjet.
Ved betaling af afgiften tillægges der endvidere en forrentning af den del af den
beregnede registreringsafgift, der resterer efter betaling, jf. stk. 3.
Efter SKATs praksis tillades det, at leasingvirksomheden og leasingtageren aftaler,
at den periode, som der betales forholdsmæssig registreringsafgift for, er 1 måned
længere end den aftalte leasingperiode. Denne praksis har til formål at give rum
for typiske småforsinkelser ved afleveringen af køretøjet og for at give leasing-
virksomheden tid til at håndtere tilbageleveringen af køretøjets nummerplader m.v.
rettidigt i forhold til SKAT.
Det foreslås i lovforslagets § 1, nr. 13, at der i registreringsafgiftslovens § 3 b, stk.
9, nr. 7, indsættes en bestemmelse, der tydeliggør denne praksis. Leasingaftalen
skal herefter indeholde en særskilt angivelse af afgiftsperioden, hvis SKAT tilla-
Side 5 af 14
L 150 - 2015-16 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1625262_0006.png
der, at afgiftsperioden kan være længere end leasingperioden, dog maksimalt 30
dage. Der henvises i denne forbindelse til registreringsafgiftslovens § 3 b, stk. 5,
der omhandler forlængelser.
Da stk. 9, alene vedrører de formelle og indholdsmæssige krav til udformningen af
leasingaftalen, bør der i tillæg til den foreslåede nr.7, indsættes en særskilt be-
stemmelse i § 3 b, som tydeliggør, at SKAT kan tillade, at afgiftsperioden kan
være længere end leasingperioden. Denne bestemmelse bør fremgå af stk. 2, om
fastsættelse og betaling af forholdsmæssig registreringsafgift ved indgåelsen af
leasingaftalen. Stk. 5, vedrører alene efterfølgende forlængelser af leasingperio-
den, og bestemmelsen finder derfor ikke anvendelse ved indgåelsen af leasingafta-
len.
Det foreslås derfor, at det i stk. 2, 3. pkt., fastsættes, at SKAT kan tillade, at der
betales registreringsafgift efter denne bestemmelse for en længere periode end
leasingperioden. I denne forbindelse bør angivelse af 30 dage endvidere ændres til
1 måned, da den forholdsmæssige registreringsafgift beregnes på månedsbasis. Det
bør derfor retteligt tillades, at afgiftsperioden er op til 1 måned længere end lea-
singperioden. Stk. 2, 4. pkt., bliver herefter stk. 2, 5. pkt.
Til nr. 3
Ifølge registreringsafgiftslovens § 3 b, stk. 5, kan SKAT ved en forlængelse af den
aftalte leasingperiode tillade, at afgiften også for den tidsbegrænsede forlængelse
betales efter stk. 2 og 3, hvis ansøgning herom indgives senest 14 dage, inden den
gældende leasingperiode udløber. Dette forudsætter, at der på ansøgningstidspunk-
tet foreligger en skriftlig aftale om forlængelse mellem leasingvirksomheden og
leasingtageren. Aftalen om forlængelse skal indeholde oplysninger om den præcise
tidsperiode, som leasingaftalen forlænges med.
Ved ”leasingperioden” forstås den periode, hvor leasingtageren har brugsret til
køretøjet. Efter SKATs praksis tillades det, at leasingvirksomheden og leasingta-
geren kan aftale, at den periode, som der betales forholdsmæssig registreringsafgift
for, er 1 måned længere end leasingperioden. Denne praksis har til formål at give
rum til typiske småforsinkelser ved afleveringen af køretøjet og at give leasing-
virksomheden tid til at håndtere tilbageleveringen af køretøjets nummerplader m.v.
rettidigt i forhold til SKAT.
På den baggrund er det med lovforslagets § 1, nr. 7, foreslået, at det i et nyt § 3 b,
stk. 5, 4. pkt., fastsættes, at hvis afgiftsperioden overstiger den tidsbegrænsede
periode, som leasingperioden forlænges med, skal der i aftalen om forlængelse
foretages en særskilt angivelse af afgiftsperiodens starttidspunkt og varighed.
Formålet med ændringen er at tydeliggøre den praksis vedrørende fastsættelse af
afgiftsperiodens varighed, som allerede i dag følges af SKAT.
Side 6 af 14
L 150 - 2015-16 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1625262_0007.png
I lovforslaget er det imidlertid angivet, at den periode, som afgiftsperioden kan
forlænges med, maksimalt må udgøre 30 dage. Da den forholdsmæssige registre-
ringsafgift beregnes på månedsbasis, bør det retteligt tillades, at afgiftsperioden er
op til 1 måned længere end leasingperioden. Det samme bør også gælde i forhold
til forlængelser af leasingperioden.
Det foreslås derfor, at tidsangivelsen »30 dage« ændres til »1 måned« i det fore-
slåede § 3 b, stk. 5, 4. pkt.
Til nr. 4
Det følger af registreringsafgiftslovens § 3 b, stk. 6, 1. pkt., at hvis leasingkontrak-
ten ændres eller afbrydes, eller det leasede køretøj ændrer afgiftsmæssig identitet,
skal nummerpladerne afleveres, og køretøjet afmeldes fra Køretøjsregisteret.
Dette gælder dog ikke, hvis leasingtageren udtræder af leasingaftalen, og en anden
leasingtager samtidig indtræder i leasingaftalen på uændrede vilkår. Leasingvirk-
somheden skal meddele identiteten af denne nye leasingtager og tidspunktet for
skift af leasingtager til SKAT, inden skiftet sker (debitorskifte), jf. stk. 6, 2. pkt.
SKAT kan desuden tillade, at overdragelsen ikke tillægges virkning efter 1. pkt.,
når en portefølje af leasingkontrakter overdrages som led i en omstrukturering
eller et helt eller delvist salg af leasingvirksomheden, og leasingkontrakterne i
øvrigt forbliver uændrede (kreditorskifte), jf. stk. 6, 3. pkt.
Det følger endvidere af stk. 6, 4. pkt., at hvis en leasingkontrakt afbrydes som
nævnt i 1. pkt., så tilbagebetaler SKAT den afgift med rente, der eventuelt er betalt
for meget for leasingperioden.
Lovforslaget indeholder flere forslag til ændringer af stk. 6, og der er efter frem-
sættelsen af lovforslaget identificeret et behov for mindre, yderligere justeringer af
de foreslåede ændringer. Det foreslås på den baggrund, at bestemmelsen i stedet
nyaffattes med henblik på en samlet fremstilling af de foreslåede ændringer af
bestemmelsen:
I
stk. 6, 1. pkt.,
og
stk. 6, 4. pkt.,
foreslås »leasingkontrakten« ændret til »leasingaf-
talen« for at sikre en konsekvent begrebsanvendelse.
Bestemmelserne i
stk. 6, 2. pkt.,
om debitorskifte og
stk. 6, stk. 3,
om kreditorskifte
foreslås rykket til et nyt 3. pkt., jf. bemærkningerne nedenfor. Det foreslås derfor,
at stk. 6, 2. og 3. pkt., udgår som en konsekvens heraf.
Stk. 6, 4. pkt.,
bliver heref-
ter stk. 6, 2. pkt.
Da leasingaftaler som regel indgås for længere perioder (typisk 12, 24 eller 36
måneder), kan ændringer i leasingtagerens forhold i løbet af leasingperioden føre
til et behov for tilpasninger af leasingaftalen. Sådanne tilpasninger vil efter stk. 6,
Side 7 af 14
L 150 - 2015-16 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1625262_0008.png
1. pkt., føre til, at leasingvirksomheden på baggrund af den ændrede leasingaftale
skal ansøge om en fornyet tilladelse fra SKAT, inden ændringen træder i kraft.
Anvendelsen af tilladelsesordningen for betaling af forholdsmæssig registrerings-
afgift for leasingkøretøjer indebærer afgiftsmæssige fordele set i forhold til en
betaling af fuld registreringsafgift for køretøjet. Med henblik på at undgå misbrug i
form af en uberettiget anvendelse af denne ordning er det nødvendigt at stille krav
om fornyet godkendelse, når der ændres i den aftale, der ligger til grund for tilla-
delsen til betaling af forholdsmæssig registreringsafgift. Kravet om en fornyet
tilladelse udgør imidlertid en administrativ byrde for leasingvirksomhederne.
Med henblik på at lette denne administrative byrde er det i lovforslagets § 1, nr. 9,
foreslået, at der gives en række nærmere afgrænsede muligheder for at foretage
ændringer efter SKATs godkendelse af leasingaftalen, uden at dette i sig selv fører
til, at der skal ansøges om en fornyet tilladelse hos SKAT.
Det foreslås nærmere, at de tilladte ændringer i form af debitorskifte og kreditor-
skifte, der hidtil har fremgået af stk. 6, 2. og 3. pkt., flyttes til de foreslåede
stk. 6,
nr. 1 og 2.
Disse bestemmelser bibeholdes således uændret.
Derudover foreslås i lovforslagets § 1, nr. 9, en række yderligere muligheder for at
foretage efterfølgende ændringer:
Det foreslås i
stk. 6, nr. 3,
at der gives mulighed for, at der kan aftales ændringer i
et angivet maksimum for antallet af de samlede kilometer, som leasingkøretøjet
kan benyttes i leasingperioden. Det er efter den foreslåede stk. 6, nr. 3, en betin-
gelse, at der i aftalen om at foretage ændringen indgår en nøjagtig beskrivelse af
ændringen og de økonomiske konsekvenser heraf for leasingaftalen. Eksempelvis
vil en ændring af den aftalte leasingydelse, som følger heraf, skulle angives sær-
skilt.
Det foreslås i
stk. 6, nr. 4,
at der gives mulighed for, at der kan foretages ændrin-
ger i leasingaftalen i form af en tilføjelse, en ændring eller et fravalg af service-
ydelser eller ekstraudstyr. Dette kan eksempelvis være serviceaftaler, aftaler om
brændstofkort og forsikringsydelser samt udstyr til montering på køretøjet. Det er
efter den foreslåede stk. 6, nr. 4, en betingelse, at der i aftalen om at foretage æn-
dringen indgår en nøjagtig beskrivelse af den pågældende serviceydelse eller det
pågældende udstyr. Det bør fremgå tydeligt af denne bestemmelse, at de økonomi-
ske konsekvenser også for et fravalg af serviceydelser eller ekstraudstyr for lea-
singaftalen skal fremgå af aftalen om ændringen.
Henvisningen til ”prisen og betalingen af vederlag herfor” i lovforslaget § 1, nr. 9,
bør derfor rettes til ”de økonomiske konsekvenser heraf for leasingaftalen”.
Det foreslås i
stk. 6, nr. 5,
at der gives mulighed for, at ændringer, der på forhånd
nøjagtigt er beskrevet i den allerede godkendte leasingaftale, kan foretages uden
Side 8 af 14
L 150 - 2015-16 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1625262_0009.png
krav om fornyet tilladelse. Da disse ændringer, og konsekvenserne heraf, allerede
har indgået i grundlaget for den oprindelige tilladelse, anses det for at være ube-
tænkeligt, at sådanne ændringer foretages uden krav om en fornyet tilladelse.
Endelig foreslås det i
stk. 6, nr. 6,
at der gives mulighed for, at ændringer, som er
påkrævede som følge af ufravigelig lovgivning, kan foretages uden krav om forny-
et tilladelse. Leasingvirksomheden vil herefter have mulighed for at foretage nød-
vendige, korresponderende tilpasninger af leasingaftalen, når der efter SKATs
godkendelse af aftalen indføres ny ufravigelig lovgivning.
Henvisningen til ”anden ufravigelig lovgivning” i lovforslaget § 1, nr. 9, bør i
denne forbindelse ændres til ”ufravigelig lovgivning”, da en efterfølgende ændring
af leasingaftalen, der følger af ufravigelig lovgivning, vil være omfattet, forudsat
at de øvrige betingelser i § 3 b, stk. 6, for at foretage ændringen uden krav om
fornyet tilladelse er opfyldt.
Leasingaftalen skal, ud over de foreslåede ændringer i stk. 6, nr. 3-6, og eventuelle
angivne økonomiske konsekvenser heraf, i øvrigt fortsættes på uændrede vilkår
Adgangen til at foretage de i stk. 6, nr. 3-6, foreslåede ændringer af leasingaftalen
uden fornyet tilladelse fra SKAT gælder desuden alene i tilfælde, hvor ændringen
ikke fører til en omberegning af den allerede beregnede registreringsafgift efter
stk. 2 og 3.
Den oprindelige tilladelse kan endvidere alene anses for fortsat at være opretholdt,
når de øvrige betingelser i § 3 b for at anvende tilladelsesordningen fortsat er op-
fyldt efter den foretagne ændring.
Hvis ændringen af leasingaftalen således eksempelvis fører til, at leasingaftalen,
efter en konkret vurdering, ikke længere kan anses for at udgøre en reel leasingaf-
tale, bortfalder grundlaget for tilladelsen efter stk. 1 som følge heraf på tidspunktet
for ændringen. Virkningen heraf er, som angivet i 1. pkt., at nummerpladerne skal
afleveres, og køretøjet afmeldes fra Køretøjsregisteret. Hvis ikke der sker rettidig
indlevering af nummerpladerne m.v., kan dette medføre bødestraf, hvis der er tale
om en forsætlig eller groft uagtsom overtrædelse, jf. registreringsafgiftslovens §
27, stk. 1, nr. 2. Hvis køretøjet fortsat bruges her i landet, vil der desuden indtræde
pligt til betaling af registreringsafgift efter registreringsafgiftslovens øvrige regler
herom, jf. § 1, stk. 1.
Til nr. 5
Det følger af registreringsafgiftslovens § 3 b, stk. 8, 1. pkt., at såfremt køretøjets
nummerplader ved leasingperiodens udløb ikke afleveres rettidigt, skal køretøjets
nummerplader efter anmodning fra SKAT snarest inddrages ved politiets foran-
staltning.
Side 9 af 14
L 150 - 2015-16 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1625262_0010.png
Det foreslås, at der før § 3 b, stk. 8, 1. pkt., indsættes et nyt § 3 b, stk. 8, 1. pkt.,
der tydeliggør, at leasinggiveren har en særskilt pligt til at aflevere køretøjets
nummerplader, og at køretøjet skal afmeldes fra Køretøjsregistreret ved afgiftspe-
riodens udløb. Stk. 8, 1.-4. pkt., bliver herefter 2.-5. pkt.
Dette forslag skal ses i sammenhæng med den foreslåede ændring af registrerings-
afgiftslovens § 27, stk. 1, nr. 2, hvorefter der indføres hjemmel til at pålægge bø-
destraf for en forsætlig eller grov overtrædelse af pligten til indlevere køretøjets
nummerplader m.v. ved afgiftsperiodens udløb.
Til nr. 6
Det følger af registreringsafgiftslovens § 3 b, stk. 8, 1. pkt., at hvis køretøjets
nummerplader ved leasingkontraktens udløb ikke afleveres rettidigt, skal køretø-
jets nummerplader efter anmodning fra SKAT snarest inddrages ved politiets for-
anstaltning. Desuden følger det af stk. 8, 2. pkt., at der i tilfælde heraf efterfølgen-
de skal betales afgift og rente for den periode, der forløber fra leasingkontraktens
udløb og indtil køretøjets nummerplader indleveres eller fjernes. Afgift og rente
opkræves pr. påbegyndt måned, som fristen overskrides med, jf. stk. 8, 3. pkt.
Det foreslås i lovforslagets § 1, nr. 12, at den fortsatte betaling af forholdsmæssig
registreringsafgift efter afgiftsperiodens udløb alene skal tillades i det tilfælde og i
den periode, hvor leasingvirksomheden på grund af leasingtagerens forhold ikke
kan skaffe sig fysisk rådighed over køretøjets nummerplader. Henvisningen til stk.
8, 1. og 2. pkt., i lovforslagets § 1, nr. 12, skulle derfor retteligt have været til 2. og
3. pkt.
Det forslås derfor, at henvisningen til 1. og 2. pkt. i lovforslagets § 1, nr. 12, rettes
til 2. og 3. pkt.
Til nr. 7
Registreringsafgiftslovens § 3 b, stk. 9, indeholder en række indholdsmæssige og
formelle minimumskrav til leasingaftalen, der har til formål at sikre, at SKAT i
forbindelse med ansøgningsprocessen får de fornødne oplysninger til at kunne
behandle ansøgningen. Oplysningskravene i § 3 b, stk. 9, har desuden til formål at
sikre, at leasingaftalen indeholder oplysninger, der er nødvendige for SKATs efter-
følgende kontrol.
Stk. 9 foreslås
i lovforslagets § 1, nr. 13
nyaffattet med henblik på en præcisering af
SKATs administration af bestemmelsen. .
Det foreslås herunder i lovforslagets § 1, nr. 13, at det af, stk. 9, nr. 6, skal fremgå,
at leasingaftalen skal indeholde oplysning om leasingperiodens starttidspunkt og
”længde”.
Side 10 af 14
L 150 - 2015-16 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1625262_0011.png
Der foreslås en lovteknisk tilpasning, hvorefter ”længde” ændres til ”varighed”, da
der er tale om en tidsangivelse.
Til nr. 8
Registreringsafgiftslovens § 3 b, stk. 9, indeholder en række indholdsmæssige og
formelle minimumskrav til leasingaftalen, der har til formål at sikre, at SKAT i
forbindelse med ansøgningsprocessen får de fornødne oplysninger til at kunne
behandle ansøgningen. Oplysningskravene i § 3 b, stk. 9, har desuden til formål at
sikre, at leasingaftalen indeholder oplysninger, der er nødvendige for SKATs efter-
følgende kontrol.
I stk. 9 foreslås lovforslagets § 1, nr. 13, nyaffattet med henblik på en præcisering
af SKATs administration af bestemmelsen.
Det foreslås herunder nærmere i lovforslagets § 1, nr. 13, at det af stk. 9, nr. 7, skal
fremgå, at hvis den periode, hvor der betales forholdsmæssig registreringsafgift
(afgiftsperioden), ikke er identisk med den periode, hvor leasingtageren har brugs-
ret til køretøjet (leasingperioden), skal der foretages en særskilt angivelse af af-
giftsperiodens starttidspunkt og varighed.
Det foreslås, at denne bestemmelse som en konsekvens af ændringsforslag nr. 2
tilrettes, så det fremgår heraf, at der skal foretages en særskilt oplysning om af-
giftsperiodens starttidspunkt og varighed, hvis afgiftsperioden er længere end lea-
singperioden, jf. stk. 2. Henvisningen til stk. 5, i lovforslagets § 1, nr. 13, bør såle-
des rettelig være til stk. 2.
Til nr. 9
Det følger af brændstofforbrugsafgiftslovens § 3, stk. 2, 1. pkt., at såfremt der ikke
foreligger anmeldelse om en benzindreven bils brændstofforbrug, fastsættes dette i
liter pr. 100 km, jf. § 2, som summen af et fast element på 3 l pr. 100 km og et
variabelt element, der beregnes som 0,5 pct. af bilens egenvægt i kilogram. Er
bilen dieseldreven, fastsættes forbruget i liter pr. 100 km ved at reducere forbruget
beregnet efter 1. pkt. med 12,5 pct., jf. stk. 2, 2. pkt. Ved en bils egenvægt forstås
vægten af bilen med tilbehør, som bilen normalt medfører, jf. stk. 2, 3. pkt. Væg-
ten af driftsmidler, herunder brændstof, smøreolie og kølevand og fører medregnes
ikke, jf. stk. 2, 4. pkt.
I lovforslagets § 2, nr. 1, foreslås det, at der efter 2. pkt. indsættes en bestemmelse
om, at stk. 2, 1. pkt., ikke skal gælde for ”personbiler”, der får fastsat et teknisk
brændstofforbrug efter den foreslåede § 3, stk. 9.
Det foreslås, at denne bestemmelse udgår, og at der i stedet indsættes et nyt punk-
tum efter stk. 2, 4. pkt., hvorefter det tydeliggøres, at stk. 2, 1-4. pkt., ikke skal
finde anvendelse for benzindrevne og dieseldrevne biler, for hvilke der beregnes et
Side 11 af 14
L 150 - 2015-16 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1625262_0012.png
teknisk brændstofforbrug efter de særlige bestemmelser i stk. 9. Ændringen skyl-
des, at bestemmelsen bør indsættes som sidste punktum i stk. 2.
Desuden foreslås ”personbiler” rettet til ”biler”, da stk. 9 også bør gælde for vare-
biler, der er omfattet af brændstofforbrugsafgiftsloven, jf. denne lovs § 1, stk. 1.
Til nr. 10
I lovforslagets § 2, nr. 2, foreslås det, at der efter brændstofforbrugsafgiftslovens §
3, stk. 8, indsættes en bestemmelse om teknisk beregning for diesel- og benzin-
drevne ”personbiler (M1)” med en køreklar vægt på over 2.585 kg, hvor der ikke
foreligger oplysning om et brændstofforbrug i henhold til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning nr. 715/2007 af 20. juni 2007 om typegodkendelse af motorkø-
retøjer med hensyn til emissioner fra lette personbiler og lette erhvervskøretøjer
(Euro 5 og Euro 6), om adgang til reparations- og vedligeholdelsesinformationer
om køretøjer. Brændstofforbruget fastsættes herefter som summen af et fast ele-
ment på 7,4 l pr. 100 km og et variabelt element, der beregnes som 0,2 pct. af den
del af bilens køreklare vægt i kilogram, der overstiger 2.585 kg. For benzindrevne
personbiler forhøjes forbruget efter 1. pkt. herefter med 10 pct.
Det foreslås, at ”personbiler (M1)” ændres til ”biler”. Dette vil sikre, at også vare-
biler, der omfattes af brændstofforbrugsafgiftsloven, jf. denne lovs § 1, stk. 1, vil
kunne få beregnet et teknisk brændstofforbrug efter stk. 9, hvis der for den pågæl-
dende varebil ikke foreligger oplysning om et brændstofforbrug i henhold til Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 715/2007 af 20. juni 2007 om type-
godkendelse af motorkøretøjer med hensyn til emissioner fra lette personbiler og
lette erhvervskøretøjer (Euro 5 og Euro 6), om adgang til reparations- og vedlige-
holdelsesinformationer om køretøjer.
Den i lovforslagets § 2, nr. 2, foreslåede tekniske beregning til brug for fastsættel-
se af brændstofforbruget for særligt store biler bygger på en statistisk analyse af de
oplysninger om de senere årgange af særligt store biler, der er registreret i det digi-
tale motorregister, hvor oplysninger fra fabrikanternes erklæringer ligger til grund
for det registrerede brændstofforbrug.
Der består imidlertid en generel sammenhæng mellem bilens alder og bilens ener-
gieffektivitet. Der er således en tendens til, at nyere biler er mere energieffektive
end lidt ældre biler, som igen er mere energieffektive end de ældste biler. En opde-
ling af den tekniske beregning efter bilens alder kan imidlertid ikke ske med ud-
gangspunkt i bilernes registreringsdato eller produktionsdato. Det skyldes, at biler
fra en ældre og en nyere generation kan være registreret i samme tidsrum. En op-
deling af den tekniske beregning efter bilgenerationer kan omvendt og mere retvi-
sende ske med udgangspunkt i de miljønormer (Euronormer), der eksempelvis
regulerer kravene til bilens udledning af kvælstofilter (NOx).
Side 12 af 14
L 150 - 2015-16 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1625262_0013.png
En fornyet statistisk analyse af oplysninger om de senere årgange af særligt store
biler har bekræftet, at der er sammenhæng mellem normerne for bilernes udled-
ning af skadelige stoffer og bilernes energieffektivitet.
Det foreslås derfor, at den tekniske beregning af brændstofforbruget fastsættes
individuelt for 3 følgende bilgenerationer: Biler, der opfylder emissionsnorm Euro
6 eller renere, biler, der opfylder emissionsnorm Euro 5 og biler, der ikke som
minimum opfylder emissionsnorm Euro 5.
Brændstofforbruget for de særligt store biler beregnes herefter som summen af et
fast element og et variabelt element, der beregnes som 0,2 pct. af den del af bilens
køreklare vægt i kilogram, der overstiger 2.585 kg. For dieseldrevne biler, der
opfylder emissionsnorm Euro 6 eller renere, udgør det faste element 6,4 l pr. 100
km. For dieseldrevne biler, der opfylder emissionsnorm Euro 5, udgør det faste
element 7,4 l pr. 100 km, og for dieseldrevne biler, der ikke som minimum opfyl-
der emissionsnorm Euro 5, udgør det faste element 9,0 l pr. 100 km.
For benzindrevne biler beregnes brændstofforbruget som for dieseldrevne biler, og
forbruget forhøjes herefter med 10 pct. Denne korrektion er begrundet i, at energi-
indholdet i benzin er ca.10 pct. lavere end i diesel.
Til nr. 11
Det følger af brændstofforbrugsafgiftslovens § 3, stk. 11, at i de i stk. 1 under B
angivne beløb for udligningsafgift reguleres fra og med 2016 og til og med 2020
reguleres på grundlag af nettoprisindeksets årsgennemsnit i året 2 år forud for det
kalenderår, i hvilket satsen skal gælde. Det følger af § 3, stk. 12, at for 2018 forhø-
jes de i stk. 1 under A og B angivne beløb for forbrugsafgift med 5,5 pct.
Det følger endvidere af § 3, stk. 13, at reguleringer efter ”stk. 10” og den i ”stk.
11” fastsatte forhøjelse har virkning for det enkelte køretøj fra og med den første
afgiftsperiode, der begynder den 1. januar eller senere i kalenderåret. Da denne
bestemmelse retteligt skal henvise til reguleringer efter stk. 11 og forhøjelser efter
stk. 12, er det således en fejl, at stk. 13 henviser til stk. 10 og 11.
Da § 3, stk. 13, foreslås rykket til stk. 14 i lovforslagets nr. 4, bør der samtidigt
foretages en rettelse af den eksisterende henvisningsfejl. Det foreslås derfor, at
»stk. 11 og den i stk. 12« ændres til: »stk. 12 og den i stk. 13«.
Til nr. 12
Der foreslås en sproglig præcisering af lovforslagets § 6, stk. 3, 2. pkt. Efter den
foreslåede bestemmelse kan SKAT give tilladelse til betaling af afgift efter brænd-
stofforbrugsafgiftslovens § 3, stk. 9 for den pågældende personbil, hvis personbi-
len anmeldes til registrering senest den 30. juni 2016, og de nærmere betingelser
herfor i øvrigt er opfyldt.
Side 13 af 14
L 150 - 2015-16 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1625262_0014.png
Side 14 af 14