Skatteudvalget 2015-16
L 150 Bilag 20
Offentligt
1640098_0001.png
30. maj 2016
J.nr. 15-1434179
Til Folketinget – Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges supplerende høringsskema samt det modtagne hø-
ringssvar vedrørende forslag til Lov om ændring af registreringsafgiftsloven, brændstof-
forbrugsafgiftsloven, lov om registrering af køretøjer og lov om spil (ændring af reglerne
om forholdsmæssig registreringsafgift for leasingkøretøjer, ændring af reglerne om udbe-
taling af eksportgodtgørelse, fastsættelse af brændstofforbruget for særlig store biler, ned-
sættelse af pristillægget for ønskenummerplader m.v.)
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
L 150 - 2015-16 - Bilag 20: Supplerende hørigssskema og høringssvar, fra skatteministeren
1640098_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
AutoBranchen Dan-
mark
Indledningsvist anerkender Auto
Branchen Danmark lovforslaget
som forsøg på at gennemføre ad-
ministrative lettelser for de lea-
singvirksomheder, der anvender
reglerne om tilladelse til betaling af
forholdsmæssig registreringsafgift.
AutoBranchen hæfter sig særligt
ved, at Skatteministeren i en be-
kendtgørelse vil tydeliggøre regel-
sættet for SKATs behandling af
ansøgninger om tilladelse til beta-
ling af forholdsmæssig registre-
ringsafgift (selvangivelsesordnin-
gen).
I bekendtgørelsen bliver der om-
talt en række tilretninger og præci-
seringer af hjemmelsgrundlaget for
SKATs selvangivelsesordning for
leasingbiler.
AutoBranchen Danmark anfører i
den forbindelse, at der bør ske en
skærpelse af tilsynet med de virk-
somheder, der får tilladelse til at
benytte sig af selvangivelsesord-
ningen. AutoBranchen Danmark
mener, at den nye bekendtgørelse
ikke bærer tilstrækkeligt præg af
dette. Leasingselskaber, der vil be-
nytte selvangivelsesordningen, skal
være kvalificeret og være indstillet
på at følge den danske lovgivning
på dette område.
SKAT har administrativt etableret
selvangivelsesordningen for beta-
ling af forholdsmæssig registre-
ringsafgift for leasingkøretøjer,
hvorefter registrerede leasingvirk-
somheder, under nærmere betin-
Formålet med lovforslaget er at
skabe en bedre balance mellem
hensynet til mere fleksible og tyde-
lige regler og hensynet til at opret-
holde en effektiv kontrol samt at
undgå omgåelse af registreringsaf-
giftslovgivningen.
For at en leasingvirksomhed kan
anvende SKATs selvangivelses-
ordningen for betaling af for-
holdsmæssig registreringsafgift,
skal den pågældende leasingvirk-
somhed i første omgang registreres
og dermed kunne opfylde betin-
gelserne i registreringsafgiftslovens
§ 15, som blandt andet indeholder
krav til sikkerhedsstillelse og virk-
somhedens likviditet.
Registrerede leasingvirksomheder
vil herefter få adgang til at selv at
angive forholdsmæssig registre-
ringsafgift for leasingkøretøjer
uden en forudgående godkendelse
af hver enkelt leasingaftale hos
SKAT.
Dette kræver godkendelse af en
standardaftale, som skal opfylde en
nærmere række betingelser, lige-
som leasingvirksomheden skal op-
fylde nogle administrative krav,
der sikrer, at SKAT kan udføre
Side 2 af 3
L 150 - 2015-16 - Bilag 20: Supplerende hørigssskema og høringssvar, fra skatteministeren
1640098_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
gelser, kan få adgang til at selvan-
give forholdsmæssig registrerings-
afgift for leasingkøretøjer, uden en
forudgående godkendelse af den
enkelte leasingaftale hos SKAT.
For at minimere bevidst svindel
med registreringsafgiften mener
AutoBranchen Danmark, at det er
nødvendigt med et tilstrækkeligt
finmasket net, der kun giver seriø-
se leasingselskaber adgang til selv-
angivelsesordningen.
Afslutningsvist anfører AutoBran-
chen Danmark, at når ordningen
udvides til også at omfattet virk-
somheder der er hjemmehørende i
andre EU- og EØS-lande, kan der
i tilfælde af svindel frygtes en pro-
blematisk bistand til inddrivelse af
den korrekte registreringsafgift.
AutoBranchen Danmark frygter, at
virksomheder i disse lande vil mis-
bruge storkundeordningen
den nødvendige kontrol. Et af dis-
se krav er indgivelse af måneds-
regnskaber.
I forbindelse med godkendelse af
leasingaftalen kan SKAT kræve
supplerende oplysninger af betyd-
ning for behandlingen af tilladel-
sen eller en efterfølgende kontrol,
jf. svar på Skatteudvalgets spørgs-
mål nr. 1 af 5. april 2016.
Efter Rådets direktiv 2011/16/EU
har SKAT adgang til at indhente
kontroloplysninger fra udenland-
ske virksomheder. I praksis vil
SKAT via udenlandske myndighe-
ders mellemkomst kunne rekvirere
de ønskede og nødvendige kon-
troloplysninger, jf. svar på Skatte-
udvalgets spørgsmål nr. 4 af 7.
april 2016.
Som angivet i lovforslaget vil det
koste 3,6 mio. kr. ekstra om året at
sikre, at kontrollen med leasing-
virksomhederne opretholdes på
det nuværende niveau. SKAT for-
ventes at afsætte midler til at af-
holde denne ekstra udgift.
Det vurderes på denne baggrund,
at det samlede regelsæt, herunder
kravene til de registrerede virk-
somheder og SKATs muligheder
for kontrol, indeholder tilstrække-
lige værn mod bevidst svindel,
samtidig med at seriøse leasingsel-
skaber har rimelige administrative
vilkår.
Side 3 af 3