Skatteudvalget 2015-16
L 150 Bilag 11
Offentligt
1631659_0001.png
11. maj 2016
J.nr. 15-1434179
Til Folketinget – Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges supplerende høringsskema samt det modtagne hø-
ringssvar vedrørende forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven, brændstof-
forbrugsafgiftsloven, lov om registrering af køretøjer og lov om spil
(Ændring af reglerne om
forholdsmæssig registreringsafgift for leasingkøretøjer, ændring af reglerne om udbetaling af eksportgodtgø-
relse, fastsættelse af brændstofforbruget for særligt store personbiler, nedsættelse af pristillægget for ønske-
nummerplader m.v.)
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
L 150 - 2015-16 - Bilag 11: Supplerende høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1631659_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
CARTA
CARTA konstaterer indlednings-
vist, at der i lovforslaget er taget
højde for en række af de bemærk-
ninger, som de har haft til det op-
rindelige udkast til lovforslaget.
CARTA konstaterer dog også, at
der i forbindelse med lovfæstelsen
af SKATs praksis vedrørende lea-
sing ikke er indsat et forslag om-
kring lovfæstelse af deleleasing.
Lovforslaget vedrører visse regler i
registreringsafgiftsloven. En even-
tuel præcisering af lovgrundlaget
for de såkaldte ”deleleasingordnin-
ger”, som er en del af firmabilbe-
skatningen, indgår ikke i lovforsla-
get.
Skatteministeriet har været i dialog
med CARTA om behovet for mu-
lige præciseringer af lovgrundlaget
for deleleasing. Der pågår desuden
på nuværende tidspunkt i regi af
SKAT en afklaring af, om der i
SKATs Juridiske Vejledning er
behov for præciseringer i forhold
til SKATs fortolkning af reglerne
om deleleasing. Såfremt det viser
sig nødvendigt, vil der på bag-
grund heraf i løbet af sommeren
blive foretaget præciseringer af
Den Juridiske Vejledning, ligesom
det eventuelt kan blive relevant at
udsende et styresignal om praksis
for deleleasing. Skatteministeriet
afventer en færdiggørelse af disse
overvejelser, inden der kan tages
stilling til, om der også vurderes at
være behov for præciseringer af
lovgrundlaget.
CARTA oplyser, at ændringerne i
forhold til det oprindeligt frem-
sendte udkast giver anledning til
en række supplerende bemærknin-
ger.
Side 2 af 4
L 150 - 2015-16 - Bilag 11: Supplerende høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1631659_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
I udkastet til ændring af registre-
ringsafgiftsloven fremgik det un-
der § 3 b, stk. 6, nr. 3, at der kunne
ske ændring i opsigelsesvarsel.
Dette forslag til bestemmelse er
udtaget, og i stedet er der indsat
nyt forslag til § 3 b, stk. 6, nr. 5.
CARTA anfører, at det bør præci-
seres i bestemmelsen, hvad det er,
at man vil opnå med denne be-
stemmelse, da det efter CARTAs
vurdering er uklart, hvad der skal
forstås ved bestemmelsen.
Forslaget i § 3 b, stk. 6, nr. 3, om,
at der kan foretages ændringer i et
angivet opsigelsesvarsel, er baseret
på en forståelse af, at dette var ef-
terspurgt af branchen. Det fremgår
imidlertid af de indkomne hørings-
svar, at muligheden for en sådan
særskilt ændring ikke i sig selv er
relevant. Dette element blev derfor
udtaget af lovforslaget.
Bestemmelsen i § 3 b, stk. 6, nr. 5,
giver mulighed for, at der kan fo-
retages ændringer, der på forhånd
er nøjagtigt beskrevet i den allere-
de godkendte leasingaftale, uden
krav om fornyet tilladelse. Da dis-
se ændringer og konsekvenser her-
af allerede har indgået i grundlaget
for den oprindelige tilladelse, anses
det for at være ubetænkeligt, at så-
danne ændringer foretages uden
krav om en fornyet tilladelse. En
sådan ændring vil for eksempel
kunne være relevant for prisregule-
ringsklausuler i tilfælde af nye eller
ændrede bilafgifter. Bestemmelsen
sigter således mod, at der i den op-
rindeligt godkendte leasingaftale
kan tages højde for fremtidige
nærmere beskrevet ændringer,
uden at disse ændringer vil kræve
fornyet godkendelse hos SKAT.
CARTA anfører yderligere, at det
bør præciseres i § 3 b, stk. 9, nr.
10, at det er andre aftaler mellem
leasingtager og leasinggiver, der
skal fremlægges for SKAT. CAR-
TA bemærker i denne forbindelse,
at når aftaler ikke har nogen ind-
Det fremgår af bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 9, at oplys-
ningskravet i § 3 b, stk. 9 nr. 10
har til formål at sikre, at der i lea-
singaftalen foretages en fuld iden-
tifikation og beskrivelse af alle vil-
kår og aftaler mellem parterne,
Side 3 af 4
L 150 - 2015-16 - Bilag 11: Supplerende høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1631659_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
flydelse på, hvorvidt aftalen mel-
lem leasingtager og leasinggiver er
reel, bør loven ikke give anledning
til at kræve dokumentation for me-
re end det, der har betydning for
vurderingen af, hvorvidt den ind-
gåede leasingaftale kan anses for at
være reel.
CARTA anbefaler afslutningsvist,
at det bør præciseres i loven, at i
det omfang, der indregistreres kø-
retøjer efter § 3 b, stk. 11, 1. pkt.,
og det efterfølgende viser sig, at al-
le dokumenter, som SKAT har an-
set for relevante til brug for god-
kendelse af standardaftalen, ikke
har været forlagt SKAT, eller der
er konstateret afvigelser, skal
SKAT foretage en konkret vurde-
ring af, om leasingaftalen kan an-
ses for reel efter modtagelse af de
omhandlende oplysninger
som har betydning for den øko-
nomiske virkning af leasingaftalen.
Det er således alene aftaler mellem
parterne, der skal fremlægges for
SKAT.
Som anført i høringsskemaet er
det af hensyn til risikoen for mis-
brug af reglerne om forholdsmæs-
sig betaling af registreringsafgift, at
SKAT på trods af mulighederne i §
3 b, stk. 6, fortsat bør have mulig-
hed for at tilsidesætte en aftale,
hvis det vurderes, at der ikke er ta-
le om et reelt leasingforhold, eller
at de øvrige krav i bestemmelsen
ikke er opfyldt, såsom manglende
indgivelse af, for leasingaftalen, re-
levante dokumenter. SKAT vil på
denne baggrund altid foretage en
konkret vurdering.
Side 4 af 4