Til lovforslag nr.
L 150
Folketinget 2015-16
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. april 2016
3. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven,
brændstofforbrugsafgiftsloven, lov om registrering af køretøjer og lov om spil
(Ændring af reglerne om forholdsmæssig registreringsafgift for leasingkøretøjer, ændring af reglerne om udbetaling af
eksportgodtgørelse, fastsættelse af brændstofforbruget for særlig store personbiler, nedsættelse af pristillægget for
ønskenummerplader m.v.)
[af skatteministeren (Karsten Lauritzen)]
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 12 ændringsforslag til lovfor-
slaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 30. marts 2016 og var til 1.
behandling den 5. april 2016. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
Høring
Lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring
som to udkast til lovforslag. Skatteministeren sendte den 29.
januar 2016 et udkast til lovforslag om ændring af registre-
ringsafgiftsloven og lov om registreringsafgift af køretøjer
til udvalget, jf. SAU alm. del – bilag 95. Den 21. marts 2016
sendte skatteministeren et udkast til lovforslag om ændring
af brændstofforbrugsafgiftsloven til udvalget, jf. SAU alm.
del – bilag 154. Den 30. marts 2016 sendte skatteministeren
de indkomne høringssvar og et notat herom vedrørende ud-
kast til lovforslag om ændring af registreringsafgiftsloven
og lov om registreringsafgift af køretøjer til udvalget, jf. bi-
lag 1. Den 26. april 2016 sendte skatteministeren de ind-
komne høringssvar og et notat herom vedrørende udkast til
lovforslag om ændring af brændstofforbrugsafgiftsloven til
udvalget, jf. bilag 6.
Skriftlig henvendelse
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
2 skriftlige henvendelser fra Finans og Leasing.
Skatteministeren har over for udvalget kommenteret den
skriftlige henvendelse.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 9 spørgsmål til skatteministeren til
skriftlig besvarelse, [som denne har besvaret. ]
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
<>
Enhedslistens medlemmer af udvalget bemærker, at de
stemmer imod lovforslaget på grund af den foreslåede tekni-
ske beregning for fastlæggelse af afgifter for de særlig store
biler. Enhedslisten finder det problematisk, at den tekniske
beregning tager udgangspunkt i fabrikanternes egne data, ik-
ke mindst i lyset af den kritik, der har været af, at fabrikan-
ternes egne data ofte er upræcise og undervurderer køretø-
jernes miljøbelastning. Ændringsforslag nr. 10 foretager en
tilpasning af den tekniske beregning, men som det fremgår
af svar fra ministeren, er det fortsat fabrikanternes data, der
vil blive grundlaget for beregningen, og derfor løser den re-
viderede tekniske beregning i ændringsforslaget ikke det
fundamentale problem ved selve metoden. Derfor stemmer
Enhedslisten også imod ændringsforslag nr. 10.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin
var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræ-
senteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
DokumentId
Journalnummer