Skatteudvalget 2015-16
L 150 Bilag 1
Offentligt
1614553_0001.png
30. marts 2016
J.nr. 15-1434179
Til Folketinget – Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven og lov om registrering af kø-
retøjer (Tilretning
af reglerne om tilladelse til betaling af forholdsmæssig registreringsafgift for leasingkø-
retøjer, justering af reglerne om udbetaling af eksportgodtgørelse, nedsættelse af pristillægget for ønskenum-
merplader m.v.).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
L 150 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
1614553_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Advokatrådet
AutoBranchen Danmark
Ingen bemærkninger.
AutoBranchen Danmark anfører ind-
ledningsvist, at man er enig i det
overordnede sigte bag initiativet om
at gøre det enklere at drive virksom-
hed i Danmark. AutoBranchen Dan-
mark henstiller i denne forbindelse
til, at forenklingsbestræbelserne ikke
kun begrænses til det foreliggende
hjørne af det samlede lovkompleks,
men udstrækkes til også at omfatte
de centrale elementer i registrerings-
afgiftsloven i det hele taget.
Autobranchen Danmark anfører vi-
dere, at det ifølge lovforslagets be-
mærkninger klart skal fremgå af lo-
ven, hvilke oplysningskrav SKAT
kan kræve for at godkende en lea-
singaftale, så parterne ved deres udar-
bejdelse af aftalen har mulighed for
at tage højde for dette. Det fremgår
dog tillige af lovforslagets bemærk-
ninger, at de opregnede krav til op-
lysninger, der skal fremgå af leasing-
aftalen, ”ikke (er) udtryk for en ud-
tømmende opregning af de oplysnin-
ger, der kræves for at opnå og opret-
holde en tilladelse til betaling af for-
holdsmæssig registreringsafgift”. Au-
toBranchen Danmark skal opfordre
til, at oplistningen i loven gøres fuld-
stændig i forhold til, hvilke krav som
SKAT kan kræve for at godkende en
leasingaftale.
Autobranchen Danmark henviser
endvidere til, at en række nærmere
afgrænsede ændringer af en leasingaf-
tale ifølge lovforlaget kan aftales mel-
lem parterne efter SKATs godken-
Mulige forenklinger af registrerings-
afgiftsloven og andre afgifter overve-
jes løbende.
I forhold til en tilladelse til betaling af
forholdsmæssig registreringsafgift
kræves to forskellige typer af oplys-
ninger, nemlig oplysninger, der skal
fremgå af selve leasingaftalen og op-
lysninger, som SKAT (som sædvan-
ligt) kan kræve til brug for SKATs
kontrol. Oplistningen i loven har til
formål at angive en udtømmende li-
ste over de oplysninger, som skal
fremgå af leasingaftalen. Det er en
forudsætning for SKATs behandling
af ansøgningen om tilladelse, at disse
formelle krav er opfyldt ved udarbej-
delsen af leasingaftalen. Disse krav
bør derfor fremgå direkte af lovens
tekst.
SKAT kan herudover fortsat ind-
hente supplerende oplysninger og
materiale til brug for behandlingen af
ansøgningen eller den efterfølgende
kontrol af tilladelsen. I forhold til de
supplerede oplysninger er det ikke
muligt at angive en udtømmende op-
regning i lovforslaget, da det afhæn-
ger af den konkrete sag. Der stilles
imidlertid ikke samme formkrav ved
Side 2 af 21
L 150 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
1614553_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
delse af aftalen, uden at disse efter-
følgende ændringer medfører, at tilla-
delsen bortfalder. Det fremgår imid-
lertid af udkastet til bekendtgørelse,
at SKAT på begæring kan indhente
supplerende oplysninger, der nøjag-
tigt beskriver de foretagne ændringer
og deres konsekvenser for leasingaf-
talen. Realiteten i denne del af lov-
forslaget er således, at leasingselska-
bet skal udarbejde akkurat det samme
materiale som hidtil, men fremover
skal afvente med at indsende det til
SKAT, til der fremsættes begæring
herom. Denne del af forslaget er der-
for mere en forenkling for SKAT
end for parterne bag leasingaftalen.
AutoBranchen Danmark foreslår, at
disse krav opgives eller i hvert fald
reduceres væsentligt.
leveringen af disse mulige supple-
rende oplysninger.
På grund af risikoen for omgåelse af
reglerne om betaling af forholdsmæs-
sig registreringsafgift stilles der skær-
pede krav til dokumentationen for, at
der er tale om reelle leasingforhold.
Derfor er der i loven opregnet en
række oplysninger, som skal indarbej-
des i leasingaftalen.
Når der foretages en ændring af en
leasingaftale, er det af samme hensyn
nødvendigt, at ændringen dokumen-
teres tilstrækkeligt, så det ved en ef-
terfølgende kontrol er muligt at iden-
tificere den foretagne ændring og de
nærmere økonomiske konsekvenser
heraf.
Af disse grunde vurderes det ikke
hensigtsmæssigt at reducere eller op-
hæve de krav, som Autobranchen
Danmark henviser til.
Med forslaget er der ikke tale om en
generel forlængelse af fristen for ud-
betalingen af eksportgodtgørelse. Ud-
gangspunktet vil således fortsat være,
at afgiftsgodtgørelsen skal udbetales
senest 3 uger efter modtagelsen af
den nødvendige dokumentation.
Der gives med forslaget mulighed
for, at SKAT undtagelsesvist kan su-
spendere udbetalingsfristen på 3 uger
i særlige sager, hvor det ikke er mu-
ligt for SKAT at foretage de nødven-
dige sagsbehandlingsskridt inden for
fristen.
Vedrørende forlængelsen af fristen
for udbetaling af eksportgodtgørelse
bemærker AutoBranchen Danmark,
at det ikke forekommer rimeligt, at
SKATs interne problemer skal
komme den private part til skade, li-
gesom det er ejendommeligt, at fri-
sten forlænges fra 3 uger til 3 måne-
der, blot for at SKAT skal kunne un-
dersøge, om ansøgeren har offentlige
restancer. Det anføres, at det i lov-
forslaget ikke er angivet, hvilke betin-
gelser der skal være opfyldt, for at
SKAT kan forlænge fristen. Auto-
branchen Danmark bemærker, at i
praksis vil denne del af forslaget for-
mentlig indebære, at den almindelige
Side 3 af 21
L 150 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
1614553_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
frist for udbetaling af eksportgodtgø-
relse forlænges generelt til 3 måne-
der, hvilket på afgørende vis synes at
stride imod de overordnede intentio-
ner bag lovforslaget. AutoBranchen
Danmark skal derfor
påpege, at dette forslag er i strid med
regeringens byrdestop, og henstiller
derfor, at dette forslag opgives.
Afslutningsvist opfordrer AutoBran-
chen Danmark til, at Skatteministe-
riet lægger sine opgørelser og bereg-
ninger frem i Folketinget angående
den provenumæssige effekt af ned-
sættelse af gebyret for ønskenum-
merplader.
Her tænkes særligt på de situationer,
hvor den person eller den virksom-
hed, der anmelder et køretøj til ek-
sport, har gæld til det offentlige. I så-
danne situationer iværksætter SKAT
nærmere undersøgelser vedrørende
de aktuelle restanceforhold, som ikke
i alle tilfælde kan håndteres inden for
fristen på 3 uger.
Det vurderes, at nedsættelsen af ge-
byret vil øge salget af ønskenummer-
plader og derved øge statens indtæg-
ter. Der er redegjort for de prove-
numæssige overvejelser i svar til Skat-
teudvalget på spørgsmål nr. 437 af 4.
februar 2015.
Bilbranchen
Ingen bemærkninger.
CARTA A/S
CARTA A/S bemærker indlednings-
vist, at ordningen med forholdsmæs-
sig registreringsafgift for leasingkøre-
tøjer har fundet anvendelse i vidt
omfang. Det er glædeligt, at regerin-
gen fremsætter et lovforslag med det
formål at gøre ordningen mere fleksi-
bel for leasingselskaberne.
CARTA A/S bemærker desuden, at
lovforslaget er et skridt i den rigtige
retning, men at lovforslaget dog
mangler en lovfæstelse af deleleasing
som leasingmodel.
Lovforslaget vedrører visse regler i
registreringsafgiftsloven. En eventuel
præcisering af lovgrundlaget for de
såkaldte ”deleleasingordninger”, som
er en del af firmabilbeskatningen,
indgår ikke i lovforslaget. Skattemini-
steriet er i dialog med CARTA A/S,
om behovet for mulige præciseringer
af reglerne.
Side 4 af 21
L 150 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
1614553_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Til de enkelte bestemmelser i lov-
forslaget bemærker CARTA A/S, at
de er uforstående over for bemærk-
ninger i lovforslagets side 9, tredje af-
snit. CARTA A/S mener, at bemærk-
ningerne medfører, at lovforslagets §
3 b, stk. 6, nr. 1, bliver illusorisk, da
en ændring i kilometertallet netop vil
medføre andre konsekvenser for lea-
singaftalen.
Det er nu tydeliggjort i bemærknin-
gerne, at der med formuleringen ”lea-
singaftalen i øvrigt fortsættes på uændrede
vilkår”
henvises til, at der alene kan
foretages de ændringer, som er tilladt
i henhold til § 3 b, stk. 6. Hvis der
herudover foretages ændringer af lea-
singaftalen efter SKATs godkendelse,
vil en fortsat betaling af forholds-
mæssig registreringsafgift for leasing-
køretøjet forudsætte, at der indhentes
en ny tilladelse fra SKAT på bag-
grund af den nye leasingaftale.
Det er præciseret i lovforslaget, at det
i medfør af § 3 b, stk. 6, gøres muligt
at foretage en ændring i form af en
tilføjelse, ændring eller fravalg af en
serviceydelse eller udstyr, der efter-
monteres på køretøjet, uden at dette
fører til et krav om fornyet tilladelse
fra SKAT.
Lovforslaget er desuden tilrettet, så
det fremgår, at det nøjagtigt skal be-
skrives i aftalen, når der sker tilføjelse
af en serviceydelse eller udstyr.
CARTA A/S anfører yderligere, at
det i § 3 b, stk. 6, nr. 2, bør tilføjes, at
ændringer af serviceydelser ikke skal
anses for en afbrydelse af den eksi-
sterende leasingaftale. I denne sam-
menhæng anfører CARTA desuden,
at det ikke bør være afgørende for
vurderingen af, om en leasingaftale
anses for reel, hvordan prisen på ser-
viceydelserne sammensættes. Det af-
gørende for vurderingen af værdien
af serviceydelser bør være den lø-
bende betaling. Der er således ikke
grundlag for at stille krav til en be-
skrivelse af beregningen af værdien af
en serviceydelse.
I forhold til lovforslagets § 3 b, stk.
6, nr. 3, foreslår CARTA A/S, at
”opsigelsesvarsel” ændres til ”opsi-
gelsesvilkår”, da en leasingaftale som
altovervejende hovedregel er uopsi-
gelig. CARTA A/S opfordrer yderli-
gere til, at det præciseres under nr. 3,
at parterne efter gensidig aftale har
adgang til at ophæve aftalen, uden at
der er indtrådt misligholdelse.
Forslaget i § 3 b, stk. 6, nr. 3, om, at
der kan foretages ændringer i et angi-
vet opsigelsesvarsel, er baseret på en
forståelse af, at dette var efterspurgt
af branchen. Det fremgår imidlertid
af de indkomne høringssvar, at mu-
ligheden for en sådan særskilt æn-
dring ikke i sig selv er relevant. Dette
element er derfor udtaget af lov-
forslaget.
Side 5 af 21
L 150 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
1614553_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Det ligger ikke inden for Skattemini-
steriet område at lovgive om parter-
nes adgang til at aftale en førtidig af-
brydelse af leasingforholdet. Den
nærmere regulering heraf følger af af-
tale- og obligationsretlige regler.
CARTA A/S anfører, at der til § 3 b,
stk. 6, nr. 4, bør tilføjes, at der ved
debitorskifte vil være adgang til at fo-
retage ændringer i overensstemmelse
med § 3 b, stk. 6, i øvrigt.
I forhold til § 3 b, stk. 6, nr. 5, opfor-
drer CARTA A/S til, at det præcise-
res, hvad der skal forstås ved ”samlet
portefølje”.
CARTA A/S foreslår endvidere, at
der til § 3 b, stk. 6, tilføjes en opsam-
lingsbestemmelse, som giver adgang
til, at leasingselskaberne kan foretage
redaktionelle ændringer i leasingkon-
trakter, som eksempelvis ændring af
gebyrer samt tilpasning af leasing-
kontrakter, som er begrundet i vedta-
gelse af anden præceptiv lovgivning.
I forhold til § 3 b, stk. 6, anfører
CARTA A/S yderligere, at såfremt
leasinggiver har fulgt de muligheder
for ændringer, der fremgår af § 3 b,
stk. 6, uden SKATs forudgående til-
ladelse, bør der ikke være adgang for
SKAT til efterfølgende at tilsidesætte
leasingaftalen.
I forlængelse af dette opfordrer
CARTA A/S ligeledes til, at det klart
Det er forudsat ved udarbejdelsen af
lovforslaget, at de i § 3 b, stk. 6 til-
ladte ændringer kan foretages alene
eller i kombination, så længe det på-
ses, at de øvrige betingelser i § 3 b
forsat er opfyldte, herunder, at der
fortsat er tale om en reel leasingaftale
efter ændringen/ændringerne. Lov-
forslagets bemærkninger er tilrettet i
overensstemmelse hermed.
Der er ikke tilsigtet ændringer i for-
hold til den eksisterende retstilstand.
Lovforslaget er tilrettet på baggrund
heraf.
Det er nu tilføjet i § 3 b, stk. 6, at der
er mulighed for at foretage ændringer
af leasingaftalens vilkår, som på for-
hånd er nøjagtigt beskrevet i leasing-
aftalen, eller som er påkrævet i med-
før af anden ufravigelig lovgivning.
Af hensyn til risikoen for misbrug af
reglerne om forholdsmæssig betaling
af registreringsafgift, bør SKAT på
trods af mulighederne i § 3 b, stk. 6,
fortsat have mulighed for at tilside-
sætte en aftale, hvis det vurderes, at
Side 6 af 21
L 150 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
1614553_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
fremgår af loven, at det ikke har af-
giftsmæssig betydning, hvis en lea-
singaftale ved en fejl eller på anden
måde har fået et indhold, der ikke
stemmer overens med den god-
kendte rammeaftale, hvis leasingafta-
len forsat kan anses for reel og der-
med kan karakteriseres som leasing.
Det følger af lovforslagets § 3 b, stk.
9, nr. 5, at det skal fremgå af leasing-
aftalen, som forelægges for SKAT,
om der udveksles andre ydelser mel-
lem leasingtager og leasingvirksom-
heden som følge af leasingaftalen. I
forhold til dette anfører CARTA
A/S, at det bør præciseres i form af
en udtømmende positivliste, hvilke
ydelser, der anses for at have betyd-
ning for leasingaftalen. Der bør end-
videre tages stilling til, hvorvidt gen-
nemfakturerede leverancer i afgifts-
mæssig henseende skal betragtes som
ydelser mellem leasingtager og lea-
singgiver.
der ikke er tale om et reelt leasingfor-
hold, eller at de øvrige krav i bestem-
melsen ikke er opfyldt.
I forhold til § 3 b, stk. 9, nr. 6, fore-
slår CARTA A/S, at SKATs praksis
vedrørende forlængelse af afgiftsperi-
oden med 1 måned i forhold til den
aftalte leasingperiode lovfæstes.
CARTA A/S opfordrer yderligere til,
at § 3 b, stk. 9, nr. 7, ændres, således
at det alene skal fremgå af aftalen,
hvis der er aftalt enten en køberet,
købepligt, anvisningsret eller anvis-
ningspligt.
I forhold til § 3 b, stk. 9, nr. 9, anfø-
rer CARTA A/S, at bestemmelsen
Det er ikke muligt at lave en udtøm-
mende liste over ydelser, der har be-
tydning for økonomien i leasingafta-
len, da en sådan vurdering vil bero på
en konkret vurdering af det enkelte
aftaleforhold. I forhold til spørgsmå-
let om, hvilke ydelser, der skal oply-
ses i leasingaftalen gælder, at alle
ydelser, der udveksles mellem lea-
singtager og leasinggiver i medfør af
leasingforholdet, skal oplyses. Hvis
leasingvirksomheden opkræver ydel-
ser fra leasingtager på vegne af en
tredjepart, som ikke vedrører forhol-
det mellem leasingtager og leasinggi-
ver, vil disse ydelser ikke skulle oply-
ses i aftalen.
Lovforslaget er tilrettet i overens-
stemmelse hermed.
Lovforslaget er tilrettet i overens-
stemmelse hermed.
Side 7 af 21
L 150 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
1614553_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ud fra et retssikkerhedsmæssigt syns-
punkt bør formuleres således, at der
er en udtømmende liste over, hvilke
”andre aftaler”, der anses for rele-
vante for bedømmelse af, om lea-
singaftalen reelt er en leasingaftale.
Afslutningsvist anfører CARTA A/S,
at § 7 c, stk. 3, udhuler panteretten.
Ud fra et retssikkerhedsmæssigt syns-
punkt bør der ikke være adgang til
blot at berostille sagsbehandlingen på
ubestemt tid med den begrundelse, at
SKAT afventer med at realitetsbe-
handle, indtil panthaverne har aflyst
deres pant i køretøjet.
Det er ikke muligt at angive en ud-
tømmende liste over andre aftaler,
der er relevante for bedømmelsen af
leasingaftalen. Det vil bero på en
konkret vurdering af det enkelte afta-
leforhold. Det præciseres dog i lov-
teksten, at der alene skal redegøres
for aftaler mellem leasingtager og lea-
singgiver, der har betydning for den
økonomiske afvikling af selve lea-
singaftalen, herunder fx såkaldte
”sideletters”.
Bestemmelsen har alene til formål at
sikre, at der ikke medgår unødven-
dige ressourcer hos SKAT på en rea-
litetsbehandling, hvor der i køretøjet
er tinglyst pant, udlæg eller ejen-
domsforbehold på tidspunktet for
anmodningen om udbetaling af ek-
sportgodtgørelse.
Danske Advokater
Indledningsvist bemærker Danske
Advokater, at de kan tilslutte sig hen-
sigten med lovændringen.
Danske Advokater opfordrer i denne
forbindelse til, at SKATs praksis med
deleleasingordningen ligeledes lovfæ-
stes.
Danske Advokater foreslår, at be-
stemmelsen om forlængelse af lea-
singaftaler flyttes til § 3 b, stk. 6, såle-
des at SKAT ikke skal godkende for-
længelsen af en leasingaftale, når for-
længelsen af leasingperioden sker på
samme vilkår som i den oprindelige
leasingaftale. Der skal dog være ad-
gang til ændring af leasingydelsen og
Der henvises til bemærkningerne til
høringssvaret fra CARTA A/S.
En forlængelse kan sidestilles med en
ny leasingaftale. Der skal desuden fo-
retages en fornyet afgiftsbetaling for
den periode, som aftalen forlænges
med.
Henset til de muligheder for omgå-
else af registreringsafgift, som en
uberettiget anvendelse af reglerne om
Side 8 af 21
L 150 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
1614553_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
restværdien, idet restværdien i finan-
sielle leasingkontrakter vil ændre sig,
hvis en leasingaftale eksempelvis for-
længes med det år.
betaling af forholdsmæssig registre-
ringsafgift indebærer, og behovet for
at kontrollere, at der (fortsat) er tale
om et reelt leasingforhold efter en
forlængelse af aftalen, vurderes det
hensigtsmæssigt at opretholde kravet
om en fornyet tilladelse hos SKAT.
Danske Advokater gør yderligere
gældende, at § 3 b, stk. 6, nr. 1, synes
illusorisk, når det i bemærkningerne
side 9, 3. afsnit fremgår, at den udvi-
dede adgang til at foretage efterføl-
gende ændringer af leasingaftalen for-
udsætter, at leasingaftalen i øvrigt
forsætter på uændrede vilkår.
Danske Advokater opfordrer ligele-
des til, at § 3 b, stk. 6, nr. 2, udvides,
således at det bliver muligt at ændre i
en eksisterende serviceaftale. I denne
forbindelse foreslår Danske Advoka-
ter, at bestemmelsen ændres, så der
ikke stilles krav om, at serviceydelser
skal prisfastsættes på baggrund af
åbne kalkulationer. Det afgørende
for vurderingen af værdien af service-
ydelser er den løbende betaling, og
der er således ikke grundlag for at
stille krav til en beskrivelse af bereg-
ningen af værdien af en serviceydelse.
Danske Advokater foreslår ydermere,
at ”opsigelsesvarsel” ændres til ”opsi-
gelsesvilkår” i § 3 b, stk. 6, nr. 3. Det
anbefales ligeledes under § 3 b, stk. 6,
nr. 3, at parterne efter gensidig aftale
har adgang til at ophæve aftalen,
uden at der er indtrådt mislighol-
delse. Danske Advokater anfører
yderligere, at det bør overvejes, om
Der henvises til bemærkningerne til
høringssvaret fra CARTA A/S.
Der henvises til bemærkningerne til
høringssvaret fra CARTA A/S.
Der henvises til bemærkningerne til
høringssvaret fra CARTA A/S.
Side 9 af 21
L 150 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
1614553_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
der bør være adgang til, at parterne
efter gensidig aftale kan ændre vilkå-
rene for et førtidigt ophør af den ek-
sisterende leasingaftale, så leasingta-
gers nye behov kan imødekommes.
I tilknytning til § 3 b, stk. 6, nr. 4, an-
befaler Danske Advokater, at det til-
føjes, at der i forbindelse med debi-
torskifte vil være adgang til at fore-
tage ændringer i overensstemmelse
med § 3 b, stk. 6, i øvrigt.
Danske Advokater opfordrer yderli-
gere til, at det i § 3 b, stk. 6, nr. 5,
præciseres, hvad der skal forstås ved
”samlet portefølje”.
Danske Advokater foreslår endvi-
dere, at der tilføjes en opsamlingsbe-
stemmelse til § 3 b, stk. 6, som giver
adgang til, at leasingselskaberne kan
foretage redaktionelle ændringer i
leasingkontrakter samt tilpasning af
leasingkontrakter, som er begrundet i
vedtagelse af anden lovgivning, som
får indflydelse på indgående leasing-
aftaler.
Danske Advokater anfører, at så-
fremt leasinggiver har fulgt de mulig-
heder for ændringer, der fremgår af
registreringsafgiftslovens § 3 b, stk. 6,
uden SKATs forudgående tilladelse,
bør der ikke være adgang for SKAT
til efterfølgende at tilsidesætte lea-
singaftalen.
I denne forbindelse gør Danske Ad-
vokater gældende, at der ud fra et
retssikkerhedsmæssigt synspunkt ikke
bør være adgang til at omvurdere vil-
kår, som allerede har været forelagt
SKAT. Der bør alene være adgang til
Der henvises til bemærkningerne til
høringssvaret fra CARTA A/S.
Der henvises til bemærkningerne til
høringssvaret fra CARTA A/S.
Der henvises til bemærkningerne til
høringssvaret fra CARTA A/S.
Der henvises til bemærkningerne til
høringssvaret fra CARTA A/S.
SKATs vurdering af, om en aftale
opfylder betingelserne i registrerings-
afgiftslovens § 3 b, herunder om der
er tale om en reel leasingaftale, base-
rer sig på en vurdering af aftalen som
helhed. Når der ændres på et eller
Side 10 af 21
L 150 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
1614553_0011.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
at foretage en vurdering af vilkår,
som ikke tidligere har været forelagt
SKAT. I det omfang SKAT foretager
en omvurdering af vilkår, som har
været forelagt SKAT, bør det alene
have betydning for leasingaftaler, der
indgås efter SKATs holdningsæn-
dringer og ikke for aftaler, der er ind-
gået tidligere.
flere delelementer i aftalen, vil dette
efter omstændighederne kunne føre
til, at aftalen ændrer karakter. Hvis de
foretagne ændringer af en leasingaf-
tale fører til, at leasingaftalen ikke
længere kan betragtes som en aftale
om leasing, så er der ikke længere
grundlag for at anvende reglerne om
forholdsmæssig registreringsafgift.
Hvis parterne er i tvivl om konse-
kvenserne af en eller flere ændringer,
kan aftalen forelægges SKAT til for-
udgående godkendelse efter den sæd-
vanlige procedure.
Af hensyn til risikoen for misbrug af
reglerne om forholdsmæssig betaling
af registreringsafgift, bør SKAT på
trods af mulighederne i § 3 b, stk. 6,
fortsat have mulighed for at tilside-
sætte en aftale, hvis det vurderes, at
der ikke er tale om et reelt leasingfor-
hold, eller at de øvrige krav i bestem-
melsen ikke er opfyldt.
Danske Advokater foreslår endvi-
dere, at det kommer til at fremgå
klart af lovforslaget, at det ikke har
afgiftsmæssig betydning, hvis en lea-
singaftale ved en fejl eller på anden
måde har fået et indhold, der ikke
stemmer overens med den god-
kendte rammeaftale, når leasingafta-
len forsat kan anses for reel og der-
med kan karakteriseres som leasing.
Det er i denne sammenhæng ligele-
des Danske Advokaters vurdering, at
en eventuel opkrævning af hele regi-
streringsafgiften ved fejl i forbindelse
med selvanmeldelse af køretøjer på
forholdsmæssig registreringsafgift,
ikke kan anses for at være proportio-
nalt med varigheden af køretøjets
indregistrering, som er et krav fra
Kommissionen, og som ligeledes har
afsæt i EU-Domstolens sag Cura An-
lagen C-451/99.
Det er en grundlæggende forudsæt-
ning for at angive og betale forholds-
mæssig afgift, at aftalegrundlaget op-
fylder betingelserne i § 3 b, stk. 1.
Hvis dette ikke er tilfældet, og bilen
er taget i brug på danske territorium,
vil SKAT foretage en vurdering af,
om betingelserne for at opkræve regi-
streringsafgift på andet grundlag er til
stede. Hvis hovedreglen i registre-
ringsafgiftslovens § 1, stk. 1, om fuld
registreringsafgift finder anvendelse,
opkræves der afgift herefter. Dette
vurderes at være i fuld overensstem-
melse med EU-retten.
Side 11 af 21
L 150 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
1614553_0012.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
I forhold til § 3 b, stk. 9, nr. 5, fore-
slår Danske Advokater, at det præci-
seres i form af en udtømmende posi-
tivliste, hvilke ydelser, der anses for
at have betydning for leasingaftalen,
ligesom der skal tages stilling til,
hvorvidt gennemfakturerede leveran-
cer i afgiftsmæssig henseende skal
betragtes som ydelser mellem leasing-
tager og leasinggiver.
Der henvises til bemærkningerne til
høringssvaret fra CARTA A/S.
Danske Advokater opfordrer yderli-
gere til, at SKATs praksis vedrørende
forlængelse af afgiftsperioden med en
måned i forhold til den aftalte lea-
singperiode lovfæstes i § 3 b, stk. 9,
nr. 6.
Danske Advokater gør ligeledes gæl-
dende, at der ikke er grundlag for po-
sitivt at skulle skrive, at der ikke er
indgået aftale om nærmere rettighe-
der eller pligter. Det anbefales derfor,
at den foreslåede bestemmelse i § 3
b, stk. 9, nr. 7, udgår af lovforslaget
og at bestemmelsen ændres således
at, at der alene er krav om, at det skal
fremgå af aftalen, hvis der er aftalt
enten en køberet, købepligt, anvis-
ningsret eller anvisningspligt.
Danske advokater opfordrer endvi-
dere til, at det i § 3 b, stk. 9, nr. 9,
præciseres, hvilke typer af aftaler, der
kan anses for at have økonomisk be-
tydning for afviklingen af leasingafta-
len. Dette bør gøres ved en udtøm-
mende liste over hvilke ”andre afta-
ler”, der anses for relevante for be-
dømmelsen af, om leasingaftalen re-
elt er en leasingaftale.
Der henvises til bemærkningerne til
høringssvaret fra CARTA A/S.
Der henvises til bemærkningerne til
høringssvaret fra CARTA A/S.
Der henvises til bemærkningerne til
høringssvaret fra CARTA A/S.
Side 12 af 21
L 150 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
1614553_0013.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Danske Advokater gør yderligere
gældende, at § 7 c, stk. 3, reelt kan
udhule panteretten. SKAT bør re-
spektere prioritetsrækkefølgen og ud-
betale godtgørelsen ud fra den almin-
delige prioritetsrækkefølge. Derfor
skal SKAT ikke afvente behandlin-
gen af anmodningen om udbetaling
af godtgørelsen.
I forhold til § 3 gør Danske Advoka-
ter gældende, at såfremt der ikke ind-
føres en overgangsordning, skal
samtlige leasingselskaber have god-
kendt deres rammeaftale pr. 1. juli
2016 på ny. Dette vil efter Danske
Advokaters opfattelse medføre uhen-
sigtsmæssig stor belastning af SKAT.
Ved indsættelse af ikrafttrædelsesbe-
stemmelserne anbefales det, at der
indsættes en bestemmelse om, at de
rammeaftaler, som i dag er godkendt
af SKAT under den eksisterende
storkundeordning for de enkelte lea-
singselskaber, forsat er gældende ef-
ter lovens ikrafttrædelse den 1. juli
2016. Der kan eventuelt indsættes en
bestemmelse om, at tre-års-fristen
for fornyelse af eksisterende leasing-
aftaler regnes fra det tidspunkt, hvor
SKAT senest har godkendt aftalerne.
Der henvises til bemærkningerne til
høringssvaret fra CARTA A/S.
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. juli 2016. Loven finder heref-
ter anvendelse for både fremtidige og
eksisterende leasing- og standardafta-
ler. Allerede godkendte standardafta-
ler vil derfor forsat være gældende ef-
ter lovens ikrafttrædelse den 1. juli
2016, og der vil således ikke være tale
om, at SKAT skal godkende samtlige
eksisterende rammeaftaler pr. 1. juli
2016.
Det vil desuden blive præciseret i be-
kendtgørelsen om administrationen
af SKATs selvangivelsesordning, at 3
års fristen for fornyelse af en allerede
godkendte standardaftale vil regnes
fra lovens ikrafttræden.
Danske Biludlejere
Ingen bemærkninger.
Dansk Bilbrancheråd
Dansk Bilbrancheråd anfører indled-
ningsvist, at det er glædeligt, at der
arbejdes på en lempelse af reglerne
omkring forholdsmæssig registre-
ringsafgift.
Efter lovforslaget vil registrerede lea-
singvirksomheder få mulighed for at
Side 13 af 21
L 150 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
1614553_0014.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dansk Bilbrancheråd anfører dog, at
det synes uvist, om storkundeordnin-
gen forsat alene vil finde anvendelse
for leasingvirksomheder med en for-
ventet volumen på mindst 200 køre-
tøjer til forholdsmæssig afgiftsberigti-
gelse pr. år. Er dette tilfældet, opfor-
drer Dansk Bilbrancheråd til, at der
optages en bestemmelse herom i ka-
pitel 4 i bekendtgørelsen, eller at vo-
lumenkravet helt fjernes, og at en
konkret vurdering lægges til grund
for hver enkelt ansøgning.
opnå en tilladelse til selv at anmelde
og betale den forholdsmæssige regi-
streringsafgift for leasingkøretøjer.
Som det fremgår af udkastet til be-
kendtgørelse, vil det ikke være en be-
tingelse for at opnå denne tilladelse,
at leasingvirksomheden har et nær-
mere angivet forventet volumen.
Dansk Erhverv
Ingen bemærkninger.
De Danske Bilimportører
De Danske Bilimportører hilser for-
slaget velkomment, og finder det po-
sitivt, at det forsøges at smidiggøre
anvendelsen af lov om registrerings-
afgift. De Danske Bilimportører bi-
falder ligeledes forslaget om, at lea-
singvirksomheder kan godkendes til
selv at angive forholdsmæssig regi-
streringsafgift.
I forhold til det foreslåede selvanmel-
delsessystem, bør der dog også afsæt-
tes ressourcer til kontrol af angivelse
af registreringsafgift hos danske lea-
singvirksomheder for at sikre, at de
lempeligere regler ikke misbruges af
enkelte leasingselskaber uanset belig-
genhed.
De Danske Bilimportører anfører af-
slutningsvist, at § 3 b, stk. 8, kan være
overordentlig vanskelig at opretholde
og administrere. Bestemmelsen angi-
ver, at at betaling af forholdsmæssig
registreringsafgift kun kan forsætte,
Som det fremgår af forslaget, skøn-
nes dette at medføre årlige omkost-
ninger på 3,6 mio. kr. til en løbende
kontrol af de virksomheder, der an-
vender ordningen. SKAT s kontrol
udøves, uanset om leasinggiveren er
en dansk eller en udenlandsk virk-
somhed.
En generel bestemmelse om, at der skal
svares restafgift af køretøjet ved mang-
lende indlevering af nummerplader, vil
ikke imødegå det tiltænkte formål med
bestemmelsen.
Side 14 af 21
L 150 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
1614553_0015.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
hvis leasingselskabet ikke har været i
stand til at skaffe sig fysisk rådighed
over køretøjets nummerplader. Det
anføres, at det ville være mere prakti-
kabelt at indføre en regel om, at
manglende indlevering af nummer-
plader medfører, at leasingtager skal
betale restafgift.
Med den gældende § 3 b, stk. 8, er der
mulighed for en fortsat betaling af for-
holdsmæssig registreringsafgift ved blot
at undlade at indlevere køretøjets num-
merplader. Med den foreslåede bestem-
melse vil muligheden for fortsat beta-
ling af forholdsmæssig registreringsaf-
gift blive begrænset til tilfælde, hvor det
på grund af leasingtagers forhold er
umuligt for leasingvirksomheden at fo-
retage indlevering af nummerpladerne.
Erhvervsstyrelsens Team Ef-
fektiv Regulering
TER vurderer, at lovforslaget medfø-
rer administrative konsekvenser un-
der 4 mio. kr. årligt. De bliver derfor
ikke kvantificeret yderligere.
FDM
Indledningsvist anfører FDM, at de
finder det positivt, at der åbnes for, at
parterne kan foretage justeringer af
leasingaftalen undervejs, uden at dette
kræver ny godkendelse hos SKAT.
FDM opfordrer dog til, at tillægget
for ønskenummerplader sænkes til de
faktiske meromkostninger ved pro-
duktion og levering af ønskenummer-
plader.
Der henvises til bemærkningerne til
høringssvaret fra Autobranchen.
Finans og Leasing
Finans og Leasing bemærker indled-
ningsvist, at ordningen med forholds-
mæssig registreringsafgift for leasing-
køretøjer har fundet meget bred an-
vendelse, hvad angår afgiftsberigti-
gelse af leasingkøretøjer. Det er der-
for meget glædeligt, at skatteministe-
ren vil gøre ordningen mere fleksibel.
Finans og Leasing anerkender, at lov-
forslaget er et skridt i den rigtige ret-
ning, idet leasingselskaber, under for-
løbet af en eksisterende leasingaftale,
Side 15 af 21
L 150 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
1614553_0016.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
får mulighed for at foretage konkrete
oplistede ændringer uden at indhente
SKATs godkendelse.
Finans og Leasing opfordrer dog
overordnet til, at man ændrer lov-
forslaget, således at et leasingselskab,
som er registreret efter lovens § 15,
selv kan angive og betale forholds-
mæssig registreringsafgift for leasing-
køretøjer uden SKATs forudgående
godkendelse af aftalerne.
Finans og Leasing gør herefter op-
mærksom på, at de følgende bemærk-
ninger til lovforslaget skal ses i lyset af
ovennævnte ønske om en helt anden
ordning.
Finans og Leasing opfordrer til, at be-
stemmelsen i § 3 b, stk. 5, om forlæn-
gelse af leasingaftaler flyttes til stk. 6,
og omformuleres, således at SKAT
ikke skal godkende en forlængelse,
men alene orienteres. Finans og Lea-
sing anfører, at forlængelser er meget
hyppigt forekommende, og at det der-
for udgør en stor administrativ byrde
for alle parter at indhente SKATs for-
udgående tilladelse i hvert enkelt til-
fælde.
I forhold til lovforslagets § 3 b, stk. 6,
opfordrer Finans og Leasing til, at un-
derpunkterne 1-5 med fordel kunne
udstedes i bekendtgørelsesform, så
der lettere kan foretages justeringer i
forhold til nye behov for ændringer,
som opstår hen af vejen.
I lyset af registreringsafgiftens høje
niveau og de afledte incitamenter til
at omgå registreringsafgiften skal
SKAT have tilstrækkelige muligheder
for at påse, at der ikke foreligger et
tilfælde af svig eller misbrug af regel-
sættet om betaling af forholdsmæssig
afgift. Systemet med forhåndsgod-
kendelse sikrer, at SKAT har grund-
lag for at foretage denne kontrol, in-
den afgiftsbetalingen sker.
Der henvises til bemærkningerne til
høringssvaret fra Danske Advokater.
Det følger af § 3 b, stk. 6, 1. pkt., at
en efterfølgende ændring af leasingaf-
talen fører til, at tilladelsen til betaling
af forholdsmæssig registreringsafgift
anses for at være bortfaldet på tids-
punktet for ændringens ikrafttræden.
Undtagelserne hertil bør derfor op-
regnes i loven for at skabe fuld klar-
hed om beskatningsgrundlaget.
Side 16 af 21
L 150 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
1614553_0017.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Finans og Leasing anfører, at der er
behov for at indsætte en opsamlings-
bestemmelse, fx som nyt nr. 6, om
andre ændringer, i det omfang de ikke
har betydning for, om aftalen reelt er
en leasingaftale og ikke medfører en
omberegning af registreringsafgiften.
Sådanne ændringer kunne være redak-
tionelle ændringer, ændring af gebyrer
eller tilretning i forhold til nye ufravi-
gelige lovkrav.
Finans og Leasing anfører ligeledes, at
det på side 17 i bemærkningerne til
lovforslaget fremgår, at køretøjet skal
afmeldes fra Køretøjsregistret, hvis
leasingaftalen efter en konkret vurde-
ring ikke længere kan anses for at ud-
gøre en reel leasingaftale. Efter Finans
og Leasings opfattelse bør SKAT ikke
have nogen mulighed for efterføl-
gende at tilsidesætte leasingaftalen, så-
fremt leasinggiver har anvendt de mu-
ligheder for ændringer uden SKATs
forudgående tilladelse, som fremgår af
bestemmelsen.
I denne sammenhæng opfordrer Fi-
nans og Leasing yderligere til, at det
meget klart fastslås i loven, at det ikke
har afgiftsmæssig betydning, såfremt
en leasingaftale ved en fejl eller på an-
den måde har fået et andet indhold
end en godkendt standardaftale, med-
mindre dette bevirker, at leasingafta-
len reelt set ikke kan karakteriseres
som leasing.
I forhold til § 3 b, stk. 6, nr. 2, fore-
slår Finans og Leasing, at der tilføjes
”ændring eller fravalg af” for det til-
fælde, at der er tale om en ændring af
en eksisterende serviceydelse eller ud-
Der henvises til bemærkningerne til
høringssvaret fra CARTA A/S.
Der henvises til bemærkningerne til
høringssvaret fra CARTA A/S.
Der henvises til bemærkningerne til
høringssvaret fra CARTA A/S.
Lovforslaget er tilrettet i overens-
stemmelse hermed.
Side 17 af 21
L 150 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
1614553_0018.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
styr eller, at en tidligere tilvalgt ser-
viceydelse eller udstyr senere fravæl-
ges. I bemærkningerne til bestemmel-
sen opfordrer Finans og Leasing lige-
ledes til, at andre eksempler på ser-
viceydelser, som er omfattet af be-
stemmelsen, nævnes. Dette kunne
være serviceaftale, vejhjælp og dækaf-
tale.
Finans og Leasing gør opmærksom
på, at det i sidste afsnit på side 16
fremgår, at aftalen om ændring af lea-
singaftalen skal indeholde en nøjagtig
beskrivelse af beregningen af værdien
af serviceydelsen. Denne sætning bør
udgå.
Finans og Leasing ønsker det oplyst,
hvad formålet er med § 3 b, stk. 6, nr.
3, som omfatter ændring af leasingaf-
talens opsigelsesvarsel. Fastholdes be-
stemmelsen, bør det tilføjes, at der
også kan tilføjes opsigelsesvilkår, her-
under et opsigelsesvarsel, til leasingaf-
talen.
I forhold til § 3 b, stk. 6, nr. 4, opfor-
drer Finans og Leasing til, at der i re-
lation til ordene ”uændrede vilkår” til-
føjes, at der i forbindelse med skifte
af leasingtager kan ske de ændringer,
som i øvrigt er tilladt efter § 3 b, stk.
6.
I § 3 b, stk. 6, nr. 5, anfører Finans og
Leasing, at det bør præciseres, at der
kan være tale om et helt eller delvis
salg af leasingvirksomheden. Det bør i
den forbindelse endvidere præciseres,
eventuelt i bemærkningerne, hvad der
menes med en ”samlet overdragelse
af en portefølje”.
Lovforslaget er tilrettet i overens-
stemmelse hermed.
Der henvises til bemærkningerne til
høringssvaret fra CARTA A/S.
Der henvises til bemærkningerne til
høringssvaret fra CARTA A/S.
Der er ikke tilsigtet ændringer i for-
hold til den eksisterende retstilstand.
Lovforslaget er tilrettet på baggrund
heraf.
Lovforslaget er tilrettet i overens-
stemmelse hermed
Side 18 af 21
L 150 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
1614553_0019.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Finans og Leasing anfører, at det er
vigtig, at det indsættes i bemærknin-
gerne til § 3 b, stk. 9, nr. 6, at den pe-
riode, for hvilken der betales for-
holdsmæssig afgift, normalt ikke er
sammenfaldende med den periode, i
hvilken leasingtager har rådighed over
køretøjet. Yderligere synes ordvalget
”leasingperiode” i § 3 b, stk. 9, nr. 6,
og § 3 b, stk. 8, at kunne medvirke til
misforståelser for leasingtager, som vil
regne med, at det er sammenfaldende
med den periode, der er brugsret til
køretøjet. Finans og Leasing foreslår
derfor, at man i stedet anvender ordet
”afgiftsperioden” eller ”den periode
for hvilken der er betalt forholdsmæs-
sig registreringsafgift”.
Lovforslaget er tilrettet i overens-
stemmelse hermed
Finans og Leasing anfører, at det føl-
ger af § 3 b, stk. 9, nr. 7, at man i lea-
singaftalen også skal oplyse om, hvad
der ikke er aftalt. Dette virker ulogisk,
og det afgørende må være, hvad der
er aftalt om køretøjet ved aftalens ud-
løb.
Finans og Leasing påpeger, at bestem-
melsen i § 3 b, stk. 9, nr. 9, savner en
klar afgrænsning, jf. ordene ”andre af-
taler, som har økonomisk betydning
for afvikling af leasingaftalen”. Det er
klart, at der ikke må anvendes så-
kaldte ”sideletters”, hvor den reelle
økonomiske virkning af leasingaftalen
er adskilt fra selve leasingaftalen. Om-
vendt må der ikke herske tvivl om, at
fx leasingselskabets underliggende af-
tale med et brændstofselskab om for-
midling af brændstofkort ikke er om-
fattet af nr. 9, selv om der er tilknyttet
et brændstofkort til leasingaftalen.
Endvidere er tilbagekøbsgarantier og
Bestemmelsen sigter efter sin ordlyd
alene på andre aftaler, der er indgået
mellem leasinggiver og leasingtager,
og som har betydning for den øko-
nomiske afvikling af leasingaftalen.
Aftaler, som er indgået mellem lea-
singgiver og en tredjemand, er derfor
ikke omfattet af denne bestemmelses
anvendelsesområde.
Der henvises desuden til bemærknin-
gerne til høringssvaret fra CARTA
A/S.
Side 19 af 21
L 150 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
1614553_0020.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
kautionsaftaler mellem leasinggiver og
tredjemænd irrelevante for bedøm-
melse af den konkrete leasingaftale,
da det vedrører afdækning af leasing-
givers risiko og ikke betalingen af den
konkrete leasingaftale.
Det er desuden af retssikkerhedsmæs-
sige grunde vigtigt, at bestemmelsen
ikke efterlader usikkerhed om, hvad
der er relevant for bedømmelsen af,
om leasingaftalen opfylder § 3 b. Be-
stemmelsen bør derfor formuleres
som en udtømmende opregning af,
hvilke ”andre aftaler” man i givet fald
anser for relevante.
Finans og Leasing opfordrer yderli-
gere til, at kravet om sikkerhedsstil-
lelse på 200.000 kr. i § 3 b, stk. 11,
sættes noget højere henset til det po-
tentielle økonomiske omfang.
Der henvises til bemærkningerne til
høringssvaret fra CARTA A/S.
En tilladelse til, at en leasingvirksom-
hed selv kan angive og betale for-
holdsmæssig registreringsafgift for
leasingkøretøjer, forudsætter, at lea-
singvirksomheden er registreret efter-
registreringsafgiftslovens § 15. En så-
dan registrering gives af SKAT og
forudsætter, at en række betingelser
er opfyldte, herunder at der stilles
sikkerhed for betaling af registre-
ringsafgiften på
mindst
200.000 kr.
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. juli 2016. Loven forventes
herefter at finde anvendelse både for
fremtidige og eksisterende leasingaf-
taler og standardaftaler. Der vil der-
for også kunne foretages de ændrin-
ger, som er tilladt efter § 3 b, stk. 6,
efter aftale mellem leasinggiver og
leasingtager i de eksisterende aftaler.
Finans og Leasing anfører i forhold til
ikrafttrædelsesbestemmelsen i § 3, at
det bør fremgå, at de standardaftaler,
som i dag er godkendt af SKAT un-
der den eksisterende storkundeord-
ning, forsat er gældende efter lovens
ikrafttræden i en vis overgangsperi-
ode, indtil der har været tid til at få
godkendt nye standardaftaler. Det bør
yderligere fremgå af bemærkningerne
til § 3, at leasingaftaler, som er indgået
med SKATs godkendelse under den
eksisterende storkundeordning inden
lovens ikrafttræden, også er omfattet
Side 20 af 21
L 150 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
1614553_0021.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
af lovændringen, herunder særligt mu-
lighederne for ændringer jf. § 3 b, stk.
6.
Afslutningsvist bemærker Finans og
Leasing, at der på side 8 i de alminde-
lige bemærkninger omtales gældende
styresignal SKM.2011.27. Det bør
fremgå, om dette styresignal bortfal-
der med lovforslaget.
Forbrugerrådet Tænk
Ingen bemærkninger.
Når lovforslaget er vedtaget, vil
SKAT følge op herpå med den for-
nødne tilretning af den juridiske vej-
ledning m.v.
FSR – danske revisorer
Ingen bemærkninger.
Motorcykel Importør Forenin-
gen
Ingen bemærkninger.
Motorhistorisk Samråd
I forhold til høringens tre forslag til
ændringer, har Motorhistorisk Samråd
ingen kommentarer til de specifikke
forslag.
Motorhistorisk Samråd ønsker dog at
gøre Skatteministeriet opmærksom på
den urimelighed, at der for visse køre-
tøjstyper ikke kan udbetales eksport-
godtgørelse overhovedet.
En ændring af de centrale regler om
eksportgodtgørelse indgår ikke i lov-
forslaget.
SRF Skatteretlig Forening
Ingen bemærkninger.
Side 21 af 21