Skatteudvalget 2015-16
L 15 Bilag 8
Offentligt
1568735_0001.png
Til lovforslag nr.
L 15
Folketinget 2015-16
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. november 2015
1. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om spil, lov om afgifter af spil, lov for
Grønland om visse spil og forskellige andre love
(Natlukning af spillehaller med gevinstgivende spilleautomater og ophævelse af reglen om nedslag i afgiften for udlodninger
m.v.)
[af skatteministeren (Karsten Lauritzen)]
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 4 ændringsforslag til lovfor-
slaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. oktober 2015 og var til
1. behandling den 23. oktober 2015. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
Høring
Lovforslaget er en genfremsættelse af dele af lovforslag
nr. L 173 (folketingsåret 2014-15, 1. samling), som er blevet
delt i to. I forbindelse med genfremsættelsen har lovforsla-
get ikke været sendt i fornyet høring. Høringssvar og hø-
ringsnotat over lovforslag nr. L 173 (folketingsåret 2014-15,
1. samling) er omdelt som bilag 7. Den 9. oktober 2015
sendte skatteministeren et supplerende høringssvar og et no-
tat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
to skriftlige henvendelser fra Dan Automater Struer A/S og
Løvvangen Bowling Klub.
[Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser. ]
Spørgsmål
Udvalget har stillet 3 spørgsmål til skatteministeren til
skriftlig besvarelse, [som denne har besvaret. ]
3. Indstillinger <og politiske bemærkninger>
<>
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin
var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræ-
senteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalel-
ser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
skatteministeren,
tiltrådt af <>.
Til § 1
1)
Efter nr. 9 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 42, stk. 2, 1. pkt.,
og
stk. 3, 1. pkt.,
ændres »jf. dog
stk. 5.« til: »jf. dog stk. 4 og 5.««
[Konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 10
og 12]
2)
Nr. 19
affattes således:
DokumentId
Journalnummer
L 15 - 2015-16 - Bilag 8: 1. udkast til betænkning
1568735_0002.png
2
»19.
I
§ 60
indsættes som
stk. 2
og
3:
»Stk. 2.
Forsætlige eller groft uagtsomme overtrædelser af
forskrifter om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask
af udbytte og finansiering af terrorisme, der er udstedt i
medfør af loven, straffes med bøde, medmindre højere straf
er forskyldt efter straffelovens regler.
Stk. 3.
Ved særligt grove eller omfattende forsætlige over-
trædelser af forskrifter om forebyggende foranstaltninger
mod hvidvask af udbytte og finansiering af terrorisme, der
er udstedt i medfør af loven, kan straffen stige til fængsel
indtil 6 måneder.««
[Tilpasning af tilregnelseskravet til tilsvarende bestemmel-
ser]
Til § 3
3)
Nr. 13
affattes således:
»13.
I
§ 46
indsættes som
stk. 2
og
3:
»Stk. 2.
Forsætlige eller groft uagtsomme overtrædelser af
forskrifter om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask
af udbytte og finansiering af terrorisme, der er udstedt i
medfør af loven, straffes med bøde.
Stk. 3.
Ved særligt grove eller omfattende forsætlige over-
trædelser af forskrifter om forebyggende foranstaltninger
mod hvidvask af udbytte og finansiering af terrorisme, der
er udstedt i medfør af loven, kan der straffes med foranstalt-
ninger efter kriminallov for Grønland.««
[Tilpasning af tilregnelseskravet til tilsvarende bestemmel-
ser]
Til § 7
4)
I
stk. 3
ændres »§ 1, nr. 9, 10 og 12-15« til: »§ 1, nr. 9,
01, 10 og 12-15«.
[Konsekvensændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1, nr.
10 og 12.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget bliver der hjemmel til at fastsætte
straf i form af bøde eller fængsel indtil 6 måneder. Dermed
bliver strafniveauet bragt i overensstemmelse med reglerne i
lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask af ud-
bytte og finansiering af terrorisme (hvidvaskloven), hvor der
skelnes mellem groft uagtsomt eller forsætligt samt særligt
grove eller omfattende forsætlige overtrædelser.
Efter hvidvaskloven straffes med bøde den, der forsætligt
eller groft uagtsomt overtræder reglerne, mens den, der sær-
ligt groft eller omfattende forsætligt overtræder reglerne,
kan straffes med fængsel indtil 6 måneder.
I den foreslåede bestemmelse i lovforslaget kan der kun
fastsættes straf i form af bøde eller fængsel indtil 6 måneder
for den, der særligt groft eller omfattende forsætligt overtræ-
der reglerne. Det er med formuleringen i lovforslaget der-
med ikke muligt at straffe den, der blot »groft uagtsomt« el-
ler kun »forsætligt« overtræder reglerne med bøde, som til-
fældet er efter hvidvaskloven.
Det har imidlertid ikke været tilsigtet at give spiludbyde-
re en anden retsstilling end virksomheder og personer om-
fattet af hvidvaskloven i forhold til overtrædelse af reglerne
om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask af udbytte
og finansiering af terrorisme.
Med bestemmelsen bliver det muligt at straffe forsætlige
eller groft uagtsomme overtrædelser med bøde, således at
tilregnelseskravet og strafferammen er den samme, uanset
om overtrædelsen er omfattet af lov om spil eller hvidvas-
kloven.
Med formuleringen af bestemmelserne (§ 60, stk. 2 og 3)
bliver der hjemmel til at fastsætte straf i form af bøde eller
fængsel indtil 6 måneder for overtrædelse af de bestemmel-
ser i de forskellige bekendtgørelser, der er udstedt eller ud-
stedes i medfør af lov om spil, som har til formål at forebyg-
ge eller bekæmpe hvidvask af udbytte eller finansiering af
terrorisme. F.eks. indeholder bekendtgørelsen om landbase-
rede kasinoer og bekendtgørelsen om onlinekasino bestem-
melser angående forebyggende foranstaltninger mod hvid-
vask m.v.
Hjemlen til at fastsætte straf i form af bøde eller fængsel
indtil 6 måneder fastsættes således, at det kan ske i forskrif-
ter udstedt i medfør af loven, idet forebyggelse og bekæm-
pelse af hvidvask af udbytte eller finansiering af terrorisme i
relation til spil reguleres på bekendtgørelsesniveau. Det
skyldes blandt andet, at reglerne ikke gælder alle typer spil.
Det vurderes mest hensigtsmæssigt, at strafbestemmelsen
fastsættes i de forskrifter, hvor området reguleres.
Fængsel indtil 6 måneder forudsættes alene at finde an-
vendelse for særligt grove eller omfattende forsætlige over-
trædelser i overensstemmelse med, hvad der i forvejen gæl-
der efter hvidvaskloven.
Den foreslåede strafferamme på indtil 6 måneders fæng-
sel er identisk med de gældende regler i hvidvaskloven. For-
muleringen »Ved særligt grove eller omfattende forsætlige
overtrædelser« i bestemmelsen stammer fra hvidvaskloven,
hvor det dog er formuleret som »Ved særlig grove eller om-
fattende forsætlige overtrædelser af § …«.
Med hjemlen til at kunne fastsætte fængselsstraf er der
tiltænkt en skærpelse af straffen for de forsætlige overtræ-
delser, der betragtes som værende særligt grove eller omfat-
tende. Det tilsigtes, at det bødeniveau, der kendes fra hvid-
vaskloven, overføres til lov om spil og tilhørende bekendt-
gørelser, således at de hensyn, der ligger bag strafudmålin-
gen, er ens.
F.eks. påtænkes den foreslåede hjemmel til at fastsætte
fængselsstraf at omfatte særligt grove eller omfattende for-
sætlige overtrædelser af reglerne om legitimationskrav, plig-
ten til underretning af Statsadvokaten for Særlig Økonomisk
og International Kriminalitet og krav om kendskab til kun-
derne.
Det materielle indhold af bestemmelsen vil svare til reg-
lerne i hvidvaskloven. Anvendelsesområdet for fastsættelse
af straf efter de foreslåede § 60, stk. 2 og 3, forudsættes så-
ledes ikke udvidet i forhold til reglerne i hvidvaskloven
L 15 - 2015-16 - Bilag 8: 1. udkast til betænkning
1568735_0003.png
3
hverken i relation til tilregnelseskrav, strafferamme eller
strafniveau.
Til nr. 3
Med bestemmelsen bliver der som i ændringsforslag nr. 2
hjemmel til at straffe den, der forsætligt eller groft uagtsomt
overtræder reglerne om hvidvask af udbytte eller finansie-
ring af terrorisme.
Med den foreslåede ændring bliver det muligt at straffe
forsætlige eller groft uagtsomme overtrædelser med bøde,
således at tilregnelseskravet og foranstaltningen er den
samme, uanset om man er omfattet af lov for Grønland om
visse spil eller lov om forebyggende foranstaltninger mod
hvidvask af udbytte og finansiering af terrorisme (hvid-
vaskloven).
Formuleringen i bestemmelserne (§ 46, stk. 2 og 3) giver
hjemmel til at fastsætte bødeansvar eller foranstaltninger ef-
ter kriminallov for Grønland for overtrædelse af de bestem-
melser i de forskellige bekendtgørelser, der er udstedt i med-
før af lov for Grønland om visse spil, som har til formål at
forebygge eller bekæmpe hvidvask af udbytte eller finansie-
ring af terrorisme. F.eks. indeholder bekendtgørelsen om on-
linekasino bestemmelser angående forebyggende foranstalt-
ninger mod hvidvask m.v.
Forskellen mellem denne bestemmelse og den tilsvarende
foreslåede bestemmelse i lov om spil (ændringsforslag nr. 2)
er alene, at der efter bestemmelsen i lov om spil kan idøm-
mes indtil 6 måneders fængsel, mens der efter bestemmelsen
i lov for Grønland om visse spil kan idømmes foranstaltnin-
ger efter kriminallov for Grønland.
Hjemlen til at fastsætte bødeansvar eller foranstaltninger
efter kriminallov for Grønland fastsættes således, at det kan
ske i forskrifter udstedt i medfør af loven, idet forebyggelse
og bekæmpelse af hvidvask af udbytte eller finansiering af
terrorisme i relation til spil reguleres på bekendtgørelsesni-
veau. Det skyldes blandt andet, at reglerne ikke gælder alle
typer spil. Det vurderes mest hensigtsmæssigt, at hjemlen
fastsættes i de forskrifter, hvor området reguleres.
Foranstaltninger efter kriminallov for Grønland forudsæt-
tes alene at finde anvendelse for særligt grove eller omfat-
tende forsætlige overtrædelser i overensstemmelse med,
hvad der i forvejen gælder efter hvidvaskloven, hvor straf-
rammen dog er indtil 6 måneders fængsel, og hvad der fore-
slås i forhold til lov om spil, jf. ændringsforslag nr. 2.
Hvidvaskloven finder ikke direkte anvendelse for Grøn-
land, men det vurderes imidlertid at være væsentligt at sikre
ensartet regulering i Grønland og Danmark på dette område.
Formuleringen »den, der særligt groft eller omfattende
forsætlige overtrædelser« i bestemmelsen stammer fra hvid-
vaskloven, hvor det dog er formuleret som »Ved særlig gro-
ve eller omfattende forsætlige overtrædelser af § …«.
Med hjemlen til at kunne fastsætte foranstaltninger efter
kriminallov for Grønland er der tiltænkt en skærpelse af an-
svaret for de forsætlige overtrædelser, der betragtes som væ-
rende særligt grove eller omfattende. Det tilsigtes, at det bø-
deniveau, der kendes fra hvidvaskloven, overføres til lov for
Grønland om visse spil og tilhørende bekendtgørelser, såle-
des at de hensyn, der ligger bag bødeansvar, er ens.
F.eks. påtænkes den foreslåede hjemmel til at fastsætte
foranstaltninger efter kriminallov for Grønland at omfatte
særligt grove eller omfattende forsætlige overtrædelser af
reglerne om legitimationskrav, pligten til underretning af
Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Kri-
minalitet og krav om kendskab til kunderne.
Det materielle indhold af udmøntningen af denne bestem-
melse vil svare til reglerne i hvidvaskloven. Anvendelses-
området for lov for Grønland om visse spil § 46, stk. 2 og 3,
forudsættes således ikke udvidet i forhold til reglerne i hvid-
vaskloven hverken i relation til tilregnelseskrav, foranstalt-
ninger efter kriminallov for Grønland eller bødeniveau.
Til nr. 4
Det foreslås, at skatteministeren kan fastsætte ikraft-
trædelsestidspunktet.
Dennis Flydtkjær (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Kim Christiansen (DF) Morten Marinus (DF)
René Christensen (DF) Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Jacob Jensen (V)
Torsten Schack Pedersen (V) Britt Bager (V) Merete Riisager (LA)
nfmd.
Ole Birk Olesen (LA) Brian Mikkelsen (KF)
Per Husted (S) Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Jesper Petersen (S) Mattias Tesfaye (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S)
Thomas Jensen (S)
fmd.
Jesper Kiel (EL) Pelle Dragsted (EL) Josephine Fock (ALT) René Gade (ALT)
Martin Lidegaard (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Jonas Dahl (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
47
37
34
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
7
6
1
L 15 - 2015-16 - Bilag 8: 1. udkast til betænkning
1568735_0004.png
4
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
14
13
9
8
Siumut (SIU)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
1
1
1
L 15 - 2015-16 - Bilag 8: 1. udkast til betænkning
1568735_0005.png
5
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 15
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
7
Titel
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
Henvendelse af 28/10-15 fra Dan Automater Struer A/S
Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Henvendelse af 4/11-15 fra Løvvangen Bowling Klub
Ændringsforslag, fra skatteministeren
Høringsnotat og høringssvar for L 173, fra skatteministeren
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 15
Spm.nr.
1
2
3
Titel
Spm. om ændring af afgiften pr. spilleautomat fra årlig til månedlig
afregning, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 28/10-15 fra Dan
Automater Struer A/S, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 4/11-15 fra Løvvangen Bow-
ling Klub, til skatteministeren, og ministerens svar herpå