Vi sambehandler L 14 og L 15.
Jeg vil starte med L 14, som jo handler om en justering af spillovgivningen, for så vidt angår væddemål og onlinekasino.
Der er forskellige elementer i lovforslaget, som jeg lige vil kommentere.
Der er en ændring af gebyrstrukturen for spillemyndighedens tilsyn med væddemål og onlinekasino.
Det er, fordi den struktur, vi har i øjeblikket, ikke rigtig har vist sig at afspejle markedet.
Der er nogle få store spiludbydere, og de betaler et relativt lavt gebyr set i forhold til deres spilindtægter, mens de mindre spiludbydere betaler et relativt højt gebyr i forhold til deres spilindtægter.
Her vil lovforslaget så medføre en mere retfærdig gebyrstruktur, som betyder, at de store spiludbydere ikke får en udvidet konkurrencefordel.
Det er jo nærmest et Robin Hood-forslag.
Det er selvfølgelig noget, vi fra Enhedslisten kan støtte.
Vi synes dog ikke, der er nogen grund til, at ændringen behøver at være provenuneutral.
Her vil jeg egentlig også godt kommentere det, at lovforslaget samlet set faktisk betyder færre indtægter for staten.
Vi synes i virkeligheden, at spil er fint.
Det er sjovt, og det er underholdende at spille.
Men hvordan kan det være, at noget så unyttigt som spil skal koste statskassen penge i en situation, hvor der i det finanslovforslag, vi lige haft en debat om i går, blev talt meget om, at kassen er tom, og hvor vi ser, at regeringen har fremlagt forslag om, at der skal laves massive nedskæringer i kommunerne.
Her vil jeg sige fra Enhedslistens side, at så skal man da ikke fremlægge et lovforslag her, L 14, som vil betyde færre indtægter for staten på noget så unyttigt, men dog underholdende for mange mennesker, som spil.
Det, som vi jo kan se af lovforslaget, er, at der vil være en engangseffekt, en udgift på 45 mio.
kr.
i 2016, og herefter vil den varige effekt, dvs.
den mindre indtægt for staten, være 7 mio.
kr.
Det vil sige, at fra nu af og frem til 2020 vil den her lovændring faktisk betyde en merudgift samlet set på 80 mio.
kr.
Der synes jeg nok at vi kunne have brugt 80 mio.
kr.
på noget andet end lige præcis det her.
Jeg vil i hvert fald sige, at når vi har med spilleområdet at gøre, skal vi ikke tage penge fra vores fælles velfærd, hvilket jo er det, vi her i realiteten vil komme til, fordi vi kun har de penge, vi har, om jeg så må sige.
Det synes vi ærlig talt er en lidt ærgerlig ting ved L 14.
Så er der det omkring afgiftsperiodens længde, som man ændrer fra 1 uge til 1 måned.
Det er jo, fordi der, hvis den kun er 1 uge, så er nogle uger, hvor der kan være nogle meget store gevinstudbetalinger, der kan være nogle spillere, som lige pludselig vinder en masse penge.
Men det er jo sådan, at det ikke er muligt at overføre en negativ bruttospilleindtægt fra en afgiftsperiode, en uge, til en anden, og ved at forlænge det til 1 måned, jamen så giver man selvfølgelig mulighed for, at fradraget kan tages med en længere periode.
Det synes vi selvfølgelig i udgangspunktet er fornuftigt at gøre, men igen:
Det, at det så samlet set betyder, at der kommer flere udgifter for staten i forbindelse med det her lovforslag, synes vi er meget uheldigt.
Der er nogle forskellige andre ændringer, som vi også synes er fine i L 14, men samlet set er vi egentlig ikke positivt indstillet over for L 14, sådan som det ligger her.
Så er der L 15.
Det er en anden sag.
Det indeholder jo en lang række forslag, gode forslag, som Enhedslisten alle kan støtte.
Det er en lang række småjusteringer, som alle indeholder forbedringer.
Det handler om afskaffelse af muligheden for snyd – andre ordførere har været inde på det – nemlig at det ikke skal være muligt at foretage et uretmæssigt nedslag i afgifter og lave aftaler om returkommission og ulovlige modydelser, snyd, som vi har set.
Vi kan selvfølgelig fuldt ud støtte, at den her mulighed for snyd nu bliver afskaffet, ligesom vi også fuldt ud kan støtte, at muligheden for at spille døgnet rundt, muligheden for døgnåbent, afskaffes, for at vi kan bekæmpe ludomani.
Så er der også en lang række andre dele af forslaget, som er fornuftige:
en udvidelse af skatteministerens bemyndigelse til at fastsætte regler for bekæmpelse af hvidvask af penge og aftalt spil, altså matchfixing, og også at tilladelsen til opstilling og drift af gevinstgivende spilleautomater vil kunne tilbagekaldes, hvis det er sådan, at tilladelsesindehaveren groft eller gentagne gange ikke angiver gebyrer.
Der er en lang række gode elementer, og dem kan vi sådan set støtte alle sammen, så vi kan godt støtte L 15.
L 14 kan Enhedslisten ikke støtte og er negativt indstillet over for, som det ligger, men L 15 kan vi bakke op omkring.