Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
L 146 Bilag 7
Offentligt
1622370_0001.png
18. april 2016
Ændringsforslag
til
Lov om ændring af revisorloven og forskellige andre love (Gennem-
førelse af ændringer i revisordirektivet og valgmuligheder i forord-
ningen om særlige krav til revision af virksomheder af interesse for
offentligheden)
(L 146)
Ændringsforslag
Af
erhvervs- og vækstministeren,
tiltrådt af …:
Til § 1
1.
I
nr. 4,
indsættes som 2. pkt.:
»1.
pkt. finder ikke anvendelse på kommunale fællesskaber, jf. § 60 i lov
om kommunernes styrelse, som opfylder kriterierne i § 1 a, stk. 1, nr. 4.«
[Fjernelse af mulighed for at fastsætte yderligere krav til små kommunale
fællesskaber]
2.
Efter
nr. 9
indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 4, stk. 2, 2. pkt.,
ændres »§ 21, stk. 3.« til: »§ 1 a, stk. 1, nr. 3«.«
[Præcisering af henvisning]
3.
I
nr. 40,
i forslaget til § 24 b, stk.1, indsættes efter »undtagelsesvist«
»og hvis helt ekstraordinære forhold taler for det«.
[Kvalificering af undtagelsesomstændighed]
4.
I
nr. 40,
i forslaget til § 24 b, stk. 2, ændres »to regnskabsår« til »et
regnskabsår«.
[Ændring af undtagelsesmulighed fra 2 til 1 år]
5.
Nr. 41
affattes således:
»41. § 25
affattes således:
Ȥ 25.
Revisionsvirksomheden og revisor skal sikre at, den eller de re-
visorer, der underskriver revisionspåtegningen for virksomheder som
nævnt i stk. 2, senest 7 år efter, at de er udpeget til opgaven, udskiftes for
en periode af mindst 3 år.
L 146 - 2015-16 - Bilag 7: Ændringsforslag, fra erhvervs- og vækstministeren
Stk. 2.
Virksomheder, der i to på hinanden følgende regnskabsår oversti-
ger to eller flere af følgende kriterier er omfattet af stk. 1, indtil de ikke
længere opfylder kriterierne:
a) En medarbejderstab på 2.500 personer,
b) en balancesum på 5 mia. kr., eller
c) en nettoomsætning 5 mia. kr.
Stk. 3.§
1 a, stk. 2 og 3, finder anvendelse ved beregning af størrelserne
efter stk. 2.« «
[Krav om partnerrotation i store unoterede virksomheder]
6.
I
nr. 106,
i forslaget til
§ 54, stk. 1,
indsættes efter »24 c,« »25,«.
[Konsekvensændring i medfør af nr. 5 om krav om partnerrotation]
Til § 2
7.
Indledningen affattes således:
»I selskabsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1089 af 14. september 2015,
som ændret ved § 1 i lov nr. 262 af 16. marts 2016 foretages følgende
ændringer:«
[Præcisering af henvisning]
Til § 3
8.
Indledningen affattes således:
»I lov om visse erhvervsdrivende virksomheder, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1295 af 15. november 2013, som ændret senest ved § 2 i lov nr. 262 af
16. marts 2016, foretages følgende ændringer:«
[Præcisering af henvisning]
9.
Efter
nr. 1
indsættes
»01.
Lovens
fodnote
affattes på tidspunktet for ikrafttrædelsen af § 2 i lov
nr. 262 af 16. marts 2016 om ændring af selskabsloven, lov om visse er-
hvervsdrivende virksomheder, lov om erhvervsdrivende fonde og forskel-
lige andre love:
»Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2006/43/EF af 17. maj 2006 om lovplig-
tig revision af årsregnskaber og konsoliderede regnskaber, om ændring af
Rådets direktiv 78/660/EØF og 83/349/EØF og om ophævelse af Rådets
direktiv 84/253/EØF, EU-Tidende 2006, nr. L 157, side 87, som ændret
ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/56/EU af 16. april 2014
L 146 - 2015-16 - Bilag 7: Ændringsforslag, fra erhvervs- og vækstministeren
om ændring af direktiv 2006/43/EF om lovpligtig revision af årsregnska-
ber og konsoliderede regnskaber, EU-Tidende 2014, nr. L 158, side 196,
og dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2015/849/EU af 20.
maj 2015 om forebyggende foranstaltninger mod anvendelse af det finan-
sielle system til hvidvask af penge eller finansiering af terrorisme, om
ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 648/2012
og om ophævelse af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/60/EF
samt Kommissionens direktiv 2006/70/EF, EU-Tidende 2015, nr. L 141,
side 73.«
[Præcisering af lovens fodnote]
10.
Den under
nr. 2
foreslåede
§ 11 a
affattes således:
Ȥ
11 a.
Bestemmelser i en virksomheds vedtægter eller i anden aftale,
der begrænser valget af en eller flere godkendte revisorer, der skal revide-
re årsregnskabet i en virksomhed omfattet af denne lov, samt eventuelle
suppleanter for disse, til bestemte kategorier af eller lister over revisorer
eller revisionsfirmaer, er ugyldige.
[Præcisering af bestemmelse]
Til § 4
11.
Indledningen affattes således:
»I lov om erhvervsdrivende fonde, som ændret senest ved § 3 i lov nr.
262 af 16. marts 2016, foretages følgende ændringer:«
[Præcisering af henvisning]
12.
Efter
§ 6
indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I lov om finansiel virksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 182 af 18. fe-
bruar 2015, som ændret ved § 1 i lov nr. 308 af 28. marts 2015, § 1 i lov
nr. 334 af 31. marts 2015, § 2 i lov nr. 532 af 29. april 2015, § 4 i lov nr.
1563 af 15. december 2015 og senest ved § 7 i lov nr. 262 af 16. marts
2016, foretages følgende ændringer:
1.
§ 344, stk. 1, 4. pkt.
ophæves.
2. I
§ 354, stk. 3, nr. 17,
ændres »Erhvervsstyrelsen, Revisor-
tilsynet og Revisornævnet« til: »Erhvervsstyrelsen og Re-
visornævnet«
L 146 - 2015-16 - Bilag 7: Ændringsforslag, fra erhvervs- og vækstministeren
3. I
§ 354, stk. 3, nr. 18,
ændres »Erhvervsstyrelsen, Revisor-
tilsynet, Revisornævnet« til: »Erhvervsstyrelsen, Revisor-
nævnet«
4. I
§ 372, stk. 1,
udgår » revisorlovens § 31, stk. 8,«
[konsekvensændringer]
13.
Efter den under nr. 12 foreslåede
§ 01
indsættes som nye para-
graffer:
Ȥ 02
I lov om tilsyn med firmapensionskasser, jf. lovbekendtgørelse nr. 953
af 14. august 2015, som ændret ved § 8 i lov nr. 262 af 16. marts 2016,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 66, stk. 6, nr. 13,
ændres »og Erhvervsstyrelsen, Revi-
sortilsynet og Revisornævnet« til: »og Erhvervsstyrelsen
og Revisornævnet«
2. I
§ 66, stk. 6, nr. 14,
ændres »Erhvervsstyrelsen, Revisor-
tilsynet, Revisornævnet« til: »Erhvervsstyrelsen, Revi-
sornævnet«
§ 03
I lov om forvaltere af alternative investeringsfonde, jf. lov nr. 598 af 12.
juni 2013, som ændret ved § 7 i lov nr. 532 af 29. april 2015 og senest
ved § 9 i lov nr. 262 af 16. marts 2016, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 170, stk. 7, nr. 13,
ændres »og Erhvervsstyrelsen, Revi-
sortilsynet og Revisornævnet« til: »og Erhvervsstyrelsen
og Revisornævnet«
2. I
§ 170, stk. 7, nr. 14,
ændres »Erhvervsstyrelsen, Revisor-
tilsynet, Revisornævnet« til: »Erhvervsstyrelsen, Revisor-
nævnet«
[Konsekvensændringer]
14.
Inden
§ 7
indsættes efter de under nr. 13. foreslåede §§ 02 og 03
nye paragraffer:
Ȥ 04
L 146 - 2015-16 - Bilag 7: Ændringsforslag, fra erhvervs- og vækstministeren
I lov om investeringsforeninger m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1051 af
25. august 2015, som ændret ved § 10 i lov nr. 262 af 16. marts 2016,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 161, stk.1,
ophæves 3. pkt.
4. og 5. pkt. bliver herefter 3. og 4. pkt.
2. I
§ 175, stk. 6, nr. 12,
ændres »og Erhvervsstyrelsen, Revi-
sortilsynet og Revisornævnet« til: »og Erhvervsstyrelsen
og Revisornævnet«
3. I
§ 175, stk. 6, nr. 13,
ændres »Erhvervsstyrelsen, Revisor-
tilsynet, Revisornævnet« til: »Erhvervsstyrelsen, Revisor-
nævnet«
§ 05
I lov om værdipapirhandel m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1530 af 2. de-
cember 2015, som ændret ved § 3 i lov nr. 1563 af 15. december 2015,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 83, stk. 1,
ophæves 2. pkt.
3. og 4. pkt. bliver herefter 2. og 3. pkt.
2. I
§ 84 a, stk. 6, nr. 13,
ændres »og Erhvervsstyrelsen, Re-
visortilsynet og Revisornævnet« til: »og Erhvervsstyrelsen
og Revisornævnet«
3. I
§ 84 a, stk. 6, nr. 14,
ændres »Erhvervsstyrelsen, Revisor-
tilsynet, Revisornævnet« til: »Erhvervsstyrelsen, Revisor-
nævnet««
[Konsekvensændringer]
Til § 7
15.
I
stk. 2 ændres
»§ 1, nr. 46 og 47« til: »§ 1, nr. 45-47«.
[Præcisering af ikrafttrædelsestidspunkt]
16.
I
stk. 3
ændres »jf. forslaget § 1, nr. 4« til: »jf. § 1, nr. 6«
[Ændret henvisning]
17.
Efter
stk. 6
indsættes som nyt stykke:
L 146 - 2015-16 - Bilag 7: Ændringsforslag, fra erhvervs- og vækstministeren
»Stk. 7.
Administrative forskrifter udstedt i medfør af § 33, stk. 1, i lov
om godkendte revisorer og revisionsvirksomheder, som affattet ved lov
nr. 468 af 17. juni 2008, opretholdes, indtil de bortfalder efter deres ind-
hold eller ophæves.«
Stk. 7 bliver herefter stk. 8.
[Opretholdelse af bemyndigelsesbestemmelse i overgangsperiode]
18.
I
stk. 7, 2. pkt.,
der bliver stk. 8, 2. pkt., indsættes efter », der skal
revidere årsregnskabet,«: »samt eventuelle suppleanter for disse,«
Til § 8
19.
I
stk. 1, 3. pkt.,
ændres »udføres« til: »gennemføres«
[Sproglig præcisering]
20.
Efter
stk. 1
indsættes som nyt stykke:
»Stk.
2.
En revisionsvirksomhed, der udfører revision af årsregnskaber
m.v. for virksomheder omfattet af revisorlovens § 1 a, stk. 1, nr. 3, som
affattet ved § 1, nr. 6, skal for regnskabsår, der påbegyndes før den 17.
juni 2016, inden 3 måneder efter regnskabsårets udløb offentliggøre en
årlig rapport om gennemsigtighed på sin hjemmeside. Rapporten, for hvis
rigtighed af indholdet revisionsvirksomhedens øverste ansvarlige ledelse
har ansvaret, skal indeholde følgende:
1) En beskrivelse af den juridiske struktur og ejerskabet,
2) en beskrivelse af revisionsvirksomhedens ledelsesstruktur,
3) hvis revisionsvirksomheden tilhører et netværk, en beskrivelse af net-
værket og revisionsvirksomhedens retlige og strukturelle aftaler med net-
værket,
4) oplysninger om grundlaget for partnernes vederlag,
5) en beskrivelse af revisionsvirksomhedens interne kvalitetsstyringssy-
stem, herunder en angivelse af politikkerne for henholdsvis uafhængighed
og efteruddannelse,
6) en angivelse af, hvornår den seneste kvalitetskontrol, jf. revisorlovens
§ 29, fandt sted,
7) en erklæring fra revisionsvirksomhedens øverste ansvarlige ledelse om,
at kvalitetsstyringssystemet fungerer effektivt og uafhængighedspolitik-
ken overholdes,
8) regnskabsoplysninger, der viser revisionsvirksomhedens størrelse, her-
under samlet omsætning fordelt på honorarer for revision af regnskaber,
honorarer for andre erklæringsopgaver med sikkerhed, skatterådgivning
og andre ydelser, og
L 146 - 2015-16 - Bilag 7: Ændringsforslag, fra erhvervs- og vækstministeren
9) en liste over virksomheder omfattet af revisorlovens § 1 a, stk. 1, nr. 3,
som affattet ved § 1, nr. 6, for hvilke revisionsvirksomheden i det foregå-
ende regnskabsår har udført opgaver efter revisorlovens § 1, stk. 2.«
[Konsekvensændring]
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget indebærer, at der ikke kan fastsættes yderligere regler
til fremme af revisionens uafhængighed, kvalitet og sagkundskab og om
kontrollen med denne revision for små kommunale fællesskaber. Små
kommunale fællesskaber defneres, jf. henvisningen til § 1 a, stk. 1, nr. 4,
som kommunale fællesskaber, som i to på hinanden følgende regnskabsår
på balancetidspunktet ikke overskrider to af følgende størrelsesgrænser:
1) En balancesum på 44 mio. kr.,
2) en nettoomsætning på 89 mio. kr. og
3) et gennemsnitligt antal heltidsbeskæftigede i løbet af regnskabsåret på
50.
Ved afgørelsen af, om kommunale fællesskaber, der kun aflægger regn-
skab efter reglerne i det kommunale budget- og regnskabssystem, opfyl-
der kriterierne for at være små virksomheder, anvendes i stedet for netto-
omsætning i lovens § 1 a, stk. 1, nr. 4, litra b, de samlede bruttodrifts- og
anlægsudgifter. Det skyldes, at begrebet ”nettoomsætning” ikke er define-
ret i det kommunale budget- og regnskabssystem.
Til nr. 2
Ændringsforslaget er en konsekvensændring af lovforslagets § 1, nr. 6,
om ændret definition af virksomheder af interesse for offentligheden.
Til nr. 3
Indsættelsen af kvalificeringen ”og hvis helt ekstraordinære forhold taler
for det” skal tydeliggøre, at der skal være helt ekstraordinære omstændig-
heder til stede, for at Erhvervsstyrelsen kan give dispensationen,
F.eks. kan der opstå situationer, hvor en virksomhed pludseligt får et
ekstraordinært behov for rådgivning, f.eks. i forbindelse med en større
L 146 - 2015-16 - Bilag 7: Ændringsforslag, fra erhvervs- og vækstministeren
omstrukturering af virksomheden, og hvor virksomheden kan være i risi-
ko for at lide betydelig skade. I dette tilfælde vil det ikke være muligt for
virksomheden at benytte sin faste revisor som rådgiver, da det vil indebæ-
re, at revisors rådgivningshonorar overstiger 70 pct. af revisionshonoraret.
I sådan et tilfælde kan det være hensigtsmæssigt, at Erhvervsstyrelsen har
mulighed for at udstede en dispensation, da det for virksomheden vil være
forbundet med ekstra omkostninger at skulle finde en ny rådgiver til
håndtering af denne ekstraordinære problemstilling.
Til nr. 4
Ændringsforslaget indebærer, at muligheden for at dispensere fra for-
ordningens loft på 70 pct., med hensyn til hvor stor en andel af revisors
honorar fra en revisionskunde, der må komme fra ikke-revisionsydelser,
ændres fra to til et regnskabsår.
Til nr. 5
Den gældende § 25 i revisorloven fastsætter, at en revisionsvirksomhed
skal sikre skal sikre, at den eller de revisorer, der underskriver revisions-
påtegningen for en virksomhed, der opfylder kriterierne for at blive anset
for en virksomhed af interesse for offentligheden (PIE-virksomheder),
senest 7 år efter, at de er udpeget til opgaven, udskiftes for en periode af
mindst 2 år.
For PIE-virksomheder findes denne forpligtigelse fremover i forordnin-
gen. Forordningen har dog forlænget perioden, hvor en tidligere revisor
ikke kan være revisor (cool-of perioden), fra 2 til 3 år.
Det foreslås, at forpligtigelsen til, at den ansvarlige revisor udskiftes
efter maksimalt 7 år, også skal gælde for store, unoterede virksomheder,
som opfylder de kriterier, der er angivet i stk. 2. For at skabe lighed til
forordningen foreslås det samtidigt, at cool-of perioden bliver 3 år. 7-
årsperioden skal regnes fra udpegningstidspunktet. Det præciseres i for-
slaget, at forpligtigelsen til at sikre skiftet påhviler både revisionsvirk-
somheden og revisor.
For at blive omfattet af pligten til intern rotation skal en virksomhed, der
er opgjort efter størrelse, i to på hinanden følgende regnskabsår opfylde to
eller flere af de i stk. 2 nævnte kriterier. Pligten indtræder så umiddelbart
herefter, og den eller de valgte revisorer skal således udskiftes senest 7 år
efter pligtens indtræden. Opfylder en virksomhed ikke længere de nævnte
kriterier, ophører pligten til rotation.
Kravet vil omfatte ca. 125 virksomheder. De løbende administrative byr-
der udgør 375.000 kr.pr. år. Virksomhederne er med den gældende lov
allerede pålagt kravet, og der er således ikke tale om en ny byrde.
L 146 - 2015-16 - Bilag 7: Ændringsforslag, fra erhvervs- og vækstministeren
For så vidt angår beregning af størrelserne efter det foreslåede stk. 2 hen-
vises til bemærkningerne til den foreslåede § 1 a, stk. 2 og 3, jf. lovforsla-
gets § 1 nr. 6.
Til nr. 6
Ændringsforslaget er en konsekvens af ændringsforslag nr. 5, og bety-
der, at manglende overholdelse af kravet om partnerrotation i revisorlo-
vens § 25 kan straffes med bøde i lighed med andre overtrædelser i revi-
sorloven.
Til nr. 7
Ændringsforslaget er en konsekvens af, at selskabsloven senest er æn-
dret ved § 1 i lov nr. 262 af 16. marts 2016.
Til nr. 8
Ændringsforslaget er en konsekvens af, at lov om visse erhvervsdrivende
virksomheder senest er ændret ved § 2 i lov nr. 262 af 16. marts 2016.
Til nr. 9
Ændringsforslaget er en konsekvensændring af vedtagelsen af lov nr.
262 af 16. marts 2016 om ændring af selskabsloven, lov om visse er-
hvervsdrivende virksomheder, lov om erhvervsdrivende fonde og forskel-
lige andre love, hvorefter der indsættes en fodnote til loven. Erhvervs- og
vækstministeren fastsætter efter § 13 i lov nr. 262 af 16. marts 2016 tids-
punktet for denne lovs ikrafttræden.
Til nr. 10
Ændringsforslaget er en præcisering af bestemmelsen, så denne er i
overensstemmelse med det tilsvarende forslag om ændring af selskabslo-
ven, jf. lovforslagets § 2, nr. 4.
Til nr. 11
Ændringsforslaget er en konsekvens af, at lov om erhvervsdrivende fon-
de senest er ændret ved § 3 i lov nr. 262 af 16. marts 2016.
Til nr. 12
Forslaget til § 01, nr. 1, er en konsekvensændring af lovforslagets § 1,
nr. 53, om affattelsen af revisorlovens § 31, hvorefter den hidtidige be-
myndigelsesbestemmelse i § 31, stk. 8, ophæves.
Forslaget til § 01, nr. 2 og 3, er en konsekvensændring af lovforslagets §
1, nr. 58 og 59, om ændring af organiseringen af det offentlige tilsyn med
revisorerne, hvorefter Revisortilsynet nedlægges. Ved ændringsforslaget
udgår »Revisortilsynet« af de nævnte bestemmelser.
L 146 - 2015-16 - Bilag 7: Ændringsforslag, fra erhvervs- og vækstministeren
Forslaget til § 01, nr. 4, er en konsekvensændring af lovforslagets § 1,
nr. 53, om affattelsen af revisorlovens § 31, hvorefter den hidtidige be-
myndigelsesbestemmelse i revisorlovens § 31, stk. 8, ophæves.
Til nr. 13
Forslaget til ændring af lov om tilsyn med firmapensionskasser og lov
om forvaltere af alternative investeringsfonde er en konsekvensændring af
lovforslagets § 1, nr. 58 og 59, om ændring af organiseringen af det of-
fentlige tilsyn med revisorerne, hvorefter Revisortilsynet nedlægges. Ved
ændringsforslaget udgår »Revisortilsynet« af de nævnte bestemmelser.
Til nr. 14
Forslaget til ændring af lov om investeringsforeninger m.v. og lov om
værdipapirhandel m.v. er en konsekvensændring af lovforslagets § 1, nr.
53, om affattelsen af revisorlovens § 31, hvorefter den hidtidige bemyn-
digelsesbestemmelse i § 31, stk. 8, ophæves, samt lovforslagets § 1, nr. 58
og 59, om ændring af organiseringen af det offentlige tilsyn med reviso-
rerne, hvorefter Revisortilsynet nedlægges.
Til nr. 15
Ændringsforslaget medfører, at lovforslagets § 1, nr. 45, om ændring af
kapiteloverskriften til kapitel 6, ligesom de bestemmelser, der indsættes i
kapitel 6 ved lovforslagets § 1, nr. 46 og 47, med ikrafttræden den 1. ja-
nuar 2017, ligeledes træder i kraft den 1. januar 2017.
Til nr. 16
Der er tale om ændring af henvisningen, så denne korrekt henviser til
lovforslagets § 1, nr. 6.
Til nr. 17
Ændringsforslaget medfører, at bekendtgørelse nr. 665 af 26. juni 2008
om forretningsorden for Revisorkommissionen, der er udstedt i medfør af
den gældende § 33, stk. 1, i revisorloven, i en overgangsperiode finder
anvendelse i forbindelse med Revisorkommissionens bistand til Erhvervs-
styrelsen til prøver og eksamener jf. forslagets § 8, stk. 2.
Til nr. 18
Ved ændringsforslaget skabes der overensstemmelse mellem affattelsen
af de foreslåede bestemmelser i lovforslagets § 2, nr. 4, og § 3, nr. 2, jf.
ændringsforslag nr. 10.
Til nr. 19
Ændringsforslaget er en sproglig præcisering, så sprogbrugen svarer til
bestemmelsens 1. pkt.
Til nr. 20
L 146 - 2015-16 - Bilag 7: Ændringsforslag, fra erhvervs- og vækstministeren
Ændringsforslaget er en konsekvensændring af, at revisorlovens kapitel
5 indeholdende § 27 om en revisionsvirksomheds forpligtelse til udarbej-
delse af en gennemsigtighedsrapport ophæves ved lovforslagets § 1, nr.
44, som følge af, at kravet om en sådan rapport er indeholdt i forordnin-
gen om specifikke krav til revision af virksomheder af interesse for of-
fentligheden, jf. herved bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 44.
Stk. 2
medfører, at revisionsvirksomheder, der udfører revision af års-
regnskaber m.v. for virksomheder omfattet af revisorlovens § 1 a, stk. 1,
nr. 3, som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 6, for regnskabsår, der påbe-
gyndes før den 17. juni 2016, skal offentliggøre en årlig rapport om gen-
nemsigtighed svarende til den gældende revisorloves § 27. Det er den
ændrede PIE definition som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 6, der an-
vendes, i stedet for den hidtidige i den gældende § 21, stk. 3.
Med ændringsforslaget sikres det, at revisionsvirksomheder, der udfører
revision af årsregnskaber m.v. for PIE virksomheder omfattet af revisor-
lovens § 1 a, stk. 1, nr. 3, som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 6, også
skal udarbejde en gennemsigtighedsrapport efter udløbet af det igangvæ-
rende regnskabsår.
Forordningen om specifikke krav til revision af virksomheder af interes-
se for offentligheden indeholder i artikel 13 bestemmelser om afgivelse af
en gennemsigtighedsrapport. Forpligtelsen efter denne artikel vil være
gældende for revisionsvirksomheder, der udfører revision af årsregnska-
ber m.v. for virksomheder omfattet af revisorlovens § 1 a, stk. 1, nr. 3,
som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 6, hvor revisionsvirksomhedens
regnskabsår påbegyndes den 17. juni 2016 eller senere.
Indholdet af gennemsigtighedsrapporten som angivet i
pkt. 1-9
er en
videreførelse af § 27 i den gældende revisorloves § 27, idet der alene er
foretaget en ændret henvisning til den nye affattelse i revisorlovens § 1 a,
stk. 1, nr. 3, vedrørende definitionen af virksomheder af interesse for of-
fentligheden.