Til lovforslag nr.
L 146
Folketinget 2015-16
Betænkning afgivet af Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den [12. maj 2016]
5. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af revisorloven og forskellige andre love
(Gennemførelse af ændringer i revisordirektivet og valgmuligheder i forordningen om særlige krav til revision af virksomheder
af interesse for offentligheden)
[af erhvervs- og vækstministeren (Troels Lund Poulsen)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 28 ændringsforslag til lovforslaget. Social-
demokratiet og Radikale Venstre har stillet ændringsforslag
nr. 1, 3-6, 8, 13, 14, 16, 17 og 22. Erhvervs- og vækstmini-
steren har stillet ændringsforslag nr. 2, 7, 10-12, 15, 18-21
og 23-27 og Dansk Folketparti har stillet ændringsforslag nr.
9 og 28.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 2. marts 2016 og var til 1.
behandling den 31. marts 2016. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1 møde.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og erhvervs- og vækstministeren sendte den
21. december 2015 dette udkast til udvalget, jf. ERU alm.
del – bilag 101. Den 2. marts 2016 sendte erhvervs- og
vækstministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige 4 henvendelser som erhvervs- og vækstministeren
har kommenteret over for udvalget.
Danske Advokater,
DI,
FSR- Danske Revisorer og
Komitéen for god selskabsledelse.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 51 spørgsmål til erhvervs- og vækst-
ministeren til skriftlig besvarelse, [som denne har besvaret].
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Socialdemokratiets og Radikale Venstres medlemmer af
udvalget udtaler, at det af partierne stillede ændringsforslag
nr. 3 til § 1, nr. 6, har den virkning, at virksomheder, der ef-
ter den gældende revisorlovs § 21, stk. 3, nr. 5, indirekte de-
fineres som virksomheder af interesse for offentligheden,
fortsat defineres som sådanne virksomheder, idet der dog
sker en regulering af beløbsgrænserne fra 5 mia. kr. til 7
mia. kr., hvilket er i overensstemmelse med det forslag, som
Revisorkommissionen har anført i sin rapport af 18. septem-
ber 2015: »Revisorlovgivningen – styrkelse af revisionskva-
litet, uafhængighed og konkurrence«. Partierne er af den op-
fattelse, at særlige danske hensyn kan begrunde en imple-
mentering af revisordirektivet og revisorforordningen, der
går videre end minimumskravene, idet den danske erhvervs-
struktur adskiller sig fra vores nabolande på den måde, at
der er et antal betydelige fondsejede, andelsejede og familie-
ejede virksomheder, som har en sådan størrelse, at de bør re-
guleres på samme måde som de virksomheder, der efter di-
rektivet skal defineres som virksomheder af interesse for of-
fentligheden. Dette bl.a. henset til, at det i 2003 blev fundet
hensigtsmæssigt, at virksomheder af en vis størrelse målt på
antal ansatte, balance og omsætning indirekte skulle define-
res som virksomheder af interesse for offentligheden som
følge af deres samfundsmæssige betydning. Disse virksom-
heder har efter flertallets opfattelse også i dag, i kraft af de-
DokumentId
Journalnummer