Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
L 146 Bilag 1
Offentligt
1605916_0001.png
NOTAT
1. marts 2016
Høringsnotat vedrørende udkast til forslag til lov om ændring af re-
visorloven og forskellige andre love (gennemførelse af ændringer i
revisordirektivet og valgmuligheder i forordningen om særlige krav
til revision af virksomheder af interesse for offentligheden).
1. Indledning
Lovforslaget gennemfører EU's direktiv om ændring af revisordirektivet
og sikrer samtidig, at lovforslaget er i overensstemmelse med EU's nye
forordning om specifikke krav til lovpligtig revision af virksomheder af
interesse for offentligheden (Public Interest Entities - PIE virksomheder).
Lovforslaget indeholder bl.a. bestemmelser om revisors forberedelse og
tilrettelæggelse af arbejdet, der skal øge kvaliteten, samt om styrket uaf-
hængighed i det offentlige tilsyn med revisorerne.
Der foreslås samtidig en sanering af eksisterende overimplementering af
EU-reglerne, som bl.a. indebærer at definitionen af PIE virksomheder
begrænses til EU’s mindstekrav.
Endvidere udnyttes de lempelsesmuligheder, som direktivet og forord-
ningen giver medlemsstaterne.
For at sikre, at revisorloven er i overensstemmelse med forordningen,
foreslås der gennemført en forenkling af myndighedsstrukturen på revi-
sorområdet, som bl.a. også sikrer uafhængighed i forhold til revisorbran-
chen.
I kvalitetskontrollen med revisionsvirksomhederne indføres mere risiko-
baseret kontrol.
Derudover ændres sanktionssystemet til lempeligere sanktioner for min-
dre førstegangsovertrædelser og til gengæld strengere sanktioner for gro-
ve overtrædelser.
Lovforslaget er sendt i høring den 21. december 2015 til i alt 127 organi-
sationer, foreninger, m.v. med høringsfrist den 18. januar 2016.
Der er modtaget høringssvar fra 27 organisationer, foreninger, m.v. Heraf
har 21 haft bemærkninger til udkastet til lovforslaget.
1
L 146 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministeren
2/18
Generelt er der fra høringsparterne bred opbakning til lovforslaget. De
generelle bemærkninger til lovforslaget gennemgås og kommenteres ne-
denfor i afsnit 2. Konkrete bemærkninger til de enkelte emner i lovudka-
stet gennemgås og kommenteres nedenfor i afsnit 3.
Høringen har medført et par enkelte indholdsmæssige ændringer i lov-
forslaget. Der er nu udnyttet en lempelsesmulighed i direktivet, således at
mindre ikke børsnoterede kreditinstitutter kan fritages fra kravene om
revisionsudvalg. Endvidere er antallet af repræsentanter for regnskabs-
brugerne i Revisornævnet udvidet permanent fra 6 til 8 medlemmer med
henblik på at sikre tilstedeværelsen af de rette kompetencer ved behand-
lingen af sager om overtrædelse af revisorlovgivningens bestemmelser
om ledelsesansvar. Som konsekvens udvides antallet af revisorer tilsva-
rende.
Nogle af høringssvarene har givet anledning til redaktionelle og tekniske
ændringer samt præciseringer i lovteksten og bemærkningerne. Disse
ændrer dog ikke ved substansen i lovforslaget og omtales derfor som ud-
gangspunkt ikke nærmere i dette notat.
2. Generelle bemærkninger
I høringssvarene er der generelt bred opbakning til, at der med lovforsla-
get lægges op til en minimumsimplementering af EU-reglerne, og at eksi-
sterende overimplementering fjernes. Således udtaler FSR – danske revi-
sorer, DI, Dansk Erhverv, rederiforeningerne, Landbrug og Fødevarer,
samt Fondsmæglerforeningen, at de er enige i, at Danmark ikke bør gå
længere end EU-reglerne lægger op til. FSR – danske revisorer støtter, at
man fra dansk side udnytter den fleksibilitet, som EU-reglerne giver mu-
lighed for. DI anfører, at man er enig i, at Danmark med implementerin-
gen skal sikre danske revisionsvirksomheder konkurrencedygtige regler.
Dansk Erhverv bifalder regeringens stærke fokus på at undgå overimple-
mentering. Landbrug & Fødevarer/SEGES anfører, at ved at undgå over-
implementering og udnytte lempelsesmulighederne undgås at påføre dan-
ske virksomheder en betydelig ekstraudgift.
Dansk Aktionærforening finder, at en enkelt medlemsoption om at kunne
forlænge revisionsvirksomhedens valgperiode ikke bør udnyttes, men har
herudover ingen bemærkninger til lovforslaget.
Danske Advokater kan ikke støtte den minimumsimplementering, der
lægges op til, idet Danske Advokater finder, at der er områder, hvor over-
implementering er på sin plads, for eksempel hvor specifikke danske for-
hold tilsiger det. Danske Advokater anfører, at der ikke kun skal ses på
den besparelse, som en virksomhed opnår ved en forenklet revision, men
at beskyttelseshensynet ved en ordentlig revision rækker videre til alle
virksomhedens interessenter. Den særlige danske erhvervsstruktur gør, at
der ikke kan sammenlignes med andre lande, ligesom lovforslaget går i
L 146 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministeren
3/18
modsat retning af de nyligt indførte regler om erhvervsdrivende fonde og
anbefalingerne om god selskabsledelse.
FSR og Danske advokater kan tilslutte sig, at revisorlovens anvendelses-
område uændret skal være bredere end direktivets anvendelsesområde, og
omfatte alle erklæringer med sikkerhed, idet det blandt andet giver større
tillid til sådanne erklæringer.
DI anfører, at beregningen af de administrative byrder ikke giver et retvi-
sende billede af de reelle byrder, som virksomhederne samlet vil blive
mødt med, idet de administrative byrder, der udspringer af forordningen,
ikke er medtaget i lovforslagets beregninger. DI foreslår, at de direkte
byrder fra forordningen indarbejdes i lovforslagets almindelige bemærk-
ninger.
For så vidt angår den foreslåede forenkling af myndighedsstrukturen på
revisorområdet samt at der ved kvalitetskontrollen med revisionsvirk-
somhederne indføres mere risikobaseret kontrol, anfører FSR, at man
grundlæggende er enig i lovudkastet omkring den nye kvalitetskontrol og
tilsyn. FSR – danske revisorer tilslutter sig ligeledes som udgangspunkt
forslaget om at ”skærpe i toppen” af sanktionerne, ligesom FSR – danske
revisorer bakker op om den nye organisering med bl.a. et Revisorråd, idet
FSR dog gør opmærksom på, at der er nogle retssikkerhedsmæssige ud-
fordringer, der skal adresseres. Dansk Erhverv, DI og Danske Advokater
støtter også de foreslåede ændringer vedrørende tilsyn, sanktioner og or-
ganisering. Realkreditrådet lægger vægt på, at Realkreditrådet på linje
med de specifikke erhvervsorganisationer, som er oplistet i lovbemærk-
ningerne, også bliver repræsenteret i Revisorrådet.
Kommentar
Det er regeringens holdning, at der ved implementering af EU-regler ikke
skal overimplementeres, medmindre tungtvejende hensyn tilsiger det. Den
nye EU-forordning medfører en række øgede byrder for de virksomheder,
som defineres som PIE-virksomheder. Hertil kommer, at en overimple-
mentering vil medføre strengere krav for virksomhederne end de krav,
der gælder i de lande, som vi i Danmark normalt sammenligner os med,
hvilket ville skade virksomhedernes konkurrenceevne. I direktivet er
børsnoterede selskaber, kreditinstitutter og forsikringsselskaber som mi-
nimum defineret som PIE virksomheder. I Danmark har man tidligere
valgt at omfatte flere virksomheder af PIE definitionen, herunder de store
ikke-børsnoterede fondsejede virksomheder.
Der er ikke grund til at stille disse særligt skærpede krav til flere virk-
somheder end EU’s mindstekrav foreskriver. Det skyldes at virksomhe-
derne fortsat vil være underlagt revision og kravene til uafhængighed mv.
allerede er skærpet i de internationale revisionsstandarder og etiske reg-
ler, som gælder for alle revisioner, og der dermed allerede eksisterer
gode og fuldt ud tilstrækkelige uafhængighedskrav. Dertil kommer, at der
L 146 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministeren
1605916_0004.png
4/18
ikke eksisterer det samme behov for at beskytte private investorer i de
fondsejede virksomheder.
På den baggrund findes der ikke behov for at udvide EU-reglernes skær-
pede og bebyrdende krav til flere virksomheder end de, som EU-reglerne
fastsætter som minimum. Endelig vil det gennem den risikobaserede ud-
tagelse til kvalitetskontrol sikres, at der løbende foretages den nødvendi-
ge kontrol med, at de store virksomheder, som ikke er omfattet af PIE-
definitionen, bliver revideret i overensstemmelse med revisorloven, her-
under revisionsstandarderne.
For så vidt angår byrdeberegningen er det rigtigt, at der med forordnin-
gen følger en række nye forpligtelser for virksomheder, der defineres som
virksomheder af interesse for offentligheden (PIE virksomheder), og at
disse forpligtelser medfører udgifter for virksomhederne. Det er blandt
andet også grunden til, at der er foreslået en minimumsimplementering,
således at kun de virksomheder, som efter EU-reglerne i forordningen
skal være PIE virksomheder, fremover vil være PIE virksomheder. I og
med, at der er tale om forpligtelser i medfør af en forordning, som ikke
skal implementeres, men er umiddelbart gældende i Danmark, skal de
administrative og erhvervsøkonomiske byrder ikke opgøres i forbindelse
med lovforslaget. EU-kommissionen har i sin konsekvensanalyse (impact
assessment) til sit oprindelige forslag til forordningen anslået byrdernes
omfang, hvor det var muligt at kvantificere dem. EU-kommissionen opgør
alene de forventede byrder ved de forslag, de fremsætter. Det vil i mange
tilfælde, herunder i forbindelse med nærværende forordning, være for-
skelligt på afgørende punkter ift. den vedtagne forordning. Hvis man så-
ledes ser bort fra byrderne ved de krav, der allerede var gældende i
Danmark inden den nye forordning blev udarbejdet, eller som er udgået
af den endelige forordning, er omfanget af nye byrder på baggrund af
EU-Kommissionens beregninger, på ca. 45.000 kr. - 1,1. mio. kr. pr. PIE
virksomhed afhængig af virksomhedens størrelse og branche.
Den foreslåede organisering af det fremtidige offentlige tilsyn med revi-
sorerne vil sikre, at tilsynet effektiviseres og har den uafhængighed fra
branchen, som kræves ifølge EU-reglerne. Ved sammensætningen af til-
synet vil der blive taget hensyn til, at den nødvendige fagekspertise kan
inddrages, hvor den er nødvendig og relevant.
For så vidt angår repræsentationen i Revisorrådet, deler Forsikring &
Pension og Finansrådet i den gældende ordning en plads. Delingen kan
udvides til også at omfatte Realkreditrådet.
3. Bemærkninger til lovforslagets konkrete indhold
3.1. Virksomheder af interesse for offentligheden
DI er enig i den valgte tilgang, hvorefter definitionen af virksomheder af
interesse for offentligheden (PIE virksomheder) ikke går videre end EU’s
L 146 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministeren
1605916_0005.png
5/18
minimumskrav. Derved vil de virksomheder, der omfattes, ligge på linje
med en række af vores nabolande, herunder Sverige, Finland, Norge,
Tyskland og UK, og dermed sikres en konkurrencedygtig implemente-
ring. En udvidelse ville medføre betydelige administrative og økonomi-
ske konsekvenser for disse virksomheder.
Rederiforeningerne hilser det velkomment, at definitionen indskrænkes til
direktivets minimumskrav, da regelsættet er teknisk og praktisk uegnet til
f.eks. unoterede virksomheder, der ikke har handel med aktier på børsen,
men typisk har én stor ejer bag sig. Det betyder også, at danske virksom-
heder sidestilles med virksomheder i vores nabolande såsom Sverige og
Tyskland.
Dansk Erhverv bakker op om minimumsimplementering af EU-reglerne.
En udvidelse vil svække den danske konkurrenceevne i ikke ubetydelig
grad og pålægge dele af erhvervslivet flere omkostninger. Dansk Erhverv
bifalder særligt, at større unoterede virksomheder ikke omfattes af de
mest strikse dele af EU-reglerne, dels af hensyn til den danske konkur-
renceevne, dels fordi det er vanskeligt at se, hvad der skulle retfærdiggøre
en udvidet definition særligt, når der sammenlignes med Sverige og
Tyskland.
Landbrug & Fødevarer/SEGES tillægger det stor betydning, at regeringen
bl.a. målretter de nye og skærpede regler til børsnoterede virksomheder,
banker, forsikring og realkredit, og dermed undgår at pålægge virksom-
hederne en betydelig udgift. Ved at tage andre store virksomheder ud af
definitionen tilnærmes den danske lov gennemførelsen i vores nabolande,
og konkurrenceforvridende overimplementering fjernes.
ATP og AES er tilfredse med, at definitionen indskrænkes til direktivets
mindstekrav, og at ATP og AES dermed ikke generelt og direkte under-
lægges krav til revision ud fra hensyn, der hovedsagelig vedrører kom-
mercielle- og markedsorienterede virksomheder. Herved sikres, at regule-
ringen af ATP og AES, herunder deres revisionsforhold, fortsat kan til-
passes ATP’s og AES’ særlige og særegne forhold.
Dansk Byggeri foreslår, at offentlige og halvoffentlige selskaber, herun-
der forsyningsselskaber, forbliver omfattet af definitionen af virksomhe-
der af offentlig interesse for at sikre gennemskueligheden i sådanne virk-
somheder.
Finansrådet påpeger, at de nye EU-revisionsregler vil medføre betydelige
administrative byrder og omkostninger for virksomheder af interesse for
offentligheden og er derfor positivt indstillet overfor, at regeringen læg-
ger op til en afbalanceret implementeringstilgang, hvor der ikke indføres
nationale skærpelser.
L 146 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministeren
1605916_0006.png
6/18
Den Danske Fondsmæglerforening er tilfreds med, at den danske defini-
tion af virksomheder af interesse for offentligheden holdes inden for
EU’s egen snævre definition. Herved sikres det bl.a., at den danske kon-
kurrencesituation ikke forringes, og at Danmark ikke går længere end
nødvendigt ved implementering af reglerne.
FSR – danske revisorer er enige i afgrænsningen af virksomheder af of-
fentlig interesse, da den afspejler den type af interesse, som reglerne i
forordningen er afpasset efter: Brede investor- og kreditorinteresser. For-
eningen er derfor enig i ikke at medtage store, unoterede selskaber og
øvrige finansielle virksomheder, hvor der ikke foreligger den forudsatte
brede offentlige interesse af den pågældende karakter. På den måde vil
lovgivningen ikke gå videre end EU-kravene, som det også er tilfældet i
landene omkring os.
FSR er derimod uenig i bemyndigelsen til, at erhvervs- og vækstministe-
ren efter forhandling med social- og indenrigsministeren kan anvende
EU-reglerne helt eller delvist på kommunerne, regionerne og de kommu-
nale virksomheder. Foreningen anerkender, at der skal være god økono-
mistyring og gennemsigtighed i økonomien hos bl.a. kommunerne, men
at det allerede er sikret af særlige regler på området. Foreningen foreslår i
stedet, at eventuelle nødvendige tilpasninger af reguleringen i den offent-
lige sektor foretages på baggrund af en analyse af behov og ønsker, der er
uafhængig af EU-regelsættet.
Danske Regioner noterer med tilfredshed, at regioner, kommuner og
kommunale fællesskaber ikke længere vil være omfattet af definitionen af
virksomheder af interesse for offentligheden, da det med de ændrede reg-
ler ikke giver mening at opretholde denne definition i forhold til kommu-
nale myndigheder.
Danske Regioner noterer, at der i stedet indsættes en hjemmel til at fast-
sætte regler for regioner, kommuner og kommunale fællesskaber. Under
henvisning til bemærkningerne til bestemmelsen påpeger Danske Regio-
ner vigtigheden af, at der foretages de fornødne afgrænsninger i de kom-
mende regler og ser frem til at drøfte indholdet af den kommende be-
kendtgørelse.
Københavns Kommune ønsker, at kommunernes revision fortsat skal
være underlagt den højeste standard og går ind for, at kommunerne af
hensyn til den offentlige interesse og økonomiske størrelse i videst mulig
omfang fortsat er omfattet af eller sidestillet med definitionen som virk-
somheder af interesse for offentligheden i revisorloven.
Københavns Kommune bemærker vedrørende hjemlen til at fastsætte
yderligere regler om den kommunale og regionale revision, at den er be-
kendt med den mellem Danske Regioner, KL og Social- og Indenrigsmi-
L 146 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministeren
1605916_0007.png
7/18
nisteriet opnåede fælles forståelse om udmøntningen af hjemlen. Kom-
munen bifalder som udgangspunkt denne løsning.
Danske Advokater påpeger, at det er et politisk spørgsmål, om definitio-
nen af virksomheder af interesse for offentligheden alene skal følge EU-
direktivets minimumsregler, men at definitionen efter foreningens opfat-
telse er for snæver, da skillelinjen mellem virksomheder af interesse for
offentligheden og andre virksomheder ikke synes at afspejle de sam-
fundsmæssige hensyn.
Danske Advokater mener bl.a., at statslige aktieselskaber bør omfattes af
definitionen som følge af deres særlige offentlige relevans på grund af
arten af deres aktiviteter, deres størrelse eller antallet af medarbejdere, jf.
direktivets definition, og at tilsvarende kan siges for kommunale fælles-
skaber mv. Foreningen noterer sig dog bemærkningerne til hjemlen til at
fastsætte yderligere krav til revisionen af regioner og kommuner mv.
Danske Advokater foreslår endvidere, at det præciseres i lovteksten eller
bemærkningerne til lovforslaget, hvad der nærmere skal forstås ved
”værdipapirer” i den foreslåede definition af virksomheder af interesse
for offentligheden.
Kommentarer
Det ændrede revisordirektiv viderefører definitionen af virksomheder af
interesse for offentligheden. Den nye forordning om specifikke krav til
lovpligtig revision af virksomheder af interesse for offentligheden gælder
for revisorer og revisionsvirksomheder, der reviderer virksomheder af
interesse for offentligheden samt for virksomheder af interesse for offent-
ligheden. Lovens definition af virksomheder af interesse for offentlighe-
den får dermed direkte betydning for revisorer og virksomheder, der om-
fattes af de skærpede krav i forordningen. Forordningens krav vil pålæg-
ge de omfattede revisorer og virksomheder betydelige erhvervsøkonomi-
ske omkostninger.
Med lovforslaget lægges der derfor op til at definitionen følger direktivets
mindstekrav, hvorved danske virksomheder konkurrencemæssigt sidestil-
les med virksomhederne i vores nabolande. Der er bred opbakning i de
modtagne høringssvar til den foreslåede definition af, hvilke virksomhe-
der, der skal være omfattet af definitionen, som derfor foreslås fastholdt.
Der er lagt vægt på, at der også for virksomheder, der falder uden for
definitionen, er meget skrappe krav til revisors uafhængighed samt vig-
tigheden af, at danske virksomheder ikke unødigt bebyrdes mere end til-
svarende virksomheder i nabolande som Sverige og Tyskland.
I definitionen anvendes udtrykket ”virksomheder, der har værdipapirer
optaget til handel på et reguleret marked”. I direktivteksten anvendes
udtrykket ”omsættelige værdipapirer”, mens den nye årsregnskabslov fra
2015 i en tilsvarende definition anvender udtrykket ”kapitalandele,
L 146 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministeren
1605916_0008.png
8/18
gældsinstrumenter eller andre værdipapirer”. Der er ikke materiel for-
skel på de virksomheder, der falder ind under definitionen efter revisor-
loven og efter årsregnskabsloven, hvorfor det vil være hensigtsmæssigt at
benytte samme udtryk. Formuleringen i revisorloven af definitionen på
virksomheder af interesse for offentligheden vil derfor blive tilpasset til
årsregnskabsloven, så der ikke skabes usikkerhed om, hvilke virksomhe-
der, der er omfattet.
For så vidt angår statslige aktieselskaber er disse ikke omfattet af den
foreslåede PIE definition. Det er i overensstemmelse med forslaget fra
Revisorkommissionen, som har været i dialog med Finansministeriet.
Finansministeriet holdning er, at statslige aktieselskaber bør reguleres
som andre selskaber, så de kan konkurrere på lige fod.
Med lovforslaget lægges der op til, at erhvervs- og vækstministeren efter
forhandling med social- og indenrigsministeren kan fastsætte regler til
fremme af den kommunale og regionale revisions uafhængighed, kvalitet
og sagkundskab og om kontrollen med denne revision. Kommunernes og
regionernes økonomiske forvaltning er af stor offentlig interesse. Det er
vigtigt at varetage hensynet til denne interesse, selvom myndighederne
ikke længere er omfattet af definitionen af virksomheder af interesse for
offentligheden. Samtidig er det dog vigtigt, også at tage hensyn til, at
kommunerne og regionerne ikke pålægges unødvendige og bebyrdende
krav. Derfor lægges der op til, at der udstedes en bekendtgørelse, hvor
der tages nøje stilling til, hvilke af forordningens krav, som bør gælde for
kommunerne og regionerne.
I bemærkningerne til lovforslaget fremgår rammerne for sådanne regler,
hvor der tages hensyn til de særlige forhold, der gælder for den kommu-
nale og regionale sektor. Der har endvidere været ført drøftelser mellem
Danske Regioner, KL og Social- og Indenrigsministeriet med henblik på
en fælles forståelse af, hvordan hjemlen nærmere vil kunne udmøntes.
Denne dialog vil blive fortsat med henblik på udformningen af den kom-
mende bekendtgørelse, ligesom bl.a. FSR – danske revisorer vil blive
inddraget i den forbindelse.
Det vurderes derfor, at der ikke er behov for at iværksætte en særskilt
analyse med henblik på reguleringen.
3.2. Uafhængighed
Danske Advokater anfører, at det havde været mere hensigtsmæssigt at
indføre et forbud mod levering af ikke-revisionsydelser for alle virksom-
heder og ikke kun til virksomheder af interesse for offentligheden, da
revisorlovens uafhængighedsregler ikke er egnede til at tage højde for, at
revisor udfører ikke-revisionsydelser.
Danske Advokater støtter ikke udnyttelse af optionerne i den nye forord-
ning, hvorefter revisor til virksomheder af interesse for offentligheden
L 146 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministeren
1605916_0009.png
9/18
kan levere visse skatte- og vurderingsydelser og undtagelsesvist kan få
dispensation fra 70 pct. grænsen, da levering af ikke-revisionsydelser og
overskridelse af grænsen bringer revisors uafhængighed i fare.
Danske Advokater påpeger ligeledes, at der er uklarhed om fortolkningen
af forordningens forbudte ydelser og efterlyser en præcisering i bemærk-
ningerne.
FSR – danske revisorer anfører, at det giver god mening, at virksomheden
fortsat kan trække på udvalgte rådgivningsydelser hos revisionsvirksom-
heden. Foreningen påpeger, at rådgivningen ikke må true revisors uaf-
hængighed og at købet af rådgivningsydelser altid skal godkendes af
virksomhedens revisionsudvalg. Foreningen efterlyser endvidere klarhed
over forståelsen af reglerne i den nye forordning om specifikke krav til
lovpligtig revision i virksomheder af interesse for offentligheden.
Forsikring & Pension anfører, at de fastlagte væsentlighedsniveauer for,
hvorvidt et revisionsselskab tillige kan påtage sig rådgivningsopgaver,
skærpes. Det indebærer, at forsikringsselskaberne i mange tilfælde skal
anvende en anden ekstern rådgiver/selskab end den valgte revision, hvil-
ket vurderes at medføre øgede udgifter for forsikringsselskabet.
KPMG Acortax bemærker, at det efter forslaget tillades, at revisor levere
visse skatte- og vurderingstjenester, men at det er uklart, hvordan de skal
behandles i relation til den nye forordnings 70 pct. grænse og i forhold til
revisionsudvalget. KPMG Acortax stiller endvidere en række spørgsmål
om fortolkningen af artikel 5 om forbudte ydelser i forordningen.
Kommentarer
De foreslåede ændringer af de generelle regler om revisors uafhængig-
hed følger af ændringer i revisordirektivet. Som hidtil fastslås, at revisor
ikke er uafhængig, hvis revisor f.eks. leverer ydelser, som for en velin-
formeret tredjemand kan vække tvivl om revisors uafhængighed. Hvis der
er trusler mod revisors uafhængighed, skal revisor træffe sikkerhedsfor-
anstaltninger for at mindske truslerne. Det kan for eksempel være afståel-
se fra at udføre revisionen. Revisor skal endvidere i arbejdspapirerne
dokumentere alle væsentlige trusler mod uafhængigheden ved levering af
andre ydelser og de sikkerhedsforanstaltninger, der er truffet for at mind-
ske disse trusler. F.eks. kan levering af regnskabsmæssig assistance til
revisionskunden skabe en egenkontroltrussel, hvor en sikkerhedsforan-
staltning kan være, at assistancen udføres af en person, der ikke er med-
lem af revisionsteamet.
Det er derfor vurderingen, at de generelle regler om revisors uafhængig-
hed sikrer, at brugere af f.eks. reviderede regnskaber for virksomheder,
der ikke er af offentlig interesse, kan have tillid til revisors revisionspå-
tegning. Der er derfor ikke behov for yderligere at skærpe kravene til
uafhængigheden.
L 146 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministeren
1605916_0010.png
10/18
Efter lovforslaget udnyttes to optioner i den nye forordning om specifikke
krav til lovpligtig revision af virksomheder af interesse for offentligheden.
Revisor kan for det første levere visse skatte- og vurderingsydelser til
revisionskunder, der er virksomheder af interesse for offentligheden.
Derudover kan Erhvervsstyrelsen undtagelsesvist i op til to år fritage for
forordningens begrænsning på levering af ikke-revisionsydelser til revisi-
onskunder, der er af interesse for offentligheden.
Tilladelsen til at levere visse skatte- og vurderingsydelser skal opfylde
flere betingelser, herunder at ydelserne enkeltvis eller samlet har uvæ-
sentlig indvirkning på det reviderede regnskab, og at revisor opfylder de
generelle uafhængighedsbestemmelser ved levering af ydelserne.
Det vurderes som følge heraf ikke at være betænkeligt i forhold til revi-
sors uafhængighed, at lovforslaget udnytter de muligheder, der ligger i
forordningen.
Forordninger er direkte gældende i medlemslandene og må ikke imple-
menteres nationalt, medmindre forordningen direkte indeholder optioner
for medlemslandene. De forbudte ikke-revisionsydelser er fastsat i den
nye forordnings artikel 5, hvorfor en præcisering og fortolkning af de
enkelte forbudte ikke-revisionsydelser ikke er tilladt.
Erhvervsstyrelsen vil i forbindelse med vedtagelsen af lovforslaget udar-
bejde vejledninger, der kan bidrage til at skabe klarhed om rækkevidden
af bestemmelser i den nye forordning. Styrelsen vil endvidere arbejde for,
at der i EU-regi skabes en fælles forståelse af bestemmelser i forordnin-
gen, og at disse fortolkninger og vejledninger gøres offentligt tilgængeli-
ge.
3.3. Revisionsudvalg
Finansrådet gør opmærksom på, at ændringsdirektivet indeholder en lem-
pelsesmulighed for visse ikke-børsnoterede finansielle virksomheder ved-
rørende forpligtelsen til at etablere et revisionsudvalg, som ikke er udnyt-
tet i lovudkastet. Efter Finansrådets opfattelse bør lempelsesmuligheden
udnyttes. Konsekvensen vil i modsat fald være, at en række mindre kre-
ditinstitutter, som i dag ikke har pligt til at etablere et revisionsudvalg,
skal etablere et revisionsudvalg.
Lokale Pengeinstitutter har ligeledes anført, at lempelsesmuligheden bør
udnyttes. Organisationen gør herunder opmærksom på, at hvis lempel-
sesmuligheden ikke udnyttes, bør der indsættes en overgangsordning, så
forpligtelsen for de mindre pengeinstitutter, der i dag som følge af den
gældende fritagelse for at etablere et revisionsudvalg, først skal gælde fra
førstkommende generalforsamling eller tilsvarende, der afholdes efter
udgangen af 2016.
L 146 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministeren
1605916_0011.png
11/18
Kommentar
Direktivet indeholder en række muligheder for at fritage for kravene om
revisionsudvalg, som allerede er indeholdt i lovudkastet. Hertil kommer
muligheden for også at fritage penge- og realkreditinstitutter, som opfyl-
der visse nærmere betingelser. Betingelserne er ifølge direktivet, at på-
gældende institut ikke må have sine aktier optaget til handel på nogen
medlemssats regulerede marked, at instituttet løbende eller gentagne
gange kun har udstedt obligationer optaget til handel på et reguleret
marked, forudsat at den samlede nominelle værdi af obligationerne er på
under 100 mio. EUR og at instituttet ikke har offentliggjort et prospekt
efter direktiv 2003/71/EF.
Det er regeringens politik, at der ved implementeringen af EU forpligtel-
ser ikke skal ske overimplementering, idet danske virksomheder ikke skal
stilles konkurrencemæssigt ringere ved en sammenligning med tilsvaren-
de udenlandske virksomheder. I overensstemmelse hermed er det tillige
hensigten ved implementeringen af EU forpligtelser at udnytte alle lem-
pelsesmuligheder. Det har ikke været hensigten ikke at udnytte alle direk-
tivets lempelsesmuligheder. Der vil derfor blive indsat en bestemmelse i
lovforslaget, således at muligheden for at fritage visse finansielle virk-
somheder fra kravene om revisionsudvalg udnyttes.
De finansielle virksomheder, som lempelsesmuligheden vil få betydning
for, er pengeinstitutter og realkreditinstitutter, hvis ejerandele ikke er
børsnoterede, og som kun har udstedt obligationer optaget til handel på
et reguleret marked, hvis samlede nominelle værdi er på under 100 mio.
EUR. Herudover må virksomheden ikke have offentliggjort noget pro-
spekt i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/71/EF af
4. november 2003 om det prospekt, der skal offentliggøres, når værdipa-
pirer udbydes til offentligheden eller optages til handel. Lempelsesmulig-
heden vil endvidere omfatte sådanne institutter, hvis ejerandele ikke er
børsnoterede, og som ikke har udstedt obligationer optaget til handel på
et reguleret marked.
I bemærkningerne til en sådan bestemmelse vil anvendelsesområdet op-
taget til handel på et reguleret marked blive præciseret.
3.4. Revisorrådet og eksamen
FSR – danske revisorer er i hovedsagen enige i lovudkastets ændringer
om det fremtidige tilsyn med revisionsvirksomheder og revisorer, hvor
Revisortilsynet nedlægges, og hvor beslutningskompetencen lægges over
til Erhvervsstyrelsen med etablering af Revisorrådet. FSR – danske revi-
sorer forslår, at Revisorrådet inddrages i principielle spørgsmål om sank-
tioner.
Foreningen Danske Revisorer bakker op om at knytte eksamen tættere til
praktikken, men udtrykker samtidig bekymring over at udvælgelsen af en
enkelt brancheorganisation til at forestå den praktiske gennemførelse af
revisoreksamenerne.
L 146 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministeren
12/18
Kommentarer
Det fremgår af revisordirektivet, at medlemsstaterne tilrettelægger et
effektivt system for offentligt tilsyn med revisorer og revisionsvirksomhe-
der, og udpeger en kompetent myndighed, der har ansvaret for dette til-
syn. Den kompetente myndighed bør styres af ikke-revisorer med viden
om relevante områder inden for lovpligtig revision. Den kompetente
myndighed kan antage personer, der virker som revisorer, til udførelse af
specifikke opgaver, og kan også bistås af eksperter. Hverken personer,
der virker som revisorer eller eksperter, må deltage i den kompetente
myndigheds beslutningstagen. Dette er baggrund for, at lovforslaget fo-
reslår en nedlæggelse af Revisortilsynet, at Erhvervsstyrelsen fremover
bliver tilsynsmyndighed, og at der etableres et rådgivende revisorråd, der
kan rådgive om den overordnede tilrettelæggelse af tilsynet, men ikke
behandle konkrete tilsynssager.
I forhold til den fremtidige tilrettelæggelse af Revisoreksamen er lov-
forslaget inspireret af de gode erfaringer fra advokatområdet, hvor der
sondres mellem opgaver, som bør ligge i myndighedsregi, og praktiske
opgaver som med fordel kan overlades til branchen. Det har været cen-
tralt for overvejelserne om uddelegering af den praktiske gennemførelse
af eksamenerne at sikre, at eksaminanderne fortsat behandles lige, og at
det nuværende meget høje faglige niveau opretholdes. Den overordnede
regulering af kravene til de forskellige eksaminationer for revisorer fore-
slås derfor varetaget af Erhvervsstyrelsen, mens den praktiske afvikling
af eksamenerne, herunder tilmelding og framelding, gennemføres af FSR
– danske revisorer. Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget,
vil der bl.a. blive stillet krav om, at betaling for deltagelse i eksamen er
ens for alle deltagere, uanset om de er medlem af FSR – danske revisorer
eller ej.
For at sikre, at bedømmelsen af en kandidats præstation sker på et objek-
tivt grundlag, har eksaminatorer og censorer kun adgang til de helt cen-
trale oplysninger om en kandidat i form af navn samt aktuelt og evt. tidli-
gere ansættelsessted.
For at sikre, at kandidater også fremover vil blive bedømt på lige vilkår,
vil Revisorrådet bl.a. få til opgave at bistå Erhvervsstyrelsen ved eksa-
men, herunder ved fastsættelse af de nærmere retningslinjer for indholdet
og tilrettelæggelsen af eksamen, retningslinjer for fastsættelse af betaling
for eksamen, ansætte og afskedige eksaminatorer og censorer, meddele
dispensationer og afslag, samt behandle klager over afvikling og bedøm-
melse af eksamen. Revisorrådet foreslås sammensat af en bred kreds af
interessenter. De eksamensmæssige opgaver foreslås varetaget af et ”ek-
samensudvalg”, nedsat af Revisorrådet.
Som led i Erhvervsstyrelsens tilsyn med revisorer og revisionsvirksomhe-
der foreslås der endvidere indsat hjemmel til, at Erhvervsstyrelsen kan
indhente oplysninger om bl.a. eksamener afholdt af FSR – danske reviso-
rer. Denne adgang vil bl.a. blive anvendt til at påse, at niveauet forbliver
højt, og at der foretages en objektiv bedømmelse af kandidaterne.
L 146 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministeren
1605916_0013.png
13/18
Endelig er der mulighed for at klage over afviklingen eller bedømmelsen
af en eksamen, hvis en kandidat oplever, at betingelserne ikke har været
rimelige og lige for alle. Dette er medvirkende til at sikre, at kandidater
behandles og bedømmes lige, uanset ansættelses- og medlemsforhold.
Valget af FSR – danske revisorer til at forestå afholdelsen af de forskelli-
ge eksaminationer for revisorer svarer til den organisation af eksamen
for revisorer, der kendes fra bl.a. Storbritannien. Rent praktisk vil det
være både besværligt og omkostningstungt, hvis flere organisationer
skulle varetage en sådan opgave i fællesskab.
3.5. Kvalitetskontrol
Dansk Erhverv bakker fuldt ud op om både moderniseringen og styrkel-
sen af kvalitetskontrollen, da begge dele forventes at føre til en endnu
højere kvalitet og tillid til revisors arbejde og rolle som offentlighedens
tillidsrepræsentant.
DI kan tilslutte sig den risikobaserede tilgang, der lægges op til i forhold
til kvalitetskontrol.
Foreningen Danske Revisorer finder det meget positivt, at lovforslaget
lægger op til, at kvalitetskontrollen af revisorer og revisionsvirksomheder
i højere grad skal udformes som en risikobaseret kontrol, og at sanktions-
systemet bliver mere proportioneret med lempeligere sanktioner for min-
dre førstegangsovertrædelser og til gengæld strengere sanktioner for gro-
ve overtrædelser.
FSR - danske revisorer er grundlæggende enig i lovudkastet omkring den
nye kvalitetskontrol og tilsyn. FSR - danske revisorer støtter tillige, at
lovudkastet lægger op til at overimplementere ved at opretholde lovens
udvidede anvendelsesområde, således at samtlige revisionsvirksomheder,
der underskriver erklæringer med sikkerhed (også ud over revision), fort-
sat bliver omfattet af den danske kvalitetskontrol. FSR - danske revisorer
ser positivt på dette, fordi det er med til at understøtte og signalere kvali-
teten i revisors arbejde.
FSR - danske revisorer er ligeledes enig i den risikobaserede tilgang, idet
den målretter kontrolindsatsen mod de revisionsvirksomheder, hvor risi-
koen for fejl og mangler er størst, og hvor fejlene f.eks. kan betyde tab for
regnskabsbrugerne såsom aktionærer, kreditorer og banker. FSR - danske
revisorer fremfører, at enkeltsagskontrollen vedrørende virksomheder,
der ikke er af interesse for offentligheden skal udføres ens, uanset om
kontrollen sker i en revisionsvirksomhed, der reviderer virksomheder af
interesse for offentligheden (PIE-revisionsvirksomhed) eller i en revisi-
onsvirksomhed der ikke reviderer virksomheder af interesse for offentlig-
heden (non-PIE-revisionsvirksomhed).
I forhold til offentliggørelse af resultatet af individuelle kvalitetskontrol-
ler er FSR - danske revisorer enige i denne form for sanktion, da den har
en reelt disciplinerende og motiverende effekt over for revisionsvirksom-
heder og revisorer. FSR - danske revisorer fremhæver dog, at det er vig-
L 146 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministeren
1605916_0014.png
14/18
tigt, at offentliggørelse af resultater sker i en form, så der ikke opstår
konkurrenceforvridning mellem revisionsvirksomhederne som følge af
kontrollerne, herunder at offentliggørelsen af resultatet for PIE-
revisionsvirksomheder kun sker for kontrollen af PIE-delen.
Danske Advokater bifalder den forenkling og effektivisering, som lov-
forslaget lægger op til på tilsynsområdet, herunder at tilsynet gøres mere
risikobaseret.
Kommentar
Lovforslaget lægger op til en ændring af kvalitetskontrollen med et større
fokus på risikobaseret kontrol samt en forenkling af myndighedsstruktu-
ren i forbindelse med det offentlige tilsyn af revisorer og revisionsvirk-
somheder. Ændringen af kvalitetskontrollen indebærer bl.a., at første-
gangsforseelser som udgangspunkt ikke indbringes for Revisornævnet
medmindre, at der er tale om grove forseelser. Kvalitetskontrollen afslut-
tes i stedet ved, at revisionsvirksomheden modtager en rapport med Er-
hvervsstyrelsens væsentligste konklusioner på den udførte kvalitetskon-
trol med henstillinger til, at revisionsvirksomheden følger op på eventuel-
le identificerede forbedringspunkter. Hensigten med den foreslåede æn-
dring af kvalitetskontrollen er, at fokus i større udstrækning bliver på
fremadrettede tiltag for at højne kvaliteten af revisors arbejde samt at
styrke tilliden hertil.
Den risikobaserede tilgang til kvalitetskontrollen indebærer, at udvælgel-
se af enkeltsager til kontrol skal være risikobaseret ud fra foruddefinere-
de risikoindikatorer. Derved vil udtagelsen af enkeltsager som udgangs-
punkt blive udvalgt på baggrund af de samme risikoindikatorer uanset,
om det er en kvalitetskontrol af en PIE revisionsvirksomhed eller en non-
PIE revisionsvirksomhed.
For så vidt angår offentliggørelsen af resultatet af kvalitetskontrollen
bemærkes, at formen for offentliggørelse i PIE-revisionsvirksomheder
fastsættes i en bekendtgørelse om kvalitetskontrol. Det forventes, at der
tages udgangspunkt i offentliggørelsesformen, som anvendes i Norge,
Sverige og England. Som udgangspunkt vil der ske offentliggørelse af det
samlede resultat af kvalitetskontrollen, herunder også resultatet af den
del af kvalitetskontrollen, der vedrører erklæringsopgaver for virksomhe-
der, der ikke er af offentlig interesse. Begrundelsen for dette er, at offent-
liggørelsen ikke må skabe tvivl hos brugerne, ved at brugerne skal skelne
mellem, om der er tale om kvaliteten af PIE sager eller af kvaliteten af
både PIE og non-PIE sager. Det er endvidere således, at revisionsvirk-
somhedernes kvalitetsstyring anvendes på såvel PIE som non-PIE revisi-
oner, hvorfor det ikke er muligt at skelne. Ved offentliggørelse af det sam-
lede resultat gives et fuldstændigt billede af kvaliteten i revisionsvirksom-
heden. Det er ikke hensigten at omtale kontrollen af enkeltsager, men
alene det samlede resultat af kontrollen.
3.6. Sanktioner
L 146 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministeren
1605916_0015.png
15/18
FSR – danske revisorer finder, at forslaget om adgangen til at kunne for-
høje en disciplinær bøde op til det dobbelte af den sædvanlige bøderam-
me er vidtgående, idet det langt overstiger det niveau, som gælder for
andre professioner.
Forslaget om adgangen til at kunne forhøje en bøde støttes af Dansk Er-
hverv.
DI og Dansk Erhverv finder, at et bødeniveau på op til 300.000 kr. fore-
kommer højt. Bødeniveauet bør ikke overstige, hvad der er normalt for
lignende overtrædelser af ledelsesansvar.
Kommentar
Forslaget om en forhøjet bøderamme for særlige tilfælde har baggrund i
ændringsdirektivets præambels betragtning 16, hvorefter der bør kunne
pålægges
”afskrækkende
administrative økonomiske sanktioner … på
f.eks. op til en million EUR eller mere for fysiske personer og op til en vis
procentdel af den samlede årsomsætning i det foregående regnskabsår
for juridiske personer”.
Uanset, at de gældende bøderammer på 300.000 kr. for en enkelt revisor
og 750.000 kr. for en revisionsvirksomhed som udgangspunkt efter dan-
ske forhold anses for passende og for tilstrækkeligt afskrækkende, kan der
dog i helt ekstraordinære situationer, hvor der er tale om en forseelse af
særlig grov karakter, være behov for, at Revisornævnet kan sanktionere
med særligt følelige disciplinære bøder, så bøden væsentlig overskrider
de gældende grænser. Forslaget om en forhøjet bøderamme skal tillige
ses på baggrund af revisors stilling som offentlighedens tillidsrepræsen-
tant.
De forseelser, som virksomheder af interesse for offentligheden (PIE
virksomheder), medlemmer af det øverste ledelsesorgan eller et revisi-
onsudvalg kan sanktioneres for, er manglende efterlevelse af forpligtelsen
til at etablere et revisionsudvalg, herunder sammensætningen af udvalget
og dets udførelse af opgaver eller forpligtelser efter forordningen, f.eks.
revisionsudvalgets manglende godkendelse af revisors levering af tilladte
ikkerevisionsydelser, manglende udbud ved valg af revisor, manglende
rotation af revisionsvirksomhed eller rapportering vedrørende en tredje-
parts forsøg på at håndhæve aftaler, der begrænser valg af revisor i en
PIE virksomhed.
En tilsidesættelse af de nævnte forhold kan omfatte alvorlige såvel som
mindre alvorlige svigt fra de pågældende. På denne baggrund er det fun-
det hensigtsmæssigt at fastsætte en bøderamme, der giver Revisornævnet
mulighed for en graduering af de forskelligartede forseelser, for hvilke
nævnet kan få behov for at udmåle en sanktion. Nævnet vil i det enkelte
tilfælde ud fra almindelige principper for sanktionsfastsættelse udmåle en
passende og forholdsmæssig disciplinær sanktion, jf. herved principperne
i straffelovens 10. kapitel om straffes fastsættelse. Det er hensigten, at det
L 146 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministeren
1605916_0016.png
16/18
maksimale bødeniveau kun skal anvendes helt undtagelsesvis, hvor usæd-
vanlige omstændigheder i den konkrete sag afgørende taler herfor.
3.7. Udvidelse af Revisornævnets sammensætning
DI finder, at den foreslåede midlertidige udvidelse af antallet af brugerre-
præsentanter i Revisornævnet fra 6 til 8 medlemmer, gøres permanent.
Baggrunden er, at det vil sikre, at de ønskede personprofiler får mulighed
for at kunne prioritere de sager, hvor deres specifikke kompetencer nød-
vendige.
Kommentar
I henhold til lovforslaget skal Revisornævnet sammensættes af foruden
formandsskabet 6 repræsentanter for revisorerne og 6 repræsentanter for
regnskabsbrugerne, hvoraf 2 skal have ledelseserfaring fra virksomheder
af interesse for offentligheden.
Ved en permanent udvidelse af antallet af brugerrepræsentanter fra 6 til
8 medlemmer vil der tillige skulle foretages en udvidelse af antallet af
revisormedlemmer fra 6 til 8 medlemmer, således at antallet af revisor-
medlemmer i Revisornævnet svarer til antallet af brugerrepræsentanter.
En udvidelse vil sikre, at der ved Revisornævnets behandling af sager om
overtrædelse af revisorlovgivningens bestemmelser om ledelsesansvar er
de rette kompetencer tilstede. En permanent udvidelse af Revisornævnets
medlemskreds vil alene være forbundet med marginale merudgifter.
3.8. Anonymisering i Revisornævnets kendelser
FSR – danske revisorer støtter de foreslåede offentliggørelsesregler. Der
er generel støtte til forslaget om fuld anonymitet, for så vidt angår sankti-
oner pålagt revisorer og enkeltmandsvirksomheder, og offentliggørelse
med oplysning om identiteten på revisionsvirksomheder, som pålægges
en sanktion. FSR – danske revisorer foreslår dog, at det pålægges Revi-
sornævnet at offentliggøre sine kendelser i ikke-anonymiseret form for så
vidt angår tilfælde, hvor nævnet tildeler en bøde på kr. 100.000 eller der-
over til revisor personligt eller til en enkeltmandsvirksomhed. Baggrun-
den herfor er, at det fremgår af FSR’s vedtægter, at foreningens bestyrel-
se kan ekskludere et medlem, hvis medlemmet har modtaget én eller flere
alvorlige bøder i Revisornævnet for grove overtrædelser af den til enhver
tid gældende lovgivning.
Revisornævnet tager til efterretning, at lovgiver ikke længere finder, at
navnet på en revisor, der har begået en disciplinærforseelse, som ud-
gangspunkt skal offentliggøres i ikke anonymiseret form, for så vidt an-
går revisors navn. Nævnet bemærker, at EU-Kommissionen tidligere ved
henstilling af 6. maj 2008 har været af den opfattelse, at offentligheden
skulle informeres om navnene på sådanne revisorer.
Kommentar
L 146 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministeren
1605916_0017.png
17/18
I dag offentliggøres Revisornævnets kendelser med oplysning om revisor
og revisionsvirksomhedens navn. Ændringsdirektivet indeholder en opti-
on til at anonymisere identiteten på fysiske personer (revisor).
Det foreslås derfor som udgangspunkt at udnytte direktivets option om
ikke at oplyse identiteten på fysiske personer ved offentliggørelse. For-
slaget udnytter herved en lempelsesmulighed i direktivet. Tyskland og
Sverige lægger ligeledes op til at udnytte optionen.
Ud fra et proportionalitetshensyn lægges der med lovforslaget op til at
udnytte lempelsesmuligheden, således at offentliggørelse af kendelser
vedrørende fysiske personer kan ske i anonymiseret form ved en advarsel,
bødesanktion eller betinget frakendelse af godkendelsen. Derimod vil
navnet på revisor ikke blive anonymiseret ved grove overtrædelser, der
sanktioneres med frakendelse af godkendelsen, et midlertidigt forbud mod
udførelse af revision og udøvelse af funktioner i en PIE-eller revisions-
virksomhed, idet det ved sådanne alvorlige sanktioner anses for nødven-
digt at advare regnskabsbrugerne og offentligheden.
3.9. Certificeringsordning for revisorer i finansielle virksomheder
FSR – danske revisorer bemærker, at den danske certificeringsordning og
de særligt skærpede danske efteruddannelseskrav til revisorer ved revisi-
on af banker, forsikringsselskaber og realkreditinstitutter er krav, der ikke
stilles af EU og dermed har virkning som overimplementering. FSR støt-
ter grundlæggende ideen om en certificeringsordning for revisorer, der
reviderer regnskaber for finansielle virksomheder. Foreningen bemærker,
at den nuværende danske ordning kan virke kontraproduktiv i kombinati-
on med de nye EU-regler om især rotation, fordi de vil svække revisi-
onsmarkedets funktionalitet og begrænse det fornødne udbud af kvalifice-
rede revisorer til revision af finansielle virksomheder betydeligt. Derfor
foreslår foreningen en justering af certificeringsordningens indhold.
Finansrådet bemærker i forhold til danske pengeinstitutter, at de nye EU-
revisionskrav ikke står alene. Alle danske pengeinstitutter er omfattet af
den særlige danske certificeringsordning for pengeinstitutrevisorer, som
sikrer, at pengeinstitutrevisorerne har den fornødne erfaring med - og
efteruddannelse i - særlige pengeinstitutforhold. Endvidere stilles der en
række krav til pengeinstitutterne samt de interne og eksterne revisorer i
en særlig revisionsbekendtgørelse udstedt af Finanstilsynet. Set ud fra et
dansk pengeinstitutperspektiv synes der således ikke at være grundlag for
en overimplementering af de nye EU-revisionsregler.
Kommentar
Lovforslaget lægger op til en sanering af eksisterende overimplemente-
ring af de hidtidige EU-regler i den gældende revisorlov. Krav om en
certificeringsordning for revisorer i finansielle virksomheder blev indført
i Danmark i 2014 og har hjemmel i lov om finansiel virksomhed og såle-
des ikke i revisorloven.
Erfaringerne fra den finansielle krise havde vist, at der i en række tilfæl-
de kunne rejses kritik af revisorernes arbejde ikke mindst ved revisionen
L 146 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministeren
18/18
af de finansielle virksomheder. Af hensyn til tilliden til den finansielle
sektor var der behov for en målrettet indsats, der kunne højne kvaliteten
og værdien af revisionen af finansielle virksomheder.
Det var derfor nødvendigt at indføre en certificeringsordning af reviso-
rer, der reviderer finansielle virksomheder. Certificeringsordningen med-
fører, at der stilles minimumskrav til revisors erfaring med revision af
finansielle virksomheder samt relevant efteruddannelse.
Erhvervsstyrelsen vil som følge af de nye EU-regler få til opgave at over-
våge udviklingen på markedet for revision af PIE virksomheder og udar-
bejde en rapport herom hvert 3. år til Europa-Kommissionen m.fl. Over-
vågningen vil også omfatte konsekvenserne af certificeringsordningen, og
i den forbindelse vil Erhvervsstyrelsen i samarbejde med Finanstilsynet
løbende vurdere, om ordningen fungerer hensigtsmæssigt og om der bør
foretages ændringer i forhold til certificeringsordningen i lov om finan-
siel virksomhed.