Lovforslag nr.
L 145 handler om fleksjob- og førtidspensionsreformen.
Det handler om de kommunale ressourceforløb, hvor man vil afklare en mulig arbejdsevne endnu en gang, før man giver mennesker førtidspension.
Ressourceforløbene er som udgangspunkt en god idé, da vi gerne vil give mennesker en ekstra mulighed for at forsørge sig selv.
Der er for tiden i tusindvis af danskere på ressourceforløb.
Mange af dem er glade for deres forløb, og antallet af førtidspensioner er også faldet markant.
Problemet er, at ressourceforløbene for en stor gruppe udsatte og syge danskeres vedkommende er blevet til en langvarig parkering på kontanthjælp med arbejdsprøvninger, som i virkeligheden forværrer deres tilstand.
Derfor har der været rigtig meget medieomtale af ressourceforløb, hvor danskere på uværdig og uretfærdig vis er blevet anbragt i arbejdsprøvninger på hele eller halve timer om ugen, i nogle tilfælde med en seng, som de kunne lægge sig i, når de trængte til en pause fra at folde kuverter.
Ressourceforløbene er på den måde blevet et sted, hvor man kan parkere en gruppe borgere, der burde have haft en førtidspension, men som det er billigere at beholde på kontanthjælp, som de får under ressourceforløb.
Jeg tror, at denne gruppe borgere, som burde have fået en førtidspension, beløber sig til mere end 1.000 personer.
Der er store grupper på de sociale medier, der deler erfaringer om, hvordan man skal klare ressourceforløbet, når man bare bliver dårligere – borgere, der støtter hinanden, mens deres tilstand forværres i diverse arbejdsprøvninger, og borgere, der hjælper hinanden med at klage over deres situation og med at håndtere de afslag, der ofte følger.
Ressourceforløbene har så meget bevågenhed, at vi i efteråret var nødt til at flytte et samråd om emnet til Landstingssalen, fordi antallet af tilhørere var så stort.
Desværre kunne jeg ikke indgyde håb i en eneste af de fremmødte ved det samråd om, at dette lovforslag, L 145, vil fritage dem for deres lidelser i arbejdsprøvningen på ressourceforløbet.
Det skulle så være den del, altså anden del af lovforslaget, der fritager mennesker fra ressourceforløb, hvis det er åbenlyst formålsløst at forsøge at udvikle deres arbejdsevne.
Så vidt jeg kan se, er man ikke undtaget fra ressourceforløb via det her lovforslag, hvis man overhovedet kan slæbe sig til et samråd på Christiansborg.
Jeg tror, at dem, der bliver undtaget via det her lovforslag, måske er dem, der er så syge eller svage, at de ikke vil kunne tage de to gange 20 minutters arbejdsprøvning om ugen med seng.
I Alternativet er vi selvfølgelig positive over for at undtage mennesker, der er så dårlige, fra den helt groteske situation, det er, når de skal deltage i en arbejdsprøvning, der hverken er til glæde for dem selv eller den virksomhed, der åbner døren for dem.
Men regeringen skal ikke komme og bruge det her lovforslag til at sige, at nu er problemet løst med hensyn til at forhindre, at mennesker, der burde få en førtidspension, bliver parkeret på ressourceforløb.
Der skal meget mere omfattende tiltag til, hvis der skal rettes op på den slagside, som ressourceforløbene har, så de mennesker, der burde få en førtidspension, også får den tildelt, og det vil vi i Alternativet fortsætte med at arbejde for.
Vi er også lidt i tvivl om, hvordan man helt konkret bestemmer, hvem der er for svage til et ressourceforløb, da alle dem, der bliver indstillet til et sådant, jo før er indstillet til førtidspension.
Angående forslagets anden del om, at mennesker, der ikke helt entydigt er indstillet til førtidspension, ikke skal på ressourceforløb, har vi også brug for en afklaring af, hvordan man afgør det.
Vi kommer til at stille spørgsmål til den konkrete sagsbehandling af begge typer undtagelser i det kommende lovarbejde.
Til slut skal jeg dog sige, at vi i Alternativet er glade for den afbureaukratisering, som der lægges op til i det her lovforslag.