Til lovforslag nr.
L 144
Folketinget 2015-16
Betænkning afgivet af Sundheds- og Ældreudvalget den 0. april 2016
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om elektroniske cigaretter m.v.
[af sundheds- og ældreministeren (Sophie Løhde)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 12 ændringsforslag til lovforslaget. Sund-
heds- og ældreministeren har stillet ændringsforslag nr. 1,
5-9 og 12. Radikale Venstres medlem af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 2-4, 10 og 11.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. februar 2016 og var til
1. behandling den 1. april 2016. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Sundheds- og Ældreud-
valget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og sundheds- og ældreministeren sendte den
22. december 2015 dette udkast til udvalget, jf. SUU alm.
del – bilag 136. Den 26. februar 2016 sendte sundheds- og
ældreministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
<>
Liberal Alliance bakker op om selve lovliggørelsen af e-
cigaretter med nikotin, men lovforslaget er desværre behæf-
tet med så meget regulering, registrering og overflødigt bu-
reaukrati, at LA ikke kan støtte det. I England har man be-
stemt, at det kun er produkter, som kan indeholde nikotin-
holdig e-væske, der skal registreres, og gebyret er 2.200 kr.
for registrering og 600 kr. årligt for vedligeholdelse. I Dan-
mark er de tilsvarende gebyrer 36.900 kr. pr. produkt for re-
gistrering og 14.700 kr. årligt for vedligeholdelse, og da det
p.t. gælder for alle enheder, kan det løbe op i en meget vold-
som årlig udgift. Den detaljerede regulering vedrørende
størrelser på flasker på maks. 10 ml og tanke på maks. 2 ml
lader også til at være unødig regulering.
Lovforslaget er et eksempel på, at myndighederne såvel i
Danmark som i EU går langt over stregen i forhold til at re-
gulere og lovgive om forhold, som kun går ud over den en-
kelte borger selv, og som man derfor burde lade den enkelte
borger træffe beslutninger om. Politikerne skal ikke overta-
ge hver enkelt borgers private ansvar, men tværtimod lade
alle sunde og raske borgere bestemme over deres egen krop
og træffe beslutninger om egne forhold.
Lovforslaget kunne have medført en god og tiltrængt li-
beralisering, men drukner i regulering og bureaukrati, og
derfor er Liberal Alliance imod det.
Radikale Venstres medlem af udvalget er enige med de
toneangivende organisationer, der ønsker, at e-cigaretter på
grund af deres kræftfremkaldende stoffer sidestilles med al-
mindelige cigaretter. Det er bl.a. Kræftens Bekæmpelse,
Lægeforeningen, Hjerteforeningen og Dansk Selskab for
Folkesundhed.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin
var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræ-
senteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalel-
ser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
sundheds- og ældreministeren,
tiltrådt af <>:
DokumentId
Journalnummer