Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
L 144 Bilag 2
Offentligt
1606961_0001.png
SUNDHEDS- OG ÆLDREUDVALGET
NOTAT
OM IMPLEMENTERING AF TOBAKSVAREDIREKTIVET
01. februar 2016
Tobaksvaredirektivet
1. Implementering
Fristen for implementering af EU’s tobaksvaredirektiv fr 2014 er den 20. maj
2016.
1
Den dato skal alle medlemslande have sikret, at deres nationale
lovgivning lever op til bestemmelserne i tobaksvaredirektivet. De regler på
området, der pt. gælder i de øvrige medlemsstater, må derfor forventes at
blive revideret i de kommende måneder, ligesom det sker i Danmark med
fremsættelse af to lovforslag om henholdsvis tobak og elektroniske cigaretter.
Indtil videre har kun tre medlemsstater indberettet implementering af
direktivet. Det drejer sig om Portugal, der vedtog nationale regler allerede i
august 2014, Litauen, der vedtog to regelsæt i september 2015 samt Italien,
der i januar 2016 har justeret sine regler på området.
Direktivet indeholder beføjelser til Kommissionen til at vedtage
gennemførelseslovgivning og delegerede retsakter. Det svarer til, når en
dansk lov indeholder en beføjelse til, at ministeren administrativ kan vedtage
tekniske bestemmelser i en bekendtgørelse eller et cirkulære.
Kommissionen har vedtaget 5 gennemførelsesafgørelser og en delegeret
retsakt. De handler f.eks. om tekniske specifikationer for sundhedsadvarslers
layout, udformning og form. En anden fastsætter et fælles format til brug ved
anmeldelse af elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere. Der er
endnu planlagt 5 gennemførelsesretsakter og en delegeret retsakt.
Ref.: Lotte Rickers Olesen, EU-
konsulent (3330)
2. Findes der godkendte e-cigaretter, der lever op til kravene?
Direktivet gælder ikke for e-cigaretter uden nikotin, så for disse produkter sker
der ingen ændring.
1
Direktiv 2014/410/EU
1/2
L 144 - 2015-16 - Bilag 2: Notat om implementering af tobaksvaredirektivet
1606961_0002.png
Direktivet fastsætter, at e-cigaretter med nikotinholdig væske skal anmeldes,
inden de kan markedsføres. Ved anmeldelse skal ingredienser i e-cigaretten
oplyses. Udkast til det danske lovforslag om e-cigaretter,
2
indeholder en
beføjelse til sundhedsministeren om at fastsætte regler om kvalitet,
sammensætning og sikkerhed, f.eks. mængden af tilladte tilsætningsstoffer.
Sådanne regler vil skulle leve op til direktivet, der indeholder en liste over
forbudte tilsætningsstoffer. Direktivet indeholder derimod ikke bestemmelser
om aromastoffer. Der er med andre ord rum for national tilpasning inden for
direktivets rammer.
Hvis e-cigaretter indeholder tilsætningsstoffer, der er forbudte ifølge direktivet,
kan de ikke markedsføres. Producenter må så udvikle et nyt produkt uden de
forbudte stoffer. Det har producenter haft ca. to år til at forberede sig på.
For at svare på, hvorvidt der i dag kan købes e-cigaretter, der ikke indeholder
nogen af de forbudte tilsætningsstoffer, kræves et fuldt overblik over alle
ingredienser i alle e-cigaretter på markedet. Dette overblik har sekretariatet
desværre ikke.
3. Gebyrer
Ifølge direktivet kan medlemsstaterne opkræve
forholdsmæssige
gebyrer i
forbindelse med anmeldelse af e-cigaretter til markedsføring. Man kan
forvente, at medlemslandene vil overveje at indføre nye gebyrer (såfremt de
ikke allerede opererer med gebyrer) med henblik på at finansiere de
administrative omkostninger, der er forbundet med markedsføringstilladelser.
Men da langt de fleste lande endnu ikke har implementeret direktivet, er det
for tidligt at sige noget om niveauet for gebyrer i landene.
Det danske udkast til lovforslag indeholder en beføjelse til erhvervs- og
vækstministeren til administrativt at fastsætte størrelsen af gebyrer i
forbindelse med anmeldelse af e-cigaretter til markedsføring.
2
UDKAST til Forslag til Lov om elektroniske cigaretter m.v. 22. december 2015
2/2